مقصد مهاجرتی شما قبرس شمالی است یا جنوبی؟ برای آگاهی از شرایط خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی و جنوبی با لتسگو یونی همراه باشید. کشور قبرس با توجه به شرایط مطلوب و مقرون به صرفه‌ای که دارد در یک دهه اخیر به یکی از پرطرفدار‌ترین مقصدهای مهاجرتی به ویژه برای ادامه تحصیل تبدیل شده و در میان دانشجویان ایرانی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. 

قبرس کشوری جزیره‌ای است که در شرق مدیترانه واقع شده و در مجاورت سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد. همین موقعیت جغرافیایی ویژه، آن را به قطبی بسیار مناسب برای سفرهای کوتاه در منطقه و مقصد مهاجرتی برای تحصیل و زندگی کوتاه مدت تبدیل نموده است. دانشگاه‌های قبرس تنها میزبان دانشجویان آسیایی و اروپایی نیستند بلکه سالانه در حدود 300 دانشجوی آمریکایی نیز برای ادامه تحصیل و زندگی دانشجویی وارد این کشور می‌شوند که این امر نشان دهنده سطح بالای کیفیت آموزش عالی در دانشگاه‌های قبرس و شرایط مساعد اقامت دانشجویی در این کشور است. برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه تحصیل در قبرس را مطالعه نمایید.

نکته مهم در خصوص این جزیره تقسیم شدن آن به دو بخش آسیایی و اروپایی است که قوانین هر کدام از آن‌ها برای مهاجران تفاوت دارد.  قبرسی شمالی یا جنوبی؟ کدام یک بهتر است؟ قبل از هر اقدامی برای تحصیل در قبرس حتما باید از تفاوت این دو منطقه آگاه شوید. با توجه به اینکه قبرس شمالی در اختیار مردم ترک‌زبان است و حکومت آن از قوانین دولت ترکیه تبعیت می‌کند مهاجرت به قبرس شمالی برای دانشجویان ایرانی راحت‌تر از قبرس جنوبی می‌باشد. این در حالی است که ایرانیان برای ورود به قبرس شمالی نیازی به دریافت ویزا ندارند اما تحصیل در قبرس جنوبی نیازمند دریافت ویزای این کشور است.  قوانین و شرایط آسان‌ از یک سو، نزدیکی فرهنگی از سویی دیگر قبرس شمالی را به مقصدی محبوب‌تر در مقایسه با قبرس جنوبی، برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. 

چه مقصد مهاجرتی شما قبرس شمالی باشد چه قبرس جنوبی دغدغه‌های شما برای مهاجرت تحصیلی تفاوت چندانی نخواهد داشت. در هر دو صورت هزینه تحصیل در قبرس و اقامت دانشجویی در آن یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی شما خواهد بود. چه گزینه‌هایی برای اسکان دانشجویی در دو منطقه قبرس شمالی و جنوبی وجود دارد؟ مزایا و معایب هر یک از این گزینه‌ها چیست؟ آیا امکان زندگی در خوابگاه دانشجویی وجود دارد؟ هزینه ماهیان خوابگاه دانشجویی در هر یک از دو بخش آسیایی و اروپایی قبرس چقدر است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها و آگاهی از شرایط خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی و جنوبی با این مقاله همراه باشید.

خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی و جنوبی

خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی 

با توجه به اینکه شرایط پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های قبرس شمالی برای ایرانیان به مراتب راحت‌تر از قبرس جنوبی است می‌توان گفت که در اکثر موارد دانشجویان ایرانی قبرس شمالی را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند از این رو تعداد خوابگاه ها و مسکن‌های دانشجویی که پذیرای دانشجویان بین‌المللی باشد نیز در قبرس شمالی بیشتر و متنوع‌تر از قبرس جنوبی است. خوب است بدانید که قبرس شمالی به عنوان یکی از کشورهای دارنده بهترین اقامتگاه‌های دانشجویی در منطقه شناخته شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های این کشور انواع خوابگاه دانشجویی را با کیفیت عالی و هزینه مناسب ارائه می‌کنند. امکان پرداخت هزینه خوابگاه به لیر ترکیه یکی دیگر از مزایای تحصیل و اقامت دانشجویی در قبرس شمالی است. 

در قبرس شمالی تقریبا تمام دانشگاه‌ها  خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند. بدون شک زندگی در خوابگاه دانشجویی کیفیت زندگی در یک آپارتمان شخصی را نداشته و قوانینی دارد که باید به طور کامل رعایت شود. با این حال خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی می‌تواند تامین کننده نیازهای اولیه دانشجویان برای اسکان موقت در طول دوران تحصیل باشد. مزیت اصلی خوابگاه های تامین شده از سوی دانشگاه در درجه اول نزدیکی آن‌ها به محوطه اصلی دانشگاه است. این خوابگاه ها معمولا در فاصله کوتاهی از دانشگاه، مرکز خرید و ایستگاه حمل و نقل عمومی قرار دارند. 

در قبرس شمالی نیز مانند سایر مقصدهای مهاجرتی دو نوع خوابگاه دانشجویی دولتی و خصوصی وجود دارد. معمولا دانشگاه‌ها هر دو نوع خوابگاه را ارائه نموده و دانشجویان می‌توانند بر اساس نوع نیاز و توان مالی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. البته در برخی موارد ممکن است دانشجوی واجد شرایط دریافت خوابگاه دولتی نباشد در این صورت اقامت دانشجویی در خوابگاه خصوصی تنها گزینه مقرون به صرفه خواهد بود. 

خوابگاه دولتی در قبرس شمالی که تحت نظر دانشگاه می‌باشد معمولا در فاصله کوتاهی تا مراکز دانشجوی و کلاس‌های درس قرار گرفته به گونه‌ای که دانشجویان می‌توانند این مسافت را هر روز پیاده طی کنند. خوابگاه دولتی ساختمان‌هایی هستند که واحدهایی با اتاق‌های یک، دو، سه یا چهار نفره دارند. در اکثر موارد امکانات اتاق شامل تخت و کمد اختصاصی، میز و صندلی، یخچال، سرویس بهداشتی و حمام می‌باشد. دانشجویان می‌توانند از رستوران‌های داخل محوطه دانشگاه غذا بخرند. اجاره ماهیانه هزینه‌های آب، برق و نظافت را پوشش می‌دهد.

خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی

در قبرس شمالی کیفیت و امکانات خوابگاه خصوصی بیشتر از خوابگاه‌های دولتی است. اکثر این اقامتگاه‌های خصوصی واحدهای آپارتمانی نوساز و لوکسی هستند که با دکوراسیونی مدرن طراحی شده و تمام امکانات و خدمات مورد نیاز یک زندگی دانشجویی را تامین می‌کنند. دانشجویان خوابگاه خصوصی در قبرس شمالی را مشابه یک هتل پنج ستاره توصیف می‌کنند که خدمات مختلفی از جمله نظافت منظم، خشکشویی، اینترنت پرسرعت، تلویزیون و سالن نمایش فیلم، تلفن در هر اتاق، تهویه مطبوع، سیستم سرمایشی و گرمایشی عالی، آشپزخانه با تمام ظروف مورد نیاز، اجاق گاز، مایکروویو و یخچال را شامل می‌شود.

در برخی موارد خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی که تحت مدیریت خصوصی یک شرکت باشد امکاناتی از جمله سالن ورزشی و استخر، رستوران و کافه تریا و سرویس اتوبوس روزانه برای رفت و برگشت به دانشگاه نیز وجود دارد. در قبرس شمالی امکان تفکیک جنسیتی در خوابگاه نیز هست. برخی از خوابگاه‌ها در طبقات تفکیک جنسیتی انجام داده‌اند و برخی دیگر ساختمان‌های جداگانه‌ای را به دانشجویان دختر و پسر اختصاص می‌دهند. در ادامه به بررسی امکانات خوابگاهی تعدادی از بهترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های قبرس شمالی می‌پردازیم. 

خوابگاه دانشجویی در دانشگاه قبرس 

دانشگاه بین‌المللی قبرس که با نام اختصاری CIU شناخته می‌شود یکی از پرطرفدارترین دانشگاه های انگلیسی زبان قبرس شمالی در سطح بین‌المللی است که از جایگاه علمی معتبر و هزینه مناسبی برخوردار است. یکی دیگر از امتیازات این دانشگاه ارائه خدمات مطلوب برای اقامت دانشجویی می‌باشد. دانشگاه قبرس 17 ساختمان را به خوابگاه دانشجویی اختصاص داده و بیش از 2500 دانشجو را در آن‌ها اسکان می‌دهد. 

خوابگاه این دانشگاه در دو شکل استودیو و آپارتمان وجود دارد که هر دو نوع آن امکانات و خدماتی از قبیل تلویزیون، اینترنت پرسرعت و تلفن را ارائه می‌دهند. مبلمان هر اتاق شامل یک تخت و کمد اختصاصی، میز تحریر، قفسه کتاب و یک یخچال کوچک است. در نوع استودیو اتاق‌ها یک نفره، دو نفره و یا چهار نفره می‌باشند. در خوابگاه استودیو دانشجویان می‌توانند برنامه‌های آموزشی متفرقه و غذا را با قیمتی مناسب از خوابگاه دریافت کنند.

نوع دیگر خوابگاه در دانشگاه قبرس به شکل واحدهای آپارتمانی است. در این نوع هر واحد دو تا سه اتاق خواب داشته که یک نفره یا دو نفره می‌باشند. هر واحد آپارتمانی مجهز به حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه و اتاق نشیمن می‌باشد. امکانات اتاق‌های این نوع خوابگاه نیز شامل تخت و کمد اختصاصی به همراه میز مطالعه و قفسه کتاب است. 

خوابگاه دانشجویی در دانشگاه مدیترانه شرقی 

دانشگاه مدیترانه شرقی که با نام اختصاری EMU شناخته می‌شود. یکی از دانشگاه‌های دولتی شهر فاماگوستا در قبرس شمالی است. این دانشگاه سه مجموعه خوابگاهی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد یکی از آن‌ها پسرانه، یکی دخترانه و دیگری مختلط است. خوابگاه‌های دولتی این دانشگاه ساختمان‌هایی هستند که در هر طبقه آن‌ها اتاق‌های یک نفره، دو نفره، سه نفره و چهار نفره برای اقامت دانشجویان طراحی شده است. هر طبقه آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن تلویزیون مخصوص به خود را دارد. امکانات درون هر اتاق نیز شامل تخت و کمد اختصاصی، میز تحریر و صندلی می‌شود.

خوابگاه دانشجویی در دانشگاه خاور نزدیک 

دانشگاه خاور نزدیک با نام اختصاری NEU در شهر لفشکا قبرس شمالی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های این کشور است که از بیشترین تنوع رشته در میان موسسات آموزش عالی در قبرس برخوردار است. مجموعه خوابگاه دانشجویی این دانشگاه در سطح اروپا شناخته شده و ممتاز است. دانشگاه خاور نزدیک در محوطه خود 14 ساختمان را به اسکان دانشجویی اختصاص داده که نیمی از آن‌ها ویژه پسران و نیمی دیگر برای دختران است.

این ساختمان‌ها بیش از 4500 دانشجو را در خود جای داده و از اتاق‌های یک، دو، سه و چهار نفره تشکیل شده است. دانشگاه خاور نزدیک مجموعه خوابگاهی خود را در انواع مختلفی با سطح متفاوتی از امکانات طراحی کرده است که عبارتند از:

  • خوابگاه استاندارد
  • خوابگاه اقتصادی
  • خوابگاه لوکس
  • سوئیت دانشجویی

خوابگاه دانشجویی در دانشگاه گیرنه 

دانشگاه گیرنه در قبرس شمالی یکی از دانشگاه‌های بین المللی و خصوصی این منطقه است که هر ساله پذیرای دانشجویان بسیاری می‌باشد. مجموعه خوابگاهی این دانشگاه که با نام Park Palace Residence در مسافت کوتاهی از دانشگاه قرار گرفته یکی از لوکس‌ترین خوابگاه های دانشجویی قبرس شمالی می‌باشد. این مجموعه از 6 ساختمان تشکیل شده و تا 4500 دانشجو ظرفیت دارد. اتاق‌های این خوابگاه یک، دو، سه و چهار نفره بوده و هر اتاق شامل تخت و کمد اختصاصی، میز تحریر، میز قهوه‌خوری، تلویزیون و مبل دو نفره است. این خوابگاه همچنین از خدمات عمومی ممتازی از جمله رستوران و سالن غذاخوری، سالن ورزشی، کتابخانه و اتاق مطالعه و خشکشویی برخوردار است.

تاکنون به بررسی امکانات خوابگاهی در تعدادی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های بین‌المللی قبرس شمالی پرداختیم اما مراکز و موسسات اموزش عالی در این منطقه تنها به همین تعداد محدود نشده و قبرس شمالی شهرهای بزرگی دارد که به دلیل تعدد دانشگاه و جمعیت زیاد دانشجو به شهرهای دانشگاهی شهرت یافته‌اند. در این بخش به طور مختصر به این شهرها و خوابگاه های دانشجویی فعال در هر یک از آن‍ها اشاره می‌کنیم: 

خوابگاه دانشجویی در نیکوزیا 

نیکوزیا پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در قبرس است که تنها شهر بزرگ غیر ساحلی این کشور می‌باشد. در حال حاضر نیکوزیا به دو بخش تقسیم شده که بخش شمالی آن در اختیار ترک‌ها و بخش جنوبی آن متعلق به اقوام یونانی در قبرس است. نیکوزیا بهترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قبرس را در خود جای داده و یکی از اصلی‌ترین شهرهای قبرس برای حضور دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. تعدادی از باکیفیت‌ترین خوابگاه دانشجویی در شهر نیکوزیا پایتخت قبرس شمالی و جنوبی عبارتند از:
Belle View Luxury Student Residences
Ortakoy Premium Apartments
Zihni Uzman Ogrenci Yurtlari
Alpay Aliriza Ogrenci Rezidansi Lefkosa Dormitory
Vaizoglu Ogrenci sitesi
Yilmaz Kurtbas Student Apartments
City Dorm
Premium Park Dormitory
Greenland Premium Dormitory
Dormi Kibris
New City
Lefkosa Regal Residence
EA Yurt (by Ekin Adademir)
Yenikent Student Housing
Ozyuksel Yurtlari
Atilkan Ogrenci Yurdu
Trendyurt
Kiymet Ogrenci Yurdu
Toros Ogrenci Yurdu
Gulden Plumer Rezidans Ogrenci Yurdu
Zaim Ogrenci Yurdu
Kibris Ozel Cinar Yurtlari - Boys' Dorms
Alpal Yurt Lefkosa
Munise Hanim ve Vefa Kiz Ogrenci Yurdu - Girls' Dormitory
Kibris Yurtlari - KKTC Tahsil Cagindaki Talebelere Yardim Dernegi
Lefkosa Bekir Pasa Erkek Ogrenci Yurdu - Boys' Dormitory 

خوابگاه دانشجویی در قبرس جنوبی

خوابگاه دانشجویی در گیرنه 

گیرنه یکی از شهرهای ساحلی در قبرس شمالی است که جمعیت آن شامل ترک‌های قبرس و مهاجران سرتاسر دنیا به ویژه انگلیس می‌باشد. گیرنه را می‌توان یکی دیگر از شهرهای مهاجرپذیر و دانشجویی قبرس شمالی دانست که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان خارجی می‌باشد. گیرنه 3 دانشگاه برتر قبرس با بیش از 14 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل را در خود جای داده است. در صورتی که مقصد مهاجرتی شما برای ادامه تحصیل یکی از دانشگاه‌های گیرنه است می‌توانید برای سکونت در خوابگاه‌های دولتی و خصوصی زیر اقدام کنید.:
Girne Ideal Ogrenci Yurdu - Kyrenia Ideal Student Dorms
Sevket-i Bostan Yurdu
Elysium Court Kiz Yurdu (Girne American University's Girls' Halls of Residence)
Kibris Akyurt
Mimis Place
Kemba
Caretta Dorm
Ecam Court Dormitory
Central Palace - Recaioglu Ltd.
Lavanta Rezidans
Dormita Life
Yurdum Egitim Kiz Ogrenci Yurdu -Girls' Dormitory
Kibris Yurtlari - KKTC Tahsil Cagindaki Talebelere Yardim Dernegi 

خوابگاه دانشجویی در فاماگوستا 

فاماگوستا یکی از شهرهای بزرگ و اصلی قبرس شمالی است که به شهر دیوارهای بزرگ شهرت دارد. در این شهر که به نام‌های ماگوسا یا گازی ماگوسا نیز شناخته می‌شود دانشگاه مدیترانه شرقی، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های قبرس شمالی، جای گرفته است. فاماگوستا را می‌تواند دانشجویی‌ترین شهر قبرس شمالی دانست چرا که بیش از نیمی از جمعیت آن را دانشجویان داخلی و خارجی تشکیل داده‌اند. اگر به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه مدیترانه شرقی هستید می‌توانید برای سکونت در یکی از خوابگاه های زیر اقدام کنید:
Prime Living - Luxury Student Housing
Alfam Dormitories
Evolve Park
Ramen Dormitory - Ogrenci Yurdu
Longson Ogrenci Yurdu
Novel Dorm - Novel Ogrenci Kompleksi, Gazimagusa
Popart Dorms
Kamacioglu Ogrenci Yurdu
Astra Plus Dorm
Ugursal Ogrenci Yurdu
Sinemis Student Complex - Sinemis Ogrenci Kompleksi
Home Dorme Cyprus - Famagusta
Akdeniz Dormitory EMU - Famagusta
Golden Plus Dormitory EMU - Famagusta
Levent Surici Ogrenci Kompleksi - Levent Student Complex
Marmara Yurdu
Ruyam Erkek Ogrenci Yurdu - Boys' Residence
Toros Ogrenci Yurtlari
Fazilet Hanim Kiz Ogrenci Yurdu -Girls' Dormitory
Kibris Yurtlari - KKTC Tahsil Cagindaki Talebelere Yardim Dernegi

خوابگاه دانشجویی در لفکا 

شهر کوچک لفکا در ناحیه گوزلیات قبرس شمالی به دلیل جای دادن دانشگاه اروپایی لفکا در خود به عنوان یک شهر دانشجویی در سطح بین‌المللی شناخته شده است. در صورتی که به دنبال تحصیل در دانشگاه خصوصی لفکا هستید زندگی در یک خوابگاه دانشجویی امن و تمیز بهترین گزینه برای اقامت شما در این شهر کوچک است. خوابگاه های دولتی و خصوصی شهر لفکا در قبرس شمالی که دانشجویان می‌توانند در آن سکونت کنند عبارتند از:
Primepark Lefke
Denizkonagi Ogrenci Yurtlari
Green Halls Lefke
Seker Ogrenci Yurdu Guzelyurt
Trenyolu Ogrenci Yurdu Lefke
Guzelyurt Deluxe
Guzelyurt VIP Daire
Lapaz Ogrenci Yurdu
Libadi Yurt - Kalkanli
Lefke Gardens Hotel - Yurt
Sen Aparts Lefke
Sakir Oksuz Apart (SOEV)
Star Evleri Lefke
Elisa Apart Ogrenci Yurdu Gemikonagi
Akdeniz Evleri Gemikonagi
Oran Aparts
Aymu Yurt
KKTC Tahsil Cagindaki Talebelere Yardim D

خوابگاه دانشجویی خصوصی در قبرس شمالی

خوابگاه دانشجویی در قبرس جنوبی 

اگرچه قبرس شمالی به دلیل تسلط دولت ترک‌زبان بر آن و شرایط پذیرش راحت‌تر بیشتر از سوی دانشجویان ایرانی مورد توجه قرار گرفته است اما قبرس جنوبی نیز مقصدی پرطرفدار برای دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. هزینه تحصیل مقرون به صرفه، محیطی امن، عدم نیاز به ارائه مدرک آیلتس و تافل، امکان کار دانشجویی و سطح بالای آموزش عالی، قبرس جنوبی را به سرزمینی رویایی برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل نموده است. دانشگاه‌های قبرس جنوبی امکانات خوابگاهی را برای اقامت دانشجویان خود ارائه می‌دهند. اقامت در خوابگاه دولتی در قبرس جنوبی نیز نیازمند پرداخت هزینه است همچنین در صورتی که دانشجو از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد می‌تواند در خوابگاه خصوصی اقامت نموده و یا آپارتمان دانشجویی اجاره نماید. در صورتی که تمایل به اسکان در یکی از خوابگاه های وابسته به دانشگاه‌های قبرس جنوبی را داشته باشید لازم است از طریق دانشگاه محل تحصیل خود در خصوص آن کسب اطلاع نمایید. 

هزینه خوابگاه دانشجویی در قبرس شمالی و جنوبی 

هزینه خوابگاه در قبرس شمالی و جنوبی به دلیل قرار گرفتن این مناطق در دو بخش آسیایی و اروپایی تا حدودی متفاوت است. علاوه بر آن دولتی یا خصوصی بودن خوابگاه و شهر محل تحصیل در تعیین میزان اجاره بها موثر است. به طور کلی می‌توان گفت که اگر تصمیم دارید پس ورود به قبرس جنوبی و شمالی در یک خوابگاه دانشجویی سکونت کنید باید ماهیانه مبلغ 200 تا 300 دلار را برای اجاره در نظر داشته باشید. این مبلغ برای اجاره ماهیانه یک آپارتمان دانشجویی به 400 تا 600 دلار افزایش می‌یابد. همچنین اقامت در خوابگاه های دانشجویی قبرس شمالی برای ایرانیان ارزان‌تر از قبرس جنوبی است چرا که در قبرس شمالی در بسیاری موارد امکان پرداخت اجاره به لیر وجود دارد. 

سخن پایانی 

ادامه تحصیل در قبرس جنوبی و شمالی برای ایرانیان می‌تواند دروازه‌ای طلایی برای ورود به سایر کشورهای اروپایی برای ادامه کار و زندگی باشد اما با این وجود نباید از مشکلات زندگی در این کشور غافل شد. بررسی معایب و مزایای تحصیل در قبرس پیش از هر تصمیمی می‌تواند ذهن ما را نسبت به مسیر پیش رو آگاه کند. در صورتی که تصمیم دارید در یکی از دانشگاه‌های قبرس تحصیل کنید برای اطلاع از جزئیات این انتخاب با مشاوران لتسگو یونی در ارتباط باشید.