در این مطلب قصد داریم تا در مورد معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور صحبت کرده و جزئیات و شرایط تحصیلی دانشجویان بین المللی در خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

این روزها افراد زیادی به دنبال این هستند تا با هزینه و بودجه شخصی و یا با استفاده از بورسیه تحصیلی رایگان، به تحصیل در خارج از کشور بپردازند و با دریافت مدرک تحصیلی، شرایط را برای فعالیت در بازار کار بین المللی، کسب درآمد بالا و زندگی دائمی در خارج از کشور فراهم کنند.

چرا تحصیل در خارج از کشور

امروزه به لطف دسترسی گسترده به خدمات اینترنتی پذیرش تحصیلی و ثبت نام آنلاین در دانشگاه های مشهور خارجی، خیلی از فارغ التحصیلان مقطع متوسطه، دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه ها و یا فارغ التحصیلان مقاطع دانشگاهی تمایل زیادی به ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به یک کشور پیشرفته و مدرن را دارند.

شاید این سوال برای خیلی از افراد پیش بیاید که واقعاً چه چیزی موجب ترغیب بسیاری از جوانان به ادامه تحصیل در خارج از کشور می شود و اینکه آیا مزایای انجام این کار به اندازه ای هست که به امتحانش بیارزد یا خیر؟

همانطور که در مطلب بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل به این موضوع اشاره کردیم، در حال حاضر هر ساله مقاصد تحصیلی مشهور و محبوب زیادی در اقصی نقاط دنیا، پذیرای دانشجویان بین المللی هستند و با در نظر گرفتن افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در هر سال، می توان به سادگی به این موضوع پی برد که کفه ترازوی مزایای تحصیل در خارج بسیار بیشتر از معایب آن است.

اگر قصد این را داشته باشید تا یک دوره آموزشی کوتاه مدت یک یا دو ساله دانشگاهی را در خارج از کشور بگذرانید و پس از اتمام دوره به کشور خود بازگشته و با تجربه بالاتر و دید بازتری کار کنید، اگر تمایل به ادامه تحصیل در یک مقطع تکمیلی و انجام کار دانشجویی در حین تحصیل دارید و دوست دارید تا پس از فارغ التحصیلی در کشور مورد نظر اقامت داشته و به کار و زندگی دائمی در خارج از کشور بپردازید، در هر دو صورت، شرایط کار و کسب درآمد برای شما بسیار بهتر از یک فرد دارای مدرک تحصیلی بومی است و گزینه های کاری، مهاجرتی و تجاری بیشتری در طول زندگی در دسترس شما خواهد بود.

کافیست تا چند دقیقه از زمان ارزشمندتان را به خواندن این مطلب اختصاص دهید تا به خوبی با معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور آشنا شده و در مورد مهاجرت تحصیلی خود تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

مزایای تحصیل در خارج از کشور

مزایای تحصیل در خارج از کشور

زمانی که عزم خود را جزم می کنید تا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برنامه ریزی کنید، بهتر است تمام فاکتورهای هزینه، مدت زمان دوره، پروسه اخذ ویزای تحصیلی و البته مزایا و معایب تحصیل در کشور مورد نظر خود را بررسی کرده و با آگاهی کامل در این راه قدم بگذارید.

چه تمایل به مهاجرت تحصیلی رایگان به کانادا داشته باشید و یا تحصیل در اروپا و یا هر نقطه دیگر از جهان، در هر صورت توجه به مزایا و معایب تحصیلی می تواند کمک بسیار بزرگی در تصمیم گیری نهایی شما و انتخاب مقصد تحصیلی نماید.

معایب و مزایای تحصیل در خارج، در هر نقطه از دنیا دارای تفاوت ها و جزئیات مخصوص به خود است، اما در حالت کلی، مزایای تحصیل در خارج شامل موارد زیر می گردد:

آشنایی با فرهنگ جدید

یکی از مزایای کلیدی تحصیل در خارج، آشنایی کامل با فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور جدید است. فرقی نمی کند که مقصد تحصیلی شما در آسیا و کشوری نظیر مالزی و یا چین باشد و یا یک کشور اروپایی، در هر صورت، آشنایی با فرهنگ و سبک جدید زندگی، چالش متفاوت و بسیار مثبتی را برای شما به همراه داشته و موجب کسب تجربه های فراوان، گسترش افق زندگی و آشنایی با روش ها و سبک های مختلف زندگی در خارج از کشور می شود.

یادگیری زبان خارجی

با توجه به جهانی شدن ارتباطات، موقعیت های بسیار زیادی برای تمامی افراد به وجود می آید که برای تعامل بیشتر، هم فکری، به هنگام سفرهای خارجی و یا کمک گرفتن در امر تحصیل و یا کار، نیاز به برقراری ارتباط با سایر افراد در سراسر دنیا وجود دارد.

از این رو اهمیت یادگیری یک زبان بین المللی بر هیچکسی پنهان نیست و داشتن مهارت بالا در زمینه زبان خارجی مزیتی فوق العاده کاربردی محسوب می شود. از این رو، دانشجویان بین المللی می توانند به راحتی یک یا دو زبان بین المللی را در زمان تحصیل در خارج از کشور آموخته و داشتن یک یا دو مهارت زبان نظیر انگلیسی و یا فرانسوی را به رزومه کاری خود بیافزایند.

برای مثال، یکی از مزایای تحصیل در چین، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و یادگیری دومین زبان پرکاربرد تجاری در سراسر دنیاست. این موضوع تنها به این کشور محدود نبوده و می توان در کشورهای دیگری نظیر آلمان، فرانسه و یا کانادا نیز مورد مشابهی را تجربه کرد.

یعنی امکان یادگیری همزمان زبان انگلیسی و فرانسوی در کانادا و فرانسه برای شما وجود داشته و می توانید در کنار تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان، زبان آلمانی را نیز فرا گرفته و از شرایط ایده آلی برای کار در بازار کار آلمان و سایر کشورهای آلمانی زبان برخوردار شوید.

تحصیل در خارج  - زبان خارجی

بالا رفتن اعتماد به نفس

زمانی که در مقطعی از زندگی به فکر مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در کشوری کاملاً جدید می افتید، در واقع پذیرای این موضوع می شوید که با ترس خود در برابر رویارویی با چالش های جدید از جمله، هماهنگی با سیستم آموزشی، دوری از خانواده، پیدا کردن دوستان جدید، اثبات توانایی های فردی و بسیاری از موارد دیگر در یک کشور خارجی مقابله کرده و پیروز گردید.

از این رو به تدریج، با افزایش دایره ارتباطات، هماهنگی بیشتر با سبک زندگی، قبولی در امتحانات، پیدا کردن کار دانشجویی و کسب درآمد و کسب آرامش لازم در زندگی دانشجویی جدید، اعتماد به نفس شما به عنوان شهروندی خارجی بالا رفته و این اجازه را به خود می دهید تا با کسب تجارب جدید و موفقیت در چالش های مختلف، به نسخه بهتری از خود تبدیل شده و با اعتماد به نفسی بالاتر، فرصت های جذابی را در ادامه زندگی برای خود رقم بزنید.

تقویت روابط اجتماعی

بدون شک، یکی از مزایای تحصیل در خارج، گسترده کردن حلقه ارتباطات اجتماعی و پیدا کردن دوستان جدید است. در واقع شما این امکان را دارید تا به عنوان یک دانشجوی بین المللی، به رابطه و تعامل خود با دوستان قدیمی در داخل کشور ادامه داده و در محیط دانشگاه و خارج از آن، دوستان جدیدی برای خود پیدا کنید.

این دوستی ها به شما کمک می کند تا از تجارب افراد برای پیشرفت بیشتر در زمینه تحصیل، کار دانشجویی و زندگی در یک کشور خارجی استفاده کرده و با احساس بهتری مسیر تحصیلی خود را ادامه دهید.

حتی ممکن است با فارغ التحصیلی و برگشت به کشور مبدا، این دوستی ها برای شما باقی مانده و زندگی را برای شما جذاب تر کند و یا حتی به ازدواج ختم شود. این در حالی است که اگر پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه خارجی، قصد اقامت و کار دائمی داشته باشید، تقویت شدن روابط اجتماعی شما شهروندان خارجی و دوستان داخل کشور، موجب پیشرفت شما در این زمینه شده و می توانید به راحتی دوستان جدیدی در محیط کار خود پیدا کنید.

مزیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در این است که می توانید دوستان جدیدی از کشورهای مختلف داشته باشید و از هر کدام چیز مفیدی یاد گرفته و در زندگی خود به کار بگیرید.

ارتقاء سطح تحصیلی و معلومات

ممکن است کیفیت و استاندارد سیستم آموزشی در کشور محل زندگی شما پایین بوده و رضایت بخش نباشد و به استثنای کسب یک مدرک دانشگاهی کم اعتبار، بار علمی چندانی برای شما به همراه نداشته باشد.

بر همین اساس، یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج از کشور، کسب یک مدرک دانشگاهی با ارزش و معتبر است که می تواند از جنبه های تئوری و عملی، موجب ارتقاء سطح علمی شما شده و به خوبی شما را برای حرفه آینده و بازار کار بین المللی آماده کند. چیزی که شاید تحقق آن در کشور مبدا برای شما بسیار سخت و دور از دسترس باشد و یا اینکه اطلاعات و دروس قابل ارائه به دانشجویان کهنه و فاقد ارزش لازم باشد.

فقط باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام در یک دانشگاه خارجی معروف و معتبر، به منزله تلاش فراوان برای یادگیری دروس و قبولی در امتحانات مختلف ترم های تحصیلی است تا در نهایت، مزایای تحصیلی فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد.

شما این فرصت را دارید تا با تجهیزات آزمایشگاهی جدید، کتابخانه های کاملاً مجهز و تکنیک های آموزشی و متدهای یادگیری روز دنیا سر و کار داشته باشید و از آنها نهایت استفاده را ببرید.

ارتقا مهارت های اجتماعی تحصیل در خارج از کشور

پشتیبانی همه جانبه دانشجویان

معمولاً نسبت کادر آکادمیک دانشگاه های خارجی به دانشجویان بومی و بین المللی دانشگاه بسیار خوب و قابل قبول بوده و این امکان را به اساتید و مشاوران تحصیلی می دهد تا پشتیبانی کاملی از دانشجویان به عمل آورده و توجه مستمر و جامعی را در طول سال به عملکرد و شرایط تحصیلی دانشجویان ارائه دهند.

همچنین فرصت یادگیری دروس و تعامل با اساتید برجسته و مشهور دنیا، یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج است که می تواند موجب یادگیری سریع تر و آسان تر دروس برای شما شود.

خارج شدن از منطقه آسایش

شاید این موضوع در نگاه اول به جای مزایای تحصیل در خارج از کشور، جزو معایب تحصیل محسوب شود، اما در واقع خارج شدن از منطقه امن و راحت تحصیل و زندگی در کشور زادگاه و پذیرش چالش های جدید مهاجرت تحصیلی، می تواند با رشد شخصیت و توانایی های فردی و تحصیلی، ارزش زیادی را برای شما به وجود بیاورد و تحصیل در خارج را به تصمیمی سرنوشت ساز در زندگی شما بدل کند.

البته پذیرش چالش های جدید و یادگیری مهارت های مختلف در کشور مبدا نیز ممکن است، اما امکانات و شرایط پیشرفته موجود در دانشگاه ها و کشورهای خارجی، انگیزه بیشتری برای تلاش و کوشش فرد ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهی متفاوت برای ادامه زندگی

یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، ایجاد دیدگاه متفاوت و جهان شمول نسبت به زندگی در مقایسه با افرادی است که تجربه تحصیل و زندگی بلند مدت در خارج از کشور را تجربه نکرده اند.

به بیانی دیگر، برخی از افرادی که تحصیل در خارج را تجربه نکرده اند، به طور پیش فرض اینطور فکر می کنند که ارزش های فرهنگی و استانداردهای زندگی که با آن بزرگ شده اند، بهترین نسخه موجود در سراسر جهان است.

اما در حقیقت، زمانی که مهاجرت تحصیلی را تجربه می کنید، به سرعت متوجه این موضوع می شوید که ارزش های فرهنگی و دیدگاه افراد در هر نقطه از دنیا چقدر متفاوت است و آن چیزی که از دیدگاه شما یک موضوع نرمال و یا استاندارد برای ادامه زندگی است، تنها بخش کوچکی از درک فردی شما در قبال واقعیت است و ممکن است در کشور دیگر کاربرد چندانی نداشته باشد.

از جانبی دیگر، کسب تجربه در سطح بین المللی، سطح تحمل شما نسبت به سایر سبک های زندگی را افزایش داده و دیدگاهی متفاوت و البته بسیار موثر در رابطه با ادامه زندگی در این جهان هستی به شما می دهد.

اقامت در کنار یک خانواده واقعی

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما این امکان را دارید تا براساس بودجه و سلیقه خود، از بین خوابگاه دانشجویی، خانه مسکونی مستقل و یا اشتراکی و زندگی در کنار یک خانواده برای کل دوره تحصیل، یکی را انتخاب کنید.

امکان زندگی در کنار یک خانواده خارجی، یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج از کشور است که می تواند توسط دانشجو انتخاب شود. شما می توانید برحسب توافق از مزایای تحصیل و استراحت در یک اتاق شخصی در یک خانه مجهز برخوردار شوید و علاوه بر تعامل با یک خانواده واقعی و قرارگیری در محیط صمیمی اعضای خانواده، از وعده های غذای گرم و خانگی برخوردار شده و به سرعت با حس غریبگی و دور افتادن از جمع خانواده خود خداحافظی کنید.

زندگی در کنار یک خانواده، گزینه بسیار جذابی برای ادامه تحصیل در خارج محسوب می شود و می تواند موجب رشد شخصیت، هماهنگی سریعتر با سبک و فرهنگ زندگی جدید و یادگیری سریع تر زبان شود.

اما باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که استفاده از این گزینه برای تحصیل در خارج هزینه بردار بوده و در مقایسه با خوابگاه اشتراکی دانشجویی، نیازمند پرداخت هزینه بیشتری از جانب دانشجو خواهد بود.

زندگی با خانواده خارجی

تقویت استقلال مالی و شخصیتی

بدون شک یکی از مهمترین مزایای تحصیل در خارج، ارتقاء استقلال فردی شما در طول تحصیل در کشور خارجی خواهد بود. در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از جوانان بالغ علیرغم فارغ التحصیلی همچنان در کنار خانواده زندگی کرده و فاقد هرگونه استقلال مالی و شخصیتی هستند.

در واقع از کارهای شخصی مثل پخت و پز و شستشوی لباس گرفته تا خرج روزانه و ماهانه، همگی از جانب خانواده تامین می شود و انتها و پایانی برای آن در نظر گرفته نشده است.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، مهاجرت تحصیلی و تحصیل در خارج می تواند تحول زیادی در شما ایجاد کند و استقلال مالی و شخصیتی را در شما ایجاد نماید. انجام فردی امور روزانه در خوابگاه دانشجویی بدون کمک مستقیم والدین، تا انجام هفتگی کار دانشجویی پاره وقت و کسب درآمد ارزی، همگی موجب می شود تا به انسانی کامل و مستقل تبدیل شده و با رویارویی در شرایط بحرانی و چالش برانگیز، بدون کمک گرفتن از خانواده از پس کارها بر بیایید.

اوقات فراغت

از مزایای جانبی تحصیلی در خارج از کشور می توان به این موضوع اشاره کرد که امکان تفریح و گشت و گذار در زمان تعطیلات دانشگاه و تعطیلات رسمی برای دانشجو وجود داشته و فرد می تواند خاطرات زیبا و فراموش نشدنی را برای خود رقم بزند.

مثلاً اگر شما یک دانشجوی بین المللی در کشور آلمان و یا فرانسه باشید، چون دانشگاه شما در یک کشور اروپایی عضو شنگن قرار دارد، این امکان را دارید تا بدون نیاز به اخذ ویزا و با استفاده از کارت اقامت دانشجویی به کشورهای دیگر این حوزه از جمله سوئیس، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال سفر کرده و خستگی ترم تحصیلی را از تن به در کنید.

در عین حال، می توانید با توجه به واحدهای درسی کمتر در طول هر ترم و مدیریت بهینه زمان، اوقات فراغت بسیار خوبی را در کنار دوستان در طی هفته تجربه کنید. بهتر است پیش از فارغ التحصیلی، در کنار تحصیل به تفریح و گشت و گذار بپردازید، چون با استخدام تمام وقت در بازار کار و ادامه مراحل جدی زندگی از جمله ازدواج، شاید فرصت چندانی برای خوش گذرانی و تفریح برای شما وجود نداشته باشد!

در همین رابطه بد نیست نگاهی به مطلب معایب و مزایای تحصیل در ایتالیا بیاندازید.

امکان استفاده از بورس تحصیلی

ممکن است از همان ابتدای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، واجد شرایط دریافت کمک هزینه دانشگاهی باشید و یا اینکه دوره دانشگاهی خارج از کشور را شروع کرده و با گذشت چند ترم، شرایط تحصیلی لازم را برای دریافت فاند و یا وام دانشجویی پیدا کنید.

در هر صورت، امکان تحصیل رایگان و دریافت بورسیه تحصیلی یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج است که فرصت تحصیل را برای تمامی افراد فقیر و غنی فراهم می کند. فقط باید به این موضوع توجه داشته باشید که اغلب کمک هزینه های دانشگاهی بر مبنای شایستگی تحصیلی و رزومه و سوابق قبلی دانشجو بوده و نمی توان با نمرات و معدل متوسط و کم، توقع دریافت بورسیه را داشت.

بورسیه تحصیلی

تاثیرات مثبت در شغل آینده دانشجو

یکی از برترین مزایای تحصیل در خارج از کشور، امکان انجام کار دانشجویی پاره وقت در خلال تحصیل و تمام وقت پس از فارغ التحصیلی در بازار کار بین المللی آن کشور است. اگر کمی با هوشیاری شغل پاره وقت و تمام وقت خود را انتخاب کنید، می توانید علاوه بر کسب درآمد ارزی بسیار موجه و قابل قبول، نیم نگاهی به فعالیت در کشور زادگاه و برگشت به کشور خودتان داشته باشید.

در واقع زمانی که سابقه کار در شرکت های بین المللی و مطرح دنیا در رزومه کاری شما قرار دارد و از یک دانشگاه معتبر و خوش نام مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده اید، با علم و تکنولوژی روز و روش های کاری شرکت های بزرگ آشنا بوده و برتری قابل ملاحظه ای به نسبت نیروی کار داخلی در زمینه کاری خود دارید.

این موضوع موجب می شود تا بتوانید هر زمان که خواستید به کشور خود برگشته و با حقوقی بسیار جذاب، پستی مناسب در شرکتی فوق العاده را نصیب خود کنید. اما در عین حال، امکان ادامه حضور در کشور خارجی را داشته و می توانید روند کسب درآمد ارزی و زندگی در خارج را ادامه دهید.

معایب تحصیل در خارج از کشور

بعد از بحث شیرین و جذاب مزایای تحصیل در خارج از کشور، نوبت به معایب تحصیل در خارج می رسد. فاکتورهایی که می توانند به راحتی به موضوعی عذاب آور و بسیار سخت برای دانشجو تبدیل شوند و در نهایت فرد را به این نتیجه برسانند که ادامه روند تحصیل در دانشگاه خارجی برای وی غیرقابل تحمل بوده و باید شکست را پذیرفته و بدون هیچ دستاورد خاصی به کشور مبدا بازگردد.

 بر همین اساس مجله لتس گو یونی به شما توصیه می کند که توجه زیادی به معایب تحصیل در خارج داشته و خود را برای رویارویی احتمالی با هر یک از آنها آماده کنید.

گران بودن هزینه تحصیل

همواره یکی از معایب بزرگ تحصیل در خارج از کشور، گران بودن هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی بوده که از توان مالی بسیاری از افراد خارج است و تنها در حد یک رویا باقی می ماند.

البته در صورتی که دارای نمرات و رزومه تحصیلی درخشان باشید، امکان درخواست بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان در خارج از کشور برای شما وجود دارد، در غیر این صورت ممکن است بخاطر نداشتن تمکن مالی کافی، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه و ویزای تحصیلی نشوید.

در واقع تحصیل در خارج از کشور نیازمند پرداخت هزینه هایی نظیر شهریه دانشگاه، بیمه دانشجویی، هزینه ویزا، اجاره خانه و یا خوابگاه، هزینه خورد و خوراک، هزینه لباس، تجهیزات درسی و بسیاری از موارد ریز و درشت دیگر است که در انتهای هر سال، رسید پرداختی سنگینی را بر دوش شما و یا والدین تان خواهد گذاشت.

از این رو بهتر است با این واقعیت کنار آمده و برای چند سال بودجه مورد نظر برای تحصیل در خارج از کشور را آماده کنید و یا اینکه با مقایسه جامع تحصیل در اروپا و کانادا و سایر مقاصد تحصیلی، بهترین گزینه ممکن را از لحاظ هزینه انتخاب کنید.

به بیانی دیگر، در حال حاضر دانشگاه های دولتی آلمان، فرانسه و ترکیه، هزینه بسیار کم و نسبتاً رایگانی را از دانشجویان بین المللی و بومی دریافت می کنند که در مقایسه با هزینه های سرسام آور دانشگاه های آمریکا، انگلیس و یا استرالیا، بسیار ناچیز و قابل مدیریت است. بر همین اساس، توصیه می کنیم که حتماً از مشاوره تخصصی مهاجرت تحصیلی کارشناسان ما در لتس گو یونی برای این مهم استفاده کنید.

هزینه های بالای تحصیل در خارج

دلتنگی و دوری از خانواده

یکی دیگر از معایب تحصیل در خارج، غم غربت و دوری از جو صمیمی خانواده است، خصوصاً اگر این اولین سفر مجردی و انفرادی شما بدون همراهی خانواده به کشوری خارجی باشد، فشار بیشتری به شما وارد خواهد شد.

بهتر است در صورت مواجه با مسائل عاطفی دوری از خانواده و دوستان و قرارگیری در محیطی کاملاً جدید، خود را از لحاظ ذهنی آماده کرده و در روزها و هفته های اول ورود خود، دوستان جدیدی پیدا کنید، سعی کنید با تماس تصویری، دلتنگی های احتمالی را از بین ببرید و با ایجاد شادی و نشاط در تمام امور روزانه خود، به کلی از فاز غم و تنهایی در بیایید.

این موضوع برای اغلب دانشجویان بین المللی در اوایل ورود به کشوری غریب اتفاق می افتد که به تدریج با آشنایی با محیط زندگی و تحصیل و برقراری ارتباط با افراد جدید و حتی همشهریان ایرانی، این فشار شکسته شده و به شرایط جدید عادت خواهید کرد.

مشکلات برقراری ارتباط

شاید از نگاه خیلی از افرادی که دارای مهارت زبان بین المللی هستند، این موضوع غیرواقعی و غیرقابل باور باشد، اما باید به شما بگوییم که روان نبودن در زبان و داشتن ضعف در برقراری ارتباط یکی از معایب تحصیل در خارج محسوب می شود.

البته با توجه به الزامی بودن ارائه نتیجه آزمون دولینگو، آیلتس و یا تافل برای تحصیل در دانشگاه های خارجی، امکان بروز چنین مشکلی به حداقل کاهش پیدا می کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است زبان تحصیل شما با زبان بومی مردم فرق داشته و شما را با مشکل مواجه کند.

مثلاً اگر در حال تحصیل به زبان انگلیسی در کشور چین باشید و یا تحصیل یک دوره دانشگاهی در کشور آلمان، تنها زبان انگلیسی در حین کلاس و فضای دانشگاه به کمک شما آمده و در محیط خارج از فضای دانشگاه و داخل شهر، زبان بومی چینی و یا آلمانی به کار شما خواهد آمد.

از این رو باید از قبل از مهاجرت تحصیلی به فکر چالش های این چنینی باشید و خود را برای مهارت های زبانی به غیر از زبان انگلیسی برای تحصیل در خارج آماده سازید.  

مشکل در برقراری ارتباط

عدم تطابق با فرهنگ جدید

این موضوع که به culture shock معروف است زمانی برای شما اتفاق می افتد که تمامی آداب و رسوب و فرهنگ زندگی، غذا خوردن، معاشرت، نشست و برخاست و رفتار افراد با کشور زادگاه شما فرق داشته و شما را به طور کامل شوکه کند.

به طور معمول با گذشت تدریجی زمان شما با انواع فرهنگ ها و آداب و رسوم جدید آشنا شده و خود را با آن هماهنگ خواهید کرد، اما اگر شرایط فرهنگی برای شما سخت و غیرقابل تحمل باشد و نتوانید با آن کنار بیایید، برای شما دردسرساز شده و شرایط ناراحت کننده ای را برای شما به وجود خواهد آورد.

برای مثال ممکن است، در کشور جدید رک گویی قابل پسند باشد و تعارف به هیچ وجه جایی نداشته باشد و اینکه برخی از دانشجویان و هم دانشگاهی ها رفتاری سرد داشته و به اصطلاح با شما جوش نخورند.

در این گونه مواقع، داشتن یک دوست صمیمی بومی و یا فردی که زمان نسبتاً زیادی را در آن کشور سر کرده، می تواند کمک زیادی به شما در این زمینه بکند.

سخت بودن دوره های آموزشی

بالا بودن کیفیت آموزشی و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی به معنی نظم در برنامه و سخت گیری در قوانین آموزشی دانشگاه است. از این رو شما باید با برنامه ریزی تکالیف و درس های خود را آماده کرده و خود را برای امتحانات میان ترم و پایان ترم و البته دوره های آزمایشگاهی و عملی آماده کنید.

از نگاه بسیاری از دانشجویان بین المللی، نمی توان سختگیری و یا فشردگی دوره های آموزشی دانشگاه را جزو معایب تحصیل در خارج از کشور حساب کرد، اما اگر آدم نامنظم و تنبلی باشید و یا به این سبک از تحصیل عادت نکرده باشید، رویارویی با این موضوع چالش بزرگی برای شما خواهد بود.

در نهایت ممکن است با نسخه دیگری از معایب تحصیل در خارج از جمله از دست دادن دوستان قدیمی کشور مبدا، عادت کردن به سیستم زندگی و کار در کشور خارجی و نداشتن توانایی برگشت به شرایط زندگی در کشور مبدا روبرو شوید و بسیاری از موارد این چنینی روبرو شوید.

اگر دارای تجربه شخصی در مورد معایب و مزایای تحصیل در خارج از کشور هستید که در این مطلب به آن اشاره ای نکردیم، خوشحال می شویم تا آن را با ما و مخاطبان مجله لتس گو یونی در میان بگذارید.