آیا لیست پرجمعیت ترین کشور جهان در حال تغییر است؟ تا به حال در مورد اینکه کدام کشورهای جهان بیشترین جمعیت را دارند کنجکاو شده‌اید؟ زمین زیباترین کره در منظومه شمسی است و جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است. طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت زمین هر سال به میزان 90 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند و پژوهشگران پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2023 جمعیت جهان به 8 میلیارد نفر می‌رسد.

اما کدام کشورها بیشترین جمعیت را روی کره زمین دارند؟ دانستن جواب این سوال نه تنها جالب است بلکه اگر قصد مهاجرت از ایران را دارید، می‌تواند یکی از فاکتورها برای انتخاب کشور مورد نظرتان باشد، به این دلیل که در کشورهای کم‌جمعیت توزیع منابع مالی، امکانات رفاهی، درمانی و آموزشی راحت‌تر انجام می‌شود و امکان پیشرفت بیشتری وجود دارد.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، تصمیم داریم کشورهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت را به شما معرفی کنیم و ببینیم آیا رتبه اول پرجمعیت ترین کشور جهان قرار هست در سال 2023 تغییر کند یا خیر؟! پس اگر کنجکاوید بدانید کدام کشورهای جهان بیشترین جمعیت را دارند و اطلاعات دقیق‌تری در این مورد به دست بیاورید و با اطلاعات کامل‌تری مقصد مهاجرت خود را انتخاب کنید، با ما همراه باشید.

پرجمعیت ترین کشور جهان

جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است، به طوری که در ابتدای سال 2023 جهان حدود 8 میلیارد نفر جمعیت دارد. نرخ افزایش جمعیت از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است؛ با این حال انتظار می‌رود بیشتر از نیمی از رشد جمعیت جهان تا سال 2050 فقط در 8 کشور اتفاق بیوفتد. این کشورها عبارتند از کشور کنگو، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا.

شاید برایتان جالب باشد که تا سال 2022 پرجمعیت ترین کشور جهان برای ده‌ها و حتی صدها سال، کشور چین بود ولی طبق آمار منتشر شده توسط دولت چین در ابتدای سال 2023، این کشور که از سال 1960 با افزایش جمعیت روبه‌رو بوده است اما حالا برای اولین بار با کاهش نرخ رشد جمعیت رو به رو شده است و جمعیت این کشور به پایین‌ترین مقدار خود طی 60 سال گذشته رسیده است و در حال از دست دادن رتبه پرجمعیت ترین کشور جهان است.

چین یا هند؟ کدام بیشترین جمعیت جهان را دارد؟

اگرچه که کاهش جمعیت چین در طولانی‌ مدت ممکن است باعث آسیب به ساختار جمعیتی و اقتصاد این کشور شود؛ اما در حال حاضر کنترل جمعیت، باعث توزیع بهتر منابع مالی و اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور شده است. به علاوه به دلیل پیشرفته بودن سیستم آموزشی این کشور و شباهت آن به سیستم آموزشی کشور آمریکا، در سال‌های اخیر تحصیل در چین متقاضیان زیادی پیدا کرده است.

بر اساس آمارها، هند از نظر نرخ رشد جمعیت از چین پیشی گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تا ماه آوریل سال 2023 هند با جمعیت بیش از 1,42 میلیارد نفر بیشترین جمعیت جهان را داشته باشد. این اتفاق از جهاتی می‌تواند برای کشور هند، اتفاق خوبی باشد، چرا که با افزایش جمعیت جوان و کاری، اقتصاد این کشور بزرگتر خواهد شد.

اگر مایلید بدانید کدام کشورهای جهان بیشترین جمعیت را دارند، در ادامه کشورهای جهان به ترتیب بیشترین جمعیت را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کشورهای دارای جمعیت بیش از 1 میلیارد

در حال حاضر کشور چین با جمعیت 1.41 میلیارد نفر پرجمعیت ترین کشور جهان است و تنها یک کشور دیگر در حال رقابت با چین در این تعداد جمعیت است و آن کشوری نیست جز هند. در حال حاضر هند جمعیتی بسیار نزدیک به چین دارد و همانطور که اشاره کردیم پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند تا ماه آوریل سال 2023 هند با جمعیت 1,45 میلیارد نفر در صدر لیست پرجمعیت ترین کشورهای جهان قرار بگیرد.

طبق آمارها، رشد جمعیت در هند تا سال 2050 همچنان ادامه خواهد داشت؛ این در حالیست که در مقابل، کشور چین در حال حاضر هم دچار کاهش رشد نرخ تولد و افزایش نرخ مرگ و میر شده است. به همین علت در سال‌های بعد، هند به عنوان کشور دارای بیشترین جمعیت در جهان جایگزین چین می‌شود و می‌توان گفت رتبه پرجمعیت ترین کشور جهان 2023 را به زودی از آن خود خواهد کرد.

کشورهای جهان با بیشترین جمعیت

کشورهای دارای جمعیت بیش از 100 میلیون

در حال حاضر 12 کشور پرجمعیت در جهان وجود دارند که جمعیتی بالای 100 میلیون نفر دارند و بعد از چین و هند، از پرجمعیت ترین کشورهای جهان به شمار می‌روند. این کشورها به ترتیب بیشترین جمعیت عبارتند از:

  • ایالات متحده آمریکا: با جمعیت بیش از 338 میلیون نفر
  • اندونزی: بیش از 275 میلیون
  • پاکستان: بیش از 236 میلیون
  • نیجریه: حدود 220 میلیون
  • برزیل: حدود 216 میلیون
  • بنگلادش: حدود 217 میلیون
  • روسیه: حدود 145 میلیون
  • مکزیک: حدود 128 میلیون
  • ژاپن: حدود 123 میلیون
  • اتیوپی: حدود 124 میلیون
  • فیلیپین: حدود 116 میلیون
  • مصر: بیش از 111 میلیون

طبق بررسی‌ها، این کشورها در کنار هند و چین از کشورهای جهان با بیشترین جمعیت هستند و همچنان به رشد جمعیت خود ادامه خواهند داد؛ اما انتظار می‌رود روسیه و ژاپن با کاهش جمعیت چشم‌گیری رو به رو شوند. به علاوه دو کشور کونگو و ویتنام که بیش از 99 میلیون نفر جمعیت دارند، به احتمال بسیار زیاد به زودی به لیست کشورهای دارای جمعیت بالای 100 میلیون نفر اضافه خواهند شد.

همانطور که متوجه شدید بیشتر کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی جمعیتی کمتر از 100 میلیون نفر دارند و حتی جمعیت بعضی بسیار اندک است. به عنوان مثال جمعیت کشور واتیکان که کوچکترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود، کمتر از 500 نفر است! اما برای اینکه در این مورد هم اطلاعاتی داشته باشید، تعداد کشورها بر اساس میزان جمعیت به شرح زیر است:

  • بیشتر از 1 میلیارد نفر جمعیت: 2 کشور
  • بین 100 میلیون تا 1 میلیارد نفر: 12 کشور
  • بین 10 تا 100 میلیون نفر: 80 کشور
  • بین 1 تا 10 میلیون نفر: 66 کشور
  • کمتر از 1 میلیون نفر: 74 کشور

تأثیر امید به زندگی بر جمعیت جهان چگونه است؟

امروزه امید به زندگی در دنیا در حال افزایش است و در سال‌های اخیر میانگین طول عمر افزایش پیدا کرده و به 72.8 سال رسیده است، که 9 سال بیشتر از میانگین طول عمر در سال 1990 است. پیش‌بینی می‌شود میانگین امید به زندگی در جهان تا سال 2050 تا 77.2 سال افزایش پیدا کند. از جمله فاکتورهایی که روی این مسأله تأثیرگذار است، توانایی در مبارزه با بیماری ایدز و سایر عفونت‌ها است.

کشورهای پرجمعیت جهان

در نتیجه افزایش امید به زندگی در جهان، بیشتر کشورهای جهان دارای افزایش جمعیت در سن بالای 65 سال هستند. به طوریکه انتظار می‌رود جمعیت افراد بالای 65 سال در سال 2022 از 10 درصد به 16 درصد در سال 2050 برسد. این میزان، حدود 2 برابر بیشتر از تعداد کودکان زیر 5 سال و مساوی با کودکان زیر 12 سال است و این عدم تعادل بین جمعیت پیر و جوان می‌تواند آسیب‌های جدی به چرخه اقتصاد و زیرساخت‌های یک کشور بزند.

به این دلیل که نیروی جوان کافی برای ورود به محیط‌های کار که جایگزین افراد بازنشسته شود وجود نخواهد داشت. به علاوه افزایش این اتفاق باعث به‌هم خوردن نرخ جایگزینی خواهد شد. به این معنی که نرخ مرگ و میر با نرخ تولد برابر نخواهد بود. بنابراین در کشورهایی که نرخ تولد پایین است و نرخ مرگ‌ و‌ میر بالاتر است رشد جمعیت کاهش پیدا می‌کند.

البته که کاهش رشد جمعیت ممکن است مزایایی داشته باشد و خوشایند به نظر برسد اما با توجه به آسیبی که به چرخه اقتصادی می‌زند معایب بیشتری دارد. البته عواملی مانند جنگ و یا پاندمی‌هایی مانند ویروس کووید-19 هم بر جمعیت جهان تأثیرگذار است.

سخن پایانی

اگر قصد مهاجرت دارید همانطور که اشاره کردیم شناخت پرجمعیت ترین کشور جهان در سال 2023 می‌تواند یکی از مواردی باشد که به شما در انتخاب کشور مقصد کمک کند. چرا که کشورهای جوان و کم‌جمعیت دارای اقتصاد قوی‌تر و در نتیجه امکانات رفاهی بیشتر برای شهروندان خود هستند.

در این کشورها به دلیل رونق در کسب و کار، فرصت‌های شغلی بیشتری هم وجود خواهد داشت و نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص بیشتر است. همچنین اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید، می‌توانید با بررسی آینده شغلی در این کشورها برای پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید.

در این مقاله از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، به بررسی کشورهای جهان با بیشترین جمعیت پرداختیم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. همچنین فراموش نکنید که اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید می‌توانید با استفاده از راهنمایی و مشاوره کارشناسان ما در لتسگو یونی، شرایط خود را ارزیابی و بهترین گزینه را انتخاب کنید.