وقتی حرف از این موضوع باشد که قدیمی‌ترین دانشگاه جهان در کدام کشور است بی شک نام های انگلستان، ایتالیا و فرانسه به ذهن می‌رسد. علاوه بر قدمت، دانشگاه های موجود در این کشورها در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند و می‌توانند مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی باشند. اگر به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید با ما در طول این مطلب از لتسگو یونی همراه باشید.

قدیمی ترین دانشگاه های جهان

در این بخش مجموعه ای از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان گردآوری شده‌اند و بر اساس سازمان‌هایی مانند QS و THE معتبر شناخته شده و دارای جایگاه های برتر در جهان هستند. اکثر این دانشگاه ها در اروپا قرار گرفته‌اند. 

قدیمی ترین دانشگاه جهان

1.    دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا را می توان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان دانست و این دانشگاه قدیمی در سال 1088 در کشور ایتالیا تأسیس شد. سابق بر این، دانشگاه تنها دوره های دکترا را تدریس می‌کرد؛ اما امروزه دارای طیف متنوعی از برنامه ها در تمام سطوح است. این دانشگاه که در بولونیا، ایتالیا قرار گرفته است در حدود 87،760 دانشجو دارد که از این تعداد 6400 دانشجوی بین المللی هستند. دانشگاه بولونیا جزو بهترین دانشگاه های ایتالیا است. امروزه این دانشگاه دارای بیش از 200 برنامه آموزشی است. دانشگاه بولونیا دارای روابط با کشورهایی مانند آمریکا، آفریقا، آسیا و استرالیا بوده و مرکز مهمی برای همکاری‌های بین المللی است. 

2.    دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یکی دیگر از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است و می تواند گزینه خوبی برای آن دسته از افرادی باشد که قصد تحصیل در انگلیس را دارند. در مجموع 22،000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این میزان در حدود 40 درصد از جمعیت آن ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. میزان قابل توجهی از جمعیت شهر را دانشجویان تشکیل داده‌اند و به همین دلیل لقب جوان‌ترین شهر انگلستان را گرفته است. علوم انسانی، علوم ریاضی، فیزیک، پزشکی و علوم اجتماعی بخش های اصلی در دانشگاه آکسفورد هستند. دانشکده پزشکی آن رتبه اول در جهان برای تحصیل پزشکی را دارد.

3.    دانشگاه سالامانکا

دانشگاه سالامانکا در سال 1134 تأسیس شد و اکنون به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه درنظر گرفته می‌شود. البته باید گفت که قدیمی ترین دانشگاه این کشور پالنسیا بود که از بین رفته است. دانشگاه سالامانکا به دلیل وجود بناهای تاریخی و معماری بی نظیر خود یکی از زیباترین دانشگاه های دنیا به شمار می‌رود. این دانشگاه به خاطر معماری به سبک باروک و کتابخانه منحصر به فرد خود در میان تمام افراد (اساتید و دانشجویان سراسر دنیا ) شهرت فراوانی دارد. برخی از ساختمان‌های این دانشگاه جزو میراث ثبت شده در یونسکو هستند.

4.    دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس که اغلب با نام 'La Sorbonne' شناخته می‌شود، جزو اولین دانشگاه های تأسیس شده در قاره اروپا است. این دانشگاه بین سال های 1793 تا 1896 (بعد از انقلاب فرانسه) به حالت تعلیق در آمد. اکنون، پردیس های این دانشگاه در سراسر شهر پراکنده شده است؛ زیرا که این دانشگاه در سال 1970 به 13 نهاد مستقل تقسیم شد. از جمله این 13 می‌توان به دانشگاه سوربن و پیر و ماری کوری اشاره کرد. این دانشگاه می‌تواند گزینه خوبی برای تحصیل در فرانسه باشد.

تحصیل در قدیمی ترین دانشگاه های جهان

5.    دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج در حال حاضر جایگاه هفتم در میان بهترین دانشگاه ها در جهان را دارد و تآسیس آن به سال 1209 باز می‌گردد. کمبریج در حدود 23،247 دانشجو دارد که 5340 نفر از آن‌ها خارج از اتحادیه اروپا هستند. این دانشگاه 31 دانشکده مختلف دارد و 3 دانشکده آن ویژه خانم‌ها است. دانشگاه کمبریج بیش از 100 کتابخانه دارد که بیش از 15 میلیون کتاب را نگه می‌دارد. 

6.    دانشگاه پادوا

تأسیس دانشگاه پادوا یا UNIPD به سال 1222 باز می‌گردد و یکی از دانشگاه‌های قرون وسطایی در کشور ایتالیا است که هنوز مشغول به فعالیت می‌باشد. در حال حاضر این دانشگاه در جهان دارای رتبه 216 است و در سال جاری موفق به 18 پله صعود شد و به دلیل تحقیقات خود در نجوم، حقوق، پزشکی و فلسفه مورد توجه قرار گرفته است. نیکولاس کوپرنیک، گالیلئو گالیله و کارلو گولدونی برخی از دانشمندان، فیلسوفان و نویسندگانی هستند که باعث شناخته شدن دانشگاه پادوا شده و آن را به قطبی برای کشف و گسترش دانش و فرهنگ اروپایی تبدیل کرده‌اند.

7.    دانشگاه ناپل

دانشگاه ناپل 157 دوره آموزشی (کشاورزی، معماری، اقتصاد، داروسازی، قانون، مهندسی، پزشکی و جراحی، پزشکی دامپزشکی، علوم بیوتکنولوژی، ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی، علوم سیاسی، جامعه شناسی، علوم انسانی) را ارائه می‌دهد. دانشگاه ناپل در سال 1224 به دستور فردریک دوم ( امپراتوری روم در آن زمان) در سومین شهر بزرگ ایتالیا تأسیس شد. لازم به ذکر است که این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان نیز هست. دانشگاه ناپل از قدیمی ترین دانشگاه های جهان و کشور ایتالیا محسوب می‌شود و تحصیل در آن می تواند ورود به بازار کار را آسان کند.

8.    دانشگاه سیه نا

دانشگاه Siena در شهر کوچک سیه نا در استان توسکانی قرار گرفته است و این دانشگاه در رشته‌های اقتصاد، داروسازی، حقوق، مهندسی، هنر و علوم انسانی، هنر و علوم انسانی، پزشکی و جراحی، ریاضیات، علوم فیزیکی و طبیعی و سیاسی، مدارک دوره‌ های کارشناسی، دوره های کارشناسی ارشد و دوره‌ های دکتری را اعطا می‌کند. شهر سیه ‌نا تنها 54 هزار نفر جمعیت دارد و 20 هزار نفر از جمعیت این شهر را دانشجویان این دانشگاه تشکیل می‌دهند. دانشگاه سیه‌ نا دارای ساختمان های منحصر به فردی است که شده به ‌عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو برسند.

9.    دانشگاه کویمبرا

دانشگاه کویمبرا در سال 1290 در بالای تپه‌ های شهری با همین نام در کشور پرتغال تأسیس شد و می‌توان آن را یکی دیگر از دانشگاه‌‌های قدیمی مطرح در قاره اروپا دانست. این دانشگاه دارای پردیس های زیبایی است که موجب شده تا دانشگاه کویمبرا به عنوان یکی از زیبا‌ترین دانشگاه های اروپا شناخته شود. مکان این دانشگاه چندین بار تغییر کرد و در نهایت در سومین شهر بزرگ کشور استقرار یافت. این دانشگاه به هشت دانشکده مختلف تقسیم می‌شود (ادبیات، حقوق، پزشکی، علوم و فن آوری، داروسازی، اقتصاد، روانشناسی و علوم تربیتی) و در حدود 25،000 دانشجو دارد. به دلیل این آثار تاریخی قدیمی و ارزشمند، دانشگاه کویمبرا در سال 2013 در آثار فرهنگی یونسکو ثبت جهانی شده ‌است. 

امیدواریم که در این پُست از مجله لتسگویونی استفاده کرده باشید و توانسته باشیم مطالب مفیدی را در خصوص قدیمی ترین دانشگاه های جهان در اختیار شما قرار داده باشیم. در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر و تخصصی تر می‌توانید وقت مشاوره را از سایت lets go uni دریافت کرده و با مشاوران ما در ارتباط باشید.