در این مطلب قصد داریم تا در مورد بهترین دانشگاه های استرالیا که یکی از فاکتورهای مهم مهاجرت تحصیلی به محبوب‌ترین کشور قاره اقیانوسیه است، صحبت کنیم و جدیدترین آمار رنکینگ برترین دانشگاه‌های این کشور پیشرفته و سرسبز را در اختیار شما قرار دهیم.

همان طور که احتمالاً می دانید، استرالیا در کنار کشورهایی نظیر کانادا، انگلیس و آمریکا، جزو برترین مقاصد تحصیلی دنیا بوده و به دلیل وجود مزایای متعددی از جمله سیستم آموزشی فوق‌العاده باکیفیت و مدارک دانشگاهی معتبر، هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی مهاجرت به استرالیا را در برنامه‌ریزی آینده خود قرار می‌دهند. پس اگر شما هم علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به کشور استرالیا هستید، با ما همراه باشید.

بهترین دانشگاه های استرالیا

استرالیا همواره یکی از کشورهای انگلیسی زبان پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان بوده است و دانشگاه‌های این کشور در کنار دانشگاه‌های کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و انگلیس از بهترین دانشگاه‌های جهان هستند. البته ممکن است که در لیست 10 دانشگاه برتر جهان اسمی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استرالیا به چشم نخورد، اما با رجوع به رنکینگ 250 دانشگاه برتر دنیا، نام تعداد زیادی از موسسات آموزشی این کشور دیده خواهد شد.

تحصیل در استرالیا به دلیل امکانات آمورشی فراوان و خوب در دانشگاه‌ها، ارائه بهترین خدمات شهروندی، ارائه مدارک معتبر تحصیلی، آینده شغلی تضمین شده و درآمد مناسب بعد از فارغ‌التحصیلی هر ساله دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. بنابراین اگر عزم خود را جزم کرده و به دنبال اخذ نامه پذیرش دانشگاه و گرفتن ویزای تحصیلی استرالیا هستید تا از مزایای تحصیل در این کشور استفاده کنید، بهتر است تا در ادامه با فهرست بهترین دانشگاه های استرالیا در سال جدید میلادی آشنا شوید.

بهترین دانشگاه های استرالیا

جدیداً وب سایت معتبر رنکینگ QS تعداد 36 مورد از دانشگاه‌های برتر استرالیا را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و از این میان 11 موسسه دارای اُفت رتبه نسبت به سال گذشته بوده‌اند و باقی دانشگاه‌ها رشد چشم‌گیری داشته‌اند. همچنین بنابر آماری که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، موسسه آموزشی ملی استرالیا (Australian National University)، علیرغم اُفت دو پله‌ای در رنکینگ جهانی، یکبار دیگر در فهرست برترین دانشگاه‌های استرالیا مقام اول را کسب کرده است.

لازم به ذکر است که رتبه‌بندی و به اصطلاح رنکینگ سالانه دانشگاه های برتر استرالیا در سایت QS براساس 6 فاکتور ارزیابی زیر انجام شده است:

  • شهرت آکادمیک (40 درصد)
  • شهرت پرسنل آموزشی (10 درصد)
  • نرخ و نسبت نیروی آموزشی به دانشجویان (20 درصد)
  • مقالات قابل استناد به ازای هر دانشکده (20 درصد)
  • نرخ و نسبت بین المللی دانشکده (5 درصد)
  • نرخ و نسبت دانشجویان بین المللی (5 درصد)

همانطور که می‌دانید تحصیل و دریافت مدرک از دانشگاه‌های برتر در کشوری که قصد دارید به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کنید، در آینده شما چه از نظر کاری و چه از نظر تحصیلی نقش مهمی خواهد داشت.  اما دانشگاه‌های برتر استرالیا کدام دانشگاه‌ها هستند؟ بر اساس رتبه‌بندی سایت QS، فهرست بهترین دانشگاه های استرالیا در سال جدید میلادی به شرح زیر است:

  1. دانشگاه ملی استرالیا ANU با رتبه 27 دنیا
  2. دانشکده ملبورن با رتبه جهانی 37
  3. دانشگاه سیدنی با رتبه 38 در جهان
  4. موسسه آموزش عالی نیوساوث ولز UNSW با رتبه 43 دنیا
  5. دانشگاه کوئینزلند UQ با رتبه جهانی 47
  6. موسسه موناش (رنکینگ 58)
  7. دانشکده استرالیای غربی UWA (رتبه 93 جهانی)
  8. موسسه آموزشی ادلاید (رتبه 108)
  9. دانشگاه فنی سیدنی UTS (رنکینگ 133)
  10. دانشگاه ولونگونگ (رنکینگ 193)

اما بد نیست تا پیش از معرفی اجمالی برترین دانشگاه‌های استرالیا، اشاره‌ای نیز به سایر موسسات آموزشی برتر بر اساس رنکینگ جدید QS در سال 2022 داشته باشیم. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  1. دانشکده کرتین (رنکینگ 194 جهان)
  2. دانشگاه نیوکاسل استرالیا UON (رنکینگ 197)
  3. موسسه مک کواری (رتبه 200)
  4. دانشگاه RMIT (رتبه 206)
  5. موسسه فناوری کویینزلند QUT (رنکینگ 213)
  6. دانشکده دیکین (283)
  7. دانشگاه گریفیث (رتبه 290)
  8. دانشکده تاسمانیا (رنکینگ 303)
  9. موسسه فناوری سوئینبرن (321)
  10. موسسه آموزشی استرالیای جنوبی (326)
  11. دانشگاه La Trobe (رنکینگ 362)
  12. دانشکده فلیندرز (407)
  13. دانشگاه جیمز کوک JCU (424)
  14. موسسه کنبرا (456)
  15. موسسه باند (414)
  16. موسسه سیدنی غربی (494)
  17. دانشگاه مرداک 590- 581
  18. موسسه آموزشی سنترال کویینزلند 650- 601
  19. دانشکده ویکتوریا 650-601
  20. دانشگاه ادیث کووان ECU 700-651
  21. دانشکده چارلز داروین 750 – 701
  22. موسسه کوئینزلند جنوبی 750- 701
  23. دانشکده کراس جنوبی 800-751
  24. دانشگاه کاتولیک استرالیایی 1000-801
  25. انستیتو چارلز استوارت 1000- 801
  26. دانشکده نیوانگلند استرالیا 1000- 801

البته لازم به ذکر است که در استرالیا بیش از هزار و صد موسسه آموزشی و 22 هزار رشته تحصیلی وجود دارد و شما این امکان را دارید تا به تناسب شرایط مالی و رزرومه تحصیلی از بین بهترین دانشگاه های استرالیا انتخاب خود را انجام داده و به ادامه تحصیل در این کشور بپردازید. البته نباید این موضوع را فراموش کنید که وجود مدرک زبان PTE و یا آیلتس و تافل جزو الزامات اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی استرالیا است.

اکنون در ادامه به صورت اجمالی به معرفی 10 دانشگاه برتر استرالیا می‌پردازیم.

دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University) ANU

در راس فهرست بهترین دانشگاه های استرالیا، نام دانشگاه ملی ANU قرار دارد که برای دومین سال پیاپی به عنوان برترین دانشگاه استرالیا معرفی شده است. دانشگاه ملی استرالیا از تمامی شاخصه‌ها از جمله شهرت آکادمیک، دانشکده بین‌المللی، دانشجویان بین‌المللی، استناد به مقالات پژوهشی و غیره به نحو احسن برخوردار است.

این دانشگاه بیشتر از تمامی دانشگاه‌های استرالیا روی تحقیق و پژوهش متمرکز شده و روابط نزدیکی با صنایع موجود در کشور استرالیا دارد. دانشگاه ملی استرالیا شامل 7 دانشکده است. پردیس اصلی دانشگاه ANU در بخش Acton کانبرا قرار گرفته، اما پردیس‌های دیگری از این دانشگاه در نیوساوث ولز و قلمرو شمالی هم قرار دارد.

دانشگاه ملی استرالیا

دانشگاه ملبورن (University of Melbourne)

دانشگاه با کیفیت ملبورن یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر استرالیا است که با 4 پله صعود رتبه جهانی، امسال رنکینگ 37 دنیا را به خود اختصاص داده است. این موسسه دارای رتبه بالایی از لحاظ شاخص شهرت پرسنل آکادمیک و دانشگاهی است؛ این در حالی است که قریب به 42 درصد از دانشجویان این موسسه آموزش عالی را دانشجویان بین‌المللی از 130 کشور دنیا تشکیل می‌دهند و این مسأله این دانشگاه را به محلی ایده‌آل برای تحصیل دانشجویان خارجی تبدیل کرده است.

دانشگاه ملبورن در سال 1853 تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در استرالیا است. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر ملبورن، پارک ویل در حومه شمالی منطقه تجاری مرکزی ملبورن قرار دارد. این دانشگاه حدود 65 هزار دانشجو دارد که 30 هزار نفر از آنها دانشجویان خارجی هستند.

دانشگاه سیدنی (University of Sydney)

دانشگاه سیدنی به عنوان دومین دانشگاه برتر استرالیا دارای رنکینگ 38 جهان است که در سال 1850 میلادی تأسیس شده و اولین دانشگاه استرالیا و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود . صرف نظر از شهریه نسبتاً بالای این دانشگاه، سیدنی از تمامی فاکتورهای لازم یک محل آموزشی و تحصیلی ایده‌آل از جمله کیفیت سیستم آموزشی، تجهیزات پیشرفته دانشگاهی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، اساتید مجرب و مشهور و بسیاری از موارد دیگر برخوردار است.

در دانشگاه سیدنی دانشجویان بسیاری از 70 کشور جهان در 9 پردیس و 12 دانشکده مشغول به تحصیل هستند. همچنین 5 تن از اساتید این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل در شاخه‌های مختلف شده‌اند که این موضوع دانشگاه سیدنی را از سایر دانشگاه‌های استرالیا متمایز کرده است.

دانشگاه نیوساوث ولز (University of New South Wales) UNSW

در فهرست بهترین دانشگاه های استرالیا، دانشکده نیو ساوث ولز UNSW با رتبه جهانی 43 قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته یک پله افزایش رتبه جهانی داشته و چهارمین موسسه عالی برتر استرالیا محسوب می‌شود. یکی از مواردی که این موسسه را در رتبه 50 دانشگاه برتر دنیا قرار داده و رنکینگ بهتری را نصیب آن نکرده است این است که شاخص نسبت پرسنل آکادمیک به دانشجویان در این دانشگاه، چندان ایده‌آل نیست.

اما این دانشگاه که در سال 1949 تأسیس شده دارای 8 دانشکده بوده و به ارائه رشته‌های گوناگون در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌پردازد. از رشته‌های برتر در دانشگاه نیو ساوث ولز می‌توان به رشته مهندسی و فناوری، بازرگانی و اقتصاد و رشته حقوق اشاره کرد.

دانشکده کوئینزلند (University of Queensland) UQ

کوئینزلند جزو بهترین دانشگاه های استرالیا و 5 موسسه آموزشی برتر در این کشور است که در فهرست رنکینگ جهانی، در رتبه 47 قرار گرفته است. این دانشگاه میزبان فارغ‌التحصیلان شاخصی از جمله برندگان جایزه نوبل Peter C. Dogerty و John Harsanyi و برنده جایزه آکادمی آوارد Geoffrey Rush بوده است.

این دانشگاه یک مرکز پژوهش محور است که در مرکز شهر کوئیزلند قرار گرفته است. دانشگاه کوئیزلند هم از دانشگاه‌های قدیمی استرالیا است که در سال 1909 تأسیس شده و شعبه‌هایی در سراسر دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا هم دارد.

دانشگاه موناش (Monash University)

این موسسه آموزش عالی توانست در سال 2022 رنکینگ 58 دنیا را از آن خود کند؛ این مهم به واسطه شهرت پرسنل آکادمیک و تعداد حضور دانشجویان بین‌المللی بدست آمده است. پردیس اصلی دانشگاه موناش در شهر ملبورن واقع شده است، اما دارای پنج دانشکده دیگر در استان ویکتوریا و دو شعبه خارجی در مالزی و آفریقای جنوبی هم هست.

دانشگاه موناش در سال 1958 تأسیس شده و دومین دانشگاه دارای قدمت طولانی در ایالت ویکتوریا و بزرگترین دانشگاه استرالیا است. به علاوه این دانشگاه به تازگی با دانشگاه وارویک بریتانیا وارد همکاری شده که به گسترش جهانی آن کمک زیادی کرده است.

دانشگاه استرالیای غربی (University of Western Australia) UWA

دانشگاه استرالیای غربی یکی از هفت دانشگاه استرالیایی است که در جمع 100 موسسه آموزش عالی دنیا قرار گرفته و با 5 رتبه تنزل درجه، رنکینگ 93 را در سال جدید کسب کرده است. این دانشگاه به دلیل فاکتور ارزیابی نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی و تعداد استنادها به مقالات پژوهشی به ازای هر عضو هیئت علمی، بالاتر از سایر دانشگاه‌های استرالیا قرار گرفته است.

دانشگاه وسترن در سال 1911 ایجاد شده و یک دانشگاه پژوهش محور است. این دانشگاه که به دانشگاه ماسه سنگ نیز معروف است (Sandstome university) در شهر پرث (Perth) قرار دارد و تاکنون برنده 22 جایزه نوبل شده است.

دانشگاه ادلاید (University of Adelaide)

 یکی دیگر از بهترین دانشگاه های استرالیا که در سال 1874 میلادی تأسیس شده و به عنوان سومین دانشگاه دارای قدمت این کشور، رتبه 108 جهانی را از آن خود کرده است، دانشگاه ادلاید است. این دانشگاه به واسطه شاخص دانشجویان بین‌المللی خود، رتبه 44 جهانی را کسب کرده و به این معنی است که از مجموع 21 هزار دانشجو، بیش از 7 هزار دانشجوی بین‌المللی از 100 کشور مختلف دنیا در حال تحصیل در این موسسه آموزشی معتبر هستند.

ادلاید دومین دانشگاه جهان بود که زنان را برای تحصیل در دوره‌های خود پذیرفت و تاکنون برنده 5 جایزه نوبل شده است. همچنین این دانشگاه 104 نفر دریافت‌کننده بورسیه رُدِس (Rhodes scholars) از دانشگاه آکسفورد انگلستان داشته است.

تحصیل در کشور استرالیا

دانشکده فناوری سیدنی (University of Technology Sydney) UTS

در فهرست بهترین دانشگاه های استرالیا، نام موسسه UTS سیدنی به چشم می‌خورد که امسال 7 رتبه در مقیاس جهانی صعود کرده است. این دانشکده از بابت فاکتورهای مقالات قابل استناد دانشگاهی و شاخص شهرت کادر آکادمیک و دانشجویان بین‌المللی امتیاز بسیار خوبی را در میان 100 موسسه آموزشی برتر دنیا کسب کرده است.

با در نظر گرفتن زمان تأسیس دانشگاه تکنولوژی سیدنی که در سال 1988 بوده، می‌توان UTS را جوان‌ترین دانشگاه برتر استرالیا نامید.

دانشگاه ولونگونگ (University of Wollongong)

این موسسه آموزشی که امسال در جمع 10 دانشگاه برتر استرالیا قرار گرفته، توانسته در طی یک سال گذشته 3 پله صعود پیدا کند و رنکینگ 193 دنیا را از آن خود نماید. رتبه مقالات قابل استناد این دانشگاه با قدمت 46 سال، در استرالیا بسیار عالی بوده و دارای رنکینگ 75 دنیا است و این موضوع به خوبی کیفیت بالای خروجی تحقیقات و پژوهش‌های این دانشگاه را نشان می‌دهد.

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم کیفیت سیستم آموزشی در دانشگاه‌های استرالیا بسیار عالی است و مدارک دانشگاهی این کشور از اعتبار بالایی برخوردار است؛ اما تنها نکته‌ای که ممکن است متفاضیان را در مورد استرالیا کمی مردد کند موضوع هزینه‌های تحصیل و زندگی در استرالیا است که با بررسی بودجه افراد و بورسیه‌های موجود در استرالیا می‌توان به نتیجه مطلوبی در این مورد رسید.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، به بررسی بهترین دانشگاه های استرالیا در سال 2022 پرداختیم. امیدواریم این مقاله به شما در انتحاب دانشگاه مورد نظرتان کمک کند. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اقدام برای انتخاب مقصد و دانشگاه مورد نظر خود، از مشاوره تحصیلی تخصصی لتسگو یونی برخوردار شوید و متناسب با رزومه و بودجه خود، دانشگاه و مقصد مهاجرتی خود را انتخاب نمایید.