می‌خواهیم به استرالیا سفر کنیم و نگاهی به مزایا و معایب زندگی در استرالیا بیندازیم. زندگی در سرزمین کانگوروها چگونه است؟ شاید واژه کشور، برای استرالیا کمی کوچک باشد شاید باید به دنبال مفهوم گسترده‌تری باشیم زیرا این منطقه بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کره زمین را در خود جای داده و از قدیم سرزمینی اسرارآمیز بوده که در میان متقاضیان مهاجرت طرفداران پرشماری دارد.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت استرالیا برای مهاجرت، داستان شکل‌گیری ابتدایی این کشور به عنوان محلی برای اجتماع و زندگی انسان‌هاست. واقعیت این است که استرالیا از زمانی که خود را به عنوان یک کشور مستقل شناخت همواره آغوشی باز برای مهاجران بوده است، حتی اینطور می‌توان گفت که سنگ بنای استقلال این سرزمین به عنوان یک کشور با مهاجران گذاشته شد. 

بنابراین اگر بخواهیم به مزایا و معایب زندگی در استرالیا اشاره کنیم پیش از هر چیز باید بدانیم با کشوری روبه‌رو هستیم که مهاجر بودن و غربت در آن معنای چندانی ندارد و بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی هیچ نشانی از نژادپرستی در آن پیدا نخواهید کرد.

با ما تا انتها همراه باشید، می‌خواهیم شما را به قلب زندگی در سیدنی و ملبورن ببریم.

مزایا و معایب زندگی در استرالیا

زندگی در استرالیا

سال‌هاست که استرالیا، کشوری که با نام “the lucky country” شهرت یافته، در صدر فهرست بهترین مکان‌های دنیا برای زندگی و مهاجرت قرار دارد. مهاجران از سراسر جهان به خصوص از کشورهای بریتانیا و آمریکا به سمت این سرزمین دور و مرموز اما هیجان‌انگیز سرازیر می‌شوند. در میان ایرانیان نیز طرفداران بسیاری برای مهاجرت به استرالیا وجود دارد که امکان تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان و کار به زبان انگلیسی را می‌توان از دلایل اصلی این محبوبیت دانست.  

همانطور که پیشتر اشاره کردیم جمعیت بسیار زیاد مهاجران در استرالیا که حتی بیشتر از بومیان در آن حق آب و گل دارند و وجود یک جامعه کاملا چند فرهنگی مهم‌ترین ویژگی استرالیا است که آن را در ذهن متقاضیان مهاجرت ماندگار می‌سازد. در این کشور سفید و سیاه، شرقی و غربی، انگلیسی‌زبان و فرانسوی همه با هم برابر هستند و در فضایی مشترک‌المنافع می‌توانند اهداف خود را دنبال کنند. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین ساکنان غیر بومی و اروپایی استرالیا محکومان و بزهکاران غالبا انگلیسی بودند که باید دوران محکومیت خود را در این سرزمین کمی دور افتاده با بومیانی اندک می‌گذراندند. بنابراین اینطور می‌توان گفت که جمعیت این منطقه با ورود ساکنان اروپایی با اصالت انگلیسی، اسکاتلندی، ولزی و ایرلندی رو به افزایش گذاشت و زبان انگلیسی در استرالیا گسترش و رسمیت یافت.

استرالیا کشوری است که به برقراری مساوات میان همه و رعایت عدالت اجتماعی می‌بالد و خود را از سردمداران آن می‌داند. با توجه به اینکه نخستین مهاجران این کشور غالبا تبعیدی بودند سیاست‌گذاران آن اعلام نمودند که با هرکس باید حتما بر اساس رفتار فعلی و چشم انداز آینده او رفتار شود و از حقوق شهروندی یکسان برخوردار باشد. اکنون این نگرش در استرالیا به ثمر نشسته و این کشور به رعایت حقوق شهروندی شهرت دارد.

امروزه حدود 25.70 میلیون نفر در استرالیا زندگی می‌کنند که دیگر به راحتی نمی‌توان جمعیت بومی و غیر بومی آن را تفکیک کرد. زندگی در این کشور به معنای ادغام در جامعه‌ای است که به سرعت در حال رشد می‌باشد. کشوری که تراکم جمعیت کم، آلودگی زیست محیطی پایین، زیرساخت‌های مدرن و کیفیت بالای زندگی را پیش چشم شما به تصویر می‌کشد.

با تمام این اوصاف مهاجرت مانند یک سفر طولانی نیست بلکه به معنای ساختن خانه‌ای جدید برای یک شروع متفاوت است. بنابراین نمی‌توان تنها به نقاط مثبت یک مقصد چشم دوخت و نکات منفی آن را نادیده گرفت. سرزمین کانگوروها زمانی می‌تواند مقصد رویایی شما باشد که مزایا و معایب زندگی در استرالیا را به موازات هم از نظر بگذرانید و کفه ترازو را با توجه به اهداف و ویژگی‌های شخصی خود سبک و سنگین کنید. 

اگر هنگام رویاپردازی برای زندگی در این کشور دیدن معایب آن دشوار است ما اینجا هستیم تا به شما برای آشنایی با مزایا و معایب زندگی در این کشور کمک کنیم. تا انتها با لتسگو یونی همراه باشید.

زندگی در استرالیا برای ایرانیان

مزایای زندگی در استرالیا

در این بخش می‌خواهیم بدانیم چه مزایایی مهاجرت به استرالیا را به گزینه‌ای رویایی تبدیل نموده است. چه چیز این سرزمین آفتاب‌خیز آن را از سایر نقاط جهان متمایز می‌سازد؟

استانداردهای بالای زندگی

وقتی از استاندارد حرف می‌زنیم یعنی هر آن چیزی که کیفیت زندگی شهروندان را بهبود بخشیده و فعالیت‌های روزمره را برای آن‌ها راحت ساخته است. کیفیت زندگی در استرالیا با بسیاری از دیگر کشورهای جهان که مهاجرپذیر هستند قابل مقایسه نیست. خدمات شهری و زیرساخت‌های مدرن موجود در برابر تراکم جمعیت بسیار پاسخگو بوده و این همان چیزی است که زندگی در این کشور را به یک رویا تبدیل کرده است.

ساعات کار بهینه، تعطیلات عمومی پرشمار، دستمزد بالا و کیفیت تفریحات از جمله مواد غذایی تیرهایی هستند که سطح بالای استاندارد زندگی در این کشور را به درستی نشانه رفته‌اند. در بررسی مزایا و معایب زندگی در استرالیا نیازی نیست که نگران کیفیت و سهولت زندگی روزمره خود باشید. 

درآمد بالا

دستمزدها در شهرهای بزرگ و نسبتا گران استرالیا مانند ملبورن و سیدنی بالا هستند. به خصوص اگر یکی از نیروهای فعال در حوزه مشاغل پرتقاضا در استرالیا باشید احتمالا شرایط بسیار مطلوبی را از نظر بازار کار و حقوق تجربه خواهید کرد. حتی اگر امکان دورکاری وجود نداشته و مجبور باشید که روزانه مسافت قابل توجهی را برای رفت و آمد به محل کار خود طی کنید دستمزد شما تمام این هزینه‌ها را پوشش خواهد داد.

بر اساس آخرین گزارش سایت livingin-australia.com، متوسط درآمد تمام وقت تا سال 2021 در استرالیا به طور میانگین حدود 90,000 دلار در سال بوده است که با وجود اضافه‌کاری و پاداش این رقم تا 92,000 دلار نیز رسیده است. درآمد مشاغل پردرآمد در این کشور سالانه بیش از 100,000 دلار استرالیا می باشد.

مراقبت بهداشتی باکیفیت

سیستم بهداشت و درمان پیشرفته و پاسخگو یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی مزایا و معایب زندگی در استرالیا و سایر کشورهای جهان می باشد. شهروندانی سالم، شهروندانی شاد هستند. استرالیا دارای یکی از قوی‌ترین و باکیفیت‌ترین سیستم‌های بهداشت و درمان در جهان است که هر دو بخش خصوصی و دولتی را پوشش می دهد.

خدماتی که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دولتی شهرهای استرالیا دریافت می‌کنید تقریبا هیچ تفاوت کیفی با همتایان خصوصی آن‌ها ندارد زیرا همواره حفظ سلامت مردم در اولویت است. از جمله نشانه‌های این موضوع می‌توان به عملکرد قابل قبول استرالیا در مهار و کنترل ویروس کرونا اشاره کرد. مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان همواره از فرصت‌های شغلی پردرآمد و پرتقاضا برای کار در این کشور می‌باشد.

فرهنگ مهاجرپذیر

همانطور که از ابتدای این محتوا بارها به آن اشاره کردیم وجود جامعه‌ای کاملا چند ملیتی و فرهنگی به شدت مهاجرپذیر از مجله مزایای اصلی مهاجرت به استرالیا می‌باشد. شما در این کشور احتمالا خیلی زود با احساس غربت خداحافظی خواهید کرد زیرا تقریبا بیشتر اطرافیانتان در وضعیت مشابه خودتان قرار دارند. 

جامعه مهاجران ایرانی به ویژه در بین دانشجویان بین‌المللی نیز جمعیتی قابل توجه است که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. پیدا کردن دوستان ایرانی در دانشگاه های استرالیا چندان دشوار نخواهد بود. تا زمانی که با فرهنگ محلی سازش کنید و دست دوستی مردم استرالیا را به گرمی پذیرا باشید از زندگی در این کشور لذت خواهید برد. 

بازار کار عالی

وقتی از فرصت‌های شغلی عالی در استرالیا صحبت می کنیم منظورمان چیست؟ منظورمان این است که همچنان فضاهای بسیاری برای رشد و توسعه در این کشور وجود دارد که درهای آن به روی مهاجران باز است. اگر یک نخبه دانشگاهی هستید یا فردی با مهارت خاص در یک حرفه، احتمالا استرالیا شما را از دست نخواهد داد.

این کشور مانند کانادا هر ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را ارائه نموده و با توجه به میزان نیاز امتیازی برای هر یک از این موقعیت‌های شغلی در نظر می‌گیرد. مهم نیست که پزشک باشید یا پرستار، لوله‌کش یا مهندس، معلم یا آرشیتکت، اگر شغل شما در لیست مهارت‌های مورد نیاز این کشور باشد شانس به شما رو کرده است.

مزایای زندگی در استرالیا

سرگرمی و تفریحات

استرالیا کشوری نسبتا جوان با تاریخی منحصر به فرد است. شهرهای بزرگ آن مانند آدلاید، ملبورن یا سیدنی هرگز برای شما تکراری و کسل کننده نخواهند شد. کمتر کسی است که نام اپرای معروف سیدنی را نشنیده باشد اما جذابیت‌های استرالیا تنها به همین عنصر شاخص محدود نمی‌شود. 

موزه های پرشمار، فستیوال‌های هنری و رویدادهای موسیقی، جشنواره‌های بین‌المللی و محلی، کلوپ‌های شبانه، رستوران‌های چند ملیتی و زندگی شبانه، همگی از تفریحات پرشمار این کشور هستند. قدم زدن در شهرهایی مانند آرمیدل، راک همپتون یا بالارات شما را به گردش در حال و هوای دوران ملکه ویکتوریا خواهند برد.

فرصت‌های مهاجرتی

استرالیا یکی از بهترین و متنوع‌ترین سیستم‌های مهاجرتی در جهان را دارد. این کشور هیچ تعللی برای جذب نخبگان ارزشمند و متخصصان علوم مختلف به خرج نداده و مقصدی محبوب برای مشاوران کسب و کار و تجارت بین‌المللی می‌باشد. اگر استرالیا مقصد مهاجرتی شماست تقریبا می‌توانید اطمینان داشته باشید که یکی از گزینه‌های متنوع مهاجرت به این کشور شامل شما خواهد شد. کافیست از راه و روش آن آگاه باشید.

در حال حاضر حدود 30 درصد شهروندان استرالیا که پاسپورت این کشور را دارند در کشوری غیر از استرالیا متولد شده‌اند که این امر نشان دهنده امکان‌پذیری و مسیری نه چندان دشوار برای رسیدن به پاسپورت و شهروندی این کشور است. در حال حاضر پاسپورت استرالیا جایگاه را چهارم در فهرست معتبرترین پاسپورت‌ های جهان به خود اختصاص داده و با آن می‌توانید به 165 کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

مناسب برای خانواده

از جمله مزایای قابل توجه زندگی در استرالیا فضای مناسب آن برای مهاجرت با خانواده و تربیت فرزندان می‌باشد. کمتر مهاجری را خواهید یافت که از محیط‌های آموزشی و پرورشی فرزند خود رضایت نداشته باشد. بچه‌ها در این کشور از زندگی در فضایی باز سود می‌برند در حالی که به خوبی پای‌بندی به قوانین اجتماعی را نیز می‌آموزند.

مدارس استرالیا از جمله برترین‌ها در نوع خود هستند. هزاران باشگاه ورزشی، فعالیت‌های هنری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش رایگان آنلاین و بسیاری برنامه‌های دیگر از جمله خدمات این مدارس می‌باشند. علاوه بر مدارس، دانشگاه‌های استرالیا نیز همواره حرف‌های زیادی برای گفتن در عرصه بین‌المللی داشته و نخبگان پرشماری را پرورش داده‌اند. استرالیا یکی از رقابتی‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی است. 

معایب زندگی در استرالیا

بررسی مزایای زندگی در یک کشور بدون توجه به معایب آن می‌تواند حرکتی پرشتاب و فکر نشده به سمت سرابی باشد که نتیجه‌ای جز ناامیدی به همراه ندارد. بررسی این مزایا و معایب زندگی در یک کشور به شما کمک می‌کند تا پس از ورود به مقصد از مشکلات غافلگیر نشده و با دیدی واقع بینانه مسیر خود را آغاز کنید.

برخی از معایب زندگی در استرالیا از دید مهاجران را می‌توان این گونه برشمرد:

بازار گران مسکن

اگر حول مهاجرت به استرالیا و مزایا و معایب آن جستجو کرده باشید احتمالا از گرانی مسکن در آن بی‌خبر نیستید. پیش بینی می‌شود که بیشترین هزینه زندگی در کشور استرالیا به ویژه در شهرهایی مانند ملبورن و سیدنی به مسکن و محل اقامت اختصاص دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مهاجران، به ویژه دانشجویان، خانه‌های اشتراکی را برای سال‌های ابتدایی زندگی خود انتخاب می‌کنند. 

معایب زندگی در استرالیا

هزینه بالای زندگی

گرانی استرالیا تنها محدود به بازار مسکن نیست. به طور کلی و در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی، استرالیا را می‌توان کشور نسبتا گرانی برای زندگی دانست. البته تفاوت قابل توجه ارزش ریالی دلار استرالیا نسبت به دلار آمریکا ، این کشور را به گزینه به صرفه‌تری برای ایرانیان تبدیل نموده است.

اگر قصد زندگی در این کشور را دارید لازم است که از همان ابتدا یکی از انواع بیمه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را برای خود و اعضای خانواده‌تان در نظر داشته باشید در غیر این صورت پرداخت هزینه‌ها برای شما سنگین خواهد بود. 

مسافت زیاد

اگرچه قرار گرفتن استرالیا در بخشی خاص از کره زمین آن را به سرزمینی اسرار آمیز تبدیل کرده است اما همین دورافتادگی می‌تواند یکی از ضعف‌های بزرگ آن نیز باشد. به ویژه برای ایرانیان مدت زمان سفر به این کشور در مقایسه با گزینه‌های آسیایی و حتی اروپایی بیشتر است و به همان نسبت احتمالا هزینه بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

جانوران خطرناک

با وجود رشد شهری و توسعه‌یافتگی استرالیا همچنان نمی‌توان خوی وحشی محیط زیست آن را انکار کرد. اگر نسبت به حشرات و جانوران فوبیا دارید احتمالا باید در انتخاب خود کمی احتیاط کنید. استرالیا با مارهای سمی. عنکبوت‌ها، کروکودیل‌ها و کوسه‌های خود شناخته می‌شود که اگرچه در محیط شهری حضور ندارند اما هنگام گردش در طبیعت نباید از این خطرات غافل شد. 

اشعه UV

از جمله مواردی است که باید آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید آب و هوای استرالیا است. استرالیا تعداد روزهای آفتابی و داغ بسیار زیادی دارد که گاهی باعث می‌شود خنکی بهار و سردی زمستان آن را از یاد ببرید. نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که شاخص اشعه آسیب‌زا UV در این کشور تا 10 برابر بیشتر از کشورهای اروپایی می‌باشد. کرم ضدآفتاب رفیق صمیمی شما در استرالیا خواهد بود. 

سخن پایانی

اگر تا به اینجا با بررسی مزایا و معایب زندگی در استرالیا همچنان به جمع‌بندی کاملی برای تصمیم‌گیری نرسیده‌اید نگران نباشید. مشاوران مجرب تیم مهاجرتی لتسگو یونی در کنار شما هستند تا تمام جزئیات و نکات مربوط به مزایا و معایب مهاجرت به استرالیا و راه‌های ممکن برای ورود به این کشور را در اختیار شما بگذارند. کافیست با ما تماس بگیرید.