امروزه بسیاری از متقاضیان ایرانی رویای وکیل شدن را در سر می‌پرورانند و تحصیل رشته حقوق در آلمان فرصت مناسبی برای شما خواهد بود. بدون تردید رشته حقوق پرطرفدارترین رشته علوم انسانی است و بیشتر دانشجویان این رشته به مدرک کارشناسی بسنده نمی‌کنند. کشور آلمان با داشتن دانشگاه‌های معتبر شرایطی را مهیا کرده تا علاقمندان بتوانند وارد این رشته شده و شرایط کاری خوبی را برای خود رقم بزنند. 

آلمان کشوری بزرگ در اروپای مرکزی با 16 ایالت است و نفوذ سیاسی و اقتصادی زیادی بین سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. این شانزده ایالت با نام Länder شناخته می‌شوند. آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها برای ارائه آموزش های باکیفیت و مطلوب است و تحصیل رشته حقوق در این کشور فرصتی بی‌نظیر برای متقاضیان خواهد بود.

سیستم حقوقی آلمان شامل قانون عمومی، خصوصی و کیفری می‌شود. قانون عمومی (همچنین قانون کیفری) مربوط به مسائل حقوقی بین فرد و دولت است. قانون خصوصی میان شرکت‌ها و ارتباط میان دو یا چند نفر نظارت می‌کند.

اگر می‌خواهید با شرایط تحصیل رشته حقوق در کشور آلمان آشنا شوید با این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگویونی همراه ما باشید.

تحصیل رشته حقوق در آلمان

برخلاف تصور بسیاری از افراد که حقوق را رشته‌ای سخت می‌دانند، باید گفت که این رشته از رشته‌هایی مانند فیزیک، زبان‌شناسی و مهندسی به مراتب ساده‌تر است. تحصیل حقوق در آلمان ترکیبی از موضوعات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و فلسفی می‌باشد. هدف آموزش در دانشگاه‌ها این است که دانشجویان به بحث و مناظره موضوعات پیچیده پرداخته و قادر به حل مسائل سخت و دشوار باشند.

برای تحصیل حقوق در آلمان متقاضیان باید در 2 امتحان شرکت کرده و یک برنامه درسی 6 ساله را به پایان برسانند. اولین آزمون پایان 4 سال دوره کارشناسی می‌باشد. سپس، افراد باید یک کارآموزی 2 ساله به نام (Referendarzeit) را پشت سر بگذارند. در نهایت، بعد از 2 سال کارآموزی در دادگاه‌های جنایی و مدنی باید در آزمون دولتی دوم شرکت کرد. حین کارآموزی، دانشجویان باید در کلاس‌هایی که توسط وکلا یا قضات برگزار می‌شوند، شرکت کنند. دانشجویان بین المللی که به تحصیل حقوق در آلمان مشغول هستند، پس از موفقیت در آزمون‌ها فرصت‌های کاری خوبی پیدا خواهند کرد.

زبان آموزش در دوره کارشناسی آلمانی است و در مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل به زبان انگلیسی وجود خواهد داشت. در واقع، مهارت و تسلط به زبان آلمانی شرط اصلی پذیرش و تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی است. علاقه‌مندان به تحصیل حقوق در آلمان باید دارای شرایط و مدارک خاصی باشند که به شرح زیر است:

•    گواهی اتمام دوره دبیرستان و ریز نمرات
•    مدرک کارشناسی (برای مقطع کارشناسی ارشد)
•    مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی
•    انگیزه نامه
•    توصیه نامه
•    گذرنامه معتبر

رشته حقوق در آلمان چگونه است؟

دانشگاه های حقوق در آلمان

اگر به دنبال تحصیل در رشته حقوق هستید، آلمان یک انتخاب عالی است؛ زیرا این کشور بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است و تأثیر اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بر روی کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. این بدان معنی است که چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان نیز عالی خواهد بود. کیفیت آموزشی ارائه شده در بهترین دانشگاه‌های آلمان مطابق با فرآیند بولونیا است و جدیدترین دانش‌ها را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. برخی از دانشگاه‌هایی که فرصت ورود به رشته حقوق را فراهم کرده‌اند به شرح زیر است:

•    دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich)

این دانشگاه در قلب اروپا واقع شده و یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در کل اروپا است که فرصت تحصیل رشته حقوق را نیز فراهم کرده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس بیش از 500 سال قدمت داشته و برخی بالاترین استانداردها را در زمینه آموزش و تحقیق ارائه می‌دهد. دانشجویان بین المللی دانشگاه 15 درصد از کل دانشجویان را تشکیل می‌دهند و تعداد آن‌ها حدود 7000 نفر است. طبق جدیدترین گزارش ها، رتبه این دانشگاه تحقیقاتی در دنیا 64 است. 

•    دانشگاه هومبولت برلین (Humboldt University of Berlin)

این دانشگاه سال 1810 تأسیس شد و دارای قدمت بیش از 200 سال می‌باشد. دانشگاه هومبولت برلین یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها نه تنها در آلمان، بلکه در کل اروپا است. این موسسه دارای شهرت جهانی در زمینه های هنری و علوم انسانی است. تحصیل حقوق در این دانشگاه می‌تواند ضامن آینده کاری دانشجویان باشد. طبق جدیدترین گزارشات، رتبه جهانی دانشگاه 128 است.

•    دانشگاه آزاد برلین (Free University of Berlin)

دانشگاه آزاد برلین حدود 33,000 دانشجو دارد که 13 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی و 27 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان بین المللی هستند و دانشگاه برنامه های تحصیلی را در 11 دانشکده از جمله دانشکده حقوق ارائه می‌دهد.

•    دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Albert Ludwig University of Freiburg)

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ سال 1457 تأسیس شد و برنامه‌های تحصیلی متنوعی از جمله رشته حقوق را ارائه می‌دهد. متقاضیان می‌توانند مدرک تحصیلی خود را از این دانشگاه در تمام رشته‌هایی که توسط متخصصان شناخته شده تدریس می‌شوند، دریافت کنند. در سال 2022 این دانشگاه موفق به اخذ جایگاه 172 در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا شد.

•    دانشگاه بن (University of Bonn)

دانشگاه بن سال 1818 آغار به کار کرد و دارای سابقه طولانی در تحقیق و آموزش است. دانشکده حقوق طیف وسیعی برنامه‌ را در موضوعاتی مانند قوانین شرع، قانون عمومی و قانون خانواده، قانون اروپا و جهان ارائه می‌دهد. این دانشگاه بیش از 35,000 دانشجو داشته و دارای همکاری‌های بین المللی با 70 دانشگاه در سراسر جهان است. 4000 دانشجوی دانشگاه جزو دانشجویان خارجی هستند.

•    دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه هایدلبرگ سال 1386 تأسیس شد و جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است. این موسسه تحقیقاتی طیف گسترده‌ای از موضوعات را از علوم انسانی تا پزشکی ارائه می‌دهد. طبق گزارش تایمز رتبه این موسسه 42 می‌باشد. 11 استاد موسسه آموزش عالی هایدلبرگ موفق به اخذ جایزه نوبل شده‌اند.

•    مدرسه حقوق بوکرئوس (Bucerius Law School)

مدرسه حقوقی Bucerius اولین مدرسه حقوق خصوصی در آلمان است که طی سال 2000 تأسیس شد. مدرسه حقوقی Bucerius دارای پردیسی کوچک در شهر هامبورگ است. این مدرسه متعهد به ترویج تحقیقات با هدف توسعه همکاری‌های پایدار است که تبادل نظر میان دانشگاه‌ها را تسهیل می‌کند. 

•    دانشگاه کلن (University of Cologne)

دانشگاه کلن (UOC) سال 1388 در شهری با همین نام تأسیس شد. امروزه، کلن یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی آلمان است که بیش از 45,000 دانشجو داشته و شامل شش دانشکده است. برجسته‌ترین دانش آموختگان این موسسه آموزش عالی آلبرتوس ماکنوس و رئیس جمهور فعلی آلمان هستند. 

•    دانشگاه مونستر (The University of Münster)

دانشگاه مونستر یکی دیگر از دانشگاه‌های تحقیقاتی آلمان با بیش از 45,000 دانشجو است. دانشگاه مونستر در میان بهترین دانشگاه‌های کشور قرار دارد. این موسسه در ایالت نوردراین وستفالن واقع شده است. مونستر موفق شده جوایز فراوانی را در سطح جهان کسب کند. حقوق یکی از پرطرفدارترین رشته های این مرکز آموزش عالی می‌باشد.

•    دانشگاه فرانکفورت (Goethe Universität Frankfurt)

نام دانشگاه گوته فرانکفورت برگرفته شده از شخصیت برجسته ادبیات یوهان ولفگانگ فون گوته است. امروزه، دانشگاه دارای بیش از 48,000 دانشجو است و میان برترین دانشگاه‌های بین المللی تحقیقاتی قرار دارد. دانشگاه گوته فرانکفورت دارای چندین دانشکده مختلف است که طیف گسترده‌ای برنامه تحصیلی مانند حقوق، روانشناسی، داروسازی، جامعه شناسی و غیره را ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل حقوق آلمان

در گذشته قانونی وجود داشت که به مؤسسات دولتی کشور اجازه می‌داد هر سال 1000 یورو شهریه را از دانشجویان دریافت کنند؛ اما این قانون طی سال 2014 از بین رفت. امروزه، آلمان قصد دارد که بهترین دانشجویان برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌های کشور شوند و ترجیحاً بعد از فارغ التحصیلی در کشور مانده و کار کنند. در نتیجه قانونی وضع شد تا دانشجویان خارجی دانشگاه‌های دولتی مانند دانشجویان بومی از پرداخت شهریه معاف شوند. البته باید گفت که دانشگاه های خصوصی همچنان از دانشجویان خود شهریه دریافت می‌کنند. دانشجویان خارجی علاوه بر هزینه تحصیل با هزینه زندگی در این کشور نیز مواجه خواهند بود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با هزینه زندگی در آلمان مقاله‌ای که با این عنوان تهیه شده است را مطالعه کنید.

تحصیل حقوق در آلمان

تحصیل حقوق در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل رشته حقوق در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس امکان‌پذیر خواهد بود. اگر متقاضیان دوره کارشناسی بخواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید وارد دانشگاه‌های خصوصی شوند. رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه‌ها بیشتر بر موضوعاتی مانند حقوق تجارت و حقوق بین الملل تمرکز دارد.

بورسیه رشته حقوق در آلمان

اخذ بورسیه تحصیلی آلمان می‌تواند هزینه های زندگی دانشجویان خارجی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. یکی از روش‌هایی که آلمان موفق به جذب دانشجویان خارجی از سراسر دنیا شده است، فراهم کردن فرصت دریافت بورسیه می‌باشد. برنامه کمک تحصیلی DAAD یکی از شناخته شده‌ترین برنامه های کمک تحصیلی کشور آلمان است که به دانشجویان بین المللی و انتقالی تعلق می‌گیرد. بورسیه بنیاد هانریش بل یکی دیگر از بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی است که بیش از 1200 کمک هزینه را در تمامی مقاطع به دانشجویان ارائه می‌دهد.

گرایش های حقوق در کشور آلمان

رشته حقوق نیز مانند رشته‌های دیگر از گرایش‌های مختلفی تشکیل شده که دانشجویان مقطع فوق لیسانس می‌توانند وارد هر کدام از آن‌ها شده و به ادامه تحصیل مشغول شوند. آشنایی با این گرایش‌ها می‌تواند دید بهتری راجع‌به رشته حقوق به شما دهد:
•    حقوق شهروندی
•    شرکت و اوراق بهادار
•    جنایی
•    اشتغال و کار
•    خانواده 
•    محیط زیست و منابع طبیعی
•    سلامت
•    مهاجرت
•    بین الملل
•    مالکیت معنوی
•    مالیات
•    ملک و مستغلات

خوابگاه دانشجویی برای تحصیل حقوق آلمان

کشور آلمان در حال تبدیل شدن به یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی می‌باشد و پس از ایالات متحده و انگلستان سومین جمعیت دانشجویی بین‌المللی را دارد. بسیاری از دانشگاه‌های کشور جزو 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. 2 نوع اقامت دانشجویی در کشور آلمان وجود دارد که دانشجویان بین المللی می‌توانند هر کدام را انتخاب کنند. اولین گزینه، خوابگاه دانشجویی (student union halls of residence) بوده و برای دانشجویان خارجی در دسترس است. گزینه دوم، دارای هزینه کمی بالاتر بوده و به عنوان اقامتگاه خصوصی شناخته می‌شود. از آن جایی که متقاضیان بین المللی در بدو ورود با این کشور آشنایی ندارند، اقامت در خوابگاه دانشجویی آلمان بهترین گزینه خواهد بود.

کار دانشجویی حین تحصیل حقوق در آلمان

دانشجویان بین المللی رشته حقوق در کشور آلمان می‌توانند هنگام تحصیل به مدت 120 روز به صورت تمام وقت تا 240 روز به صورت نیمه وقت کار دانشجویی انجام دهند. باید توجه داشته باشید که دانشجویان رشته حقوق که خارج از اتحادیه اروپا هستند مجاز به کار کردن به صورت خود اشتغالی یا آزاد نخواهند بود و این کار تخلف محسوب می‌شود. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا 450 یورو ماهانه درآمد داشته باشند؛ چنان چه درآمد آن‌ها بیش از این مقدار باشد، شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهند کرد و مالیات از حقوق آن‌ها کسر خواهد شد. 

راهنمای دریافت ویزای دانشجویی آلمان

متقاضیان ایرانی ملزم به دریافت ویزای دانشجویی آلمان می‌باشند. متقاضیانی که قصد اخذ ویزای دانشجویی را دارند، باید از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرند. در واقع اولین کار برای گرفتن ویزای دانشجویی کشور آلمان اخذ پذیرش تحصیلی رشته حقوق از دانشگاه های این کشور است. 

مدارک لازم برای دریافت ویزا

سفارت این کشور از متقاضیان مدارک خاصی را درخواست می‌کند. مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان به شرح زیر خواهد بود:
•    نامه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
•    گواهی مهارت به زبان آلمانی یا انگلیسی
•    گواهی تمکن مالی (هزینه ماهانه 750 یورو در مدت زمان اقامت) 
•    رسید پرداخت هزینه بررسی درخواست به سفارت ( حدود 75 یورو)
•    گذرنامه معتبر
•    بیمه دانشجویی معتبر با اعتبار سه ماه
•    آدرس محل اقامت و زندگی در مدت زمان تحصیل 
•    پرینت حساب بانکی متقاضی
•    آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات متقاضی به همراه ترجمه به زبان آلمانی
•    انگیزه نامه تحصیلی و هدف از تحصیل داخل کشور آلمان
•    دو  قطعه عکس پاسپورتی

ویزای همراه دانشجویان حقوق در کشور آلمان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان بین‌المللی و متأهل رشته حقوق اخذ ویزای همراه است. مزیت اصلی تحصیل حقوق در کشور آلمان این است که امکان همراهی خانواده هنگام تحصیل وجود دارد. متقاضیان دریافت ویزای همراهی کشور آلمان باید در ابتدا وارد کشور شده و پس از گذشت مدتی زمانی که معمولاً بین 90 تا 365 روز است درخواست ویزای همراهی دانشجو را داشته باشند. برای اطلاع از شرایط دریافت آن می‌توانید ویزای همراه آلمان را مطالعه کنید.

بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل رشته حقوق

بیش از 200,000 دانشجوی خارجی این کشور را خانه دوم خود می‌دانند. تحصیل رشته حقوق در هر کدام از شهرها مجموعه مهارت‌های لازم برای موفقیت را در اختیار دانشجویان قرار می ‌دهد. دانشگاه‌های آلمان دانش جدید و روز دنیا را در اختیار دانشجویان خود قرار داده و آن‌ها را برای تمام چالش‌های احتمالی آماده می‌کنند. برخی از بهترین شهرهای دانشجویی این کشور عبارتند از:
1.    مونیخ
2.    برلین
3.    اشتوتگارت
4.    فرانکفورت
5.    درسدن

بازار کار رشته حقوق در آلمان

بازار کار رشته‌های حقوقی در آلمان تا حدودی رقابتی است؛ اما هنوز هم فرصت‌های شغلی فراوانی وجود دارد. حرفه حقوق در این کشور از درآمد بالایی برخوردار می‌باشد. به عنوان مثال، متوسط حقوق و دستمزد برای یک وکیل بین 71 هزار یورو تا 130 هزار یورو در سال است.

مزایای تحصیل رشته حقوق در کشور آلمان

می‌توان گفت که مهم‌ترین دلایل و مزایای انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل معتبر بودن مدارک دانشگاهی، هزینه‌های زندگی کمتر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، آب و هوای مناسب و امنیت اجتماعی است. اکثر دانشگاه‌های حقوق آلمان همواره در فهرست رتبه بندی‌ها و رنکینگ های جهانی قرار دارند. دولت آلمان شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی را فراهم کرده است؛ اما دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه‌های جزئی برای انجام کارهای اداری و خدماتی می‌باشند. 

اقامت پس از تحصیل حقوق آلمان

دانشجویان رشته حقوق می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی تا 18 ماه در کشور مانده و در پی یافتن شغلی مناسب باشند. در صورتی که آن‌ها موفق به یافتن کار شوند، می‌توانند درخواست ویزای کاری را داشته باشند. در این صورت متقاضیان مجوز اقامت و یا کارت آبی را خواهند داشت. اگر هدف آن‌ها زندگی و کار در یکی از کشورهای اروپایی باشد، اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا گزینه مناسبی است.

سخن آخر

این مقاله جهت آشنایی بیشتر شما با تحصیل رشته حقوق در کشور آلمان تهیه و تنظیم شد. متقاضیانی که معدل بالا داشته و به زبان آلمانی تسلط داشته باشند، خواهند توانست برای مقطع لیسانس رشته حقوق وارد دانشگاه‌های دولتی شوند. دانشگاه‌های حقوق آلمان جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا شناخته می‌شوند و متقاضیان را برای چالش‌های کاری آماده می‌کنند.

اگر شما عزیزان قصد مهجرت تحصیلی به کشور آلمان را دارید و دنبال راهنمایی‌های بیشتر و دقیق‌تر هستید با کارشناسان مجرب ما در مجموعه لتسگو یونی در ارتباط باشید و بدون دغدغه و نگرانی به ادامه تحصیل مشغول شوید.