سوالی که ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول کرده است، امکان اقامت پس از تحصیل در آلمان می‌باشد. با ما در این پست کاربردی همراه باشید. هر ساله افراد زیادی به قصد تحصیل و اقامت به این کشور مهاجرت می‌کنند. تحصیل در آلمان می‌تواند یکی از راه‌های سریع و آسان برای اخذ اقامت باشد.

کشور آلمان یکی از کشورهای صنعتی و ثروتمندترین کشورهای اروپایی است. با توجه به امکانات مناسب و رفاه اجتماعی، هر ساله متقاضیان زیادی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود قرار می‌دهند. فارغ التحصیلان باید بتوانند مهارت و تخصص های لازم را برای کار در حوزه رشته تحصیلی خود کسب کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق ویزای کار، تحصیلی، سرمایه گذاری و یا ازدواج اقامت آلمان پس از تحصیل را به دست آورند.

شهرهای برلین، مونیخ و هامبورگ بهترین گزینه برای اقامت هستند. با ما در طول این مقاله از lets go uni همراه باشید تا به بررسی شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان بپردازیم.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

این کشور دارای یک نظام آموزشی بسیار قوی و دانشگاه‌های معتبر است که آموزش رایگان را ارائه داده و مقصدی مناسب برای مهاجرت تحصیلی به اروپا است. دانشجویانی که به تحصیل در این کشور مشغولند، پس از فارغ التحصیلی با شانس بالایی برای یافتن کار مواجه خواهند بود. دوره کارشناسی 3 سال، کارشناسی ارشد دو سال و دوره دکتری 3 الی 4 سال زمان می‌برد و دانشجویان فرصت انجام کارهای پاره وقت را خواهند داشت و می‌توانند از این طریق مهارت‌های خود را گسترش دهند.

آن‌ها می‌توانند پس از فراغت از تحصیل به مدت 18 ماه در کشور مانده و در پی یافتن شغلی مناسب باشند. در صورتی که آن ها موفق به یافتن کار در آلمان شوند، می‌توانند درخواست ویزای کاری را داشته باشند. در این صورت متقاضیان مجوز اقامت و یا کارت آبی را خواهند داشت. اگر هدف آن‌ها زندگی و کار در یکی از کشورهای اروپایی باشد، اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا گزینه مناسبی است.

بلوکارت یا همان کارت آبی دارای اعتباری محدود است و چنان چه افراد به طور مداوم به کار مشغول باشند، خواهند توانست تا مجوز اقامت را بدون هیچ مشکلی تمدید کنند. چهار سال پس از صدور مجوز اقامت از طریق کارت آبی می‌توان درخواست اقامت دائم را داشت. افراد با داشتن blue card اتحادیه اروپا می‌توانند به مدت 12 ماه در خارج از خاک کشور المان زندگی کنند و در صورت داشتن blue card آلمان حداکثر 6 ماه مجاز به زندگی در خارج از خاک کشور خواهند بود. افرادی در رشته‌های فناوری اطلاعات و رشته‌های آکادمیک شانس بیشتری برای دریافت بلوکارت دارند.

اگر افراد دانش زبان آلمانی بالایی داشته و بتوانند مبلغی معادل 41،000 تا 56،000 یورو در سال درآمد کسب کنند، مدت زمان انتظار آن‌ها برای دریافت اقامت دائم کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت داشتن شرایط زیر می توان برای کارت آبی آلمان اقدام کرد:
•    دارا بودن مدرک آلمانی یا مدرکی که توسط این کشور به رسمیت شناخته شده باشد
•    داشتن یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما
•    تجربه کاری مرتبط 
•    رسیدن به آستانه حداقل حقوق دریافتی

مراحل دریافت بلوکارت

همان طور که گفته شد، دریافت بلوکارت منجر به دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان می‌شود. مراحل دریافت کارت آبی برای این کشور به شرح زیر است:
1.    پیدا کردن کار
2.    درخواست ویزای کار 
3.    درخواست مجوز کار
4.    ارائه آدرس معتبر
5.    بیمه سلامت
6.    دریافت کارت آبی در ادارات مهاجرت

مشاغل مورد نیاز در کشور المان

برخی مشاغل در این کشور با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند و در نتیجه تحصیل در آن‌ها برای آن دسته از افرادی که قصد اقامت در این کشور را دارند گزینه مناسبی خواهد بود. برخی از این مشاغل به شرح زیر می‌باشند:
•    روانشناسی
•    مهندسی کشاورزی
•    مهندسی برق
•    حسابداری
•    اقتصاد
•    مهندسی کامپیوتر
•    مهندسی پزشکی
•    حقوق
•    مدیریت جهانگردی
•    مامایی
•    مدیریت صنعتی
•    مهندسی شیمی
•    پزشکی
•    پرستاری

اقامت پس از تحصیل در کشور آلمان

اقامت دائم کشور آلمان پس از تحصیل

Settlement permit المان مجوز اقامت دائمی برای دانشجویان بین المللی و سایر مهاجرانی است که به صورت قانونی وارد کشور شده و چند سال در آن زندگی کرده باشند. این مجوز به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا به صورت نامحدود در کشور کار، زندگی و یا تحصیل کنند. یکی از مزایای زندگی در آلمان از این طریق فرصت همراهی اعضای خانواده است. باید خاطر نشان کرد که این مجوز مختص افرادی است که دارای اجازه اقامت موقت و یا بلوکارت می‌باشند.

اقامت پس از تحصیل آلمان از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن پس از تحصیل در آلمان کسب اقامت کرد، سرمایه گذاری یا ثبت شرکت است. در این روش متقاضیان باید یک طرح اقتصادی خوب را ارائه دهند و پس از اجرا کردن آن به سوددهی برسند. ثبت شرکت در این کشور از دو روش زیر امکان پذیر می‌باشد:
1.    ثبت شرکت با 25،000 یورو و مسئولیت محدود (با حداقل تعداد اعضای یک نفر)
2.    ثبت شرکت با 50،000 یورو سرمایه اولیه

برخی از مدارک اولیه و لازم برای اقامت بعد از فارغ التحصیلی شامل ارائه نامه رسمی از بانک، ارائه طرح و برنامه تجاری و صنعتی قبل قبول در بازار کار می‌شود. مزایای ثبت شرکت در این کشور شامل امکان افتتاح حساب بانکی در سراسر اروپا و امکان معامله با تمامی کشورهای دنیا خواهد بود.

اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق ازدواج

از دیگر راه هایی که می‌توان از طریق آن ویزای تحصیلی را به اقامت دائم تبدیل کرد، ازدواج با تبعه این کشور است. البته توصیه می‌شود که از این روش برای رسیدن به هدف (اجازه اقامت) استفاده نشود و ازدواج باید کاملاً واقعی باشد؛ چرا که دولت سخت گیری‌های زیادی در این خصوص دارد و در صورت صوری بودن آن فرد مجبور به ترک کشور خواهد شد. 

شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز اقامت از این روش شامل ارائه تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی، حداقل مدرک زبان آلمانی (سطح B1) و ارائه سندی معتبر مبنی بر واقعی بودن ازدواج می‌شود. از دیگر مدارک لازم باید به گواهی عدم سوء پیشینه، عکس‌های خانوادگی و پیام‌های شخصی اشاره کرد. پس از اثبات حقیقی بودن ازدواج، متقاضیان بعد از گذشت 3 سال اقامت دائم را دریافت خواهند کرد.

اقامت پس از تحصیل در آلمان چگونه است؟

مزایای اقامت پس از تحصیل در کشور آلمان

تحصیل در دانشگاه‌ها و اقامت در این کشور با مزیت‌های فراوانی همراه است. برخی از مزایای اقامت بعد از فارغ التحصیلی در این کشور به شرح زیر است:
1.    زندگی در برترین کشور اروپایی 
2.    ثبات اقتصادی و مدیریت مناسب
3.    پایین بودن نرخ تورم
4.    پایین بودن نرخ بیکاری 
5.    وجود فرصت‌های شغلی فراوان
6.     بالا بودن اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی اخذ شده
7.     اخذ ویزای همراه دانشجو برای همسر و فرزندان زیر 18 سال

سخن آخر

تحصیل در آلمان علاوه بر امکان آموزش در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا، فرصت اخذ اقامت پس از فارغ التحصیلی را نیز برای متقاضیان فراهم کرده است. دانشجویان بین المللی می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور به تحصیل بپردازند. از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور صنعتی می‌توان به بالا بودن کیفیت آموزشی، وجود فرصت های کاری متعدد، نرخ پایین بیکاری و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

چنان چه شما متقاضیان عزیز قصد ورود به این کشور را داشته و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب مجموعه لتسگویونی هستید، با ما در ارتباط باشید.