آب و هوای استرالیا یکی از شاخصه‌های بسیار مهم در گزینش این کشور به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. پیش از انتخاب از میان دانشگاه های استرالیا و درخواست پذیرش تحصیلی، باید از سازگاری با آب‌وهوای این کشور اطمینان کسب کرد. برای اطلاع بیشتر از آب و هوای استرالیا و شهرهای آن و یافتن پاسخی درخور برای سوال «آب و هوای استرالیا در طول سال چگونه است؟» تا و پایان این پخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی با ما همراه باشید.

آب و هوای قاره استرالیا

استرالیا کوچکترین قاره در مساحت زمین واقع در منطقه جغرافیایی اقیانوسیه است. این قاره شامل کشور استرالیا، کشور نیوزلند (زلاند نو) و چند جزیره کوچک دیگر می‌شوند که در آب‌های دریای آرافورا، تنگه تورس و تنگه باس احاطه شده‌اند.

در حدود 18 هزار سال قبل از میلاد، زمانی که سطح دریا در دوره یخبندان پلیستوسن پایین‌تر بود، این جزیره‌ها از طریق خشکی به هم متصل می شدند. اما طی 10 هزار سال گذشته، با افزایش سطح دریا، آب‌های بزرگ از سرزمین‌های پست سرریز کرده و قاره را به سرزمین اصلی خشک تا نیمه خشک امروز و دو جزیره کوهستانی گینه نو و تاسمانی تقسیم کرده است.

در شرق پهنه‌ وسیع که کشور استرالیا در آن قرار گرفته، جزیره‌های متعددی (حدود 30 هزار جزیره بزرگ و کوچک) در آب‌های اقیانوس آرام پراکنده شده‌اند که کشور نیوزلند (زلاند نو) یکی از آن‌هاست. با اینکه بیشینه سرزمین قاره استرالیا تقریبا هموار است، اما در شرق کشور استرالیا رشته‌کوه‌های استواری به موازات ساحل کشیده شده‌اند‌. در جنوب جزیره نیوزلند (زلاند نو) هم رشته‌کوهی زنجیره‌وار که به آلپ جنوبی مشهور شده، دیده می‌شود.

آب و هوای استرالیا بسیار متنوع است.

اقلیم استرالیا

کشور استرالیا یا با نام کامل‌تر قلمرو همسود استرالیا کشوری در نیم‌کره جنوبی‌ست که با گستره بیش از 7 میلیون کیلومتر مربع ششمین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود. در این پهنه وسیع آب‌وهوای بسیار متنوعی حکم‌فرماست.

بخش‌های مرکزی کشور استرالیا را اغلب سرزمینی پست و هموار تشکیل می‌دهد که خالی از سکنه است. اما غرب این کشور را فلات استرالیا تشکیل داده و در شرق رشته‌کوه‌های مرتفع همچون دژی استوار از بخش‌های داخلی در برابر ابرهای بارانی و بادهای باران‌زا محافظت می‌کنند.

به همین دلیل، اقلیم کشور استرالیا بسیار متنوع گزارش می‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع، پیش از آشنایی با روش های مهاجرت به استرالیا باید از وضعیت اقلیمی شهرها و در کل آب و هوای استرالیا مطلع شد. 

کوهستان‌های برفی بلندترین نقطه کشور استرالیا با قامتی ۲۲۲۸ متر است و دریاچه اِیر پست‌ترین نقطه آن با عمقی بیش از 15 متر گزارش شده است. 

این جزیره وسیع غلتان در آب‌های مواج اقیانوس آرام، کهن‌ترین خشکی جهان محسوب می‌شود که اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا کرده است. کشور استرالیا مرز خاکی با هیچ کشور دیگری ندارد و در تمامی جهات به وسیله آب‌های بزرگ جهان احاطه شده است.

آب‌وهوای کشور استرالیا متاثر از هوای گرم و کمربند عرض‌کندبادی موجب شده فصل‌ها یکپارچه قدم بر سراسر این سرزمین نگذارند و دما در شمال، غرب و شمال شرقی متفاوت باشد. بزرگ‌ترین قسمت کشور استرالیا در بخش‌های مرکزی کویری یا نیمه خشک است و عمدتا ضلع جنوب شرقی و جنوب غربی آب‌وهوای معتدل و خاکی به نسبت حاصلخیزتر دارند. ضلع شمالی این جزیره هم متاثر از موقعیت جغرافیایی آن آب‌وهوایی استوایی دارد.

از آنجایی که استرالیا قاره‌ای کوچک به حساب می‌آید و توسط اقیانوس جنوبی از مناطق قطبی جدا می‌شود، در طول زمستان تحت تاثیر تحرکات هوای قطبی سرد و یخبندان از سوی قطب جنوب قرار نمی‌گیرد و در مقایسه با قاره‌های جای‌گرفته در نیم‎کره شمالی، بین دمای تابستان و زمستان آن کنتراست کمتری دیده می‌شود.

در سال‌های اخیر تغییر آب و هوای استرالیا به مسئله سیاسیِ بسیار بحث‌برانگیزی تبدیل شده است. به‌دنبال روند افزایشی گرم‌شدن کره زمین، دمای هوا در سال‌های 1910 تا 2004 تقریبا 0.7 درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. دمای حداقل شبانه با سرعت بیشتری نسبت به حداکثر دمای روزها طی سا‌ل‌های اخیر گرم شده است. 

گرم شدن آب‌وهوای کشور استرالیا در اواخر قرن بیستم عمدتا به افزایش اثر گلخانه‌ای نسبت داده شده است؛ طبق گزارش‌های اداره هواشناسی Bureau of Meteorology یا به اختصار BOM حدود 80 درصد از زمین سالانه کمتر از 600 میلی‌متر و حدود 50 درصد حتی کمتر از 300 میلی متر در سال بارندگی دریافت می‌کند. به طور کلی، میزان بارندگی سالانه کشور استرالیا بسیار کم‌تر از میانگین جهانی و 419 میلی متر گزارش می‌شود.

نقشه مناطق دما و رطوبت آب و هوای استرالیا را با توجه به خصوصیات دما و رطوبت در سراسر کشور طبقه‌بندی می‌کند. این روش طبقه‌بندی بر اساس مجموعه‌ای از تعاریف مربوط به شرایط تابستان و زمستان، شش منطقه اصلی را در سراسر کشور استرالیا مشخص کرده است:

•    تابستان گرم و مرطوب
•    تابستان مرطوب و گرم
•    تابستان خشک و گرم، زمستان معتدل
•    تابستان خشک و گرم، زمستان سرد
•    تابستان گرم، زمستان سرد
•    تابستان معتدل / گرم، زمستان سرد

شرایط اقلیمی استرالیا توسط موسسه هواشناسی بررسی شده است.
توزیع این شش منطقه را می‌توان با نقشه‌های دما و رطوبت نسبی با "تابستان مرطوب گرم" که برای مناطق شمالی کشور استرالیا مشخص شده تا "تابستان معتدل / گرم ، زمستان سرد" که در تاسمانی و مناطق آلپ مشخص شده است، مقایسه کرد.

نقشه‌های طبقه‌بندی سازمان کوپن Köppen شش گروه عمده و 27 زیر گروه از مناطق آب‌وهوایی سراسر کشور را نشان می‌دهد. این مناطق آب‌وهوایی با در نظر گرفتن محدودیت‌های آب‌و‌هوایی و پوشش گیاهی بومی تعریف شده است.

با توجه به توزیع فصلی دما و بارش، گروه‌های فرعی به همراه شش طبقه‌بندی اصلی عمدتا در نوع پوشش گیاهی بومی مشخص می‌شوند؛ استوایی، گرمسیری، نیمه گرمسیری، کویری، چمنزار، و معتدل.

آب و هوای استرالیا در فصل پاییز چگونه است

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور استرالیا در نیم‌کره جنوبی، پاییز در استرالیا از مارچ تا می معادل با فصل بهار در ایران (فروردین تا خرداد) است. میانگین دمای فصل پاییز در کشور استرالیا ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

آب و هوای استرالیا در فصل پاییز متاثر از بادهای موسمی بارانی و خنک است. سواحل شرقی آن در این فصل بسیار دیدنی و سفر به آن در این فصل بسیار دلچسب و به یادماندنی خواهد بود. اگر قصد سفر به این سرزمین زیبا را دارید، قلم هزار رنگ پاییز می‌تواند به ظرافت زیبایی‌های این سرزمین را به رخ بکشد.

با مطالعه صفحه بهترین دانشگاه های استرالیا انتخاب میان شهر و موسسه آموزش عالی آسان‌تر می‌شود؛ اما مطالعه وضعیت جوی این سرزمین جذاب، اقامت و زندگی در استرالیا را نیز آسان‌تر می‌کند. 

برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا در صورت تمایل به آب‌وهوای گرم می‌توان شهرهای شمالی استرالیا و سه ایالت استرالیای غربی، قلمرو شمالی و کویین‌لند را مقصد قرار دهید. در صورت تمایل به هوایی خنک‌تر و دمایی پایین‌تر، به ایالت‌های ویکتوریا، تاسمانی و استرالیای جنوبی برای شما مناسب‌تر است.

برای آشنایی دقیق‌تر با شرایط جوی و اقلیمی کشور استرالیا در ادامه این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی سری به شهرهای بزرگ و مهم این کشور می‌زنیم تا تنوع آب هوای استرالیا را بهتر متوجه شویم. بد نیست شما هم پیش از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی و دریافت پذیرش تحصیلی آب‌وهوای شهر مورد نظر را بررسی و مطالعه کنید.

آب و هوای استرالیا ملبورن

ملبورن پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور در قسمت جنوب شرقی سرزمین اصلی استرالیا و در ایالت ویکتوریا واقع شده است. ملبورن پس از شهرهای لندن، بوستون و توکیو، در جایگاه بالاترین شهر دانشگاهی در رتبه‌بندی‌های جهانی (در سال ۲۰۰۸) قرار گرفته است. به همین دلیل دانستن آب‌و‌هوای کشور استرالیا در شهر ملبورن می‌تواند به متقاضیان مهاجرت تحصیلی کمک شایانی کند.

از نظر زمین شناسی، ملبورن در محل تلاقی جریان گدازه‌های کواترنر در جنوب شرقی و امتداد بندر فیلیپ گسترده شده است. ضلع جنوب شرقی شهر به گسل سلوین می‌رسد و تا کوه‌های مارتا و کرانبورن ادامه دارد.

رودخانه یارا، رشته کوه‌های دندنونگ در شرق، دره‌های بوشلندی، نهر موندی، نهر مری، داریبین کریک و رودخانه پلنت از عوامل تاثیرگذار در آب‌وهوای پایتخت هستند. بر اساس طبقه بندی کوپن Köppen Cfb آب و هوای معتدل اقیانوسی بر این خطه حکم‌فرماست.

تابستان‌های گرم و ملایم و زمستان‌های معتدل متاثر از بادهای مناطق گرم داخلی و اقیانوس خنک جنوبی از ویژگی‌های آب‌وهوای شهر ملبورن هستند. این تفاوت دما بیشتر در ماه‌های بهار و تابستان بروز می‌کند و می‌تواند باعث تشکیل جبهه‌های شدید سرما، رعد و برق و تگرگ، افت شدید دما و باران می‌شود. اما زمستان‌ها معمولا بسیار پایدار است.

بندر فیلیپ که از اقیانوس‌های اطراف یا توده زمین به ویژه در بهار و پاییز بسیار تاثیر گرفته است، اغلب گرم‌تر از دیگر حوزه‌های شهر گزارش می‌شود. این عامل می‌تواند منجر به پدیده «اثر خلیج» شود؛ چیزی شبیه "اثر دریاچه" که در آب‌وهوای سردتر دیده می‌شود.

به طور کلی ملبورن به دلیل قرار گرفتن در سایه باران ناشی از رشته‌های اوتویOtway ، به نسبت جنوب ایالت ویکتوریا خشک‌تر از حد متوسط است. میزبان بارش باران در داخل شهر و مناطق اطراف بسیار متفاوت است؛ از حدود 425 میلی‌متر در حوزه رودخانه‌های کوچک تا 1250 میلی‌متر در حاشیه شرقی در گمبروک. 

آسمان ملبورن سالانه 48.6 روز روشنایی نور خورشید است. دمای نقطه شبنم (دمایی که هوا باید تا آن نقطه سرد شود تا با بخار آب، اشباع شود) در تابستان از 9.5 تا 11.7 درجه سانتی‌گراد گزارش می‌شود.

ملبورن همچنین مستعد بارش‌های همرفت جداگانه است که هنگام عبور از منطقه‌ای با هوای متراکم در داخل ایالت تشکیل می‌شود؛ به خصوص اگر گرمایش قابل‌توجهی در روز وجود داشته باشد. این بارش‌های سنگین با تگرگ و افت قابل توجه دما همراه هستند، اما به سرعت عبور می‌کنند و دما با حالت پیشین بازمی‌گردد؛ این پدیده که می‌تواند چندین بار در روز تکرار شود، به این شهر شهرت "چهار فصل در یک روز" را داده است.

کمترین دما در تاریخ ثبت شده این شهر یعنی 21 ژوئیه 1869 منفیِ 2.8  درجه سانتی‌گراد و بالاترین دمای ثبت شده 46.4 درجه سانتی‌گراد در 7 فوریه 2009 بود. متوسط دمای منطقه از 14.6 درجه سانتی‌گراد در سپتامبر تا 18.8 درجه سانتی‌گراد در فوریه انتظار می‌رود؛ اما در بندر ملبورن، دامنه متوسط درجه حرارت دریا یکسان است.

آب و هوای استرالیا در طول سال بسیار متغیر است.

آب و هوای پرت استرالیا

پرت بزرگترین شهر و مرکز ایالت استرالیای غربی و همچنین چهارمین شهر بزرگ کشور استرالیا است. دانشگاه استرالیای غربی که برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی پذیرش صادر می‌کند، در این شهر قرار گرفته است. از این رو، دانستن وضعیت آب‌وهوای این شهر می‌تواند انتخاب را برای متقاضیان پذیرش تحصیلی آسان‌تر کند.

معمولا در شهر پرت تابستان‌ها گرم، آفتابی و خشک هستند؛ گرمای تابستانی از ماه دسامبر آغاز می‌شود و تا اواسط ماه مارس ادامه دارد. با نگاهی به گزارش‌های میانگین دمای سالانه در پرت، می‌توان دریافت که ماه فوریه گرم‌ترین ماه فصل است. 

تابستان‌های پرت خشک است؛ اما کاملا خالی از بارش نیست. بارندگی‌های پراکنده‌ای به صورت رعدوبرق کوتاه‌مدت، جبهه‌های سرد ضعیف و در بعضی مواقع طوفان‌های استوایی از شمال غربی استرالیای غربی می‌وزند، در تعدیل دمای تابستان بسیار تاثیرگذار هستند.

زمستان‌های پرت به نسبت خنک و مرطوب است. آب‌وهوای مدیترانه‌ای آن گرمای تابستانی مطبوعی را به پرت می بخشد. به گزارش طبقه‌بندی آب‌وهوایی کوپن Köppen آسمان پرت به طور متوسط 8.8 ساعت آفتابی‌ست که برابر با حدود 3200 ساعت آفتاب و سالانه 138.7 روز آسمان آفتابی و روشن می‌شود. به همین دلیل، از شهر پرت به پایتخت آفتابی استرالیا یاد می‌کنند.

میانگین دما در این شهر آفتابی بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد گزارش می‌شود؛ بالاترین دمای ثبت شده در پرت 46.2 درجه سانتی‌گراد (46.7 درجه سانتی‌گراد در فرودگاه پرت) در تاریخ 23 فوریه 1991 گزارش شده است.

زمستان‌های شهر پرت بسیار خنک و مرطوب است. بیشترین میزان بارندگی سالانه پرت بین ماه‌های می و سپتامبر گزارش می‌شود. روزهای صاف و آفتابی زمستان با حداقل دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد (41 درجه فارنهایت) از شاخص‌های روزهای زمستانی پرت است.

کمترین دمای ثبت شده در پرت 0.7 درجه سانتی‌گراد در 17 ژوئن 2006 بود. دمای هوای صفر درجه یا زیر صفر اتفاق نادر است، اما گاهی اوقات هوا به اندازه کافی سرد می‌شود که یخ زدگی ایجاد شود. جالب است بدانید که در کلان‌شهر پرت تا کنون بارش برف ثبت نشده است، اما در حومه شهر در اطراف کالاموندا بر تپه‌های پرت، رولی استون و موندارینگ بارش برف کم رخ داده است؛ گزارش آخرین بارش برف متعلق به سال 1968 بوده است!

به طور میانگین دمای هوای متوسط شهر پرت از 18.9 درجه سانتی‌گراد در اکتبر تا 23.4 درجه سانتی‌گراد در مارس، با میانگین دمای 36 درجه تابستانی و 8 درجه زمستانی، برآورد شده است.

آب و هوای سیدنی استرالیا

شهر سیدنی بزرگ‌ترین شهر کشور استرالیا و قاره اقیانوسیه و نیز مرکز ایالت نیو ساوث ویلز (ویلز جنوبی نو) محسوب می‌شود که به واسطه میزبانی از موسسات آموزشی مهم کشور مانند دانشگاه نیوساوث ولز، دانشگاه تکنولوژی سیدنی، دانشگاه سیدنی University of Sydney، دانشگاه وولنگونگ و دانشگاه مک کواری مورد توجه متقاضیان مهاجرت تحصیلی قرار می‌گیرد.

سیدنی از مهم‌ترین شهرهای کشور استرالیا در کرانه‌های شرقی کشور و در سواحل اقیانوس آرام قرار گرفته است. این شهر ساحلی که همواره در مسیر نسیم‌های خنک دریایی قرار می‌گیرد، از شهرهای بارانی کشور استرالیا برشمرده می‌شود.

در سیستم کلاسیک، سیدنی در طبقه‌بندی آب و هوایی معتدل قرارگرفته، اما در طبقه‌بندی Köppen Geiger، آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب (Cfa) با تابستان‌های "ملایم" و گاهی گرم و زمستان‌های "خنک" جای گرفته است. به‌طور کلی بارندگی در طول سال به‌نسبت یکنواخت بوده، اگرچه در سال‌های اخیر بیشتر بارندگی‌ها در تابستان رخ داده است.

در ایستگاه اصلی هواشناسی سیدنی در رصدخانه هیل، بالاترین دمای تابستانی 45.8 درجه سانتی‌گراد در تاریخ 18 ژانویه 2013 گزارش شده و پایین‌ترین دما نیز 2.1 درجه سانتی‌گراد در تاریخ 22 ژوئن 1932 به ثبت رسیده است.

به طور متوسط 14.9 روز سال در منطقه تجاری مرکزی شهر (CBD)  آفتابی‌ست و میانگین دمای سالانه 30 درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. در منطقه شهری سیدنی به طور متوسط 7.2 ساعت آفتاب در آسمان حضور دارد؛ با این حساب، شهر سیدنی سالانه 109.5 روز آفتابی دارد.

آب و هوای آدلاید استرالیا

آدلاید واقع در جنوب کشور استرالیا، قسمت شمالی شبه‌جزیره فلوریو و مرکز ایالت استرالیای جنوبی، پنجمین شهر پر جمعیت استرالیا محسوب می‌شود. این شهر در دشت آدلاید گسترده شده و از غرب به خلیج سِنت وینسنت و از شرق به رشته کوه لوفتی محدود می‌شود.

آدلاید میزبان موسسات آموزش عالی مشهوری همچون دانشگاه علوم پزشکی فِلیندِرز، دانشگاه آدلاید، دانشگاه استرالیای جنوبی و شعبه ایالتی دانشگاه تورنس شده است. دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه کرانفیلد و کالج انرژی و منابع کالج دانشگاهی لندن هم شعبه‌هایی از دانشگاه‌های خارجی واقع در این شهر هستند که میزبان متقاضیان مهاجرت تحصیلی نیز شده‌اند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر در میان خلیج و کوه‌پایه‌ها، آدلاید اقلیمی مدیترانه‌ای دارد. در فصل تابستان آب و هوایی گرم یا گرم و خشک بر این شهر حکم‌فرماست و در فصل زمستان، آب و هوای سرد و یا معتدل با بارش‌های جوی متعدد و پرحجم غالب می‌شود. از این رو، آدالاید را می‌توان در طبقه‌بندی آب و هوای موسمی هم قرار داد.

ماه ژوئن پربارش‌ترین ماه سال است و حجم بارش‌ها به بیشتر از ۸۰ میلی‌متر هم می‌رسد. تگرگ و یخبندان از پدیده‌های رایج زمستان است و از آن‌جا که منطقه آدلاید از مناطق بادخیز استرالیا برشمرده می‌شود، افت دمای هوا به درجات پایین‌تر دور از ذهن نیست.

دمای هوای شب‌های تابستانی به طور میانگین ۸ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد گزارش می‌شود. معمولا کمتر از سه روز از فصل تابستان دمای هوا به بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به طور کلی، میانگین دمای آب‌های ساحلی آدلاید از ۱۳٫۷ درجه سانتی گراد در ماه آگوست تا ۲۱٫۲ سانتی گراد در ماه فوریه متغیر پیش‌بینی می‌شود.

آب و هوای استرالیا در شهر آدلاید بسیار متفاوت است.

تحصیل در استرالیا از گذشته تا به امروز از رویای متقاضیان مهاجرت تحصیلی بوده است. برای ارزیابی وضعیت تحصیلی خود بر اساس استاندارهای دانشگاه های استرالیا می‌توانید با تکمیل فرم آنلاین ارزیابی پذیرش تحصیلی شرایط خود را بررسی کنید و از مشاوره کارشناسان ما در بخش اعزام دانشجو لتسگو یونی بهره‌مند شوید.