تحصیل رشته حقوق در کانادا ۲۰۲۴ صرف نظر از اینکه هدف شما رفتن به دانشکده حقوق و وکالت باشد یا علاقه کلی به این موضوع داشته باشید، فرصتی ارزشمند برای کسب دانش مستقیم از نظام حقوقی کشور دیگر را فراهم می‌کند. گذراندن یک دوره تابستانی، ترم تحصیلی یا یک سال کامل در خارج از کشور می‌تواند برای هر کسی که به حقوق بشر، دیپلماسی، عدالت اجتماعی، عدالت کیفری، حفاظت از محیط زیست، سیاست‌های عمومی و البته حقوق بین الملل و تطبیقی علاقه‌مند است، بسیار مفید باشد. 

با این حال، به دلیل اینکه این رشته یک رشته تحصیلی حرفه‌ای است، رفتن به خارج از کشور باید با ملاحظات ویژه‌ای انجام شود. می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی، رزومه خود را برای تحصیل رشته حقوق در این مقصد تحصیلی بررسی کنید. 

مهاجرت با رشته حقوق

مهاجرت با رشته حقوق می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی مانند تحصیل یا کار انجام شود که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرت برای فارغ التحصیلان رشته حقوق، تحصیل در دانشگاه‌های خارجی است. این روش مزایای زیادی مانند ارتقای سطح دانش و مهارت، فرصت شغلی بهتر و زندگی در یک کشور پیشرفته را به همراه دارد. 

با وجود اینکه قوانین در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد، دانشجویان خارجی همچنان می‌توانند در حوزه حقوقی‌ای که در مقصد مورد علاقه‌شان ارائه می‌شود، تخصص پیدا کنند. همچنین مهم است به خاطر داشته باشید که توانمندی‌های مؤسسات در زمینه‌های مختلف حقوقی ممکن است متفاوت باشد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند دانشگاه‌هایی را که در زمینه‌های مورد علاقه‌شان تخصص دارند، مانند حقوق بین‌الملل، جزا و مدنی، پیدا کنند. 

اگرچه همه می‌دانند که قوانین در کشورهای مختلف متفاوت است، اما تحصیل در کانادا می‌تواند به اندازه تحصیل در داخل کشور مفید باشد. با این حال، کسب مدرک حقوقی سال‌ها طول می‌کشد، بنابراین دانشجویان خارجی باید از نکاتی که هنگام تحصیل در خارج از کشور باید در نظر بگیرند، آگاه باشند. در ادامه تحصیل این رشته در کانادا را به طور مفصل با جدیدترین آپدیت‌ها در سال ۲۰۲۴ بررسی می‌کنیم. 

مهاجرت با رشته حقوق

تحصیل رشته حقوق در کانادا 

تحصیل رشته حقوق در کانادا دانشجویان را با برخی از برترین دانشکده‌های حقوق جهان آشنا می‌کند. همچنین دانشجویان بین‌المللی را در معرض محیطی با فرهنگ‌های مختلف قرار می‌دهد که در آن می‌توانند با آسایش و آرامش به تحصیل بپردازند. کانادا به روش‌های نوآورانه تدریس مشهور است، به این معنی که دانشجویان برای پیشرفت به چالش کشیده می‌شوند و در عین حال منابع لازم برای موفقیت در سطحی فوق‌العاده بالا در اختیارشان قرار می‌گیرد. 

یکی دیگر از دلایل خوب برای ثبت‌نام در دوره‌های حقوق کانادا، تقاضای زیاد برای وکلای شرکت‌ها و وکلای مالیاتی در این کشور است که فرصت‌های شغلی را برای دانشجویانی که در این زمینه مدرک حقوقی دریافت می‌کنند، فراهم می‌کند. کانادا میزبان بیش از نیم میلیون دانشجوی بین‌المللی در تمامی رشته‌هاست و تحصیل این رشته در یک محیط بین‌المللی مانند کانادا به شما کمک می‌کند تا دانش فرهنگی خود را گسترش دهید و با افراد از سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. برخی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل این رشته در کانادا عبارتند از: 

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک‌گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه اتاوا

دانشگاه‌های کانادا رشته‌های تخصصی متنوعی را به دانشجویان بین‌المللی متقاضی دوره‌های این رشته در کانادا ارائه می‌دهند. از میان ۷۰ دانشگاه و کالج، ۲۴۰ دوره مختلف برای تحصیل حقوق ارائه می‌شود که شامل حقوق سایبری، حقوق مدنی، سنت‌های حقوقی بومی، عدالت و جامعه، مطالعات اجتماعی و حقوقی و موارد دیگر می‌شوند. 

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا برای دانشجویان بین المللی متفاوت بوده و درخواست برای ویزای دانشجویی کانادا ضروری است. دانشجوی متقاضی همچنین برای پذیرش در مقاطع بالاتر حقوق، باید دارای مدرک کارشناسی باشد. در شرایط خاص، ممکن است فردی بدون داشتن مدرک کارشناسی، وارد رشته حقوق شود؛ با این حال، ملزم به تکمیل دوره کارشناسی خود در دو ترم اول خواهد بود. 

از دانشجویان بین‌المللی همچنین خواسته می‌شود تا مدارک لازم برای اثبات توانایی پرداخت شهریه یا همان تمکن مالی را ارائه دهند و نباید سابقه کیفری داشته باشند. در نهایت، متقاضی نباید تحت هیچ شرایطی تهدیدی برای کانادا به حساب آید. با افزایش حوادث بین‌المللی و تروریسم، تحقیقات جامع در مورد سوابق دانشجویان بین‌المللی رایج‌تر شده است. 

تحصیل حقوق در این کشور تا هفت سال طول می‌کشد. دلیل این امر آن است که شما به طور کلی به یک دوره پیش حقوق (حدود چهار سال) نیاز خواهید داشت. این دوره را می‌توانید در هر جای دیگری در جهان بگذرانید و لزوما نیاز نیست داخل کانادا باشد. علاوه بر این، تحصیلات حقوقی (دکتری حقوق / JD) سه سال به طول می‌انجامد. 

تحصیل رشته حقوق در کانادا

اگرچه دکتری حقوق یک دوره تحصیلات تکمیلی نیست، اما برای ورود به آن نیاز به تحصیلات کارشناسی دارید. در نهایت، اخذ مدرک کارشناسی ارشد حقوق (LLM) در کانادا بسته به تخصص، یک تا دو سال طول می‌کشد. مهمترین الزامات برای تحصیل این رشته به طور کلی به دانشگاه بستگی دارد و هر دانشکده حقوق معیارهای پذیرش خود را تعیین می‌کند. اما در اینجا مواردی را که می‌توانید انتظار داشته باشید، صرف نظر از اینکه در کجا مدرکتان را دریافت می‌کنید، آورده شده است: 

ریز نمرات تحصیلی: هرچه معدل شما بالاتر باشد، بهتر است. 

مدرک کارشناسی: برای ورود به دانشکده حقوق (در مقاطع بالاتر) معمولاً به مدرک کارشناسی سه تا چهارساله نیاز دارید. رشته تحصیلی اهمیتی ندارد؛ می‌تواند مهندسی یا حتی هنر باشد! 

نتایج آزمون LSAT: دانشکده‌های حقوق کانادا از دانشجویان می‌خواهند که نمرات LSAT (آزمون ورودی دانشکده حقوق) خود را ارائه دهند. هر چه نمره بالاتر باشد، شانس قبولی شما بیشتر است! دقت کنید که آزمون LSAT برای دانشجویان بین‌المللی که برای مقطع کارشناسی در هر رشته‌ای از جمله حقوق درخواست می‌دهند، الزامی نیست. این آزمون فقط برای دوره‌های JD که دوره‌های حرفه‌ای پس از کارشناسی هستند، الزامی است. 

مدرک زبان: بسته به زبان دوره، باید مدرک آیلتس/تافل (برای برنامه‌های با تدریس انگلیسی) یا مدرک تسلط به زبان فرانسه (برای برنامه‌های با تدریس فرانسه) را ارائه دهید. 

بیانیه شخصی (Personal Statement)

دانشکده‌های حقوق کانادا معمولاً از دانشجویان می‌خواهند تا درخواست‌های خود را به صورت آنلاین ارسال کنند. شما باید فرم درخواست را پر کنید، اطلاعات شخصی و تحصیلی خود، بیانیه شخصی، نمرات LSAT و سایر مدارک حمایتی را تا مهلت درخواست (که برای هر دانشگاه متفاوت است) ارسال کرده و هزینه درخواست را نیز پرداخت کنید. 

هزینه تحصیل رشته حقوق در کانادا 

هزینه تحصیل رشته حقوق در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقایسه با دانشجویان داخلی متفاوت است و برای گروه اول به طور قابل توجهی بالاتر است. این هزینه می‌تواند از ۱۵ هزار دلار کانادا تا ۶۰ هزار دلار کانادا در سال متغیر باشد. هزینه شهریه در دانشکده‌های حقوق مشهور بالاتر است. 

به طور کلی، دانشکده‌های این رشته بورسیه تحصیلی و/یا سایر اشکال کمک مالی را نیز ارائه می‌دهند. مواردی وجود دارد که یک دانشجو ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی یا در موارد نادر، کمک هزینه تحصیلی باشد. میانگین هزینه مدرک کارشناسی حقوق (LLB) کانادا برای اکثر دانشگاه‌های این کشور، بین ۱۴.۰۰۰ تا ۲۸.۰۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. این هزینه ممکن است بسته به رتبه دانشگاه، موقعیت آن داخل کانادا و نوع دوره ارائه شده، متفاوت باشد. 

درآمد وکیل در کانادا 

درآمد وکیل در کانادا سالانه بسته به سابقه کار، شرکت، منطقه و تحصیلات، از ۷۰.۰۰۰ دلار کانادا تا ۱۳۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال متغیر است. برای اینکه بتوانید داخل کانادا به عنوان وکیل کار کنید، لازم است دوره‌ای کارآموزی را بگذرانید، در یک دوره و امتحان پذیرش وکلا شرکت کنید و مجوز از استانی که قصد دارید در آن کار کنید دریافت نمایید. 

چشم‌انداز شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق از نظر پاداش‌های حرفه‌ای و مالی رضایت‌بخش است. یک وکیل در کانادا می‌تواند در زمینه‌های مختلف حقوقی از جمله حقوق در راستای منافع عمومی، وکالت خصوصی یا حقوق دولتی فعالیت کند. 

اگر هیچ‌کدام از این موارد مناسب نباشد، داشتن مدرک این رشته همچنین فرصت دنبال کردن حرفه‌ای در تجارت، سیاست، روزنامه‌نگاری، یا هر رشته دیگری که نیازمند مهارت‌های ارتباطی شفاهی یا کتبی (و مهارت‌های دیگر) باشد را فراهم می‌کند. 

اخذ پروانه وکالت در کانادا

اخذ پروانه وکالت در کانادا

اخذ پروانه وکالت در کانادا در استان‌های مختلف روند متفاوتی دارد و هر استان انجمن حقوقی خود را دارد که مسئول صدور پروانه وکالت و نظارت بر وکلا در آن استان است. اگر قصد دارید داخل کانادا وکیل شوید، باید قبل از شروع مراحل اخذ پروانه وکالت، تحقیقات لازم را در مورد استان مورد نظر خود انجام دهید. مسیر تبدیل شدن به وکیل دادگستری در کانادا و اخذ پروانه وکالت برای دانشجویان بین‌المللی شامل چندین مرحله است: 

۱. ارزیابی مدارک تحصیلی حقوقی: برای ارزیابی مدرک حقوقی خارجی خود به کمیته ملی اعتباربخشی (NCA) درخواست دهید. کمیته ملی اعتباربخشی سوابق تحصیلی شما را ارزیابی می‌کند و مشخص می‌کند که آیا شرایط اولیه برای تبدیل شدن به یک وکیل را دارید یا خیر. 

۲. برآوردن الزامات کمیته ملی اعتباربخشی: بر اساس ارزیابی کمیته ملی اعتباربخشی، باید یکی از موارد زیر را تکمیل کنید: 

آزمون‌های چالشی: قبولی در پنج آزمون اجباری مرتبط با حقوق کانادا. 

دوره‌های آموزشی اضافی: گذراندن دوره‌های خاص حقوق کانادا در یک دانشکده حقوق کانادایی. 

ترکیبی: ترکیبی از هر دو آزمون چالشی و گذراندن دوره‌های آموزشی. 

۳. کارآموزی: پس از برآورده کردن الزامات کمیته ملی اعتباربخشی، یک دوره آموزش عملی به نام «کارآموزی» را تحت نظارت یک وکیل دادگستری مجاز به اتمام برسانید. این دوره معمولاً یک سال به طول می‌انجامد. 

۴. الحاق به کانون وکلا: پس از اتمام کارآموزی، به کانون وکلای استانی که می‌خواهید در آنجا وکالت کنید، درخواست دهید. ممکن است نیاز به گذراندن ارزیابی‌های اضافی در مورد شخصیت و صلاحیت خود داشته باشید. در صورت موفقیت، به کانون وکلا «الحاق» می‌شوید و به یک وکیل دادگستری مجاز تبدیل با پروانه وکالت تبدیل می‌شوید. 

استان کبک تنها استانی در کانادا است که از نظام حقوق مدنی پیروی می‌کند. این نظام مبتنی بر قانون مدنی فرانسه (کُد ناپلئون) است. در سایر نقاط کانادا، نظام حقوقی رایج (Common Law) به کار می‌رود. با این حال، قانون کیفری کانادا در سراسر کشور اجرا می‌شود و به عنوان یک «کد» شناخته می‌شود. 

وجود نظام حقوقی مجزا در کبک، منجر به ایجاد قوانین و سیاست‌های خاصی شده است که با سایر استان‌های کانادا متفاوت است. در نتیجه، استان کبک دارای سیستم حقوق مدنی، قوانین زبانی و نهادهای فرهنگی خاص خود می‌باشد. این ویژگی گاهی اوقات باعث می‌شود کبک از برخی ابتکارها و قوانین سراسری کانادا یا برنامه‌های ملی مستثنی شود. 

به همین دلیل، اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی قصد دارید در این استان وکیل شوید، باید برای وکالت به زبان فرانسوی تسلط کامل داشته باشید و برای اثبات این موضوع، باید در آزمون‌های زبان فرانسه مانند TEF یا TCF شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید. در نهایت، باید در آزمون وکالت استان کبک که توسط Barreau du Québec برگزار می‌شود، شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی مهاجرت با رشته حقوق به کانادا پرداختیم. کانادا با سیستم حقوقی قوی و فرصت‌های شغلی متنوع، مقصدی جذاب برای حقوقدانان است. شرایط تحصیل و کار در رشته حقوق در این کشور، همچنین اطلاعات مربوط به آزمون وکالت را شرح دادیم. برای مطالعه بیشتر و پاسخ به سوالاتتان، از دیگر مطالب سایت لتس گو یونی دیدن کنید.