آب و هوای مسکو در طول سال چگونه است؟ اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر و گردشگری در مسکو هستید، قبل از بستن چمدان و خرید بلیط، بهتر است اول شرایط هوای مسکو را بررسی کنید تا غافلگیر نشوید و سفر خوبی داشته باشید. اگر هم قصد مهاجرت به روسیه و تحصیل و زندگی در مسکو را دارید باید در مورد آب و هوای مسکو در طول سال اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بعد از مهاجرت از تصمیم خود پشیمان نشوید.

بنابراین با توجه به اینکه آب و هوا یکی از موارد مهم برای برنامه‌ریزی سفر و یا انتخاب شهر و کشور مقصد برای مهاجرت است، تصمیم داریم در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، آب و هوای مسکو در طول سال را بررسی کنیم. اگر شما هم از متقاضیان تحصیل در روسیه هستید و یا در فکر بازدید و گردشگری در مسکو هستید، با ما همراه باشید.

آب و هوای مسکو

مسکو پایتخت کشور روسیه و بعد از استانبول، بزرگترین شهر در قاره اروپا است. مسکو یکی از خوش آب و هواترین شهرهای روسیه است که معماری فوق‌العاده زیبایی دارد و هر سال گردشگران زیادی از این شهر بازدید می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه دانشگاه‌های زیادی در مسکو قرار دارد و یکی از معروفترین شهرهای روسیه و جهان است، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل و مهاجرت به روسیه را دارند، معمولاً برای اقامت و تحصیل، شهر مسکو را انتخاب می‌کنند.

اما قبل از سفر به مسکو، باید در مورد آب و هوای مسکو در طول سال اطلاعات کسب کنید تا با اطلاعات کافی، اقامتی لذت‌بخش در این شهر داشته باشید. به طور کلی هوای مسکو مرطوب قاره‌ای است. تابستان در مسکو معتدل و ابری است و زمستان‌ها طولانی و بسیار سرد است و معمولاً بارش برف همراه با وزش باد اتفاق می‌افتد.

دمای هوای مسکو در طول سال بین منفی 11 درجه تا 24 درجه سانتیگراد متغیر است و به ندرت به زیر منفی 22 درجه و بالای 30 درجه سانتیگراد می‌رسد. به طور کلی سرمای بسیار شدید و گرمای طاقت‌فرسا در مسکو به طور معمول اتفاق نمی‌افتد؛ به همین دلیل مسکو از بهترین شهرهای روسیه برای تحصیل و زندگی است. اما اتفاقات غیرمعمول آب و هوایی مانند خنک شدن هوا و باران در تابستان و گرم شدن هوا در زمستان در مسکو پیش می‌آید.

آب و هوای مسکو در طول سال
در ادامه برای اینکه بیشتر با آب و هوای مسکو در طول سال آشنا شوید، وضعیت هوای فصل‌های مختلف سال را در مسکو بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای مسکو در بهار

از نظر شرایط آب و هوایی ماه مارس، در بهارِ مسکو همچنان سرد و زمستانی است. به طوری که اگر فقط به دمای هوا توجه کنیم، این ماه را می‌توان جزو ماه‌های زمستان در نظر گرفت. بهار در مسکو از ماه مارس شروع شده و تا ماه مِی ادامه دارد.

دمای هوا در ماه مارس در روز حدود صفر درجه سانتیگراد و در شب تا منفی 15 درجه سانتیگراد هم می‌رسد و فقط گاهی هوا کمی گرم و برف خیابان‌ها آب می‌شود. اما در 10 روز آخر ماه مارس هوا کم‌کم بهاری شده و به سمت گرم‌تر شدن می‌رود.

با این حال همیشه شانس بهار زودهنگام یا دیرهنگام در مسکو وجود دارد. در حالتی که بهار زودتر اتفاق بیوفتد هوا در اوایل ماه مارس به 15 درجه سانتیگراد می‌رسد و در حالتی که بهار دیرتر باشد، بارش برف حتی تا ماه آوریل هم ادامه دارد.

در ماه مِی هوا حتی در شب هم گرم است و ساعت تابش نور خورشید در طول روز افزایش پیدا می‌کند. تا به امروز دمای هوای 30 درجه سانتیگراد هم برای ماه مِی ثبت شده است. اما به طور کلی روزهای آخر ماه‌های فصل بهار در مسکو، هوا سردتر، ابری و بارانی است.

آب و هوای مسکو در تابستان

بر خلاف بهار تعداد روزهای تابستانی مسکو از نظر آب و هوایی دقیقاً با روزهای تقویم برابر است و تابستان از ماه ژون شروع می‌شود و گاهی تا نیمه اول سپتامبر ادامه دارد. در ماه ژون هوای مسکو کمی متغیر است و هوا گاهی سرد و گاهی گرم همراه با طوفان است. در این ماه گاهی هوا سردتر می‌شود به طوریکه دمای هوا در شب تا 5 درجه سانتیگراد هم می‌رسد ولی دما در روز به 30 درجه افزایش پیدا می‌کند.

جولای یک ماه گرم تابستانی در مسکو است و افزایش دما تا 33 درجه سانتیگراد باعث می‌شود روزهای تابستانی را تجربه کنید و هرگز دمای کمتر از 17 درجه سانتیگراد در شب نخواهید داشت. در جولای ممکن است گاهی باران ببارد اما مدت زمان آنها کوتاه است.

ماه آگوست در مسکو به داشتن روزهای گرم تا 29 درجه و سرد تا 20 درجه معروف است. در انتهای آگوست نشانه‌های آمدن پاییز کم‌کم دیده می‌شود. در تابستان مدت زمان تابش نور خورشید در ماه ژون بیشتر از دو ماه جولای و آگوست و حدود 9 ساعت در روز است.

آب و هوای مسکو در تابستان

آب و هوای مسکو در پاییز

فصل پاییز در مسکو دارای دامنه وسیعی از تغییرات دمایی است. این فصل شامل ماه سپتامبر، اکتبر و نوامبر می‌شود. در ماه سپتامبر و در اوایل ماه اکتبر اگر پدیده تابستان هندی اتفاق بیوفتد، دمای هوا ممکن است تا 25 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند.

پدیده تابستان هندی به معنی شروع یک دوره از گرما و خشکی هوا، بدون دلیل و منطق است. این پدیده معمولا در فصل پاییز و در مناطق شمالی و سردسیر زمین رخ می‌دهد. با این وجود در پاییز دمای هوا به تدریج به سمت سرد شدن خواهد رفت و تابش نور خورشید کمتر خواهد شد.

بارش باران در پاییز در شهر مسکو بیشتر و طولانی‌تر می‌شود اما شدت آن کم است. ماه اکتبر هوا مرطوب و شب‌ها گاهی سرد خواهد بود. اما روزها همچنان گرم و دما در حد 15 درجه سانتیگراد است. در ماه نوامبر هوا سردتر و رطوبت هوا بیشتر است و بارش برف اتفاق می‌افتد؛ اگرچه که برف به دلیل گرم بودن هوا آب می‌شود و روی زمین نمی‌نشیند. پاییز در مسکو تا اواخر ماه نوامبر ادامه دارد.

آب و هوای مسکو در زمستان

زمستان در مسکو از ماه دسامبر شروع شده و در فوریه پایان پیدا می‌کند. در واقع زمستان مسکو نسبت به سایر مناطق روسیه ملایم‌تر است. تا اواسط فصل زمستان بارش برف اتفاق می‌افتد اما برف همچنان روی زمین نمی‌نشیند و دمای هوا بین منفی 5 تا منفی 20 درجه سانتیگراد متغیر است. در سال‌های اخیر تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین باعث تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در شرایط هوای مسکو و افزایش دمای غیرعادی شده است.

آب و هوا در ماه ژانویه و فوریه، معمولا تحت تأثیر سیستم آب و هوای مناطق قطبی و سیبری است. در حال حاضر در این ماه‌ها دمای هوا بین منفی 10 تا منفی 25 درجه سانتیگراد پایین می‌آید و با اینکه بارش باران هم اتفاق می‌افتد، اما بیشتر بارش‌ها در این ماه ها به صورت برف است و گاهی برف به اندازه 700 میلی‌متر هم روی زمین می‌نشیند. بیشترین میزان بارش باران مربوط به ماه دسامبر و در حدود 50 میلی‌متر است.

آب و هوای مسکو در زمستان

بهترین ماه برای سفر به مسکو کدام است؟

اگر قصد سفر و بازدید از مسکو را دارید، بهتر است بدانید که بر اساس نمره و رتبه گردشگران بهترین ماه سال برای بازدید از جاهای دیدنی مسکو اواخر ماه ژون تا اواسط ماه آگوست است. در این زمان امکان لذت بردن از هوای گرم و معتدل تابستانی مسکو و انجام فعالیت‌های تابستانی وجود دارد. در سایر ماه‌های سال ممکن است بارش برف و باران و یا سرمای هوا برای شما خسته‌کننده و آزاردهنده شود.

همچنین اگر قصد مهاجرت و زندگی در مسکو را دارید، باید به این نکته دقت کنید که با اینکه مسکو از سایر مناطق روسیه به خصوص از مناطق شمالی، خوش آب و هواتر است، اما با این وجود به طور کلی روسیه یک کشور سردسیر است و مانند ایران، هوا در بیشتر طول سال گرم نیست. بنابراین اگر این نکته برای شما اهمیت دارد باید در تصمیم‌گیری خود دقت کنید.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، آب و هوای مسکو در طول سال را بررسی کردیم و اطلاعاتی در مورد فصل‌های مختلف در مسکو در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در نهایت فراموش نکنید که اگر تصمیم سفر به مسکو را داشتید حتما هوای مسکو را در نظر گرفته و بر طبق آن برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.

همچنین اگر قصد تحصیل در روسیه و زندگی در مسکو را دارید، می‌توانید مراحل پذیرش و دریافت ویزای خود را به لتسگو یونی بسپارید و از طریق رزرو وقت مشاوره برای ارزیابی شرایط خود و دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.