چه در رویای تحصیل در دانشگاه حقوق و تبدیل شدن به یک وکیل پایه یک باشید و یا به موضوع کلی و عمومی حوزه حقوق و وکالت علاقه مند باشید، تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور می تواند به یک فرصت بسیار با ارزش برای یادگیری سیستم های قانونی سایر کشورهای پیشرفته دنیا برای شما تبدیل شده و شما را به یک فرد زبده در سطح بین المللی ارتقاء دهد. تحصیل رشته Law می تواند دید جدیدی از قانون های موجود در کشور را به شما القاء کرده و مکمل ارزشمندی برای دوره های دانشگاهی نظیر علوم سیاسی، روابط بین الملل و تاریخ باشد.  

پیش از این درباره راهنمای جامع تحصیل رشته حقوق در ایتالیا با شما صحبت کردیم، اما این بار قصد داریم تا در مقیاس بزرگتری به این رشته تحصیلی محبوب پرداخته و از جوانب مختلف به بررسی تحصیل این رشته در خارج بپردازیم.

اگر به موضوعاتی نظیر حقوق بشر، دیپلماسی، عدالت اجتماعی، عدالت کیفری، حفاظت از محیط زیست، سیاست عمومی، خدمات درمانی و حقوق بین الملل و تطبیقی علاقه دارید، در ادامه با راهنمای تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور همراه ما باشید تا با شرایط و جزئیات تحصیل رشته Law در بالاترین سطح ممکن آشنا شوید.

تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور

مهاجرت با رشته حقوق

زمانی که حرف از مهاجرت تحصیلی و تحصیل رشته حقوق در خارج می شود، پیش از هر قدم و انتخابی باید به فکر معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور باشید. اینکه مزایای اصلی تحصیل این رشته در یک کشور خارجی چه مواردی بوده و آیا به نسبت موسسات آموزشی داخل کشور ارزنده است یا خیر؟

فارغ از این که چه مقصد تحصیلی را انتخاب می کنید، مزایای تحصیل رشته Law در خارج می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یادگیری سیستم های قانونی کشورهای مختلف دنیا
  • درک بهتر مطالعات موردی
  • فرصت کارآموزی و قرارگیری در محیطی کاملاً متفاوت با کشور مبدا
  • فرصت ارتقاء مهارت های زبانی و آشنایی با فرهنگ و رسوم کشورهای خارجی
  • تطبیق با قوانین و استانداردهای جهانی رشته حقوق
  • در صورتی که به تحصیل در رشته حقوق تجاری و یا قانون کیفری علاقه مند باشید، تجارب بین المللی تحصیل این رشته در خارج از کشور می تواند ارزش دو چندانی برای شما داشته باشد؛ این بدین خاطر است که بازار کار با در نظر گرفتن چندین سیستم حقوقی و بین المللی دارای پیچیدگی های خاص و متفاوتی خواهد بود.

یکی از موارد قابل توجه در مورد تحصیل رشته حقوق این است که شما باید دارای حداقل مدرک کارشناسی برای این رشته تحصیلی باشید و نمی توانید از بعد از دبیرستان و پیش دانشگاهی به طور مستقیم به سراغ این رشته در خارج از کشور بروید.

از این رو، بهتر است به سراغ رشته های کارشناسی بروید که دارای زمینه های مشترک با رشته حقوق در خارج از کشور بوده و به اصطلاح Pre-law Majors محسوب می شوند؛ این رشته ها به شرح زیر هستند:

  • علوم سیاسی
  • روان‌شناسی
  • عدالت کیفری
  • زبان انگلیسی (مترجمی)
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • فلسفه
  • هنر و علوم انسانی
  • جامعه شناسی
  • ریاضیات
  • علوم

اما برای اینکه از کلی گویی پرهیز کرده و بیشتر به جزئیات تحصیل رشته حقوق در خارج بپردازیم، تصمیم داریم تا در ادامه به بررسی دو مقصد محبوب تحصیلی کانادا و آلمان رفته و شرایط و جزئیات یکی از پردرآمدترین رشته های تحصیلی در دنیا یعنی رشته حقوق را در این کشورها بررسی کنیم.

شرایط تحصیل رشته حقوق در خارج

رشته حقوق در کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در دپارتمان حقوق دانشگاه معروف کشور کانادا (تورنتو)، برای تحصیل رشته حقوق در کشور کانادا، شما باید علاوه بر اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی، یک دوره 3 تا 4 ساله کارشناسی در یکی از حوزه های BA, BSc, BBA, BComm, BEng. BMus, BPHE, BKin را به اتمام رسانده باشید.

یعنی، اگر تمایل داشته باشید تا مستقیماً بعد از اتمام دبیرستان و پیش دانشگاهی به کشور کانادا مهاجرت کرده و به تحصیل رشته حقوق در دانشگاه های کانادا بپردازید،  قادر به انجام این کار نبوده و باید اول دوره کارشناسی خود را در یکی از رشته های عمومی و Pre-law Majors گذرانده و برای مقاطع ارشد و دکترا به سراغ تحصیل این رشته در موسسات آموزشی کانادا بروید.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی رشته حقوق در کشور کانادا دارای مدرک مهندسی، بیوشیمی، ادبیات انگلیسی، موسیقی و موارد نامرتبط دیگر هستند و تحصیل در رشته کارشناسی نامرتبط با حقوق، هیچ مانعی برای شما نخواهد بود.

پس به عنوان یک متقاضی تحصیل رشته حقوق در کانادا، یا باید به تحصیل کارشناسی در داخل ایران پرداخته و بعد برای پذیرش و ویزای تحصیلی حقوق در کانادا اقدام کنید و یا اینکه یک رشته دانشگاهی مقطع کارشناسی را در کانادا انتخاب کرده و به دنبال اخذ نامه پذیرش و ویزای تحصیلی برای گذراندن دوره کارشناسی عمومی در این کشور باشید.

سپس می توانید با فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی (در هر رشته ای) به سراغ مقطع ارشد و تحصیل حقوق در کشور کانادا و یا سایر مقاصد تحصیلی دنیا بروید.

حتی اگر با مراجعه به وب سایت پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزشی در کانادا متوجه این موضوع شوید که نیاز به اخذ مدرک کارشناسی ندارید، وجود مدرک لیسانس برای شما مزیت محسوب شده و شانس شما را برای پذیرش و تحصیل رشته حقوق در کانادا بالا می برد.

در برخی از دانشگاه ها نظیر تورنتو، ممکن است بعضی از دانشجویان استثنایی سال سوم کارشناسی را برای تحصیل مقطع ارشد رشته حقوق (بدون تکمیل سال چهارم) بپذیرند. بر همین اساس، بهتر است برای اطلاع از شرایط پذیرش و تحصیل حقوق در دانشگاه مورد نظر خود در کشور کانادا، حتماً به وب سایت موسسه مراجعه کرده و از تمامی جزئیات آن باخبر شوید.

یکی از موارد مهم و مورد نیاز دانشگاه های کانادا، آزمون پذیرش دانشکده حقوق یا همان LSAT است. این آزمون به صورت آنلاین بوده و در کشورهای کانادا و آمریکا تا هشت بار در یک چرخه آزمایشی در ماه های جون، آگوست/سپتامبر، اکتبر، نوامبر،  ژانویه، فوریه، مارس و آپریل برگزار می شود.

آزمون LSAT از دو بخش تشکیل شده که باید تکمیل شود و به شرح زیر است:

  • چندین بخش از سوالات چند گزینه ای و مسائلی که برای تست درک مطلب و توانایی تفکر منطقی و تحلیلی طراحی شده است
  • نوشتن یک مقاله کوتاه که به صورت جداگانه از سوالات چند گزینه ای انجام می شود و لازم است در هنگام ارائه نمره آزمون در دسترس دانشکده حقوق قرار گیرد.

این تست بر پایه اطلاعات واقعی حقوق نبوده و نمی توان برای شرکت در این آزمون به دروس پاس شده در دوره های قبلی دانشگاه استناد کرد. شما این امکان را دارید تا چندین بار در تست LSAT شرکت کنید. البته بهتر است این موضوع را چک کنید که دانشگاه حقوق مورد نظر شما چه واکنشی در مورد ارائه چندین مقاله و آزمون LSAT نشان می دهد.

اگر منظور از تحصیل این رشته در خارج از کشور، کانادا باشد، باید بگوییم که برخی از موسسات آموزشی میانگین نمره آزمون های LSAT شما را در نظر گرفته و برخی دیگر بالاترین امتیاز کسب شده توسط دانشجو را مدنظر قرار می دهند. در واقع شما این امکان را دارید تا در سال سوم مقطع کارشناسی و ماه جون و یا در اوایل سال چهارم دانشگاه در این تست شرکت کرده و خود را برای تحصیل رشته Law در خارج آماده کنید.

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط برترین دانشگاه کشور کانادا یعنی دانشگاه تورنتو، در حال حاضر 18 دانشکده حقوق در این کشور وجود دارد که 8 موسسه آن در استان انتاریو قرار داشته و سایر این دانشکده ها در باقی کشور مستقر هستند.

زمانی که می خواهید موسسه آموزشی و یا همان مدرسه حقوق مورد نظر خود در کشور کانادا را انتخاب کنید، باید به فاکتورهای زیادی از جمله رنکینگ دانشگاه، سایز و اندازه دانشکده، فاصله آن با محل اقامت شما، نوع تخصص و رشته های ارائه شده در حقوق، ترکیب بدنه و هیئت علمی دانشگاه، ارائه دوره و مدارک دانشگاهی به زبانی به غیر از انگلیسی و فلسفه کاری دانشکده را مورد بررسی قرار دهید.

البته انتخاب دانشکده حقوق مناسب در کانادا تنها محدود به این موارد نبوده و متقاضی باید به شرایط و قوانین پذیرش دانشگاه در قبال دانشجویان بین المللی نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

اینکه چه مواردی از جمله نمره آزمون LSAT، ریزنمرات دانشگاه و معدل نهایی، نمره زبان، انگیزه نامه، توصیه نامه و سایر دستاوردهای قبلی دانشجو برای دانشکده حقوق اهمیت داشته و در اولویت قرار دارد. لازم به ذکر است که در برخی از دانشکده های حقوق در کانادا، چندین برنامه آموزشی به صورت اختصاصی و ترکیبی به دانشجویان واجد شرایط ارائه می شود.

برای مثال، دانشکده حقوق تورنتو رشته های ترکیبی حقوق و کار اجتماعی و یا حقوق و مدیریت کسب و کار را به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می کند. لازم به ذکر است که ددلاین اپلای و ارسال مدارک تحصیلی به دانشکده های حقوق واقع در استان انتاریو تا اولین هفته از ماه نوامبر در هر سال بوده و این تاریخ برای سایر نقاط و استان های کشور کانادا متغیر است.

در کانادا به سطح اول رشته حقوق یا همان common law اصطلاحاً Juris Doctor or JD گفته می شود که شامل یک دوره 3 ساله می شود. با اینکه برای حضور در این مقطع از رشته Law در کانادا نیاز به داشتن مدرک کارشناسی دارید، اما باز هم این دوره خود جزو سطح کارشناسی محسوب شده و کارشناسی ارشد نیست!

در سال اول، دانشجویان با دوره های مقدماتی نظیر حقوق کیفری، قانون اساسی، حقوق مالکیت و حقوق قراردادها آشنا می شوند. این در حالی است که دوره های تخصصی دیگری نیز برای دانشجویان ورودی سال اولی طراحی شده است. همچنین به دانشجویان سال اولی دوره های آموزشی تحقیقات و نگارش حقوقی ارائه می شود.

نکته قابل توجه این است که فعالیت های فوق برنامه و تجارب داوطلبانه برای دانشجویان ورودی و سال اولی رشته حقوق بسیار زیاد بوده و خیلی از دانشجویان در مسابقات وکالت مدافع و ارائه مشاوره به مشتری، کارهای داوطلبانه در کلینیک های حقوقی یا سازمان های خصوصی و همچنین باشگاه های دانشجویی و رویدادهای اجتماعی دانشکده حقوق شرکت می کنند.

از این طریق شما می توانید در جمع افرادی با علاقه های مشترک باشید و بفهمید که چگونه می توانید آموزش های حقوقی خود را در خارج از محیط دانشگاه اعمال کنید.

در ترم و فصل تابستان تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور (کانادا)، تعداد کمی از دانشجویان به کار تابستانی در حوزه حقوقی مثل کلینیک کمک های حقوقی می پردازند و یا تحقیقی را برای استاد دانشگاه انجام می دهند.

اما اغلب دانشجویان به کارهای تمام وقت خارج از این حوزه مشغول شده و در کنار آن از فعالیت های داوطلبانه مرتبط با حقوق برای کسب تجربه استفاده می کنند.

در سال دوم تحصیل رشته حقوق، فرصت های زیادی برای انتخاب دورهای متناسب با علایق شخصی شما وجود دارد. ممکن است در سال اول و یا سالهای بعدی تحصیل رشته حقوق در کانادا از شما درخواست شود تا در برنامه "moot" شرکت کنید.

برنامه ای که در واقع یک دادگاه صوری است و در آن دانشجویان به عنوان وکلا در مورد پرونده های موجود (آزمایشی) عمل کرده و در نهایت نتیجه کار توسط اساتید دانشگاه و وکلای مجرب قضاوت می شود.

در تابستان، بعد از گذراندن سال دوم حقوق در کانادا، بسیاری از دانشجویان به کار در شرکت های حقوقی، بخش های حقوقی دولتی و یا کلینیک های حقوقی پرداخته و تحقیقات مرتبط با این حوزه را انجام می دهند.

این کار موجب می شود تا جنبه های مختلف کارفرمایان قانونی و حقوقی را یاد گرفته و تصمیم بگیرید که دوست دارید بر روی چه نوعی از حقوق تمرکز کرده و کار کنید. به طور معمول، در این بازه زمانی شما برای دوره های کارآموزی درخواست داده و در مصاحبه های مختلف کاراموزی شرکت های حقوقی شرکت خواهید کرد.

در سال سوم به عنوان آخرین سال تحصیلی مقطع کارشناسی رشته حقوق در کانادا، شما می توانید نقش رهبری در باشگاه های دانشگاهی، کمیته ها، مجلات و یا سایر فرصت های فوق برنامه در دانشکده حقوق را داشته و در تمامی آنها شرکت کنید.

دانشجویان در دوره های آموزشی تخصصی شرکت کرده و بر روی اسناد و مقالات تحقیقاتی مفصل و مورد علاقه خود کار می کنند.

موضوع مهم در رابطه با تحصیل رشته Law در کانادا این است که تکمیل یک دوره دانشگاهی حقوق برای کار به عنوان وکیل کافی نبوده و برای فعالیت در یکی از استان ها و قلمروهای کشور کانادا، شما باید در آزمون bar exam استانی شرکت کرده و یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • کارآموزی
  • تکمیل برنامه حقوقی انجمن حقوق انتاریو، در استان انتاریو

در استان انتاریو، متقاضیان مجوز وکالت می توانند بعد از نوشتن موفقیت آمیز آزمون های وکیل دادگستری Barrister و وکیل مشاور Solicitor، به امتحان bar انجمن حقوق انتاریو که 3 بار در سال در ماه های نوامبر، مارچ و جون برگزار می شود ورود کنند. هر دوی این آزمون ها به صورت self-study بوده و تکمیل هر یک از آنها به 7 ساعت زمان نیاز دارد.

آزمون Barrister به ارزیابی دانش حقوقی متقاضی در زمینه های حقوق عمومی، آیین دادرسی کیفری، حقوق خانواده و دعاوی مدنی می پردازد.

این در حالی است که آزمون Solicitor دانش حقوقی متقاضی را در حوزه های املاک، حقوق تجاری، وصیت، امانت و مدیریت املاک و برنامه ریزی مورد ارزیابی قرار می دهد. در واقع هر دوی این آزمون ها مسئولیت های اخلاقی و حرفه ای و توانایی ایجاد و حفظ رابطه وکیل و موکل را مورد ارزیابی نهایی قرار می دهد.

موارد ذکر شده در بالا مربوط به مراحل بعد از تحصیل رشته حقوق در کانادا است و اینکه فرد بخواهد تا بعد از فارغ التحصیلی به کار در این کشور مشغول شود. به بیانی دیگر، در صورت موفقیت در آزمون های ذکر شده در بالا، فرد می تواند در شرکت های خصوصی، برای دولت کانادا و یا در جهت منافع عمومی به کار حقوقی در این کشور مشغول شود.

در صورتی که با تکمیل دوره کارشناسی حقوق تمایل به فعالیت در بازار کار این رشته در کانادا را نداشته و نخواهید تا به تحصیل در مقاطع بالاتر آن بپردازید، این امکان را دارید تا در حوزه های تجارت، سیاست، روزنامه نگاری و هرگونه مشاغلی که نیازمند مهارت های ارتباطی شفاهی و نوشتاری، توانایی رویارویی با وظایف به صورت شفاف،منطقی و موجه و توانایی تفکر انتقادی و حل مسائل به صورت موثر است به کار بپردازید.

به بیان دیگر، فارغ االتحصیلان رشته حقوق در خارج از کشور می توانند به اساتید دانشگاهی، سیاستمدار، مدیر عامل و مدیر اجرایی CEO، واسطه ها، ناظران، رهبران اتحادیه، نماینده، دکتر، مدرس و بسیاری از عناوین شغلی دیگر تبدیل شوند.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که کانادا در کنار آمریکا، انگلیس و استرالیا جزو گران ترین کشورها برای تحصیل رشته حقوق محسوب می شود.  برای مثال و نمونه، بالاترین شهریه سالانه این رشته دانشگاهی در کشور کانادا متعلق به دانشگاه تورنتو بوده که برای دانشجویان بومی معادل 33040 هزار دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی معادل 57040 هزار دلار در سال است!

از این رو قصد داریم تا در ادامه این راهنمای تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور، به سراغ یک مقصد اقتصادی و با کیفیت آموزشی یعنی آلمان رفته و جزئیات تحصیل حقوق در این کشور را نیز به شما توضیح دهیم.

شرایط تحصیل حقوق در کانادا

ادامه تحصیل در رشته حقوق در آلمان

اما برای تحصیل رشته حقوق در کشور اروپایی آلمان، دانشجویان باید در دو آزمون دولتی شرکت کرده و یک برنامه تحصیلی 6 ساله را بگذرانند.

این موارد بعد از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه رخ می دهد. نخست دانشجویان باید در پایان سال چهارم مقطع کارشناسی حقوق در آلمان، در نخستین آزمون دولتی خود شرکت کرده و قبول شوند.

سپس باید دانشجو در یک دوره کارآموزی دو ساله به نام Referendarzeit شرکت کرده و تجربه مورد نیاز در تمامی جنبه های نظام حقوقی کشور آلمان و حوزه بین الملل را کسب کند.

در نهایت، با پایان یافتن کارآموزی قانونی متقاضی در دوره های دادگاه کیفری و مدنی، نوبت به شرکت در دومین آزمون دولتی این کشور فرا می رسد.

البته دانشجویان باید در خلال شرکت در دوره های کارآموزی در کلاس هایی که توسط وکلا و قضات تدریس می شوند نیز شرکت کنند. لازم به ذکر است که حقوق دوره کارآموزی دانشجویان رشته حقوق در آلمان توسط دولت این کشور پرداخت می شود.

به طور معمول متقاضیان بالقوه وکالت در کشور آلمان دارای دو فرصت برای قبولی در آزمون های دولتی هستند و بعد از موفقیت در گذراندن این آزمون ها مجاز به فعالیت و کار در حوزه قضاوت و وکالت آلمان و یا سایر کشورهای دنیا خواهند بود.

به طور کلی تحصیل رشته حقوق در آلمان در مقطع کارشناسی 4 سال زمان برده و شامل 240 واحد درسی می شود که سه حوزه اصلی حقوق مدنی، حقوق عمومی و حقوق کیفری را مورد پوشش قرار می دهد.

شما می توانید از میان گزینه های زیر حوزه تحصیلی خود را در زمینه حقوق انتخاب کنید:

  • قانون مدنی
  • قانون عمومی
  • قوانین کیفری
  • موضوعات پایه (نظیر تاریخ حقوقی آلمان و یا رومی ها و علوم سیاسی عمومی

این در حالی است که تنوع موضوعات و زیرمجموعه های در دسترس رشته حقوق در آلمان، امکان تبحر در تخصص های زیر را برای دانشجویان ایجاد می کند:

  • حقوق تجاری و شرکتی
  • جرم شناسی
  • حقوق تجاری بین الملل
  • حقوق مالکیت نامشهود
  • قوانین عمومی بین الملل
  • حقوق اروپایی و یا حقوق کیفری بین المللی

عموماً سخنرانی های پایه وابتدایی با دوره های آموزشی در حد و اندازه کلاس مدرسه همراه شده و از موضوعات انتزاعی سخنرانی ها در موارد خاص استفاده می شود.

در واقع، دانشجویان متقاضی تحصیل رشته حقوق در آلمان، روش های تحلیل کیس ها را به روش حقوقی و فقهی آموخته و یاد می گیرند که چگونه باید با لغات و عبارات حقوقی و قانونی کار کنند.

از این رو، برای حمایت و تکمیل سخنرانی های تخصصی رشته حقوق، دوره های مقدماتی اصطلاحات حقوقی آلمان، روش ها و دوره های مختلف در زمینه مهارت های کلیدی نظیر روش های مذاکره و میانجیگری، تکنیک های ارائه، اصطلاحات حقوقی در زبانهای آلمانی و سایر زبان های خارجی ارائه می شوند.

خوشبختانه، آموزش عالی در کشور آلمان همانند فرانسه کماکان توسط یارانه دولتی تامین شده و در قیاس با شهریه های سنگین کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس، هزینه های تحصیل در آلمان نسبتاً رایگان محسوب می شود. مگر اینکه دانشجو تمایل به تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان را داشته باشد که در این صورت ملزم به پرداخت شهریه های زیاد خواهد بود.

ممکن است برخی از دوره های حقوق ارائه شده در دانشگاه های دولتی آلمان به زبان آلمانی ارائه شود، اما این موضوع برای تمامی دانشگاه های و زمینه های تحصیلی حقوق در موسسات آموزشی دولتی این کشور صادق نبوده و دوره های انگلیسی زبان و کم هزینه نیز برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

تحصیل رشته حقوق در آلمان

بهترین دانشگاه های رشته حقوق در دنیا

بنابر جدیدترین آمار ارائه شده توسط وب سایت masterportal، رنکینگ بهترین دانشگاه های حقوق در دنیا از نگاه موسسه QS در سال تحصیلی 2021- 2022 به شرح زیر است:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلیس
  • موسسه آموزش عالی کمبریج انگلیس
  • دانشگاه ییل آمریکا
  • استنفورد آمریکا
  • دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن LSE
  • موسسه آموزشی کلمبیا آمریکا
  • دانشکده نیویورک NYU
  • موسسه آموزشی کالیفرنیا، برکلی UCB
  • دانشگاه ملی سنگاپور NUS

این در حالی است که رنکینگ جهانی بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل رشته حقوق در خارج کمی متفاوت بوده و شامل موارد زیر می شود:

  • استنفورد
  • کمبریج
  • آکسفورد
  • شیکاگو
  • ییل Yale
  • دوک
  • نیویورک
  • کالج لندن
  • هاروارد
  • دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن

بهترین دانشگاه های حقوق در جهان

بازار کار رشته حقوق در خارج از کشور

با توجه به سختی ها و پیچیدگی های این رشته تحصیلی پرطرفدار در سراسر دنیا، پر واضح است که بازار کار رشته Law در خارج و بازارهای بین المللی بسیار خوب و پولساز است و می تواند در مدت زمان کمی از فارغ التحصیلی، هزینه های پرداختی شما را جبران کند.

برای بخش پایانی راهنمای تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور،ما به سراغ جدیدترین آمار وب سایت textmaxprep رفتیم که جزئیات جذاب و متفاوتی را در مورد میانگین درآمد این رشته در بازارهای کار جهانی ارائه می دهد.

بنابر آمار، انتخاب اینکه چگونه از تخصص و مدرک دانشگاهی حقوق خود استفاده کنید، در میزان درآمد شما و جنبه اقتصادی قضیه تاثیر فراوانی دارد. به بیانی دیگر؛ بخش خصوصی وکالت و حقوق بسیار بیشتر از بخش دولتی برای شما درآمدزایی کرده و معمولاً کار کردن انفرادی درآمد کمتری برای شما در مقایسه با فعالیت در یک گروه و شرکت بزرگ وکلا در پی خواهد داشت.

این در حالی است که کشور و شهر محل کار شما نیز در میزان درآمدتان تاثیر بسزایی دارد. این یعنی درآمد وکلای شهرهای بزرگ و پایتخت بسیار بیشتر از شهرهای حومه و کوچکتر است. برای مثال، برترین ایالت های آمریکا که بیشترین درآمد را نصیب وکلا می کنند، شامل واشنگتن دی سی، کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست و دلاور می شوند.

طبق گزارش اداره کار و آمار کشور آمریکا، دهک بالا و متوسط درآمد وکلا در سال 2016 در این کشور برابر با 118.160 هزار دلار در سال بوده است. البته 10 درصد از وکلای تازه کار و کم تجربه، درآمد سالانه کمتر از 54.910 هزار دلار در سال را در این کشور تجربه می کنند.

متاسفانه نمی توان با استناد به میزان درآمد رشته حقوق و وکالت در کشور آمریکا، یک آمار کلی از مقدار حقوق و بازار کار این رشته تحصیلی در سراسر دنیا ارائه داد. اما از آنجایی که این کشور جزو برترین مقاصد تحصیلی این رشته محسوب می شود و بهترین متخصصان وکالت را در خود جای داده، ما به ارائه آمار درآمدی این کشور اکتفا کردیم.

در نهایت بد نیست تا میانگین درآمد سالانه برخی از تخصص های مرتبط با رشته حقوق در کشور آمریکا را در اختیار شما قرار دهیم:

  • وکیل شرکتی: 174 هزار دلار
  • وکلای مالکیت: 141 هزار دلار
  • وکیل موارد نادرست پزشکی: 130.880 دلار
  • اساتید حقوق: 125.000 هزار دلار
  • وکلای مالیات: 101 هزار دلار
  • وکیل دولتی بومی، ایالتی و فدرالی: به ترتیب 93.070، 81.960 و 129.430 هزار دلار
  • وکیل جراحت شخصی: 78.020
  • وکالت املاک و مستغلات: 67 هزار دلار
  • وکیل خانواده: 69.480 دلار
  • وکلای مهاجرت: 65.061 دلار

اگر باز هم با خواندن راهنمای تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور، سوالات بیشتری در مورد این رشته تحصیلی و شرایط ادامه تحصیل در مقاصد مختلف دنیا دارید، می توانید از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی در این زمینه استفاده کرده و بهترین انتخاب را در زمینه مهاجرت تحصیلی و انتخاب رشته داشته باشید.