ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی گران ترین کشورها برای تحصیل پرداخته و به شما توضیح دهیم چه فاکتورهایی موجب گرانی برخی از دانشگاه ها و کشورها برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی شده و چه تصمیمی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

همان طور که اطلاع از بهترین کشور برای تحصیل رایگان یک موضوع مهم در زمینه مهاجرت تحصیلی محسوب می شود، تحقیق در مورد گران ترین کشورها برای تحصیل هم خالی از لطف نبوده و می تواند در تصمیم گیری ما تاثیرگذار باشد.

از این رو قصد داریم اول فهرست گران‌ترین کشورها برای تحصیل را به شما معرفی کنیم و بعد به بررسی شرایط هر یک از این مقاصد تحصیلی بپردازیم.

هزینه تحصیل در خارج از کشور

گران ترین کشورها برای تحصیل

بنابر جدیدترین آمار وب سایت معتبر رنکینگ QS، گران ترین کشورها برای تحصیل به شرح زیر هستند:

  • آمریکا
  • نیوزیلند
  • استرالیا
  • کانادا
  • انگلیس
  • هنگ کنگ
  • سنگاپور
  • اسرائیل
  • لبنان
  • کوبا

البته آمار برخی از وب سایت ها تفاوت زیادی داشته و به جای فهرست کردن کشورهایی نظیر لبنان و کوبا، نام کشورهای امارات، ژاپن، روسیه، چین، اسپانیا و تایوان را در لیست گران ترین کشورها برای تحصیل قرار داده اند، اما از آنجا که اطلاعات ارائه شده توسط وب سایت معتبر QS، جدیدترین آمار در این زمینه است، استناد ما هم به این دیتا خواهد بود.

بنابر آخرین تحقیقات آماری صورت گرفته توسط وب سایت مالی finder.com، این موضوع مشخص شده که حداقل شهریه سالانه دانشگاه های دولتی در سراسر دنیا در حدود 3574 دلار آمریکا است. این در حالی است که دانشجویان اغلب کشورهای اروپایی، تقریباً نیمی از این مبلغ را برای شهریه سالانه خود پرداخت می کنند.

البته باز هم این مقایسه مربوط به دانشجویان مقیم کشورهای اروپایی و یا آمریکایی می شود و قوانین پرداخت شهریه برای دانشجویان بین المللی متفاوت خواهد بود.

اما در حالت کلی، میانگین شهریه گرانترین کشورها برای تحصیل رقمی معادل زیر است:

  • آمریکا: 28.150  هزار دلار
  • نیوزلند: 20.209 هزار دلار
  • استرالیا: 16.143 هزار دلار
  • کانادا: 14.625 هزار دلار
  • انگلیس: 13.038 هزار دلار
  • هنگ کنگ: 12.633 هزار دلار
  • سنگاپور: 10.986 هزار دلار
  • اسرائیل: 9.885 هزار دلار
  • لبنان: 8.830 هزار دلار
  • کوبا: 7.398 هزار دلار

در رابطه با آمار گران ترین کشورها برای تحصیل، برخی از افراد اینطور فکر می کنند که به دلیل حضور بهترین دانشگاه های جهان در کشورهای اشاره شده در بالا، خصوصاً آمریکا و انگلیس، هزینه تحصیل در این مقاصد، بیش از هر جای دیگری در دنیا است.

اما باید به این موضوع اشاره کنیم که بهترین دانشگاه های دنیا تنها در مقاصدی نظیر آمریکا و انگلیس وجود نداشته و با رجوع به فهرست 100 موسسه آموزشی برتر دنیا در سال جدید میلادی، می توان به راحتی نام موسسات آموزشی کشورهایی نظیر سوئیس، سوئد، آلمان، ژاپن، چین و کره جنوبی را دید که دیگر جزو گران‌ترین کشورها برای تحصیل نیستند!

از این رو نمی توان به طور قطع گفت که فاکتور کیفیت بالای سیستم آموزشی گران ترین کشورها، دلیل اصلی تمایز آنها با  مقاصد تحصیلی ارزان سایر نقاط دنیا است.

گرانترین کشورها برای تحصیل

کدام کشورها برای تحصیل ارزان هستند؟

در حال حاضر، متقاضیان ایرانی زیادی به دنبال تحصیل در آلمان و یا تحصیل در دانشگاه های فرانسه هستند، این بدین خاطر است که دانشگاه های دولتی این دو کشور مطرح اروپایی حوزه شنگن، هزینه تحصیلی بسیار کمی از دانشجو گرفته و نسبتاً رایگان هستند.

یعنی شهریه و هزینه تحصیل شما در طی سال تنها محدود به هزینه های اجرایی و ثبت نام دانشگاه (بین 200 تا 400 یورو) و هزینه های زندگی دانشجویی (خورد و خوراک، مسکن و غیره) می شود.

این موضوع برای دانشگاه های فرانسه نیز صدق کرده و به دانشجویان بین المللی واجد شرایط امکان تحصیل کم هزینه و رایگان را بدون نیاز به گرفتن بورسیه تحصیلی می دهد.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که اغلب دوره های مقطع کارشناسی و ارشد دانشگاه های دولتی آلمان و فرانسه به زبان بومی یعنی آلمانی و یا فرانسوی ارائه می شود. اگر دانشجو مایل به تحصیل به زبان انگلیسی باشد، دامنه انتخاب رشته وی در برخی مواقع محدود شده و باید هزینه بیشتری در طول سال پرداخت کند و یا اینکه به سراغ گزینه پر هزینه تر یعنی دانشگاه های خصوصی برود.

معمولاً روند دریافت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی گران ترین کشورها برای تحصیل و کشورهای ارزانی نظیر آلمان و یا فرانسه، هر دو زمان بر سخت و نسبتاً پیچیده است. اما به دلیل پایین بودن هزینه دانشگاه های اروپایی و استقبال بالای دانشجویان بین المللی، ممکن است زمان بیشتری برای رزرو وقت سفارت نیاز داشته و یا با سخت گیری دانشگاه و یا کنسولگری روبرو شوید.

اگر تمایل دارید تا به جای مهاجرت تحصیلی به گران ترین کشورها و یا آلمان و فرانسه، به سراغ یک گزینه با کیفیت، اقتصادی و آسان تر بروید، تحصیل در ترکیه مناسب حال شما خواهد بود.

شاید خیلی از افراد این طور فکر کنند که ترکیه تنها یک مقصد توریستی و تجاری محسوب می شود، اما در واقع این طور نبوده و طی یک دهه گذشته، این کشور اروپایی- آسیایی به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب دنیا بدل شده است.

شما می توانید به عنوان یک دانشجوی ایرانی برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های دولتی ترکیه اقدام کرده و بدون نیاز به اخذ وقت سفارت و ویزای تحصیلی، راهی دانشگاه های با کیفیت این کشور شوید.

خوشبختانه اعتبار مدارک دانشگاهی ترکیه بالا بوده، از یک سیستم آموزشی با کیفیت و به روز استفاده می کنند و هزینه های تحصیلی بسیار مناسبی دارند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به نسبت گران ترین کشورها بسیار پایین بوده و به طور میانگین بین 200 تا 800 دلار در طول سال است.

اگر قصد تحصیل کم هزینه در دانشگاه های دولتی ترکیه را داشته باشید، باید در آزمون ورودی یوس شرکت کنید و مدرک زبان ترکی تومر را دریافت نمایید. این بدین خاطر است که اغلب دوره های دانشگاهی ترکیه به زبان ترکی استانبولی ارائه می شود.

البته دانشجو امکان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان و یا دوره های تحصیلی انگلیسی را خواهد داشت، ولی اغلب هزینه های تحصیل در این دوره ها بیشتر بوده و یا تنها در دانشگاه های خصوصی و پرهزینه ترکیه یافت می شود.

همچنین می توانید به سراغ تحصیل در دانشگاه های آسیایی و با کیفیت چین، مالزی و تایلند رفته و از تجهیزات دانشگاهی، مدارک دانشگاهی معتبر و اعضای آکادمیک مشهور، با هزینه ای بسیار مناسب تر بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید پُست مجله لتسگو یونی با عنوان ارزان ترین کشورها برای تحصیل را مطالعه نمایید.

مقاصد تحصیلی ارزان در خارج از کشور

موضوع مهمی که باید در مبحث مقایسه گران ترین کشورها و ارزان ترین مقاصد تحصیلی دنیا به آن اشاره کنیم این است که گران یا ارزان بوده یک مقصد تحصیلی تنها به شهریه و هزینه دانشگاه نبوده و به فاکتورهای دیگری نظیر هزینه های زندگی دانشجویی نیز بستگی دارد.

برای مثال، کشورهای آمریکا و انگلیس، نه تنها دارای شهریه های دانشگاهی بالا هستند، بلکه هزینه های زندگی دانشجویی (از جمله خوابگاه، خورد و خوراک و غیره) نیز در آنها زیاد خواهد بود؛ اما در مقابل، اگر قصد تحصیل در ترکیه را داشته باشید، هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی شما به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم انتخاب بین گران ترین کشورها برای تحصیل و مقاصد تحصیلی ارزان، وجود مزایای جانبی تحصیل در آن کشور است. برای مثال، اگر پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرده باشید، این امکان را دارید تا پس از فارغ التحصیلی برای حداکثر 3 سال در این کشور اقامت داشته و به کار تمام وقت بپردازید و در نهایت برای کارت اقامت pr کانادا درخواست دهید.

اگر مقاصد تحصیلی اروپایی نظیر آلمان و یا فرانسه را انتخاب کرده باشید، می توانید با کارت اقامت دانشجویی خود به بیش از 30 کشور اتحادیه اروپا و شنگن نظیر اسپانیا، سوئد و یا ایتالیا سفر کرده و از مزیت ویزای 6 ماهه تا یکساله جستجوی کار پس از فارغ التحصیلی برخوردار شوید.

از این رو به شما توصیه می کنیم تا به جای صرف زمان زیاد و تحقیق درباره گرانترین کشورها و یا گزینه های اقتصادی تحصیل در خارج از کشور، از ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی تخصصی موسسه اعزام دانشجوی لتسگو یونی در این زمینه استفاده کنید و متناسب با بودجه، رشته، مقطع تحصیلی و نیازهای خود، از بهترین گزینه ها بهره مند شوید.