نقشه اروپا را در لتسگو یونی ببینید و در میان کشورهایی اروپایی با بزرگترین کشور اروپا آشنا شوید. آیا میدانید اروپا چند کشور دارد؟ آیا روسیه واقعا بزرگترین کشور اروپاست؟ اگر به گردشگری و جغرافیای جهان علاقه دارید، قصد داریم در این پُست از لتسگو یونی، نگاهی به نقشه اروپا بیندازیم و سرزمین‌های قارهٔ سبز را از بزرگترین کشور اروپا تا کوچکترین آن را به طور مختصر معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

نقشه اروپا

نقشه اروپا از 50 کشور تشکیل شده که بعضی از آنها مساحت بسیار کوچکی دارند و تقریباً به اندازه یک استان کوچک در کشور عزیزمان ایران یا یک شهر هستند. کشورهایی که در ادامه مرور می‌کنیم، از بزرگترین و مهم‌ترین کشورهای نقشه اروپا بوده و بسیاری از آنها از نظر مساحت، به فاصله تنگاتنگی در پی هم قرار گرفته‌ و در کل مساحت این قاره سبز را تشکیل داده‌اند.

نقشه اروپا

کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی را در نقشه اروپا در سایت لتسگو یونی ملاحظه کردید، اما برای اینکه با هر کدام از این کشورها و موضوعات مهاجرتی آنها آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

روسیه

حتماً بارها شنیده‌اید که روسیه بزرگترین کشور جهان و آسیا است. اما از آن طرف هم گفته می‌شود که روسیه بزرگترین کشور اروپا است. اما چطور امکان دارد که یک کشور در آن واحد در دو قاره، بزرگترین باشد؟ روسیه 17 میلیون و 98 هزار کیلومترمربع یعنی تقریباً 10 برابر ایران مساحت دارد، که از این میزان 3 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربعش در خاک قارهٔ اروپاست که از قضا، 77 درصد جمعیت روسیه را در خود جای داده و 39 درصد کل خاک اروپا را تشکیل داده و بدین ترتیب بزرگترین کشور اروپا است.

این کشور پهناور دارای موسسات آموزشی و دانشگاه‌های بسیار خوبی است و تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در بین متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی طرفداران زیادی دارد. اگر نسبت به تحصیل در روسیه بیشتر کنجکاو بودید، از طریق سایت لتسگو یونی نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام نمایید.

اوکراین

اوکراین با 605 هزار و 628 کیلومترمربع، دومین کشور بزرگ در نقشه اروپا است. این کشور اروپای شرقی قریب به ۴۳ میلیون‌ نفر جمعیت دارد و به خاطر اوضاع نه چندان بسامان اقتصادی، دچار رشد جمعیت منفی شده و مرزهایش را به روی مهاجران قبل از جنگ باز کرده بود. زبان رسمی کشور، اوکراینی بوده و جزو بزرگترین صادرکننده‌های گندم و سایر غلات در قاره اروپا است و بعد از روسیه، بزرگترین ارتش‌ را در بین کشورهای اروپایی دارد.

فرانسه

کشور فرانسه با 551 هزار و 394 مترمربع مساحت، سومین کشور بزرگ در نقشه اروپا و جزو کشورهای شینگن است و تقریباً یک سوم مساحت ایران را دارد. البته فرانسه در سایر نقاط جهان هم مستعمرات و سرزمین‌هایی در پشت قباله‌اش دارد. این خشکی‌های پنج‌گانه عبارتند از گوادلوپ و مارتینیک در منطقهٔ کارائیب، گینهٔ فرانسه در آمریکای جنوبی و جزیرهٔ مایوت و ریونیون در آفریقا.

بنابراین اگر سرزمین‌های آنسوی آب را حساب کنیم، مساحت فرانسه به 643 هزار و 801 کیلومترمربع افزایش یافته و پس از بزرگترین کشور اروپا یعنی روسیه، در مقام دوم و بالاتر از اوکراین در بین کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد.

پایتخت فرانسه، شهر پاریس جمعیتی بالای 76 میلیون دارد و یکی از بهترین شهرها برای تحصیل و زندگی دانشجویان است. جاذبه‌های گردشگری فرانسه و مردم خونگرم در کنار امکانات آموزشی پیشرفته و امکان تحصیل به زبان انگلیسی، تحصیل در فرانسه را به یک هدف مهاجرتی محبوب برای دانشجویان تبدیل کرده است.

اسپانیا

اسپانیا با مساحت 498 هزار و 511 کیلومترمربع، مقام چهارم مساحت را بین کشورهای اروپایی دارد. البته مساحت اسپانیا با محاسبه جزایر قناری و سئوتا و ملیلا به 505 هزار و 990 کیلومترمربع افزایش پیدا می‌کند. از جمعیت 47 میلیونی اسپانیا حدود 85 درصد آن را اسپانیایی‌ها و باقی را مهاجرانی از نژادهای دیگر تشکیل داده‌اند. پایتخت و بزرگترین شهر اسپانیا، مادرید بوده و بعد از آن شهر بارسلون دومین شهر بزرگ اسپانیا است.

تحصیل در اسپانیا هم به اندازه جاذبه‌های گردشگری آن جذاب است و متقاضیان زیادی به دنبال اخذ اقامت تحصیلی اسپانیا هستند. به این دلیل که هزینه‌های تحصیل در اسپانیا مقرون به صرفه است و تعداد زیادی از دانشگاه‌های آن در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. بنابراین اگر قصد تحصیل در اروپا را دارید، اسپانیا گزینه خوبی است.

بزرگترین کشور اروپا

سوئد

مساحت 450 هزار و 295 کیلومترمربعی سوئد، آن را در مقام پنجم بزرگترین کشور اروپا قرار می‌دهد. سوئد در شمال نقشه اروپا و در کنار کشورهای فنلاند و نروژ و دانمارک در منطقهٔ اسکاندیناوی قرار گرفته و پایتخت آن استکهلم، با حدود 1 میلیون جمعیت بزرگترین شهر سوئد محسوب می‌شود. سوئد بیش از 10 میلیون جمعیت دارد و با درآمد ناخالص 529 میلیارد دلار، شانزدهمین کشور ثروتمند جهان است.

در صورت تمایل می‌توانید در مطالب قبلی ما در مجله مهاجرتی لتسگو یونی با معایب و مزایای زندگی در سوئد آشنا شوید. 

اگر به زندگی در سوئد و کار کردن در کمپانی‌های معروف اروپایی علاقه دارید، یکی از روش‌های راحت دریافت اقامت این کشور، تحصیل در سوئد است که علاوه بر فرصت استفاده از امکانات بسیار مدرن آموزشی، به شما امکان دریافت ویزای کاری بعد از تحصیل و تجربه زندگی در یکی از بهترین کشورهای اروپایی را خواهد داد.

نروژ

نروژ 385 هزار و 178 کیلومترمربع مساحت دارد و ششمین کشور بزرگ نقشه اروپا محسوب می‌شود. البته این عدد 2 جزیرهٔ سوالبارد و یان مایِن که در شمال کشور و در اقیانوس قطب شمال هستند را هم شامل می‌شود.

کشور نروژ در بین کشورهای حوزه اسکاندیناوی یکی از کم هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل دانشجویان است و در کنار ارائه امکانات آموزشی بسیار خوب، شهریه دانشگاه‌های نروژ پایین‌تر از سایر همسایگانش در اسکاندیناوی است. اگر به دنبال زندگی و تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی با استانداردهای زندگی و رفاه بالا هستید، نروژ گزینه خوبی است.

آلمان

آلمان با مساحت 357 هزار و 386 کیلومترمربع در مرکز نقشه اروپا قرار گرفته و هفتمین کشور بین کشورهای اروپایی از نظر مساحت است. جالب است بدانید آلمان مساحتی تقریباً 2 برابر استان کرمان در ایران دارد. آلمان با بیش از 4 تریلیون دلار درآمد ناخالص، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود و طبق آخرین سرشماری‌های انجام گرفته، با جمعیت قریب به 83 میلیون و 200 هزار نفر، بعد از روسیه پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است.

یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به کشور آلمان، مهاجرت تحصیلی آلمان و دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان است. این تقاضا به دلیل ارزان بودن هزینه زندگی و شهریه دانشگاه و سیستم آموزشی بسیار خوب در مدارس و دانشگاه‌ها به وجود آمده است. به علاوه در آلمان فرصت‌های شغلی بسیار زیاد است و کارفرمایان برای استخدام دانشجویان سختگیری نمی‌کنند.

فنلاند

فنلاند هم یکی دیگر از کشورهای چهارگانهٔ اسکاندیناوی است که با 338 هزار و 145 کیلومترمربع مساحت در جایگاه هشتم بزرگترین کشور اروپا بوده و جمعیتی نزدیک به 5 میلیون و 536 هزار نفر دارد. فنلاند از شرق با روسیه و از غرب با سوئد هم مرز بوده و در شمال به نروژ می‌رسد.

کشورهای اروپایی | فنلاند

لهستان

در مقایسه بزرگترین کشور اروپا، لهستان با 312 هزار و 685 کیلومترمربع در جایگاه نهم است و جزو کشورهای اروپای شرقی قرار داشته و با بالای 38 میلیون نفر جمعیت، مقام هشتم جمعیت را بین کشورهای اروپایی دارد. لهستان کشوری صنعتی و توسعه‌یافته است و با 1 تریلیون و 400 میلیارد درآمد، ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیهٔ اروپا محسوب می‌شود.

ورشو پایتخت و بزرگترین شهر لهستان است. زبان رسمی لهستان با نام پُلیش شناخته می‌شود و اقتصاد قدرتمندش بر پایهٔ 3 حوزهٔ گردشگری، انرژی و ترابری استوار است.

ایتالیا

ایتالیا در جنوب نقشه اروپا و در همسایگی فرانسه، اتریش، سوئیس و اسلوونی قرار دارد. این سرزمین با 301 هزار و 338 کیلومترمربع دهمین کشور بزرگ اروپا است و بالای 60 میلیون نفر جمعیت دارد. ایتالیا هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است.

ایتالیا با دو پله اختلاف از بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان، در مقام سوم در بین کشورهای اروپایی قرار داشته و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است. بهتر است بدانید تحصیل در ایتالیا با بورسیه استانی یکی جذاب‌ترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان است.

دانشگاه‌های ایتالیا از رتبه بسیار خوبی در دنیا برخوردار هستند و هر سال به دانشجویان خارجی بورسیه‌های متعدد استانی و تحصیلی برای کمک به هزینه‌های زندگی و تحصیل تعلق می‌گیرد. از شهرهای خوب و مناسب ایتالیا برای زندگی دانشجویان، می‌توان به شهرهای رم و میلان اشاره کرد.

انگلستان

انگلستان با 242 هزار و 495 کیلومترمربع مساحت، یازدهمین خشکی بزرگ در نقشه اروپا است و این عدد با احتساب ایرلند و اسکاتلند و ولز بوده و مستعمرات قدیمی‌ و دور آن محاسبه نشده است. انگلیس بعد از آلمان دومین قدرت اقتصادی اروپا به شمار می‌رود.

انگلستان همواره یکی از کشورهای اروپایی محبوب برای مهاجرت بوده اما قوانین سختگیرانه این کشور برای دادن اقامت به مهاجرین، مانعی در این مسیر است. با این حال در سال‌های اخیر انگلستان درهای خود را به روی دانشجویان باز کرده و پذیرش از دانشگاه‌های انگلیس راحت‌تر شده است. همچنین امکان دریافت ویزای کاری بعد از تحصیل برای دانشجویان خارجی در انگلیس وجود دارد.

یونان

یونان با 131 هزار و 940 کیلومتر مربع از نظر مساحت در رتبهٔ پانزدهم بزرگترین کشورهای اروپایی قرار دارد و فقط کمی از استان فارس در ایران بزرگتر است. این سرزمین زیبا در جنوب شرقی نقشه اروپا و در آنسوی دریای اژه قرار گرفته و بیش از 10 میلیون جمعیت دارد. آتن پایتخت کهن یونان است.

صنایع نفتی، گردشگری، کشاورزی و شیلات، چهار رکن اصلی اقتصاد یونان را تشکیل می‌دهند.

بهترین کشورهای اروپا | یونان

ایسلند

ایسلند در فهرست بزرگترین کشورهای اروپایی در رتبهٔ هفدهم و در اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است. کشور ایسلند بیش از 370 هزار نفر جمعیت دارد که دو سوم آنها در پایتخت ایسلند، یعنی ریکیاویک زندگی می‌کنند. درآمد سالانهٔ ایسلند حدود 20 میلیارد است و سرانهٔ درآمد هر شهروند ایسلندی عددی معادل 54 هزار دلار می‌شود و ایسلند را از این بابت در رتبهٔ عالی شانزدهم جهان قرار می‌دهد.

اقتصاد ایسلند به شدت بر محور صنعت ماهیگیری و شیلات می‌چرخد و بخش عمده‌ای از درآمدش را مدیون صادرات آلومینیم است. ایسلند بعد از چک و نروژ سردترین کشور اروپا است.

مجارستان

مجارستان کشوری است که مساحتی برابر با استان سمنان در ایران دارد و با کشورهای اسلواکی، اوکراین، صربستان، رومانی، کرواسی، اسلوونی و اتریش دارای مرز مشترک است. جمعیت مجارستان نزدیک به 10 میلیون نفر است که قریب به 2 میلیون آنها در نهمین پایتخت بزرگ اروپا یعنی بوداپست سکونت دارند.

کشور مجارستان شرایط تحصیلی خوبی را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده و در حال حاضر امکان تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی تقریباً برای تمام دوره‌های تحصیلی وجود دارد. همچنین مجارستان امکان تحصیل در دوره‌های زبان را هم برای متقاضیان فراهم کرده است.

پرتغال

کشور زیبای پرتغال نوزدهمین کشور پرمساحت در نقشه اروپا است. پرتغال کمی بیشتر از 10 میلیون جمعیت دارد و پایتختش لیسبون با حدود 3 میلیون جمعیت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور شمرده می‌شود. پرتغال در جنوب غربی اروپا و در همسایگی اسپانیا در شبه جزیرهٔ ایبریا قرار گرفته و به خاطر نزدیکی با مراکش، دروازهٔ دو قارهٔ اروپا و آفریقا محسوب می‌شود. همچنین این کشور جزو کشورهای کم‌هزینه برای تحصیل در اروپا است.

اتریش

کشور کوهستانی اتریش بعد از صربستان در جایگاه بیست و یکم بزرگترین کشور اروپا قرار می‌گیرد. این سرزمین در دامنهٔ‌ آلپ جا خوش کرده و از جمعیت تقریباً 9 میلیون نفری آن، حدود 1 میلیون و 800 هزار نفر در پایتختش یعنی شهر وین زندگی‌ می‌کنند. اتریش علاوه بر اینکه مهد فرهنگ و هنر است، اقتصاد صنعتی و قدرتمندی هم دارد.

اتریش از جمله کشورهایی است که به دلیل سطح رفاه بالا، علیرغم سختی زبان رسمی این کشور که آلمانی است، متقاضیان زیادی برای مهاجرت دارد. علاوه بر این، سیستم آموزشی و درمانی اتریش هم بسیار خوب است و هزینه و درآمدها متناسب هستند. اگر به زندگی در اتریش علاقه دارید، مهاجرت از طریق تحصیل می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد.

نقشه اروپا | اتریش

ایرلند

ایرلند در نقشه اروپا، جزیره‌ای در شمال غربی انگلستان با جمعیتی بالای 5 میلیون نفر است. حدود 500 هزار نفر از این جمعیت در دوبلین پایتخت این کشور و حدود 40 درصد از جمعیت کل ایرلند در ناحیه‌ای موسوم به منطقهٔ دوبلین بزرگ سکونت دارند. آسیایی‌ها بزرگترین اقلیت موجود در ایرلند هستند و حدود ۲ درصد کشور را تشکیل می‌دهند.

دانمارک

جالب است بدانید مساحت دانمارک با احتساب جزایر فارائو و بدون خشکی عظیم‌الجثهٔ گرین‌لند، با استان آذربایجان شرقی در ایران برابر بوده و این سرزمین ثروتمند از نظر وسعت، در رتبهٔ 30اُم کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد. دانمارک در شمال نقشه اروپا و در اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته و جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است.

سوئیس

سوئیس کشوری غربی در نقشه اروپا که با آلمان، اتریش، لیختنشتاین، ایتالیا و فرانسه همسایه است و در دامنه رشته کوه آلپ قرار دارد. سوئیس کشور نسبتاً کوچکی در نقشه اروپا است و دارای جمعیتی برابر با 7.5 میلیون نفر و دارای 26 ایالت است که کانتون نامیده می‌شوند. پایتخت سوئیس شهر برن و قطب‌های اقتصادی سوئیس شهرهای زوریخ و ژنو هستند.

سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی و جهان است. استانداردهای زندگی و سطح رفاه در کشور سوئیس در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و به همین خاطر افراد زیادی هر ساله تصمیم به مهاجرت به سوئیس می‌گیرند.

بهتر است بدانید در بین تمام روش‌های مهاجرتی، مهاجرت تحصیلی به سوئیس آسان‌ترین گزینه پیش روی جوانان ایرانی است.

هلند

یکی دیگر از کشورهای اروپا، هلند است که در شمال غربی این قاره قرار دارد. کشور هلند به نام‌های Netherlands و یا Holland شناخته می‌شود و از 12 استان تشکیل شده است. هلند با جمعیتی بیش از 17 میلیون نفر از پرجمعیت‌ترین و پرتراکم‌ترین کشورهای اروپایی نسبت به مساحتش به شمار می‌رود.

آمستردام به عنوان پایتخت هلند دارای بیشترین جمعیت و اهمیت و بعد از آن شهرهای هاگو، که محل قرار داشتن دولت هلند است و شهر لاهه، که از اهمیت سیاسی زیادی برخوردار است و شهر روتردام از دیگر شهرهای مهم هلند هستند. هلند با کشورهای بلژیک از جنوب و آلمان از شرق مرز مشترک دارد و به همین علت زبان رسمی مردم آن داچ یا هلندی است که یک شاخه از زبان آلمانی است. البته مردم هلند به زبان انگلیسی کاملاً مسلط هستند.

هلند از نظر اقتصاد و کیفیت زندگی جزو 20 کشور برتر جهان و نرخ بیکاری در این کشور در سال 2023 حدود 4.3 درصد است. به دلیل آب و هوای خوب، اقتصاد قوی، سطح رفاه بالا و خدمات خوب آموزشی و درمانی افراد زیادی تمایل به زندگی و تحصیل در این کشور دارند. تحصیل در هلند به دلیل سیستم آموزشی بسیار خوب هلند تقاضای زیادی دارد و دانشگاه‌های هلند دارای رتبه‌های بسیاری خوبی در دنیا هستند، از جمله دانشگاه صنعتی دلفت و دانشگاه آمستردام که در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

بهترین کشوراروپا

سایر کشورهای اروپایی کدامند؟

برای جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد مطلب، ناچاراً به 20 کشور از مهم‌ترین و پرطرفدارترین کشورهای نقشه اروپا اکتفا می‌کنیم. اما سایر کشورهای اروپایی عبارتند از: رومانی، بلاروس، قزاقستان، بلغارستان، صربستان، لیتوانی، لتونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، اسلواکی، استونی، جمهوری چک، مولداوی، بلژیک، آلبانی، مقدونیهٔ شمالی، بخش‌ اروپایی ترکیه، اسلوونی، مونته‌نگرو، کوزوو، بخش اروپایی آذربایجان، لوکزامبورگ،‌ بخش اروپایی گرجستان، آندورا، مالت، لیختن اشتاین، سن مارینو، موناکو، واتیکان سیتی.

بزرگترین کشور اروپا

با کشورهای اروپایی آشنا شدید و دیدید که چگونه روسیه، با وجود اینکه بیشتر مساحتش در آسیاست، بزرگترین کشور اروپا به شمار می‌رود.

قاره اروپا یک پنجم مساحت ابرقارهٔ اوراسیا (خشکی یکپارچهٔ آسیا و اروپا) را تشکیل داده و از 50 کشور تشکیل شده است. همانطور که در ابتدای صفحه قابل مشاهده است، نقشه اروپا از بالا به اقیانوس قطب شمال، از غرب به اقیانوس اطلس و از جنوب به دریای مدیترانه و دریای سیاه و دریای کاسپیَن (به اشتباه خزر) می‌رسد و روی هم رفته 2 درصد کل مساحت زمین و 11 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

در این مطلب به بزرگترین کشورهای اروپا اشاره کردیم و توضیحاتی در مورد 5 کشور بزرگ اروپا که به ترتیب روسیه، اوکراین، فرانسه، اسپانیا و سوئد هستند ارائه کردیم؛ اما اگر در مورد کوچکترین کشورهای اروپا هم کنجکاو هستید، 5 کشور کوچک اروپا به ترتیب عبارتند از:

  • واتیکان سیتی: با مساحت فقط 0.44 کیلومتر مربع
  • موناکو:  2 کیلومتر مربع
  • سن مارینو: 61 کیلومتر مربع
  • لیختن اشتاین: 160 کیلومتر مربع
  • مالت: 316 کیلومتر مربع

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت لتسگو یونی، بزرگترین کشور اروپا را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد کشورهای اروپایی به همراه نقشه اروپا در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. فراموش نکنید که برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی می‌توانید روی مشاوره مهاجرتی لتسگو یونی و کمک کارشناسان ما حساب کنید.