بهترین پاسپورت جهان 2024 به شهروندان کدام کشور تعلق دارد؟ بهترین و معتبرترین پاسپورت جهان را در این پُست از مجله لتسگو یونی معرفی کرده‌ایم، بنابراین اگر تصمیم به جهانگردی دارید و عاشق سفر و زندگی در کشورهای مختلف هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بهتر است بدانید، اگر شما بهترین پاسپورت جهان را در دست داشته باشید، برای ورود به کشورهای مختلف، درهای بسته مرزها به روی شما باز خواهد بود و برای بیشتر کشورها، نیاز به ویزا نخواهید داشت.

پاسپورت سند قانونی است که در گروه مدارک هویتی قرار گرفته و در دست داشتن آن به معنای این است که شما از شهروندی کشور صادرکننده پاسپورت برخوردار بوده و تحت حمایت قانونی آن هستید بنابراین هیچ پاسپورتی نمی‌تواند فاقد اعتبار باشد. خب پس وقتی درباره اعتبار پاسپورت و بهترین پاسپورت جهان 2024 صحبت می‌کنیم منظورمان چیست؟

قدرت و اعتبار پاسپورت‌ در درجه اول بر اساس تعداد کشورهایی مشخص می‌شود که دارندگان آن می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا و تنها با در دست داشتن پاسپورت به این کشورها سفر کنند. هرچه تعداد این کشورها بیشتر باشد اعتبار پاسپورت شما نیز بیشتر خواهد بود.

هر اندازه که پاسپورت شما قدرتمندتر باشد به همان اندازه شما نیز یک شهروند قدرتمندتر خواهید بود، بنابراین مهاجرت و زندگی در کشوری که بهترین پاسپورت دنیا و در واقع معتبرترین پاسپورت جهان را دارد، امتیاز بزرگی است که ارزش تلاش بیشتر را دارد.

بهترین پاسپورت جهان 2022

در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی آخرین رتبه‌بندی بهترین پاسپورت‌ های جهان در سال 2024 را بررسی نموده و به جایگاه پاسپورت ایران در این لیست بلند بالا نگاهی می‌اندازیم. حدس شما در مورد بهترین پاسپورت جهان چیست؟

بهترین پاسپورت جهان

بر اساس گزارش موسسه هنلی، معتبرترین پاسپورت و بهترین پاسپورت جهان 2024 به ترتیب به سه کشور ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی تعلق می‌گیرد. ژاپن در مقام اول (با مجوز ورود به 193 کشور) و سنگاپور و کره جنوبی بصورت مشترک در مقام دوم (با مجوز ورود به 192 کشور جهان) قرار دارند.

ژاپن معتبرترین پاسپورت جهان در سال 2022

پس از آن کشورهای آلمان و اسپانیا با امکان سفر بدون ویزا به 190 کشور در رتبه سوم و کشورهای فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ با مجوز ورود بدون ویزا به 189 کشور در رتبه چهارم معتبرترین پاسپورت جهان قرار دارند.

رتبه بندی معتبرترین پاسپورت های جهان

رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت جهان سالی یکبار به طور مجدد ارزیابی شده و به روزرسانی می‌شود. اگرچه معمولا تغییر بسیار چشمگیری در تفاوت جایگاه کشورها رخ نداده و برای مثال کمتر شاهد این هستیم که یک پاسپورتی از جایگاه 50ام ناگهان به جایگاه 20ام لیست معتبرترین پاسپورت جهان صعود کند، اما اطلاع از آخرین به روز رسانی وضعیت معتبرترین پاسپورت‌ جهان زمانی که بین انتخاب دو گزینه بهتر و بهترین در شک و تردید هستیم بدون شک لازم و کمک کننده است.

در میان منابع مختلفی که به بررسی بهترین و معتبرترین پاسپورت‌ جهان می‌پردازند آمار منتشر شده توسط موسسه مطالعاتی هنلی از اعتبار و دقت عمل بسیار بالایی برخوردار است. این موسسه رتبه بندی را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان پاسپورت کشورهای مختلف می‌توانند بدون درخواست ویزا یا همان روادید قبلی به آن‌ها سفر کنند مشخص می‌نماید.

شاخص پاسپورت هنلی اطلاعات آماری خود را به طور انحصاری بر مبنای داده‌های اعلام شده از سوی انجمن بین‌المللی هوایی (IATA)  که بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین پایگاه اطلاعات سفر در جهان است منتشر می‌نماید. این شاخص پاسپورت 199 کشور مختلف را برای سفر به 227 مقصد در جهان شامل می‌شود. یادمان باشد که معتبرترین پاسپورت‌ جهان آن‌هایی هستند که بیشترین آزادی سفر را به دارندگان خود می‌دهند.

کشورهای رتبه پنجم معتبرترین پاسپورت جهان:
دانمارک
هلند
سوئد

کشورهای رتبه ششم معتبرترین پاسپورت جهان:
فرانسه
ایرلند
پرتقال
انگلستان

جایگاه تعدادی دیگر از کشورهای جهان در رتبه بندی معتبرترین پاسپورت جهان بر اساس شاخص هنلی به شرح زیر می‌باشد:

لهستان: رتبه 9 (مجوز ورود 184 کشور)
قبرس: رتبه 16 (مجوز ورود 177 کشور)
آرژانتین و برزیل: رتبه 20 (مجوز ورود 170 کشور)
قطر: رتبه 55 (مجوز 100 کشور)
کویت: رتبه 57 (مجوز 97 کشور)
عمان: رتبه 65 (مجوز 82 کشور)
چین: رتبه 66 (مجوز 80 کشور)
هند: رتبه 85 (مجوز 59 کشور)

رتبه پاسپورت آمریکا در جهان

احتمالا برایتان جالب و عجیب است که تا به اینجا کشورهایی که در رتبه‌های اول تا پنجم فهرست بهترین پاسپورت جهان قرار دارند را نام بردیم اما همچنان نامی از کشورهای صاحب نام و پرقدرتی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا که همگی از جمله محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی در جهان هستند به میان نیامده است.

علت این امر را می‌توان در قانون اساسی، قوانین ورود و خروج و سیاست‌های هر کشوری برای مراودات و ارتباطات مقابل با سایر کشورهای جهان جستجو کرد. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در کنار کشورهای بلژیک، نیوزلند، نروژ و سوئیس در رتبه هفتم معتبرترین پاسپورت ها قرار گرفته است.

بنابراین اگر تصمیم دارید که با دریافت ویزای تحصیلی به یکی از ایالت‌های آمریکا مهاجرت نموده و از طریق اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی و اخذ ویزای کار آمریکا اقامت این کشور را دریافت نمایید خوب است بدانید که دریافت پاسپورت آمریکا به شما مجوز می‌دهد تا بدون نیاز به صدور ویزا به 186 کشور جهان از جمله کانادا، انگلیس و فرانسه سفر کنید.

به طور کلی دارنده پاسپورت آمریکا برای سفر و ورود به هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا نیازی به صدور ویزای توریستی ندارد.

نکته قابل توجه این است که در برخی موارد این مجوز سفر بدون ویزا برای یک بازه زمانی خاص امکان‌‌پذیر است. برای مثال از میان 186 کشوری که شهروندان آمریکا می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند برخی محدودیت زمانی دارند که شامل بازه‌های 90,60,30 الی180 روزه می‌گردد.

به یاد داشته باشید که اگر شهروند آمریکا هستید برای سفر به روسیه و چین باید ویزا دریافت کنید.

رتبه پاسپورت کانادا در جهان

پس از آمریکا، کشور دیگری که احتمالا در لیست بهترین و معتبرترین پاسپورت جهان به دنبال آن خواهیم گشت گل سرسبد کشورهای محبوب برای مهاجرت یعنی کانادا است. در یک دهه اخیر این کشور در لیست پرتقاضا‌ترین مقصدها برای انواع مهاجرت به ویژه مهاجرت کاری و تحصیلی قرار گرفته است و پاسپورت آن نیز ارزش بسیار بالایی دارد.

برای اطلاع از اعتبار پاسپورت کانادا باید وارد ستون هشتم فهرست معتبرترین پاسپورت‌ جهان شوید. کانادا در کنار دیگر رفیق مهاجرپذیر خود یعنی استرالیا در رتبه 8ام بهترین پاسپورت‌ جهان قرار گرفته است.

دارندگان گذرنامه کانادایی می‌توانند به 185 کشور جهان بدون نیاز به صدور ویزا سفر کنند. یونان دیگر کشوری است که همراه با کانادا رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

دارندگان پاسپورت کشور کانادا نیز مانند آمریکا در برخی موارد برای سفر بدون ویزا به کشورهایی خاص محدودیت زمانی داشته و تنها برای مدت مشخصی از یک ماه تا 180 روز مجاز به حضور در مقصد خود هستند. با پاسپورت کانادا می‌توان بدون درخواست ویزا برای مدت 180 روز به ایالات متحده عربی و تا 90 روز به استرالیا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، سوئد، فرانسه، قبرس و بسیاری دیگر از نقاط جهان سفر کرد.

برای سفر به برخی از کشورها با پاسپورت کانادا باید مجوز الکترونیکی دریافت شود. عمان و قطر از جمله کشورهایی هستند که دارنده پاسپورت کانادا پس از دریافت مجوز الکترونیکی مجاز به ورود به آن‌ها خواهد بود. شهروندان کانادا برای سفر به چین، ایران و امارات متحده عربی باید ویزا دریافت کنند. 

در خصوص کشور انگلستان نیز نام این کشور در لیست کشورهای سفر بدون ویزا با پاسپورت کانادا قرار دارد اما تنها برای مدت یک شبانه‌روز! یعنی صاحب یک پاسپورت کانادایی می‌تواند تنها برای مدت 24 ساعت در انگلستان بماند یا به آن وارد شده و برای مقصدی دیگر از آن خارج شود.

قدرتمندترین پاسپورت جهان

اعتبار پاسپورت ترکیه در جهان

بر اساس فهرست منتشر شده از سوی موسسه هنلی، پاسپورت ترکیه در رتبه 52ام لیست بهترین پاسپورت‌ جهان قرارگرفته و دارندگان این پاسپورت می‌توانند به 110 کشور جهان بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کنند. از جمله مهم‌ترین مقصدها می‌توان به آرژانتین، آذربایجان، شیلی، ژاپن، کره جنوبی، قطر، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تایلند و ... اشاره کرد.

در حال حاضر سفر به ایران نیز برای شهروندان ترکیه نیازی به صدور ویزا ندارد. همچنین خوب است بدانید در صورتی که ترکیه موفق به عضویت در اتحادیه اروپا شده و جایگاه مورد نظر خود را در قاره سبز به دست آورد اعتبار پاسپورت آن چندین برابر خواهد شد. 

اعتبار پاسپورت امارات متحده عربی در جهان

وضعیت پاسپورت شهروندان دبی در لیست بهترین پاسپورت 2024 چگونه است؟ بهتر است بدانید، این پاسپورت در فهرست هنلی، رتبه 15 جهان را به خود اختصاص داده و دارندگان این پاسپورت می‌توانند به 178 کشور جهان سفر کنند که به عنوان یک کشور آسیایی و عربی جایگاه بسیار خوبی است. 

امارات متحده عربی و به ویژه شهر معروف آن دبی از جمله مقصدهای پرطرفدار مهاجرتی برای مردم سراسر جهان و به ویژه تاجران و سرمایه‌گذارانی است که به دنبال ورود به بازار فروش آسیایی و گسترش کسب و کار خود هستند.

سرمایه‌گذاری در این کشور عربی و ثبت شرکت می‌تواند شما را به دریافت یکی از بهترین پاسپورت‌ های جهان نزدیک کند. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، از طریق کامنت، سوالات خود را با مشاوران لتسگو یونی مطرح نمایید.

اعتبار پاسپورت ایران در جهان

اگر نگاهی دقیق به تغییرات صورت گرفته در لیست معتبرترین پاسپورت‌ جهان بر اساس شاخص هنلی بیندازیم شاهد رشد جایگاه ایران در این فهرست خواهیم بود. در حال حاضر پاسپورت ایران با امکان سفر بدون ویزا به 43 کشور جهان در جایگاه 99 این لیست ایستاده‌ است.

کشورهایی مانند سودان جنوبی و نیجریه که پیشتر هم تراز با ایران بودند در آخرین رتبه بندی معتبرترین پاسپورت جهان رشد داشته و در جایگاه بالاتری نسبت به اعتبار پاسپورت ایران قرار گرفته‌اند.

اگر از انتها جدول را بررسی کنیم می‌توان اینطور گفت که ایران از آخرین عضو لیست که کشور افغانستان است و در رتبه 109 جهان قرار دارد تنها 10 رتبه بالاتر است.

بنابراین اگر به عنوان یک شهروند ایرانی به دنبال این هستید که بتوانید بدون درگیری با دشواری‌ها و هزینه‌های صدور ویزا به راحتی به تعداد زیادی از کشورهای برتر جهان سفر کنید و به طور هم زمان سطح بالایی از کیفیت زندگی را نیز تجربه نمایید اقدام برای مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری یا هر روش دیگری به کشورهای کانادا، آمریکا، انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌تواند برگ برنده شما باشد.

مشاوران تیم مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی می‌توانند کلید طلایی شما برای دریافت بهترین پاسپورت‌ جهان باشند، با ما در تماس باشید و جهت دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی، از طریق سایت، وقت مشاوره رزرو نمایید.

ضعیف ترین پاسپورت های جهان کدامند؟

حال که چرخی دقیق در سایت henleyglobal زدیم و معتبرترین پاسپورت و در واقع بهترین پاسپورت جهان 2024 را شناختیم خوب است نگاهی به ضعیف‌ترین پاسپورت های جهان نیز بیندازیم که تقریبا تمام آن‌ها متعلق به کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند.

کشور افغانستان با رتبه 109 در طیف ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد.

سایر کشورهای عضو در این بازه عبارتند از:
لبنان، سریلانکا، سودان : رتبه 100
بنگلادش و لیبیا: رتبه 101
کره شمالی: رتبه 102
نپال: رتبه 103
سومالی: رتبه 104
یمن: رتبه 105
پاکستان: رتبه 106
سوریه: رتبه 107
عراق: رتبه 108
افغانستان: رتبه 109

سخن پایانی

برای اطلاع از جزئیات بیشتر و بررسی شرایط دریافت بهترین پاسپورت جهان از جمله پاسپورت کشورهای کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کافیست با مشاوران مجرب تیم مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی در ارتباط باشید. ما شما را تا رسیدن به مقصد، راهنمایی و پشتیبانی خواهیم کرد.