اگر قصد سفر و اقامت در کانادا را دارید، اطلاع داشتن از تعطیلات رسمی کانادا در سال 2024 و روزهای تعطیل کانادا برای برنامه‌ریزی به شما کمک زیادی خواهد کرد. هر ساله ایرانیان زیادی قصد ورود به کشور کانادا و اقامت در شهرهای مختلف آن را دارند. برای اقامتی راحت و آسوده به این کشور مواردی مانند اطلاع از تعطیلات رسمی در کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که داشتن اطلاعات کافی در این مورد، در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای محل اقامت، خرید بلیط و یا پروسه دریافت ویزا برای سفر تفریحی و یا اقامت بلندمدت در کانادا تأثیرگذار خواهد بود.

بنابراین اگر قصد مهاجرت به کانادا و یا دریافت ویزای توریستی و گردشگری در کانادا را دارید با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، که در آن روزهای تعطیل کانادا در سال 2024 را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، همراه باشید.

تعطیلات رسمی کانادا 2024

کانادا از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت در بین ایرانیان است و همانطور که اشاره کردیم اطلاع از تعطیلات رسمی این کشور، چه برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و چه برای توریست‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن اطلاعات در مورد روزهای تعطیل کانادا در سال 2024 به افرادی که قصد مهاجرت به کانادا و اقامت دائمی در این کشور را دارند، این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر برنامه‌ریزی برای زندگی در کانادا، برای کارهای مربوط به وقت سفارت و خدمات ویزا هم درست برنامه‌ریزی کنند و به دلیل تعطیلات با مشکل مواجه نشوند.

از طرفی دیگر اگر شما فقط قصد دریافت ویزای توریستی کانادا و گردشگری در این کشور را داشته باشید، خوب است این موضوع را بدانید که در تعطیلات رسمی کانادا معمولاً شهرها به حالت نیمه تعطیل درآمده و جذابیت چندانی برای گردشگری نخواهد داشت. همچنین ممکن است تعطیلات باعث شود تا هزینه‌های هتل و پرواز نیز به طور قابل توجهی بالا رفته و اصلاً منطقی نباشد.

علاوه بر این، پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی کانادا هم متقاضیان زیادی دارد چرا که یکی از سریع ترین و ارزان‌ترین راه مهاجرت به کانادا است و جدیدترین اطلاعات از روزهای تعطیل در کانادا در سال 2024 به دانشجویان کمک می‌کند تا برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و آماده‌سازی مدارک بهتر برنامه‌ریزی کرده و اقدام به مهاجرت تحصیلی کنند.

طبق آمار ارائه شده تعطیلات رسمی در کل کشور کانادا به شرح زیر است:

  • 1 ژانویه: روز سال نو (New Year’s Day)
  •  7 آپریل: جمعه خوب (Good Friday)
  • 10 آپریل: عید پاک (Easter Monday)
  • 22 می: روز ویکتوریا (Victoria Day)
  • 1 جولای: روز ملی کانادا (Canada Day)
  •  4 سپتامبر: روز کارگر (Labour Day)
  • 30 سپتامبر: روز ملی حقیقت و آشتی (National Day for Truth and Reconciliation)
  • 9 اکتبر: روز شکرگزاری (Thanksgiving)
  • 11 نوامبر: روز یادبود (Remembrance Day)
  • 25 دسامبر: کریسمس (Christmas Day)
  • 26 دسامبر: روز باکسینگ (Boxing Day)

تعطیلات رسمی در کانادا

احتمالا بعضی از این تعطیلات برایتان آشناست و در مورد آنها اطلاعاتی دارید؛ اما ممکن است بعضی دیگر برایتان ناآشنا باشد و مایل باشید بیشتر در موردشان بدانید. پس بهتر است در ادامه در مورد هر یک از روزهای تعطیل در کانادا توضیحاتی در اختیارتان قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

روز سال نو (New Year’s Day)

اول ژانویه به عنوان اولین روز سال در تمام کشورهایی است که تقویم گریگوریان (Gregorian calender) را مبنای کار خود قرار داده‌اند. همین موضوع باعث شده که این تاریخ رایج‌ترین تعطیلی رسمی در جهان شناخته شود. روز سال نو در کانادا با آتش‌بازی و مهمانی همراه است. مردم از 31 دسامبر با برگزاری مهمانی در خانه‌ها و کافه‌ها به استقبال سال نو می‌روند. بسیاری از فروشگاه‌ها فعالیت‌های خود را محدود یا متوقف می‌کنند. سیستم‌های حمل و نقل عمومی نیز خدمات کمتری ارائه خواهند داد.

روز جمعه خوب (Good Friday)

جمعه خوب به جمعه قبل از یکشنبه عید پاک گفته می‌شود. طبق آیین مسیحیت، جمعه خوب با روز به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح در ارتباط است و مردم کانادا آن را گرامی می‌دارند. روز جمعه خوب به جز استان کبک در سایر ایالت‌های کشور تعطیلی رسمی است. در این روز مردم اغلب به کلیسا رفته و دعا می‌کنند؛ البته برخی از مردم نیز روزه می‌گیرند.

در مراسمی که گرفته می‌شود، شمع‌ها خاموش شده و بر روی مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و صلیب‌ها یک پارچه سیاه، بنفش و یا خاکستری کشیده می‌شود. روز جمعه خوب یک رویداد مهم در مسیحیت است؛ چرا که نشان‌دهنده ایثار و رنج در زندگی عیسی مسیح می‌باشد. مدارس و اکثر مشاغل در جمعه خوب بسته بوده و خدمات حمل و نقل عمومی به صورت محدود ارائه می‌شود. 

روز ویکتوریا (Victoria Day)

روز ویکتوریا به منظور بزرگداشت ملکه ویکتوریا است که در تاریخ 24 می 1819 متولد شد و در بسیاری از ایالت‌ها به جز نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و نیوفاندلند تعطیل می‌باشد. بسیاری از شهروندان در روز ویکتوریا مرخصی دارند و مدارس نیز بسته هستند. در Victoria day مراسم رژه و آتش‌بازی برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین آن در شهر ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیا اتفاق می‌افتد.

روز ملی کانادا (Canada Day)

در روز اول جولای 1867 کانادا به یک کشور مستقل با 4 استان نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، انتاریو و کبک تبدیل شد. از سال 1983 این تاریخ به عنوان روز ملی کانادا شناخته شد. در روز ملی کانادا رویدادهای متنوعی مانند رژه، کنسرت، کارناوال، جشنواره، آتش‌بازی و پیک‌نیک خانوادگی برگزار می‌شود.

Canada Day همیشه در اول جولای برگزار خواهد شد؛ مگر این که آن تاریخ مصادف با روز یک‌شنبه و آخر هفته باشد که در این صورت به دوشنبه و اول هفته بعد موکول می‌شود. این جشن در فضای باز برگزار شده و نوعی وطن‌پرستی در آن جریان دارد و افراد صورت‌های خود را با رنگ‌های سفید و قرمز (نماد پرچم کشور) رنگ می‌کنند.

روز کارگر (Labour Day)

این روز در اولین دوشنبه از ماه سپتامبر جشن گرفته می‌شود. در روز کارگر به کارگران اجازه داده می‌شود تا برای شرایط کاری و حقوق بهتر اقدام کنند. این تعطیلات باعث همبستگی و تعلق خاطر طبقه کارگر در زمان صنعتی شدن کانادا شد. در گذشته، روز کارگر بیشتر به فعالیت‌هایی در جهت حقوق کارگران اختصاص داشت؛ اما در حال حاضر اکثر مردم کشور از این فرصت برای سفر، گردش و پیک‌نیک استفاده می‌کنند. در روز کارگر تمامی سازمان‌ها، مدارس و سایر مراکز آموزشی بسته هستند. فعالیت و استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز در این تاریخ کاهش پیدا می‌کند.

روز ملی حقیقت و آشتی (National Day for Truth and Reconciliation)

روز ملی حقیقت و آشتی به تازگی در تقویم تعطیلات کانادا اضافه شده است و امسال دومین سالی بود که کانادا این روز را گرامی داشت. روز ملی حقیقت و آشتی برای گرامیداشت یاد کودکانی است که هنگام تعلیم و تدریس در مدارس شبانه‌روزی تحت نظارت کلیسا با بودجه دولتی جانشان را از دست داده‌اند و همچنین یادبود آنهایی است که جان سالم به در برند و به خانه بازگشتند. به علاوه 30 سپتامبر، روز پیراهن نارنجی در کانادا هم هست. مردم در این روز با پوشیدن لباس نارنجی با بومیان کانادا ابراز همدردی و همبستگی می‌کنند.

روز شکرگزاری (Thanksgiving)

در کانادا روز شکرگزاری از سال 1957 میلادی در دومین دوشنبه از ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود و از مهم‌ترین تعطیلات رسمی کانادا است. در روز شکرگزاری مردم به دلیل وجود محصولات خوب و سایر نعمت‌ها شکرگزاری می‌کنند. این روز به جز استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و نیوفاندلند در سایر استان‌های این کشور به عنوان تعطیلی رسمی شناخته می شود.

در روز شکرگزاری مدارس، سازمان‌ها، فروشگاه‌ها و بسیاری از مشاغل بسته هستند و مردم به دیدار دوستان و خانواده خود می‌روند و یک فرصت مناسب برای رفتن به یک سفر پاییزی است. همچنین در جشن شکرگزاری خوردن بوقلمون در میان خانواده‌های کانادایی بسیار مرسوم است.

روزهای تعطیل کانادا 2023

روز یادبود (Remembrance Day)

از دیگر تعطیلات رسمی کانادا روز یادبود است. در روز یادبود تمام فداکاری‌های مردم کشور در درگیری‌های مسلحانه از جمله جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم گرامی داشته می‌شود. از جمله کارهای مهم در روز یادبود ادای احترام به کشته‌شدگان جنگی و گذاشتن عکس و نامه بر روی مقبره آن‌ها است. اگر چه روز یادبود جزو تعطیلات رسمی در کشور کانادا است اما استان‌های کبک، انتاریو، مانیتوبا و نوا اسکوشیا از این قاعده مستثنی هستند.

برخی مدارس در روز یادبود دایر بوده و مراسی مانند سخنرانی در مورد جنگ و کشته‌شدگان را برگزار می‌کنند. از آن جایی که جنگ جهانی اول در 11 نوامبر پایان یافت، به همین دلیل مردم رأس ساعت 11 این روز تمام کارهای خود را متوفق کرده و به احترام درگذشتگان یک دقیقه سکوت می‌کنند.

روز کریسمس (Christmas Day)

روز کریسمس از دیگر روزهایی است که جزو مهم‌ترین تعطیلات رسمی کانادا به حساب می‌آید و افرادی که به کانادا مهاجرت کرده‌اند به خوبی از این موضوع آگاه هستند. طبق نظرسنجی‌ها کریسمس محبوب‌ترین تعطیلات در کل کشور است و میزان علاقه مردم به آن دو برابر بیشتر از Canada day است. اکثر خانواده‌های کانادایی روز تولد حضرت مسیح را جشن گرفته و مراسم خاصی مانند تزئین درخت کریسمس و بازدید از دوستان و اقوام را برپا می‌کنند. مدارس، سازمان‌ها و اکثر مشاغل و فروشگاه‌ها در تعطیلات کریسمس بسته هستند و استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی نیز در سراسر کشور محدود یا متوقف می‌شود.

روز باکسینگ (Boxing Day)

برای بسیاری از کانادایی‌ها باکسینگ دی در تاریخ 26 سپتامبر تعطیل است. آنها در روز باکسینگ این فرصت را خواهند داشت تا به خریدهای بعد از کریسمس و همچنین تماشای هاکی روی یخ بپردازند. اگر چه Boxing day تنها در 8 استان به عنوان یک تعطیلی رسمی شناخته می‌شود اما برای کارکنان فدرالی و بانک‌ها نیز یک روز تعطیل محسوب خواهد شد.

تعطیلات استانی در کانادا 2024

همانطور که گفته شد، تمام استان‌ها و قلمروهای کانادا تعدادی از تعطیلات را در سطح ملی جشن می‌گیرند. در این روزها همه کارمندان مرخصی با حقوق خواهند داشت. با این حال، در بسیاری از ایالات تعطیلات دیگری نیز وجود دارد که مختص همان منطقه است. بنابراین اگر در فکر سفر به کانادا و یا تحصیل در کانادا هستید آشنایی با تعطیلات استانی این کشور و سایر دانستنی‌های کشور کانادا می‌تواند در مهاجرت به این کشور نقش به سزایی داشته باشد. در ادامه به معرفی تعطیلات استانی کانادا در سال 2024 می‌پردازیم.

عید پاک (Easter Monday)

عید پاک یک تعطیلی عمومی در 6 استان کشور از جمله استان کبک است که در آن رستاخیز عیسی مسیح گرامی داشته می‌شود. اگر چه که این روز به عنوان یکی از تعطیلات رسمی کشور توسط دولت فدرال ذکر شده است؛ اما در تعدادی از ایالات این گونه نیست. تخم مرغ یکی از نمادهای مهم در عید پاک است و به نوعی نشانه تولد دوباره در طبیعت است.

روز خانواده (Family Day)

روز خانواده جزو تعطیلات رسمی در ایالت‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، انتاریو و ساسکاچوان می‌باشد. شهروندان این ایالت‌ها سومین دوشنبه ماه فوریه را به دلیل اهمیت جایگاه خانواده و زندگی خانوادگی جشن می‌گیرند. در روز خانواده تمام مدارس و همچنین اکثر مشاغل در 5 استان ذکر شده بسته هستند. مردم در روز خانواده در فعالیت‌های خانوادگی مانند بازدید از نمایشگاه‌های هنری، تماشای فیلم، اسکیت و سایر فعالیت‌های دیگر شرکت خواهند کرد.

تعطیلات مدنی (Civic Holiday)

تعطیلات مدنی جزو تعطیلی‌های استان‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، انتاریو، نیوبرانزویک و نوناووت است. مردم در این استان‌ها اولین دوشنبه از ماه آگوست را جشن گرفته و از جمله فعالیت‌های این روز تهیه و توزیع کیک، رویدادهای ورزشی، آتش بازی و حضور در جشنواره‌های فرهنگی است. این تعطیلی‌ها در هر استان با نام‌های متفاوت شناخته می‌شود. به عنوان مثال در استان بریتیش کلمبیا به عنوان British Clumbia Day، در استان آلبرتا Heritage Day و در اتاوا Colonel By Day نام دارد.

تعطیلات کانادا 2023

روز جزیره‌نشین (Islander)

Islander day یک تعطیلی رسمی در جزیره پرنس ادوارد است و هر ساله در سومین دوشنبه از ماه فوریه جشن گرفته می‌شود. در روز جزیره‌نشین تمامی مدارس و همچنین اکثر مشاغل تعطیل بوده و مردم به استراحت و انجام امور شخصی می‌پردازند. این تعطیلی جامعه محور بوده و مردم به جشن‌های خانوادگی مشغول می‌شوند.

روز لوئیز ری (Louis Riel)

روز لوئیز ری یک روز خاص در سومین دوشنبه از ماه فوریه در ایالت مانیتوبا است. این روز به منظور گرامی‌داشت یکی از سیاستمداران مهم تاریخ کشور کانادا نامگذاری شده است. روز لوئیز ری به عنوان فرصتی مناسب برای ساکنان استان مانیتوبا است تا چند روزی را در کنار خانواده خود باشند. در این روز مدارس و سازمان‌ها تعطیل بوده و فروشگاه‌ها و حمل و نقل عمومی فعالیت خود را به حداقل می‌رسانند.

روز مردم بومی (National Indigenous Peoples Day)

روز مردم بومی جزو تعطیلی‌های رسمی در قلمروهای شمال غربی کشور به شمار می‌رود. هر چند رویدادهای مربوط به آن به صورت ملی در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ اما در سایر استان‌ها و قلمروهای کانادا جزو تعطیلات رسمی شناخته نمی‌شود. روز مردم بومی به کانادایی‌‌ها این فرصت را می‌دهد تا از ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مردم بومی اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. این مراسم با رقص، موسیقی و جشنواره‌های سنتی همراه است.

روز سنت پاتریک (St. Patrick's Day)

روز سنت پاتریک برای استان‌های نیوفاندلند ولابرادور کانادا بسیار مهم است و نزدیک‌ترین دوشنبه به 17 مارس است. در این روز یاد سنت‌ پاتریک، به عنوان یک مبلغ مذهبی که در قرن پنجم میلادی بسیاری از مردم ایرلند را مسیحی کرد، گرامی داشته می‌شود. این روز توسط افرادی که ریشه ایرلندی دارند جشن گرفته می‌شود. در یادبود سنت پاتریک بسیاری از مدارس، سازمان‌ها و مشاغل به فعالیت مشغول بوده و وسایل نقلیه عمومی طبق برنامه‌ریزی‌های خود کار می‌کند.

روز ملی کبک یا روز سنت ژان باپتیست

همه ساله مردم استان کبک و دیگر مناطق فرانسوی زبان کشور، 24 ژوئن را به عنوان روز ملی کبک و به افتخار سنت باپتیست به جشن و پایکوبی می‌پردازند. در این روز رویدادهای مختلفی مانند جشن‌های عمومی، کنسرت‌های راک و جاز، مسابقات ورزشی، رژه و نمایش آتش‌بازی در سراسر استان برگزار می‌شود. مدارس و سازمان‌های دولتی بسته بوده و فعالیت وسایل نقلیه عمومی نیز محدود می‌شود.

سخن آخر

هر ساله درصد زیادی از مردم با انتخاب کانادا به عنوان مقصد مهاجرتی، مسیر زندگی خود را عوض می‌کنند. آشنا بودن با تاریخ‌های مهم، جشن‌ها و همچنین مراسمات ملی و مذهبی این کشور اطلاعات مفیدی را از شرایط زندگی در اختیار مهاجران قرار می‌دهد. در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، تعطیلات رسمی کانادا در سال 2024 و روزهای تعطیل در کانادا را معرفی کردیم که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

اگر در کنار سفر توریستی و گردشگری خود به کشور کانادا تمایل به تحقیق در مورد مهاجرت تحصیلی، کاری و یا اقامت دائم در این کشور را دارید، می‌توانید از رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی استفاده کرده و با مشورت با کارشناسان مجرب این مجموعه بهترین گزینه مهاجرتی را انتخاب و رویای تحصیل در کانادا را به واقعیت تبدیل کنید.