اگر قصد تجربه تحصیل در قبرس شمالی را دارید، بد نیست تا پیش از هر اقدامی از مزایای تحصیل در قبرس شمالی و معایب آن آشنا شوید، این بدین خاطر است که قرار است برای حداقل 2 تا 4 سال و یا حتی بیشتر مهاجرت تحصیلی در کشور و دانشگاهی خارجی را تجربه کنید؛ پس چه بهتر که با دیدی باز مقصد تحصیلی خود را انتخاب نموده و با اطمینان بیشتری در این راه قدم بگذارید.

پیش از این در مورد تحصیل در قبرس و راهنمای پذیرش تحصیلی این کشور با شما صحبت کردیم، اما این بار قصد داریم تا شما را با معایب و مزایای تحصیل در قبرس آشنا کنیم.

مزایای تحصیل در قبرس شمالی

پیش از هر چیز بد نیست بدانید که کشور اروپایی قبرس از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده که بخش شمالی در تصرف و کنترل کشور ترکیه است و بخش جنوبی که به بخش اروپایی معروف است، تحت کنترل دولت قبرس است. 

هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا دانشگاه های قبرس را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند که این خود نشان دهنده وجود مزایای مختلف تحصیلی در این مقصد تحصیلی است، اما به هر حال برخی از معایب تحصیلی نیز در این کشور وجود دارد که پس از معرفی مزایا به آنها می پردازیم.
مزایای تحصیل در قبرس

عدم نیاز به ویزا برای تحصیل

یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در قبرس شمالی همانند تحصیل در ترکیه، نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی است، این بدین معنی است که تنها اخذ نامه پذیرش تحصیلی کفایت کرده و دانشجو می تواند بدون ویزای تحصیلی به این کشور سفر کند.

از این رو عدم نیاز به اخذ ویزای تحصیلی، موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های ادامه تحصیل شما در این کشور می شود. البته این قانون تنها شامل حال دانشگاه های قبرس شمالی (بخش پیشرفته تر و تحت کنترل ترکیه) می شود و در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های قبرس جنوبی را داشته باشید، دریافت ویزای تحصیلی برای شما الزامی خواهد بود.

تحصیل بدون مدرک زبان در قبرس

در بسیاری از مقاصد تحصیلی دنیا نظیر اوکراین، کانادا و یا انگلیس، ارائه مدرک زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل الزامی بوده و نداشتن مهارت و توانایی زبان و یا مدرک معتبر زبان به منزله ریجکت درخواست ویزای تحصیلی شما خواهد بود.

در قبرس شمالی هم همانند بسیاری از مقاصد برتر و معروف تحصیلی دنیا، تدریس دروس به زبان انگلیسی است، اما فرد می تواند بدون مدرک زبان پذیرش تحصیلی مشروط قبرس شمالی را دریافت کند و پیش از ثبت نام در دانشگاه های این کشور، در کلاسهای آمادگی زبان انگلیسی شرکت نموده و مدرک زبان خود را دریافت نماید.

قرارگیری در محیط کاملاً انگلیسی زبان به دانشجو کمک می کند تا با سرعت بسیار بیشتری زبان جدید را آموخته و خود را برای تحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی آماده کند.

هزینه پایین تحصیل در قبرس

همانطور که در مطلب هزینه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم، به توضیح کامل این موضوع پرداختیم، علیرغم کیفیت بالای سیستم آموزشی، ارائه دروس به زبان انگلیسی و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، شهریه و هزینه تحصیل در قبرس در مقایسه با سایر کشورهای دنیا از جمله کانادا، آمریکا، انگلیس و استرالیا بسیار کمتر است.

مزیت هزینه تحصیل در قبرس جزو مواردی است که برای متقاضیان ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ادامه تحصیل در تمامی مقاطع دانشگاهی کارشناسی، ارشد و دکترا را برای آنها ممکن می سازد.

در حالت کلی شهریه اغلب رشته های تحصیلی قبرس شمالی در حدود 9 تا 10 هزار یورو در سال است و هزینه تحصیل در رشته های تخصصی نظیر داروسازی و پزشکی نیز بین 18 تا 30 هزار یورو در سال متغیر است.

اگر قصد تحصیل در کالج های قبرس را داشته باشید، هزینه تحصیل شما به صورت نرمال بین 4 تا 6 هزار یورو در سال خواهد بود. 
به استثنای رشته های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، در برخی از دانشگاه های قبرس شمالی تخفیف 25 و یا 50 درصدی شهریه ثبت نام به دانشجویان داده می شود ودانشجویان بین المللی می توانند با پرداخت حدودی 4 تا 5 هزار یورو در سال به تحصیل در دانشگاه های این کشور بپردازند.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که نیازی به پرداخت یکباره شهریه تحصیلی سالانه نبوده و می توان به صورت قسطی و ماهانه آنرا پرداخت کرد.

هزینه تحصیل در قبرس

کار دانشجویی در قبرس

یکی دیگر از مزایای تحصیل در قبرس، وجود امکان انجام کار دانشجویی در خلال تحصیل است. از این رو دانشجویان می توانند در زمینه های مختلفی از جمله هتل داری، امور مالی، IT و مهمانداری مشغول به کار شده و به صورت پاره وقت برای حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول شوند.

به هنگام تعطیلات دانشگاهی، محدودیتی برای انجام کار تمام وقت در قبرس وجود ندارد و می توان درآمد بیشتری در این زمان کسب کرد. بر همین اساس، دانشجویان بین المللی می توانند با استفاده از کار دانشجویی در قبرس بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را پوشش دهند.

اهمیت نداشتن گپ تحصیلی در قبرس

گپ تحصیلی یا همان وقفه زمانی از آخرین مدرک تحصیلی که دریافت کرده اید، یک موضوع و نکته منفی برای یک دانشجوی بین المللی محسوب می شود و در بسیاری از کشورهای دنیا در صورتی که گپ تحصیلی فرد بیش از 5 سال باشد، ممکن است با درخواست پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی وی موافقت نشود.

اما خوشبختانه این موضوع در روند پذیرش تحصیلی دانشگاه های قبرس آنچنان جدی نبوده و با درخواست متقاضیان بین المللی دارای گپ تحصیلی نسبتا بالا نیز موافقت می شود. 

در عین حال داشتن شرط سنی بالا نیز آنچنان خللی در روند دریافت پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در قبرس ایجاد نمی کند. به بیانی دیگر اگر دارای سن تا حداکثر 35 سال باشید و قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی قبرس را داشته باشید، به طور معمول با درخواست پذیرش شما موافقت خواهد شد.

هزینه های مناسب زندگی در قبرس

در کنار هزینه های مناسب و نسبتا پایین تحصیل در قبرس، هزینه های زندگی در این کشور نیز بسیار منطقی و مناسب است و به طور میانگین با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر خورد و خوراک، حمل و نقل، قبوض ماهانه، خوابگاه دانشجویی و یا اجاره خانه، در حدود ماهی 600 یورو هزینه برای دانشجو در بر دارد.

بورسیه تحصیلی قبرس

بورسیه تحصیلی قبرس

یکی از مواردی که همواره برای دانشجویان بین المللی از جذابیت بالایی برخوردار است، امکان درخواست و دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های قبرس است، برخی از دانشگاه های این کشور تخفیف 5 درصدی شهریه و ثبت نام دانشجویان را بدون نیاز به شرایط خاص تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند و برخی دیگر بورسیه تحصیلی کامل یا همان فول فاند را به دانشجویان ممتاز و واجد شرایط ارائه داده و تحصیل کاملاً رایگان را در قبرس شمالی برای این افراد ممکن می سازند.

با در نظر گرفتن هزینه های مناسب تحصیل و زندگی در قبرس، وجود مزیت بورسیه تحصیلی می تواند به جذابیت تحصیل در این کشور اروپایی اضافه کند.

دانشگاه های برتر قبرس

حضور دانشگاه های با کیفیت و معتبری نظیر دانشگاه فناوری قبرس و یا دانشگاه مدیترانه شرقی emu موجب شده تا سالانه چیزی بیش از 10 هزار دانشجوی بین المللی به کشور قبرس سرازیر شوند.

کیفیت بالای آموزشی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی و هزینه های مناسب تحصیل موجب شده تا این کشور به یک مقصد جذاب تحصیلی در سراسر دنیا بدل شود. مدارک دانشگاه های این کشور مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران بوده و در سایر کشورهای دنیا نیز مورد پذیرش و تائید قرار می گیرد.

پذیرش تحصیلی رایگان قبرس

این امکان برای متقاضیان ادامه تحصیل در قبرس شمالی به وجود آمده تا از گزینه پذیرش تحصیلی رایگان و یا همان فری اپلای لتس گو یونی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی استفاده کنند.

از این رو دانشجویان می توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه و به صورت کاملاً رایگان انجام تمامی امور ارزیابی و مشاوره تحصیلی، آماده سازی مدارک و ارسال فرم درخواست پذیرش و سایر موارد مرتبط با پذیرش تحصیلی قبرس را به صورت رایگان در نزد کارشناسان لتس گو یونی انجام دهند.

تحصیل در قبرس

معایب تحصیل در قبرس

برای اینکه بتوانید به خوبی در مورد ادامه تحصیل در قبرس تصمیم گیری کنید، بد نیست در کنار اطلاع از مزایای متنوع تحصیل در قبرس شمالی، از معایب آن نیز باخبر شوید.

نبود دسترسی به مشاغل رده بالا

مهم نیست تا چه اندازه تجربه و تحصیلات در یک زمینه کاری داشته باشید، چون در هر صورت به عنوان یک دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل از دانشگاه های قبرس، شانس کمی برای فعالیت در مشاغل رده بالا و پولساز این کشور خواهید داشت.

این بدین خاطر است که اولویت جذب نیرو در این گونه مشاغل با شهروندان قبرس و شهروندان سایر کشورهای اروپایی است. در صورتی که در سطوح کارشناسی و ارشد قبرس فارغ التحصیل شده باشید، امکان استخدام در زمینه تحصیلی و کاری موجه را خواهید داشت، اما با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی در رزومه کاری خود شانس شما تا حد بسیار زیادی برای انجام مصاحبه و دریافت موقعیت شغلی پایین خواهد آمد.

ساعت های محدود کار دانشجویی

به عنوان یک دانشجوی بین المللی شما تنها مجاز به انجام 20 ساعت کار دانشجویی در هفته هستید، امکان انجام کار دانشجویی یک مزیت محسوب می شود، اما محدود بودن آن می تواند برای برخی از دانشجویان مشکل ساز شود.

به طور معمول حداقل درآمد کار دانشجویی 5 یورو در ساعت است که با احتساب 20 ساعت کار پاره وقت در هفته معادل 100 یورو می شود، اگر از پشتیبانی مالی خانواده و تمکن مالی کافی برای ادامه تحصیل در این کشور برخوردار باشید، درآمد دانشجویی 400 تا 500 یورویی در ماه می تواند کمک خرج شما باشد، اما اگر دارای هیچ ساپورت مالی نباشید، محدود بودن ساعات کاری و نداشتن درآمد کافی امکان ادامه تحصیل در قبرس را از شما خواهد گرفت.

تبعیض در قبرس

نژادپرستی و تبعیض

ممکن است در خلال تحصیل در قبرس با این موضوع مواجه نشوید، اما گاهی اوقات شهروندان قبرس با اینکه افراد تحصیلکرده ای هستند، نسبت به افراد رنگین پوست و دارای نژاد متفاوت رفتار نامعقول و بعضاً ناراحت کننده ای نشان می دهند. این موضوع بیشتر در بخش جنوبی قبرس دیده می شود و احتمال وقوع آن در بخش شمالی و پیشرفته تر قبرس بسیار کمتر است.

سختی سفر به سایر کشورهای اروپایی

با اینکه قبرس جزو کشورهای اروپایی محسوب می شود، اما بخش شمالی و جنوبی آن دارای قوانین مختلفی است و توسط دو دولت مختلف اداره می شود. این کشور عضو حوزه معروف شنگن نیست و به همین خاطر امکان سفر دانشجویان بین المللی از قبرس به سایر کشورهای اروپایی این حوزه سخت خواهد بود.

اگر قصد تحصیل در قبرس شمالی را داشته باشید، نیازی به ویزای تحصیلی ندارید و تنها می توانید در زمان تحصیل در کشورهایی نظیر ترکیه، قبرس، ارمنستان و یا گرجستان که نیازی به ویزا ندارند رفت و آمد کنید؛ اما اگر ویزای تحصیلی قبرس جنوبی را دریافت کرده و قصد تحصیل در این بخش از کشور را داشته باشید، می توانید علاوه بر کشورهای نامبرده در بالا، تا زمان اعتبار ویزای خود به کشورهای همسایه نظیر رومانی، بلغارستان و کرواسی نیز به صورت کوتاه مدت سفر کنید.

اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اخذ ویزای قبرس جنوبی به معنی داشتن اجازه برای سفر به کشورهای حوزه شنگن مثل آلمان و یا فرانسه نیست.

در مجموع می توان اینطور گفت که مزایای تحصیل در قبرس بسیار بیشتر از معایب آن است و گزینه ایده آلی برای دانشجویان ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور محسوب می شود.