سردترین و گرم ترین شهرهای روسیه کدامند؟ اگر روسیه کشور مورد علاقه شما برای زندگی و تحصیل است و یا تصمیم به سفر به روسیه را دارید، حتما پاسخ این سوال برای شما مفید خواهد بود. علاوه بر این، از آنجایی که روسیه به سرمای شدید معروف است، اطلاع داشتن در مورد گرم ترین و سردترین شهرهای روسیه برای افرادی که قصد مهاجرت به روسیه را دارند، ضروری است. چرا که آب و هوا از مهمترین نکاتی است که برای زندگی در یک شهر باید در نظر گرفت.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، تصمیم داریم تا سردترین و گرم ترین شهرهای روسیه را به شما معرفی کنیم. پس اگر علاقه دارید تا با گرم ترین و سردترین شهرهای روسیه آشنا شوید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. همچنین اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره برای بررسی شرایط خود از کارشناسان مجرب لتسگو یونی کمک بگیرید.

سردترین شهرهای روسیه

روسیه کشوری اروپایی و آسیایی است که بخشی از آن در خاک قاره اروپا و بخش دیگر در قاره آسیا قرار گرفته است. روسیه بزرگترین کشور جهان و بزرگترین کشور اروپا است و از نظر فرهنگی و هنری در دنیا بسیار معروف است و نمایش‌های اپرا و رقص و آواز در این کشور بسیار دیدنی است. اما با اینکه این کشور طبیعت زیبایی دارد و دارای امکانات خوبی برای زندگی است، افراد زیادی به دلیل آب و هوای روسیه در مورد زندگی و اقامت در آن مردد هستند.

روسیه یکی از کشورهای سردسیر شمالی کره زمین است و در مجموع می‌توان گفت آب و هوای سردی دارد؛ اما به دلیل وسعت زیاد، دارای مناطق مختلف اقلیمی و آب و هوایی متنوع است و تمام شهرهای آن سرد و یخبندان نیستند؛ به عنوان مثال آب و هوای مسکو در طول سال همیشه سرد نیست و این شهر به عنوان پایتخت روسیه، یکی از شهرهای بسیار خوب از نظر آب و هوا است. اما در مناطق شمالی و شرقی روسیه زمستان‌ها بسیار سرد و سخت است.

سردترین و گرم ترین شهرهای روسیه

اگر کنجکاو هستید بدانید که سردترین شهرهای روسیه کدام هستند، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با این شهرها آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد آنها به دست بیاورید.

خاباروفسک (Khabarovsk)

شهر خاباروفسک سردترین شهر روسیه است. خاباروفسک جزو 25 شهر بزرگ روسیه است و میانگین دمای زمستان در آن به منفی 22 درجه سانتیگراد می‌رسد. شهر خاباروفسک در قسمت شرق دور روسیه قرار گرفته است و حدود 633 هزار نفر جمعیت دارد. آب و هوای خاباروفسک قاره‌ای است و زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های گرم و مرطوب از مشخصات اقلیمی این شهر است.

سردترین ماه‌های سال در خاباروفسک ماه نوامبر، دسامبر، ژانویه و فوریه است. بارش باران در این ماه‌ها کم و بیشترین بارش به صورت برف است و ارتفاع برف روی زمین حدود 13 سانتیمتر می‌رسد. کمترین دمای ثبت شده برای خاباروفسک منفی 25 درجه و در ماه ژانویه است.

نووسیبیرسک (Novosibirsk)

شهر نووسیبیرسک دومین شهر در بین سردترین شهرهای روسیه است که در جنوب غربی منطقه سیبری قرار دارد. هوای نووسیبیرسک به زمستان‌های مرطوب و تابستان‌های گرم معروف است. آب و هوای شهر نووسیبیرسک مانند سیبری است. زمستان از اواخر ماه نوامبر تا فوریه با دمای منفی 20 درجه سانتیگراد طول می‌کشد و در روزهای بسیار سرد دمای هوا بین 30 تا 35 درجه پایین می‌آید.

نووسیبیرسک یک شهر شمالی است که هیچ کوهی در اطراف آن قرار ندارد تا جلوی وزش بادهای قطبی را به شهر بگیرد. از طرفی هیچ اقیانوسی در نزدیکی آن وجود ندارد و به همین دلیل هوا بسیار سرد است. اما با این وجود این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای روسیه با جمعیتی بیش از 1 میلیون و 600 هزار نفر است.

امسک (Omsk)

شهر امسک یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه است و در جنوب غربی سیبری قرار گرفته است. امسک هفتمین شهر بزرگ روسیه با جمعیتی بیش از 1 میلیون و 100 هزار نفر است. دمای شهر امسک تا حدود منفی 20 درجه سانتیگراد هم می‌رسد. امسک دارای هوای خشک و قاره‌ای است و وضعیت هوای آن متغیر است. زمستان‌های امسک طولانی است و دما تا حدود منفی 35 درجه هم می‌تواند پایین بیاید.

چلیابینسک (Chelyabinsk)

چلیابینسک در شرق کوه‌های اورال قرار دارد و یکی از سردترین شهرهای روسیه است؛ اما جالب است بدانید با این حال بیش از 1 میلیون نفر جمعیت دارد. چلیابینسک هوای معتدل قاره‌ای دارد و زمستان آن از نوامبر شروع شده و تا ماه مارس ادامه پیدا می‌کند. میانگین دمای زمستان در شهر چلیابینسک منفی 18 درجه سانتیگراد است. ژانویه سردترین ماه و میانگین دما در این ماه حدود منفی 16 درجه است. نکته‌ای که در مورد این شهر وجود دارد این است که به دلیل وجود کارخانجات بسیار، هوای چلیابینسک بسیار آلوده است.

سایر شهرهای سرد روسیه کدامند؟

علاوه بر شهرهای معرفی شده، شهرهای دیگری هم  به عنوان سردترین شهرهای روسیه وجود دارند که دما در آنها بسیار پایین و هوا به خصوص در زمستان بسیار سرد است. این شهرها عبارتند از:

  • کراسنویارسک (Krasnoyarsk) با دمای منفی 18 درجه
  • تولیاتی (Tolyatti) 18- درجه
  • یکاترینبورگ (Yekaterinburg) 17- درجه
  • ولگوگراد (Volgograd) 16- درجه
  • بارنائول (Barnaul) 15- درجه
  • نیژنی نووگورود (Nizhny Novgorod) 15- درجه
  • پرم (Perm) 15- درجه
  • ایرکوتسک (Irkutsk) 15- درجه
  • سامارا (Samara) 14- درجه
  • کازان (Kazan) 14- درجه

سردترین شهرهای روسیه

گرم ترین شهرهای روسیه

بعد از بررسی سردترین شهرهای کشور روسیه نوبت به معرفی گرم ترین شهرهای این کشور می‌رسد. با اینکه روسیه به سرد بودن معروف است، اما شاید تعجب کنید که در بعضی از شهرهای آن دمای هوا بسیار بالا است. بنابراین اگر در فکر مهاجرت به روسیه هستید، می‌توانید امیدوار باشید که شهرهایی با هوای گرم‌تر و خوش آب و هواتر هم برای زندگی و اقامت در روسیه وجود دارند.

البته در شهرهای گرم روسیه مردم به خصوص در تابستان در شرایط سختی قرار می‌گیرند و حتما نیاز به وسایل خنک‌کننده است. اگر کنجکاو هستید بدانید گرم ترین شهرهای روسیه کدامند، در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

یاشکول (Yashkul)

اولین شهر در لیست گرم ترین شهرهای روسیه شهر یاشکول است که در مرکز استان کالمیکیا (Kalmykia) قرار دارد. یاشکول یک شهر کوچک با حدود 8 هزار نفر جمعیت است و تمام اطراف آن دشت‌های وسیع و خشک قرار گرفته است. دمای هوای تابستان در روز در یاشکول به 30 درجه سانتیگراد و در شب 25 درجه است.

بیشترین دمای هوایی که برای یاشکول ثبت شده است دمای 44 درجه در سال 2010 بوده است که در این هوا، افراد محلی برای نجات دادن خود از گرما و جلوگیری از شوک گرمایی آب شور و پنیر می‌خوردند! دمای هوا در زمستان معمولاً حدود صفر درجه است اما بعضی اوقات به دلیل وزش بادهای سرد دما تا 22- درجه هم پایین می‌آید.

ولگاگراد (Volgograd)

شهر ولگاگراد دومین شهر گرم روسیه است که دائما با تغییرات آب و هوایی همراه است و شهروندان را غافلگیر می‌کند. هوای زمستان ولگاگراد سرد و خشک است، اما در تابستان به دلیل گرمای شدید حتی وسایل سرمایشی هم نمی‌توانند به خنک‌تر شدن هوا کمکی کنند! از ماه ژون تا ماه آگوست دمای هوا بین 30 تا 33 درجه سانتیگراد و بالاتر است. در سال 1946 حتی دمای هوای 42 درجه هم برای این شهر ثبت شده است. جالب است بدانید که کمترین دمای ثبت شده در ولگاگراد هم در همان سال و حدود 33- درجه بوده است.

آستراخان (Astrakhan)

آستراخان یکی از زیباترین و گرم ترین شهرهای روسیه است. آستراخان روی رودخانه ولگا قرار گرفته و آب و هوای به شدت قاره‌ای و متغیری دارد. در زمستان دمای هوا تا 20- درجه می‌تواند پایین بیاید و روز بعد تمام برف و یخ‌ها از گرما آب شود و فردا دوباره دمای هوا منفی شده و همه چیز یخ ببندد. دما در تابستان به 30 درجه سانتیگراد هم می‌رسد و بیشترین دما در آستراخان 40 درجه با وزش بادهای گرم اعلام شده است.

دربنت (Derbent)

یکی از قدیمی‌ترین شهرها در روسیه شهر دربنت است که در ساحل دریای کاسپین، جایی که مردم از گرما به آن پناه می‌آورند، قرار گرفته است. دمای هوا در دربنت حتی وقتی که هوا آفتابی نیست، حدود 35 درجه سانتیگراد است و در تابستان به علت گرما مردم دربنت اصلا تمایل ندارند تا شنا در دریا را رها کنند! هوای دربنت بسیار گرم و بارش برف پدیده‌ای بسیار نادر است.

یفپاتوریا (Yevpatoria)

یفپاتوریا هم از گرم ترین شهرهای روسیه است. یفپاتوریا در غرب جمهوری کریمه قرار گرفته و آب و هوای جلگه‌ای دارد. دمای هوا در تابستان حدود 30 تا 35 درجه سانتیگراد است. اما تحمل این دما به لطف هوای خشک و وجود دریا برای مردم راحت است. بارش برف در یفپاتوریا اتفاق نمی‌افتد و بارش باران اندک است؛ بیشتر روزها آفتابی است و آب یفپاتوریا گرم است.

گروزنی (Grozny)

گروزنی پایتخت چچن روسیه است که تابستان‌های بسیار گرم با دمای بیش از 35 درجه سانتیگراد دارد. باران در این شهر بسیار اندک و وزش باد همراه با برف رایج‌تر است. مردم گروزنی با کمک وسایل سرمایشی و رفتن به طبیعت از گرما فرار می‌کنند! البته دمای هوا در زمستان به 20- درجه سقوط می‌کند.

گرم ترین شهرهای روسیه

سایر شهرهای گرم در روسیه کدامند؟

علاوه بر شهرهای اشاره شده، شهرهای دیگری هم در روسیه وجود دارند که گرم‌تر از مناطق شمالی هستند و اگر به فکر تحصیل در روسیه هستید، می‌توانید با بررسی دانشگاه‌ها، در این شهرها زندگی و تحصیل کنید. از جمله:

  • کیزیل (Kyzyl) با دمای 30 درجه در تابستان
  • سوچی (Sochi) با دمای 15 درجه
  • کراسنودار (Krasnodar) 30 تا 40 درجه
  • یوژنو-سوخوکومسک (Yuzhno-Sukhokumsk) 15 تا 30 درجه

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، سردترین و گرم ترین شهرهای روسیه را به شما عزیزان معرفی کردیم که امیدواریم برایتان جالب بوده باشد و اگر قصد زندگی در روسیه را دارید، بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید. همانطور که اشاره کردیم با اینکه روسیه یک کشور سردسیر است اما به دلیل وسعت زیادی که دارد، دارای تنوع آب و هوایی بسیار است.

بنابراین اگر به دنبال تحصیل در روسیه هستید، حتما قبل از هر اقدامی هوای شهری که برای زندگی در نظر دارید را بررسی کنید تا غافلگیر نشوید! همچنین اگر در مسیر مهاجرت تحصیلی قرار دارید، می‌توانید روی کمک کارشناسان لتسگو یونی حساب کنید تا با بررسی شرایط و بودجه‌تان بهترین گزینه را به شما معرفی کنند.