تحصیل روانشناسی در آلمان چگونه است؟ بهتر است بدانید کشور آلمان سومین مقصد جذاب تحصیلی است و فرآیند آموزشی ارائه شده در دانشگاه‌های آن مطابق فرآیند سیستم بولونیا است و فارغ التحصیلان به راحتی جذب بازار کار می‌شوند. عمده مباحث آموزشی در رشته روانشناسی مربوط به مطالعه ذهن و رفتار انسان می‌شود.

اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید، با این پُست از مجله لتسگو یونی همراه باشید تا از شرایط و مدارک تحصیل روانشناسی در کشور آلمان مطلع شوید.

تحصیل روانشناسی در آلمان

رشته روانشناسی جزو زیر شاخه‌های علوم انسانی بوده و به درک رفتار انسان ها و علل وقوع واکنش‌های خاص می‌پردازد. دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی به مطالعه عقاید نظریه‌پردازان مختلف خواهند پرداخت. زبان آموزش در دوره لیسانس آلمانی خواهد بود و تسلط به این زبان برای اخذ پذیرش الزامی‌ است.

بسیاری از روانشناسان حاذق و شناخته شده جهان در آلمان تحصیل کرده‌اند که باعث شده توجه علاقمندان این رشته به کشور آلمان جلب شود.

دلایل مهم دیگری که باعث شده تا تحصیل روانشناسی در آلمان مورد توجه اکثریت قرار بگیرد شامل هزینه تحصیل پایین، ثبات اقتصادی، امنیت اجتماعی، رتبه بالای دانشگاه ها، هزینه مقرون‌به‌صرفه زندگی، فرصت انجام کار دانشجویی و غیره می‌شود.

کارشناسی ارشد روانشناسی در آلمان

مدت زمان تحصیل روانشناسی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد دو سال است و این دوره عموماً به صورت تحقیق محور برگزار می‌شود. این دوره تحصیلی اکثراً به زبان انگلیسی برگزار شده و اگر شما متقاضیان عزیز با زبان آلمانی آشنا نباشید، می‌توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. گرایش‌های اصلی در دوره فوق لیسانس شامل روانشناسی بالینی و آسیب‌شناسی روانی، منابع انسانی و روانشناسی سازمانی، روانشناسی تجارت، روانشناسی کودک و روانشناسی آموزشی است.

دانشجویان باید دوره 3 الی 6 ماهه کارآموزی را پشت سر بگذارند. دوره‌های کارآموزی دانشجویان تحت نظارت یک متخصص انجام می‌شود. دوره‌های کارآموزی در شرکت‌ها، سازمان‌های خدمات اجتماعی، زندان و بیمارستان‌ها سپری خواهد شد. هنگام ارائه پایان نامه دانشجویان فرصتی برای کسب تجربه عملی هنگام انجام تحقیقات دارند. 

تحصیل رشته روانشناسی آلمان

شرایط تحصیل روانشناسی آلمان

اگر شما قصد تحصیل در آلمان برای مقطع کارشناسی را دارید به مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی نیاز خواهید داشت. اگر مدرک شما مورد تأیید دانشگاه‌های کشور آلمان نباشد، باید در دوره‌های کالج شرکت کنید. طول مدت تحصیل کارشناسی رشته روانشناسی چهار ساله بوده و دارای محدودیت سنی است. داوطلبان می‌توانند به صورت کاملاً رایگان در دانشگاه دولتی تحصیل کنند که آموزش رایگان نیازمند داشتن معدل بالا است. 

متقاضیان ورود به دوره فوق لیسانس تا سن 34 الی 35 سال امکان ارسال درخواست پذیرش خواهند داشت. زمان اخذ پذیرش این رشته از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. به طور کلی، ترم تابستان از آپریل تا سپتامبر و ترم زمستان از ماه اکتبر تا مارچ بوده و آخرین مهلت ارسال درخواست اپلای 15 ژانویه و 15 جولای می‌باشد.

مدارک لازم برای درخواست

شرایط ارسال پذیرش تحصیلی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. به طور کلی، مدارک اولیه مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های کشور آلمان شامل موارد زیر می‌شود:
•    دیپلم دبیرستان و ریز نمرات
•    مدرک کارشناسی در رشته مرتبط
•    نمره GRE یا GMAT (در صورت نیاز)
•    مدرک زبان معتبر
•    رزومه تحصیلی
•    انگیزه نامه
•    توصیه نامه
•    کپی گذرنامه
•    تکمیل فرم درخواست آنلاین

رشته روانشناسی در آلمان چگونه است؟

دانشگاه‌های روانشناسی آلمان

مانند هر کشور توسعه یافته دیگر، دانشگاه‌های متعددی وجود دارد که برنامه‌های با کیفیت و نوآورانه‌ای را در زمینه روانشناسی فراهم می‌کنند. معیارهای متعددی برای انتخاب یک دانشگاه مناسب جهت تحصیل رشته روانشناسی وجود دارد. بهترین دانشگاه‌هایی که فرصت تحصیل این رشته را فراهم کرده‌اند و شما علاقمندان می‌توانید در آن‌ها تحصیل کنید به شرح زیر است:

•    دانشگاه رور بوخوم (Bochum University Ruhr)

دانشگاه رور بوخوم اولین دانشگاه دولتی بود که پس از جنگ جهانی دوم و در سال 1962 تأسیس شد. امروزه، RUB یکی از دانشگاه‌های پرطرفدار اروپا است که بیش از 43,000 دانشجو را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. طیف گسترده‌ای از رشته ها در RUB ارائه شده است و دانشکده روانشناسی این موسسه آموزشی دارای 9 بخش مختلف است که آماده ارائه آموزش‌های باکیفیت هستند.

•    دانشگاه مانهایم (University of Mannheim)

دانشگاه مانهیم یکی از دانشگاه‌های پیشرو در آلمان است که در بادن-ووتمبرگ قرار داشته و تأکید خاصی بر رشته‌های علوم اجتماعی و اقتصادی دارد. این موسسه آموزش عالی سال 1967 تأسیس شد. رتبه خوب دانشگاه باعث شده تا جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا شناخته شود. محبوب‌ترین رشته ها اقتصاد، کسب و کار، روانشناسی، جامعه‌شناسی، حقوق و علوم سیاسی است. گروه روانشناسی هر دو برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. 

•    دانشگاه فنی درسدن (Dresden University of Technology)

دانشگاه فنی درسدن یک دانشگاه دولتی واقع در شهر درسدن، نزدیکی مرز جمهوری چک است. این موسسه سال 1828 افتتاح شد. امروزه، TUD یک دانشگاه مدرن، چند رشته ای و بزرگ‌ترین دانشگاه فنی آلمان است. این مرکز بیش از 100 رشته مختلف شامل علوم طبیعی و مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و پزشکی را ارائه می‌دهد. 

•    دانشگاه ینا (Jena University)

دانشگاه ینا سال 1558 به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان تأسیس شد و عضو گروه معتبر COIMBRA می‌باشد. این موسسه آموزشی با بیش از 200 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی 26 کشور اروپایی و 29 کشور غیر اروپایی همکاری دارد. دانشگاه ینا فرصت تحصیل در رشته‌های گوناگون علی الخصوص روانشناسی را برای دانشجویان فراهم کرده است. گروه روانشناسی دارای بخش آموزش و تحقیق در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس است.

•    دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg)

علی‌رغم این که بیش از 550 سال از تأسیس دانشگاه می‌گذرد؛ اما دانشگاه فرایبورگ پنجمین موسسه قدیمی‌ آلمان است. جمعیت دانشجویی موسسه متشکل از 120 ملیت مختلف است که دانشجویان بین المللی حدود 16 درصد از تعداد کل دانشجویان را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه 180 برنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره حرفه‌ای را ارائه می‌دهد. 

هزینه تحصیل روانشناسی در آلمان

خبر خوش برای شما عزیزان آن است که هزینه‌های تحصیل دانشجویان دانشگاه‌های دولتی توسط دولت آلمان تأمین شده و متقاضیان خارجی می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند. البته شما باید مبلغی در حدود 250 تا 300 یورو را سالیانه بابت هزینه‌های جانبی پرداخت کنید. چنان چه بخواهید در دانشگاه‌های خصوصی به یادگیری این رشته مشغول شوید باید هزینه‌های تحصیلی را پرداخت کنید که می‌تواند سالیانه تا 10 هزار یورو برسد. دانشجویان خارجی با هزینه‌های زندگی نیز روبرو خواهند بود و پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از این موضوع مقاله هزینه زندگی آلمان را مطالعه کنید. 

بورسیه رشته روانشناسی در آلمان

سه نوع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که شامل بورسیه‌های دولتی، بورسیه‌های خصوصی و بورسیه‌های خاص دانشگاه می‌شود. سازمان‌های شناخته شده‌ای مانند سازمان DAAD (حداکثر 1000 یورو در ماه) نیز بورسیه‌های گوناگونی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. برخی از بورسیه‌های دانشگاهی برای تحصیل روانشناسی در آلمان به شرح می‌باشند:

بورسیه تحصیلی    مبلغ
بورسیه تحصیلی Deutschlandstipendium  1500 – 500 یورو در هر ترم
بورسیه‌های دانشگاه اولم برای دانشجویان بین المللی    250 یورو به صورت ماهانه
بنیاد‌هاینریش بول    842 یورو به صورت ماهانه
بنیاد بایر    20,000 یورو

راهنمای ویزای تحصیلی آلمان

تمامی‌ دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل رشته روانشناسی در کشور آلمان را دارند به ویزای دانشجویی نیاز خواهند داشت. هزینه درخواست ویزای دانشجویی حدود 75 یورو خواهد بود. ویزای دانشجویی به دانشجویان اجازه اقامت قانونی را می‌دهد. مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان شامل موارد زیر می‌شود:

تکمیل فرم درخواست آنلاین، گذرنامه معتبر، عکس پاسپورتی، نامه پذیرش دانشگاه، ریز نمرات تحصیلی، مدرک زبان معتبر، بیمه درمانی و گواهی اثبات تمکن مالی.

ویزای همراه برای تحصیل روانشناسی در کشور آلمان

دغدغه اصلی متقاضیان متأهلی که اخذ ویزای دانشجویی را دارند، امکان آوردن همراه (والدین، همسر و فرزندان) با خود به این کشور می‌باشد. متقاضیان دریافت ویزای همراه دانشجویی آلمان باید بدانند که این پروسه معمولاً بین 90 تا 365 روز زمان می‌برد. شرایط اخذ ویزای همراهی دانشجو آلمان به شرح زیر است:
•    داشتن تمکن مالی
•    داشتن محل زندگی مناسب
•    شرایط ازدواج
•    شرایط سنی
•    شرایط زبان
•    وابستگی
•    مدت اقامت
•    وضعیت تأهل فرزندان

بازار کار روانشناسان در آلمان

همان‌طور که می‌دانید، روانشناسی جزو پردرآمدترین شغل در آلمان است. داوطلبان اخذ مدرک در این رشته باید دوره کارآموزی را با موفقیت پشت سر بگذارند و در این زمان می‌توانند تا 450 یورو کسب درآمد کنند. فارغ التحصیلان می‌توانند تا 18 ماه در کشور مانده و دنبال شغل مناسب باشند. حقوق دریافتی روانشناسان با توجه به تجربه کاری و حوزه فعالیت آن‌ها متفاوت می‌باشد و میانگین ماهیانه آن‌ها 11,400 یورو است.

سخن آخر

تحصیل در رشته روانشناسی در کشور آلمان می‌تواند گزینه عالی باشد؛ چرا که این کشور بهترین روانشناسان را تربیت کرده است. دانشگاه‌های معتبری فرصت ورود به این رشته را فراهم کرده‌اند. خوشبختانه، دانشجویان متأهل امکان همراهی اعضای خانواده خود را داشته و می‌توانند اقامت پس از تحصیل آلمان داشته و در صورت یافتن شغل مناسب ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند. مشاوران ما در مجموعه لتسگویونی آماده‌اند تا مشاوره‌های تخصصی را در این رابطه به شما دهند تا بدون دغدغه وارد دانشگاه شوید.