کوچکترین و بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب کدامند؟ اگر در حال خواندن این مقاله هستید حتما جواب این سوال شما را به اینجا کشانده است و خبر خوب اینکه قرار است در ادامه پاسخ را پیدا کنید. همانطور که می‌دانید کره زمین از چند قاره تشکیل شده و این قاره‌ها شامل چندین کشور هستند. اما چه چیزی بزرگترین و کوچکترین کشورهای جهان را مشخص می‌کند؟

اندازه کشورها بر اساس 3 فاکتور مشخص می‌شود که یکی از آنها مساحت است و دو مورد دیگر اقتصاد و جمعیت هستند. در مطالب گذشته بررسی کردیم که پرجمعیت ترین کشور جهان کدام کشور بود و در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، قصد داریم بر اساس مساحت، با کوچکترین و بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب شما را آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

اگر به نقشه کره زمین نگاهی بیندازید، از روی تصویر کشورها، تشخیص دادن اینکه کدام کشور بزرگترین کشور جهان و کدامیک کوچکترین کشور جهان است کار سختی است. راحت‌ترین روش برای فهمیدن این موضوع بررسی و مقایسه مساحت کشورها است. معمولا مساحت کشورها با واحد کیلومتر مربع و یا مایل مربع و در بعضی موارد با هکتار بیان می‌شود.

همچنین دو روش برای اندازه‌گیری مساحت کشورها وجود دارد. یکی بر اساس مساحت زمین و دیگری بر اساس مساحت کشور که شامل رودخانه‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و آب‌های متعلق به یک کشور است. اما وقتی صحبت از مساحت کشورها می‌شود ناخودآگاه این سوال در ذهنمان ایجاد می‌شود که کوچکترین و بزرگترین کشورهای جهان کدامند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بزرگترین کشور جهان روسیه و کوچکترین کشور جهان واتیکان سیتی است. اما اگر در مورد پرجمعیت‌ترین کشور جهان کنجکاوید، در حال حاضر چین بیشترین جمعیت را در بین سایر کشورهای دنیا دارد.

کوچکترین و بزرگترین کشورهای جهان

در ادامه بد نیست تا با بزرگترین و کوچکترین کشورهای جهان به ترتیب آشنا شوید. اگر قصد مهاجرت از ایران را دارید شاید کشور مقصد شما در بین آنها باشد! با ما همراه باشید.

بزرگترین کشورهای جهان

در این قسمت نگاهی به بزرگترین کشورهای جهان می‌اندازیم و مساحت و جمعیت آنها را بررسی می‌کنیم. بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب عبارتند از:

1. روسیه

روسیه نه تنها بزرگترین کشور جهان است بلکه بزرگترین کشور اروپا هم هست. روسیه یک کشور بین قاره‌ای است که بخشی از آن در قاره اروپا و بخش دیگر آن در قاره آسیا قرار دارد. به عبارت دیگر روسیه قسمت شمالی آسیا و قسمت غربی اروپا را تشکیل می‌دهد. مساحت روسیه 17 میلیون و 98 هزار و 246 کیلومترمربع است و جمعیتی در حدود 146 میلیون نفر دارد.

شهرهای مسکو، سن پترزبورگ، کازان و سامارا از بهترین شهرهای روسیه برای زندگی و تحصیل هستند. روسیه یکی از قطب‌های سیاسی و اقتصادی جهان است و صرف نظر از تاریخ پرفراز و نشیبی که داشته یکی از مراکز هنر و فرهنگ دنیا است. به خصوص رقص، نمایش، موسیقی و تئاتر در روسیه قدمت بسیاری دارد.

2. کانادا

کانادا در لیست بزرگترین کشورهای جهان در جایگاه دوم قرار دارد. کشور کانادا دارای 10 استان و 3 قلمرو است و از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و قطب شمال را شامل می‌شود. مساحت کانادا 9 میلیون و 984 هزار و 670 کیلومترمربع است. جمعیت کانادا در حدود 39 میلیون نفر است و یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی است که شهروندان آن از رفاه اجتماعی خوبی برخوردار هستند.

کانادا مانند روسیه یک کشور شمالی و سردسیر است و تنها در بعضی استان‌های آن مانند بریتیش کلمبیا آب و هوا گرم و معتدل‌تر است. نکته مثبت در مورد کشور کانادا این است که به دلیل کمبود جمعیت و نیروی کار ماهر، یک کشور مهاجرپذیر است و شما به راحتی می‌توانید از طریق تحصیل در کانادا و طی کردن چند مرحله، اقامت دائم دریافت کنید. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های کانادا مانند دانشگاه تورنتو از بهترین دانشگاه‌های جهان هستند و شما با تحصیل در این دانشگاه‌ها اعتبار و دانش زیادی کسب خواهید کرد.

3. چین

چین سومین کشور پهناور جهان است و 9 میلیون و 596 هزار و 961 کیلومتر مربع مساحت دارد. همانطور که گفتیم کشور چین با جمعیتی در حدود 1.45 میلیارد نفر پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است. چین در غرب آسیا واقع شده و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را در کنار کشور آمریکا دارد. همچنین چین در عرصه بین‌المللی بسیار مطرح است و دارای قدرت زیادی است.

چین چهارمین مقصد محبوب گردشگری در جهان است. البته شیوع بیماری کرونا ویروس روی گردشگری آن تأثیر منفی داشت؛ اما بعد از اتمام پاندمیک کرونا، مجددا گردشگران شروع به بازدید از چین و جاذبه‌های تاریخی آن کرده‌اند. همچنین چین دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی است که بورسیه‌های تحصیلی بسیار خوبی به دانشجویان اهدا می‌کنند. بنابراین با تحصیل در چین می‌توانید از مزایای زیادی برخوردار شوید.

4. آمریکا

چهارمین کشور در لیست بزرگترین کشورها در جهان، کشور آمریکا است. مساحت آمریکا 9 میلیون و 525 هزار و 67 کیلومترمربع است و در قاره آمریکای شمالی و در همسایگی کانادا و مکزیک قرار گرفته است. آمریکا از 50 ایالت، 9 جزیره، 5 قلمرو غیر رسمی و 326 قطعه زمین متعلق به سرخپوستان بومی تشکیل شده است. ایالات متحده آمریکا بزرگترین و قوی‌ترین اقتصاد دنیا را دارد و افراد زیادی آرزوی مهاجرت به آمریکا را دارند.

طبق آمار تاکنون حدود 250 میلیون نفر از سراسر دنیا به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، که این مقدار در جمعیت 350 میلیونی آمریکا عدد بسیار بالایی است و نشان می‌دهد که بخش زیادی از جمعیت این کشور در طول تاریخ از مهاجرین ساخته شده است.

البته در سال‌های اخیر آمریکا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش مهاجران وضع کرده است و در حال حاضر یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به آمریکا، دریافت ویزای تحصیلی آمریکا است، که با توجه به دانشگاه‌های بسیار خوب و برتر آمریکا و سیستم آموزشی بسیار خوب آن، تحصیل در آمریکا گزینه بسیار خوبی است.

بزرگترین کشورهای جهان کدامند؟

5. برزیل

برزیل در لیست بزرگترین کشورهای جهان رتبه پنجم را دارد. مساحت برزیل 8 میلیون و 515 هزار و 767 کیلومترمربع و جمعیت آن حدود 216 میلیون نفر است. برزیل علاوه بر این، بزرگترین کشور در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی هم هست. برزیل دارای آب و هوای گرم و استوایی است و جنگل‌های وسیعی دارد و با داشتن نیروی کار قوی به خصوص در زمینه زراعت و کشاورزی یکی از قدرتمندترین اقصادهای آمریکای جنوبی است.

6. استرالیا

ششمین کشور بزرگ دنیا استرالیا است و بخش بزرگی از قاره استرالیا و اقیانوسیه را تشکیل می‌دهد. استرالیا مساحتی برابر با 7 میلیون و 692 هزار و 24 کیلومتر دارد و شامل جزیره تاسمانی (Tasmania) و چند جزیره کوچک دیگر است. استرالیا در نیمکره جنوبی زمین قرار داشته و طبیعت و زیست‌بوم منحصر به فردی دارد. استرالیا یک کشور انگلیسی زبان و از مقصدهای مهاجرتی محبوب به خصوص برای دانشجویان است.

استرالیا با اینکه از پهناورترین کشورهای دنیا است، فقط 26 میلیون نفر جمعیت دارد. سیستم درمانی استرالیا بسیار خوب است و شهروندان آن از سطح رفاه و آزادی بالایی برخوردار هستند. همچنین این کشور به دلیل حضور مهاجران دارای چندین فرهنگ است و دانشگاه‌های بسیار خوبی مانند دانشگاه سیدنی و ملبورن در آن واقع شده است.

7. هند

هند یک کشور آسیایی و هفتمین کشور بزرگ جهان است و مساحتی برابر با 3 میلیون و 287 هزار و 263 کیلومترمربع دارد. هند با جمعیت 1.41 میلیارد نفر دومین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین است. هند دارای چندین فرهنگ، دین و قوم و نژادهای گوناگون است و آب و هوای آن از گرم و مرطوب در جنوب تا معتدل در شمال، در مناطق مختلف متفاوت است.

8. آرژانتین

آرژانتین در لیست پهناورترین کشورهای دنیا رتبه هشتم را دارد و مساحت آن 2 میلیون و 780 هزار و 400 کیلومترمربع است. آرژانتین 46 میلیون نفر جمعیت دارد و در جنوبی‌ترین قسمت قاره آمریکای جنوبی قرار گرفته است.

9. قزاقستان

نهمین کشور در لیست بزرگترین کشورهای دنیا قزاقستان است. قزاقستان با مساحت 2 میلیون و 724 هزار و 900 کیلومترمربع و جمعیت 19 میلیون نفر، یک کشور بین قاره‌ای است. بخش زیادی از قزاقستان در مرکز آسیا و بخش دیگری از آن در غرب اروپا قرار گرفته است. زبان رسمی مردم قزاقستان، روسی و قزاقی است. همچنین قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی است که با هیچ آب آزادی مرز مشترک ندارد.

10. الجزیره

کشور الجزیره دهمین کشور وسیع دنیا است و مساحت آن 2 میلیون و 381 هزار و 741 کیلومترمربع است. الجزیره در آفریقای شمالی قرار دارد و جمعیت آن حدود 46 میلیون نفر است.

بزرگترین کشورهای جهان

کوچکترین کشورهای جهان

بعد از معرفی 10 کشور بزرگ جهان نوبت به معرفی و بررسی کوچکترین کشورهای جهان می‌رسد. شاید تعجب کنید که کوچکترین کشور جهان مساحتی کمتر از 1 کیلومترمربع و جمعیتی کمتر از هزار نفر دارد! کوچکترین کشورهای جهان به ترتیب شامل موارد زیر هستند.

1. واتیکان سیتی (Vatican City)

کوچکترین کشور جهان شهر واتیکان است که مساحتی برابر با 0.44 کیلومترمربع دارد و جمعیت آن زیر 800 نفر است. این کشور کوچک در داخل شهر رم در کشور ایتالیا قرار دارد و مرکز قرارگیری کلیسای کاتولیک و محل زندگی پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان است. واتیکان سیتی زیباترین معماری‌های جهان را دارد و موزه واتیکان از دیدنی‌ترین موزه‌های دنیا است.

2. موناکو (Monaco)

دومین کشور کوچک جهان، موناکو است. موناکو 2 کیلومترمربع مساحت دارد و یک کشور اروپایی در ساحل مدیترانه است و از سمت خشکی تنها با کشور فرانسه همسایه است. موناکو حدود 32 هزار نفر جمعیت دارد و تنها کشوری است که هیچ مالیاتی از شهروندانش دریافت نمی‌کند. کشور موناکو دارای نظام پادشاهی است و به دلیل آب و هوای بسیار مطبوع یکی از مقصدهای محبوب برای مهاجران و گردشگران خارجی است.

3. نائورو (Nauru)

نائورو در لیست کوچکترین کشورهای جهان در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. مساحت نائورو 21 کیلومتر مربع است و جمعیت آن حدود 13 هزار نفر است. نائورو در واقع یک جزیره در جنوب غرب اقیانوس آرام و شمال استرالیا و در منطقه میکرونزی است. نکته جالب در مورد نائورو این است که خاک این کشور از فسفات تشکیل شده و عمده صادرات آن صادرات فسفات است. واحد پول نائورو دلار استرالیا است.

4. تووالو (Tuvalu)

تووالو چهارمین کشور در بین کوچکترین کشورهای جهان است که در واقع یک کشور جزیره‌ای است. تووالو 26 کیلومترمربع مساحت دارد و در جنوب اقیانوس آرام قرار گرفته است. پایتخت آن شهر فونافوتی است. همچنین تووالو شامل 9 جزیره کوچک دیگر هم می‌شود که 6 جزیره مرجانی و 3 جزیره صخره‌ای است. تووالو حدوداً جمعیتی برابر با 10 هزار و 500 نفر دارد.

5. سن مارینو (San Marino)

سن مارینو در لیست کوچکترین کشورهای جهان رتبه پنجم را دارد. مساحت سن مارینو 61 کیلومترمربع و جمعیت آن تقریباً 29 هزار نفر است. این کشور در شمال شرق ایتالیا و در شرق کوه‌های آپنین قرار دارد. گردشگران برای ورود به سن مارینو نیاز به ویزا ندارند اما با توجه به اینکه این کشور در داخل خاک ایتالیا قرار گرفته است برای ورود به سن مارینو نیاز به ویزای ایتالیا و ویزای شینگن دارید.

6. لیختن‌اشتاین (Liechtenstein)

لیختن‌اشتاین ششمین کشور کوچک دنیا و سومین کشور کوچک اروپا است و 160 کیلومترمربع مساحت دارد. جمعیت لیختن‌اشتاین 34 هزار نفر است. پایتخت لیختن‌اشتاین شهر فادوتس است و زبان رسمی آن آلمانی است. لیختن‌اشتاین یکی از بالاترین استانداردهای زندگی را دارد و با کشور اتریش و سوئیس همسایه است.

کوچکترین کشورهای جهان

7. جزایر مارشال (Marshall Islands)

هفتمین کشور در لیست کوچکترین کشورهای جهان جزایر مارشال است. این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام است و 181 کیلومترمربع مساحت دارد. جمعیت جزایر مارشال 58 هزار نفر است و پایتخت آن ماجورو نام دارد. جزایر مارشال بین فیلیپین و هاوایی واقع شده است.

8. سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)

سنت کیتس و نویس هشتمین کشور کوچک جهان است که در واقع از دو جزیره تشکیل شده که سنت کیس جزیره بزرگتر و نویس جزیره کوچکتر است و در بین اقیانوس اطلس و دریای کارائیب قرار دارد. مساحت این کشور 261 کیلومترمربع و حدوداً جمعیتی 39 هزار نفری دارد. زبان رسمی مردم سنت کیتس و نویس انگلیسی است.

9. مالدیو (Maldives)

نهمین کشور کوچک دنیا مالدیو است و 300 کیلومترمربع مساحت دارد و جمعیت آن حدود 3 میلیون و 400 هزار نفر است. این جزیره در دریای هند و جنوب آسیا قرار دارد. شهر ماله بزرگترین شهر مالدیو و پایتخت این کشور است. مالدیو از نظر گردشگری بسیار معروف است و دارای سواحل بسیار زیبایی است. مالدیو با کشور سریلانکا مرز آبی مشترک دارد و شامل 26 جزیره مرجانی است.

10. کشور مالت (Malta)

کشور مالتا در بین کوچکترین کشورهای جهان رتبه دهم را دارد. مساحت مالتا 316 کیلومترمربع  و با جمعیت حدود 4 میلیون نفر یکی از پرتراکم‌ترین کشورها است. این کشور یک مجمع الجزایر کوچک است و در 80 کیلومتری جنوب اروپا قرار دارد. مالت همچنین کوچکترین کشور در اتحادیه اروپا است.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی توضیح دادیم که کوچکترین و بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب کدام هستند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و پاسخ سوالات خود را پیدا کرده باشید. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به بهترین کشورهای دنیا را دارید و برای مهاجرت از ایران در حال برنامه‌ریزی هستید، می‌توانید از مشاوره لتسگو یونی استفاده کنید، تا شرایط شما را ارزیابی و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کنیم.