آیا می‌دانید چه شغل هایی در آلمان پردرآمد هستند؟ برای آشنایی با پر درآمدترین شغل در آلمان 2024 این محتوا را دنبال کنید. کشور آلمان را می‌توان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای قاره سبز دانست که بخش عمده‌ای از این مهاجران با هدف نشستن بر صندلی پردرآمدترین شغل در آلمان، وارد آن می‌شوند. 

نتیجه تحلیل سازمان‌های بین‌المللی و نظرسنجی‌ها در چند سال اخیر نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند کیفیت آموزش، رفاه، بازار کار و درآمد، کشور آلمان در بین برترین مقصدها در سراسر جهان برای زندگی، کار و درآمد جای دارد. تلاش برای پیدا کردن کار در آلمان تنها محدود به دارندگان ویزای کاری و افرادی با روزمه حرفه‌ای نیست، بلکه شمار زیادی از دانشجویانی که دانشگاه‌های آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند نیز با هدف جذب شدن در بازار کار آلمان پس از فارغ‌التحصیلی و کسب درآمد بالا، دست به این انتخاب می‌زنند.

بنابراین بررسی بازار کار و آشنایی با پردرآمدترین شغل در آلمان نه تنها برای متخصصان حرفه‌ای بلکه برای دانشجویانی که قصد اپلای دارند نیز حائز اهمیت است چرا که امکان اشتغال سریع و آسان پس از فارغ‌التحصیلی و تحصیل در رشته‌ای پر درآمد می‌تواند یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب رشته تحصیلی باشد. 

بر همین اساس در این مقاله از مجله لتسگو یونی می‌خواهیم بدانیم که سازمان‌های مربوطه چه شغل‌ هایی را در گروه پردرآمدترین شغل در آلمان برای سال 2024 قرار داده و آینده شغلی چه رشته‌هایی را در بازار کار این کشور پر درآمد پیش‌بینی می‌کنند. 

پردرآمدترین شغل در آلمان

پردرآمدترین شغل در آلمان

دو منبع معتبر Gehalt.de و پلتفرم استخدامی Stepstone پایگاه داده خود در خصوص برآورد درآمد برای سال 2024 را ترکیب کرده و گزارشی مشترک را منتشر نموده‌اند که نشان می‌دهد چگونه شغل انتخابی، صنعت و سطح تحصیلات بر میزان درآمد یک نیروی کار در آلمان اثر می‌گذارد. 

این گزارش بیش از 600,000 داده در مورد درآمد و افزایش حقوق در طیف گسترده‌ای از شغل ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که نتایج وابسته به عواملی مانند شهر محل اشتغال، نوع صنعت مربوطه و میزان سابقه کاری متفاوت هستند.

حدود 64% نمونه‌ها مربوط به نیروی کار مرد و 36% مربوط به زنان می‌باشد. نتایج کلی این بررسی حاکی از آن است که میانگین ناخالص درآمد در آلمان برای تمام مشاغل به طور کلی حدود 51.010 یورو در سال می‌باشد. حال می‌خواهیم بدانیم بر اساس این گزارش منتشر شده، پردرآمدترین شغل در آلمان در سال 2024 کدام شغل ها هستند.

پزشکی و دندانپزشکی

نتایج نشان می‌دهد که همچنان شغل های وابسته به حوزه درمان به ویژه پزشکی و دندانپزشکی برای سال 2024 نیز در صدر لیست پردرآمدترین شغل در آلمان قرار خواهند داشت. پزشکان با متوسط درآمد سالیانه 92.600 یورو، پردرآمدترین متخصصان کشور آلمان هستند. درآمد پزشکی در آلمان ارتباط مستقیمی با کیفیت سیستم بهداشت و درمان این کشور دارد که در حال حاضر به عنوان یکی از برترین سیستم‌های درمانی در سطح جهان شناخته می‌شود. 

مهندسی

مهندسی یا در اصطلاح کلی Engineering عضو دوم لیست پردرآمدترین شغل در آلمان است که طیف وسیعی از مشاغل و رشته‌های مختلف را شامل می‌شود. از مهندسی برق و مکانیک تا گرایش ‌های مختلف رشته شیمی و هنرمندان رشته معماری همگی عضوی از جامعه پر درآمد مهندسی در آلمان هستند که پس از پزشکان و دندانپزشکان بالاترین درآمد را دارند.

همانطور که میدانید آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است که در بین 5 قدرت اقتصادی اروپا قرار دارد. اقتصاد آلمان بخش اعظم این ثروت و قدرت را مدیون صنایع و مهندسانی است که در بخش‌های مختلف آن مشغول به کار هستند. بر همین اساس رشته‌های مهندسی و علوم پایه وابسته به آن از جمله پرطرفدارترین برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان از سوی دانشجویان بین‌المللی نیز هستند.  

بنابراین اگر تصمیم دارید به عنوان یک دانشجو رشته مهندسی وراد دانشگاه‌های آلمان شوید و یا با رزومه کاری خود به عنوان یک مهندس ویزای کار این کشور را دریافت نمایید باید بدانید که احتمالا شانس بالایی برای پیدا کردن یک شغل پر درآمد در این کشور خواهید داشت. در حال حاضر میانگین درآمد سالانه مدارک مهندسی در آلمان بالغ بر 69,850 یورو می‌باشد.

ریاضیات و علوم کامپیوتر

در جهان امروز دیگر عضویت در بازار کار و تجارت بین‌الملل بدون استفاده از هوش مصنوعی و فضای کار آنلاین امکان‌پذیر نیست بر همین اساس همچنان در آلمان و سایر کشورهای توسعه یافته، حوزه ریاضیات، علوم کامپیوتر و به ویژه هوش مصنوعی از جمله پرتقاضاترین فرصت‌های شغلی همراه با درآمد بالا می‌باشند. 

ریاضی‌دانان، کارشناسان علوم کامپیوتر، متخصصان حوزه فناوری اطلاعات، برنامه نویسان، طراحان فضای رایانش ابری و بسیاری تخصص‌های دیگر در آلمان به عنوان شغل‌ های پر درآمد شناخته شده که برخی از آن‌ها ضرورتا نیازی به تحصیلات آکادمیک در سطح بالا ندارند. 

برای مثال تعداد زیادی از برنامه‌نویسان و متخصصان حوزه IT که در بخش‌های مختلف شرکت‌های آلمانی مشغول به کار هستند تحصیلات دانشگاهی نداشته و صلاحیت و توانمندی خود را از طریق کار عملی و گواهی‌های بین‌المللی به اثبات رسانده‌اند. میانگین درآمد سالیانه متخصصان ریاضیات و علوم کامپیوتر حدود 68,241 یورو می‌باشد. 

البته لازم به ذکر است که فعالان حوزه IT به طور مشخص در مقایسه با برنامه نویسان، ریاضی‌دانان و متخصصان هوش مصنوعی درآمد کمتری داشته و میانگین درآمد آن‌ها به حدود 61,670 یورو در سال می‌رسد. با این حال کارشناس IT نیز در لیست پردرآمدترین شغل در آلمان 2024 جای دارد.

بازاریابی و روابط عمومی

برخورداری از دانش مدیریت بازار مشتریان و تدوین استراتژی‌های جذب مخاطب، رمز موفقیت یک شرکت تجاری در جهان محصول‌گرا و پر رقابت امروز است. در یک دهه اخیر و به ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری، بازار فروش و ارائه خدمات خود را در بخش آنلاین متمرکز نموده‌اند که این امر موجب تقویت چشم‌گیر و افزایش درآمد موقعیت شغلی دیجیتال مارکتینگ شده است. 

در حال حاضر متخصصان حوزه بازاریابی و فروش، دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی (PR) به ویژه در بخش آنلاین یکی از پرتقاضاترین موقعیت‌های شغلی در آلمان و سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان می‌باشند. میانگین درآمد سالانه فعالان این شغل پر درآمد در آلمان حدود 65,404 یورو در سال است.

روانشناسی و منابع انسانی

گروه بعدی که در لیست پردرآمدترین شغل در آلمان قرار می‌گیرند کارشناسان منابع انسانی و فارغ‌التحصیلان حوزه روانشناسی هستند. سلامت روان ما به اندازه سلامت جسمانی اهمیت دارد. در حالی که پزشکان و دندانپزشکان به واسطه مراقبت از بدن و دندان ما درآمد بالایی دارند روانشناسان نیز از ذهن ما مراقبت می‌کنند. 

در زندگی پرچالش و مدرن امروز، به ویژه در کشوری صنعتی و مهاجرپذیر مانند آلمان، مردم به طور فزاینده‌ای با مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین اگر تحصیل کرده و متخصص علم روانشناسی و شغل‌ های وابسته به آن مانند کارشناس منابع انسانی، علوم تربیتی، مدیریت سازمانی و .. هستید احتمالا در آلمان شغل با درآمد بالا در انتظار شما خواهد بود.

میانگین درآمد فعالان حوزه منابع انسانی در کشور آلمان سالانه حدود 55,204 یورو می‌باشد که از میانگین درآمد عمومی در جامعه به مراتب بالاتر است.

مدیریت کسب و کار و امور مالی

احتمالا این روزها نام رشته تحصیلی MBA را بسیار شنیده‌اید. بازار کار رشته مدیریت بازرگانی یا همان مدیریت کسب و کار در جهان پررقابت امروز بدون شک بسیار زیاد است، علاوه بر اینکه به دلیل تاثیرگذاری در راندمان اقتصادی و بازده مالی شرکت‌ها، جزء شغل های پر درآمد محسوب می‌شود. 

سایر شغل های وابسته به مدیریت کسب و کار مانند، متخصصان مدیریت مالی (Finance) و حسابداران نیز در بین گزینه‌های پردرآمدترین شغل در آلمان 2024 قرار می‌گیرند. میانگین درآمد سالانه شاغلین این حوزه در کشور آلمان حدود 52.010 یورو می‌باشد.

زمین شناسی و توسعه پایدار

زمین، سیاره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم و تاکنون جایگزینی برای آن پیدا نکرده‌ایم به واسطه زندگی انسان‌ها‌ و تخریب‌های صورت گرفته از سوی آن‌ها هر روز یک قدم بیشتر به نابودی نزدیک می‌شود. بر همین اساس کشورهای پیشرفته و پیشگام در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار مانند آلمان، کارگروه‌های تخصصی در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی تشکیل داده و در پی استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای محافظت از کره زمین و توسعه پایدار هستند.

در این کارگروه‌ها متخصصین رشته‌های مختلفی مانند زمین شناسی، زیست شناسی، محیط زیست، اقلیم و آب و هوا، اقیانوس شناسی و .. حضور دارند. به طبع اهمیت محافظت از زمین و آشنایی با چگونگی تشکیل و بقای آن موجب اهمیت این رشته‌ها شده و شغل های وابسته به آن‌ها را در گروه پردرآمدترین شغل در آلمان قرار می‌دهد. میانگین درآمد فعالان این حوزه در کشور آلمان حدود 53,713 دلار در سال می‌باشد.

علاوه بر این 7 مدرک و شغل پر درآمد در آلمان، شغل های دیگری نیز وجود دارند که میانگین درآمد سالیانه آن‌ها بالاتر از میانگین کلی درآمد سایر شغل ها بوده و می‌توانند عضوی از شغل های پر درآمد در کشور آلمان به حساب بیایند:

علوم سیاسی و اجتماعی: 52974 یورو 
آموزش 50000 یورو 
علوم وابسته به تاریخ و فرهنگ: 46836 یورو 
تکنسین فنی: 49.790 یورو 
مراقبت‌های بخش سلامت و بهداشت: 43.520 یورو 
کارشناس فروش: 43570 یورو 

باید توجه داشته باشید که تنها بازار کار خوب یک رشته و مدرک تحصیلی نمی‌تواند ضامن درآمد بالای شما در یک شغل باشد بلکه عوامل دیگری مانند سطح تحصیلات دانشگاهی، اعتبار سابقه کاری، میزان تجربه و مهارت نقش قابل توجهی در میزان درآمد شما خواهد داشت.

شغل های پردرآمد در آلمان

پردرآمدترین صنایع در آلمان کدامند؟

آلمان به عنوان کشوری پیشرو در عرصه صنعت در سطح بین‌المللی شناخته شده و نبض بازار بسیاری از صنایع پردرآمد در دستان این کشور است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در بخش‌های مختلف وابسته به صنعت آلمان هستید و یا می‌خواهید برای یک موقعیت شغلی در این صنایع اقدام کنید خوب است بدانید که پربازده‌ترین صنایع آلمان در چند سال اخیر کدام صنایع بوده‌اند:

  • تولیدات الکترونیکی
  • بیوتکنولوژی
  • بانکداری
  • هوانوردی
  • داروسازی
  • خودروسازی
  • صادرات عمده

در مقابل این صنایع و شغل های پر درآمد، موارد دیگری وجود دارند که در گروه پر بازده نبوده و شاغلین آن درآمد بالایی در مقایسه با بسیاری از شغل‌ های دیگر ندارند:
شغل کارشناس تماس و پشتیبانی تلفنی
شغل وابسته به خدمات هتل و رستوران
شغل خرده فروشی مواد غذایی
شغل وابسته به طراحی و تولید مبلمان
شغل فعال در حوزه طراحی و تولید پوشاک و منسوجات

شهرهای پردرآمد در آلمان

پردرآمدترین شغل در کدام شهر آلمان است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم در کشور آلمان نیز مانند سایر نقاط جهان، شهر و استان محل کار از جمله موارد موثر در تعیین میزان درآمد است. بنابراین همانطور که احتمالا انتظار می‌رود، شکاف دستمزد قابل توجهی میان ایالت‌های فدرال غربی و شرقی وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پنج ایالت برتر از نظر میانگین حقوق همگی ایالت‌های واقع شده در بخش آلمان غربی سابق هستند. میانگین درآمد سالیانه کارمندان بخش غربی حدود 42.290 یورو در سال بوده در حالی که این درآمد در بخش شرقی با 22% کاهش به 35.420 یورو در سال می‌رسد. 
بر همین اساس اگر به دنبال کار در آلمان با درآمد بالا هستید احتمالا ایالت‌های غربی و شهرهای بزرگ‌ آن‌ها گزینه بهتری برای شما خواهند بود. ایالت‌هایی مانند:

  •  Hesse
  • Baden-Württemberg
  • Bavaria
  • Hamburg
  • North Rhine-Westphalia

سخن پایانی 

پیدا کردن کار در یک کشور خارجی مانند آلمان که متقاضیان بسیاری داشته و فضای کار در آن به شدت رقابتی است، چندان آسان نیست. متقاضی باید بتواند رزومه خود را متناسب با موقعیت‌ شغلی تقویت نموده و تسلط خود بر زبان نسبتا دشوار آلمانی را اثبات نماید. 

برای آسان پیمودن این مسیر سخت می‌توانید از مشاوران و کارشناسان مجرب تیم مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی کمک و راهنمایی دریافت نمایید. به شما پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی با روند مهاجرت تحصیلی به آلمان، مطلب تحصیل در آلمان را حتماً مطالعه نمایید.