برای برآورد هزینه زندگی دانشجویی در سوئد لازم بود که از چند منبع به‌روز و معتبر استفاده کنیم. چرا که هیچ تصمیم حیاتی، نقشهٔ راه و چشم‌انداز دور و درازی نیست که بدون چرتکه‌ انداختن و توجه به هزینه‌‌ها، دارای اعتبار باشد و بتوان به موفقیت آن اعتماد کرد. وقتی هم که صحبت از مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور به میان بیاید، این مورد اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می‌کند.

سال‌هاست که تحصیل در کشور سوئد، یکی از پررنگ‌ترین گزینه‌های موجود برای دانشجویان ایرانی بوده و سیستم آموزشی قدرتمند و امکانات ایده‌آل کشورهای اسکاندیناوی یا به قولی سرزمین‌های شمالی، دانشجویان و مهاجران بسیاری را متوجه خود کرده است. در مطلب پیش رو سعی می‌کنیم جانِ کلام را در خصوص هزینه های زندگی دانشجویی در سوئد بیان کرده و با کلیات و جزئیات تحصیل در قلمروی وایکینگ‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنیم. 

هزینه تحصیل در سوئد

در کشور توسعه‌یافته‌ای مثل سوئد، تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های دولتی برای شهروندان اتحادیهٔ اروپا و منطقهٔ اقتصادی اروپا (EU/EEA) رایگان است. اما تکلیف غیراروپایی‌ها یا به قولی Non-EU ها چیست؟ با در نظر گرفتن میانگین هزینه تحصیلی، دانشجویان خارجی و غیر اروپایی، سالانه بین ۷۹۰۰ تا ۲۹۰۰۰ یورو شهریه می‌دهند که این میزان، بر اساس رشته و برنامهٔ تحصیلی و دانشگاه مورد نظر آنها نوسان می‌کند.

مثلا رشته‌هایی مثل بیزینس و معماری، جزو گرانترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد هستند و بیشترین هزینه‌ را به دانشجویان خارجی تحمیل می‌کنند. این هم از قلم نندازیم که مبلغی در حدود ۹۰ یورو برای ثبت درخواست ثبت نام وجود دارد، که ممکن است بسته به موسسه یا دانشگاه مورد نظر تفاوت کند. 

«… با در نظر گرفتن میانگین هزینه تحصیلی، دانشجویان خارجی و غیر اروپایی سالانه بین ۷۹۰۰ تا ۲۹۰۰۰ دلار شهریه می‌دهند که این میزان، بر اساس رشته و برنامهٔ تحصیلی و دانشگاه مورد نظر نوسان می‌کند.»

«… رشته‌های بیزینس و معماری، جزو گرانترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد هستند. »

برای اطلاع از روش‌های مهاجرت به سوئد کلیک کنید و مقالات گذشته مجله مهاجرتی لتسگو یونی را مطالعه نمایید.

هزینه های جانبی تحصیل در سوئد چقدر است؟

برای برآورد هزینه تحصیل در سوئد، بهتر است به دانستن هزینه کلی اکتفا نکنیم و هزینه های جانبی تحصیل را هم در تیررس دیدمان داشته باشیم. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، باید ماهانه چیزی در حدود ۷۵۰ کرون یعنی بالای ۶۵ یورو برای کتاب و جزوه و دفتر و دستک کنار بگذارید تا مجبور نباشید از همکلاسی‌هایتان چیزی قرض بگیرید.

هزینه زندگی دانشجویی در سوئد

حواسمان باشد که هزینه زندگی دانشجویی در سوئد، بالاتر از میانگین کل اروپاست و آنهایی که صحبت از گران بودن زندگی در  سوئد می‌کنند، اغراق چندانی نکرده‌اند. اگر خیلی سرانگشتی حساب کنیم، زندگی یک دانشجوی خارجی در سوئد در بازهٔ ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو خرج بر می‌دارد و این عدد نهایتا به شهر محل زندگی دانشجو بستگی دارد. 

  • در گوتنبرگ و استکهلم هزینه زندگی در حدود ۱۲۵۰ یورو تمام می‌شود،
  • در شهرهای لینشوپینگ و لوند هزینه‌ای در حدود ۸۵۰ یورو قابل تخمین است،
  • و هزینه دانشجویی که در اوپسالا زندگی می‌کند بین ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو برآورد می‌شود. 

در ادامه به جزئیات بیشتری از چند و چون این هزینه‌ها می‌پردازیم و در خصوص هزینه مسکن و خورد و خوراک و باقی مخلفات دقیق‌تر خواهیم شد. 

هزینه‌ٔ خوابگاه یا خانه دانشجویی در سوئد چقدر است؟

شاید مهمترین دغدغهٔ دانشجویان خارجی برای تحصیل در سوئد، هزینه‌ها و دردسرهای احتمالی پیدا کردن خانهٔ دانشجویی مناسب باشد. در کل که فرایند جستجوی مسکن به خودی خود، کاری حساس و زمانبر است و می‌تواند برای دانشجویان و تازه‌واردان نگرانی مضاعفی ایجاد کند. اما با تکیه بر تجربیات دیگران و اقدام از طریق کانال‌های معتبر، می‌توان فرایند پیدا کردن خانهٔ‌ مطلوب را به مراتب ساده‌تر کرد.

از گروه‌های فیس‌بوکی گرفته تا وب‌سایت آژانس‌های مسکن تا مراجعهٔ حضوری به بنگاه‌های معروف و یا جستجو در کانال‌های موجود در خود دانشگاه، شیوه‌های زیادی برای یافتن خانهٔ دانشجویی مناسب وجود دارد که اگر به جزئیات بیشتری از این کانال‌های جستجو علاقمند باشید.

بهترین راه برای یافتن خانهٔ دانشجویی در سوئد کدام است؟

حتی اگر فامیل و آشنایی در سوئد ندارید و قرار نیست که روی کمک و پیگیری کسی حساب باز کنید، برای پیدا کردن محل زندگی مناسب، نگرانی زیادی به خودتان راه ندهید. دانشگاه محل تحصیل‌ شما، اولین و بهترین قدم برای جستجو بوده و به احتمال قریب به یقین کار شما را به نتیجه می‌رساند. در دانشگاه اطلاعات زیادی از خوابگاه‌ها و پانسیون‌های دانشجویی و موسسات مربوطه وجود دارد و اگر لازم است که نیم‌ نگاهی به بودجهٔ خود داشته باشید، بهترین گزینهٔ شما همین اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی هستند. 

جدا از مقرون به صرفه بودن، در این خوابگاه‌ها با کلی دانشجوی بومی و خارجی مثل خودتان آشنا می‌شوید و می‌توانید دوستان خوب و بدرد بخوری پیدا کنید. جوانانی که دقیقا در موقعیت خودتان قرار دارند و بسیاری از دغدغه‌هایشان با شما مشترک است. هزینه اقامت در یک خوابگاه دانشجویی می‌تواند بین ۲۴۰ تا ۶۲۰ یورو در ماه تفاوت کرده و روی هم رفته، بهترین گزینهٔ ممکن برای جیب شما باشد. 

جایگزین مناسب برای خوابگاه دانشجویی در سوئد

اگر بهر دلیلی، زندگی در خوابگاه دانشجویی مطلوبتان نبوده و یا جای مناسبی را پیدا نکردید، می‌توانید اجارهٔ آپارتمان اشتراکی را مد نظر قرار دهید. از جمله مزایای آپارتمان مشترک این است که برای انتخاب محل سکونت، آزادی عمل بیشتری دارید و می‌توانید به نسبت خوابگاه، در جای بزرگتر و جادارتری زندگی کنید و حتی همخانه‌هایی داشته باشید که با خلقیات و ایده‌آل‌های شما هماهنگ‌تر باشند. اجارهٔ چنین مکانی بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ یورو برایتان آب می‌خورد و کماکان گزینه‌ٔ مقرون به صرفه‌ای است که شما را از احساس کسالت و تنهایی در یک کشور غریبه نجات دهد.

هزینه‌ٔ خورد و خوراک دانشجویان در سوئد چقدر است؟

دانشجو و غیردانشجو، شما دو نفر را پیدا نمی‌کنید که عادات و سلایق غذایی یکسانی داشته باشند. یکی در قطب شمال هم که باشد مزاج ایرانی خود را حفظ می‌کند و هر از گاهی با زرشک پلو و قرمه‌سبزی‌ از خجالت خودش در می‌آید و دیگری حوصلهٔ دنگ و فنگ‌های آشپزی را ندارد و به حداقل‌هایی که آدمیزاد را زنده نگه می‌دارد قانع است و آن دیگری به غیر از غذای بیرون، به گزینهٔ دیگری فکر نمی‌کند. با این حال خورد و خوراک ماهانهٔ یک دانشجوی ایرانی در سوئد عددی در حوالی ۲۳۰ الی ۲۵۰ دلار در می‌آید و این تخمین برای حالتی است که دانشجوی ما، ریخت و پاش و ولخرجی مضاعفی نداشته باشد. 

هر وعده غذای بیرون هم که همیشه در دسترس است و برای دانشجویان کم‌حوصله گزینه‌ٔ مطلوبی به حساب می‌آید بین ۸ تا ۱۰ یورو خرج برداشته و سه وعده غذا از یک رستوران معقول و نه چندان گران، بین ۴۵ تا ۶۵ یورو هزینه خواهد داشت. 

هزینه حمل و نقل در سوئد چقدر است؟

از جمله مواردی که برای دانشجویان خارجی مقیم سوئد اهمیت بالایی دارد، سیستم حمل و نقل توسعه‌یافتهٔ این کشور است که باعث شده، در حدود چهل درصد از دانشجویان برای رفت و آمد به دانشگاه یا سایر نقاط شهر از آن استفاده کنند و بابت قیمت‌های معقول و متعادل آن قدرشناس باشند. دانشجویانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند ماهانه ۴۰ تا ۵۵ یورو برای رفت و آمد کنار می‌گذارند.

جابجایی با دوچرخه‌ هم یکی از گزینه‌های محبوب برای دانشجویان مقیم سوئد بوده و برای نزدیک به ۲۷ درصد آنها انتخاب اول است. خرید یک دوچرخهٔ معمولی برای شما ۱۱۰ یورو آب می‌خورد و با اضافه کردن یک فعالیت بدنی روزمره، به سلامت و تناسب اندامتان هم کمک می‌کند.  

سایر هزینه های زندگی دانشجویی در سوئد

کشور سوئد علاوه بر سیستم آموزشی استاندارد و پیشرفته، سیستم درمانی مطلوبی هم دارد و یک بیمه‌ٔ درمانی عادی، ماهی ۳۰ دلار برایتان خرج دارد. در مورد هزینه های سرگرمی و تفریحاتی که می‌توانید در سوئد داشته باشید، می‌توان به تفصیل صحبت کرد. اما در همین حد بدانیم که برای تفریحات هر از گاهی و فعالیت‌های جانبی در این کشور، کنار گذاشتن ۷۰ تا ۱۰۰ یورو در ماه کفایت می‌کند. 

جمع‌بندی و کلام آخر

در نهایت گذران یک زندگی دانشجویی و تحصیل در کشور سوئد، با تمام مزایا و نقاط قوت خود، مانند هر تغییر بزرگی در زندگی، با چالش‌ها و سختی‌های خاص خودش همراه است. اما این وسط هرچه که داده‌های بیشتری داشته باشیم و از مجراهای معتبرتری اقدام کرده باشیم، کارمان راحت‌تر و خیالمان آسوده‌تر خواهد بود و با محیط تازهٔ خود، زودتر کنار خواهیم آمد. پس وقت را مغتنم بشمارید و تا جای ممکن، به مطالعه و پرس و جو و آنالیز گزینه‌های خود بپردازید و کسی چه می‌داند؟ شاید سوئد، بهترین مقصد ممکن برای آینده‌ٔ تحصیلی و شغلی شما باشد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط تحصیل در سوئد در رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر می‌توانید از مشاوره همکاران ما در بخش اعزام دانشجو لتسگو یونی بهره‌مند شوید. جهت بررسی موقعیت خود به نسبت استاندارهای سیستم آموزش عالی سوئد می‌توانید فرم ارزیابی آنلاین پذیرش تحصیلی را در سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی تکمیل کنید و در فرصت مناسبی برای پوشش کاستی‌ها اقدام کنید.