پرجمعیت ترین شهرهای جهان کدامند؟ حدود 8 میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می‌کنند و بیش از نیمی از این جمعیت ساکن شهرها هستند. با گذشت سال‌ها، شهرنشینی در جوامع مختلف افزایش پیدا کرد و این اتفاق باعث گسترش و زیادتر شدن شهرها در کشورهای جهان شد. این مسأله به خصوص در کشورهای پرجمعیت و در حال توسعه مانند هند، نیجریه و چین بیش از سایر کشورها در حال رخ دادن است.

اما اگر شما هم مایلید بدانید پرجمعیت ترین شهرهای جهان در سال 2024 کدام شهرها هستند و چند نفر جمعیت دارند، با این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تا انتها همراه باشید تا اطلاعات جالبی به دست بیاورید.

پرجمعیت ترین شهرهای جهان

جمعیت جهان به سرعت رو به افزایش است و در حال حاضر جمعیت کل دنیا از مرز 7.8 میلیارد نفر هم عبور کرده است. در کنار این موضوع شهرنشینی هم با سرعت زیادی در حال رشد است و این موضوع باعث بیشتر شدن جمعیت در شهرها شده است. با رونق و پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، جمعیت زیادی به سمت شهرها روانه شدند و مهاجرت از روستاها به شهرها روز به روز بیشتر شد.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته جهان، شهرها در حال گسترش هستند و هر سال افراد زیادی برای کار و یا تحصیل، محل زندگی خود را رها کرده و به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند تا بتوانند در نهایت در این شهرها و در پردرآمدترین رشته های دنیا مشغول به کار و تحصیل شده و آینده بهتری برای خود بسازند.

اما پرجمعیت ترین شهرهای جهان در سال 2024 کدامند؟ طبق اطلاعات دپارتمان اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل، در حال حاضر حدود 35 درصد از جمعیت جهان در کشورهای چین، هند و نیجریه ساکن هستند. همچنین اکثر پرجمعیت ترین شهرهای جهان در پرجمعیت ترین کشورهای جهان یعنی هند و چین قرار دارند.

به جز این دو کشور، کشورهای دیگری هم وجود دارند که شهرهای آنها دارای جمعیت بسیار زیادی هستند، به عنوان مثال توکیو در ژاپن با جمعیت بیش از 37 میلیون و یا شهر سائوپالو در برزیل با بیش از 22 میلیون نفر جمعیت، از جمله پرجمعیت ترین شهرهای جهان هستند؛ اما جالب است بدانید که بیشترین شهرهای پرجمعیت دنیا، در کشورهای آسیایی واقع شده‌اند.

پرجمعیت ترین شهرهای جهان

ما در این مقاله لیستی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان تهیه کرده‌ایم که در ادامه به شما ارائه خواهیم کرد. بنابراین اگر کنجکاو هستید تا در مورد این شهرها بیشتر بدانید، با ما همراه باشید. همچنین اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی به هر کدام از کشورها و شهرهای جهان را دارید، می‌توانید از کارشناسان ما در لتسگو یونی مشاوره دریافت کنید.

1. شهر توکیو، ژاپن (Tokyo)

توکیو پایتخت ژاپن، اولین شهر در لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان در سال 2024 است. این شهر با 37 میلیون نفر جمعیت رتبه اول دنیا را دارد. علاوه بر این توکیو جزو بزرگترین و زیباترین شهرهای آسیا است که فرهنگ و تاریخی بسیار جذاب و بی‌نظیر دارد و جاذبه‌های گردشگری آن به قدری زیبا است که هر سال توریست‌های بسیاری از توکیو دیدن می‌کنند.

توکیو محل قرار داشتن دولت ژاپن و خانواده سلطنتی ژاپن است و یکی از مهمترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود. همچنین توکیو قطب اقتصادی ژاپن در نظر گرفته می‌شود. اگر چه ژاپن جزو بزرگترین کشورهای جهان نیست، اما توکیو بعد از نیویورک بزرگترین شهر جهان است و بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های معروف بیمه در آن شعبه دارند.

بد نیست بدانید که بلندترین برج جهان، یعنی Tokyo Skytree در توکیو قرار گرفته است و شلوغ‌ترین ایستگاه مترو دنیا یعنی ایستگاه Shinjuku هم متعلق به شهر توکیو است.

2. شهر دهلی، هند (Delhi)

با جمعیتی حدود 33 میلیون نفر، دهلی دومین شهر پرجمعیت جهان و هندوستان است. تاریخچه و جاذبه‌های گردشگری دهلی و مردم مهمان‌نواز در کنار این مسأله که دهلی پایتخت هند است، باعث شده تا این شهر مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. دهلی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در حال حاضر 1,484 کیلومترمربع مساحت دارد.

مترو و سیستم حمل و نقل دهلی جزو پرکارترین‌ها در دنیا هستند. اقتصاد دهلی بیشتر به گردشگری و خدمات توریستی، ساخت و ساز، خدمات بهداشتی و درمانی و تولید انرژی وابسته است. هرچند دهلی یکی از بزرگترین و سریعترین صنایع تولید لباس و خرده‌فروشی را هم دارد.

3. شهر شانگهای، چین (Shanghai)

شانگهای در کشور چین سومین شهر در بین شهرهای پرجمعیت جهان است و جمعیت آن از سال 2019 که 24 میلیون نفر بود، تا سال 2024 به حدود 30 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. شانگهای از مراکز تکنولوژی، اقتصاد، تجارت، تحقیق و پژوهش و علم، حمل و نقل، گردشگری و فرهنگ جهان است. به علاوه شانگهای یکی از شلوغ‌ترین بندرهای باربری دنیا را دارد.

بزرگترین و پردرآمدترین صنایع و زمینه‌های کاری در شانگهای خرده‌فروشی، مالی، تکنولوژی و IT، خرید و فروش ملک و تولید ماشین‌آلات هستند، که نقش مهمی در اقتصاد شهر دارند.

همچنین از جاذبه‌های گردشگری معروف شانگهای می‌توان به باغ YU، موزه و معبد شهر خدا (the City God Temple) و آسمان خراش Lujiazui اشاره کرد. شانگهای به حال و هوای گردشگری و بین‌المللی‌، زبان جالب محلی و خدمات درمانی و جراحی بسیار خوب هم معروف است.

پرجمعیت ترین شهر دنیا در سال 2023

4. شهر داکا، بنگلادش (Dhaka)

شهر داکا بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کشور بنگلادش است و در لیست پرجمعیت ترین کشورهای جهان در سال 2024 در رتبه چهارم قرار گرفته است. داکا بیش از 23 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مهمترین شهرهای فرهنگی، اقتصادی و بنادر آسیای جنوبی و منطقه بنگال است.

داکا پایتخت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بنگلادش است که حدود 35 درصد از کل اقتصاد بنگلادش به آن وابسته است و بازار تجارت آن برای خرید و فروش کالاها و خدمات لوکس در حال رشد است. داکا دارای مراکز خرید بسیاری است که نقش مهمی در اقتصاد این شهر بر عهده دارند.

به علت تعداد زیاد مساجد ساخته شده در داکا، این شهر به عنوان شهر مساجد نامگذاری شده است. همینطور که کشور بنگلادش به تولید محصولات در حوزه فشن معروف است، پایتخت آن یعنی شهر داکا هم دارای کارخانه‌ها و صنایع بسیاری در تولید پارچه و لباس است و این صنعت تبدیل به یک تجارت پرسود در کشور بنگلادش شده است.

موزه ملی مدرن و سایر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری داکا هم گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند و چیزهای زیادی از تاریخ بنگلادش را به توریست‌ها می‌آموزد.

5. شهر سائوپائولو، برزیل (São Paulo)

سائوپائولو با جمعیت حدود 22 میلیون و 600 هزار نفری، پرجمعیت ترین شهر برزیل و پایتخت استان سائوپائولو، پرجمعیت ترین و ثروتمندترین استان برزیل، است که در جنوب کشور برزیل واقع شده است. سائوپائولو تأثیری بین‌المللی در هنر، فرهنگ و سرگرمی داشته است و بزرگترین کشور پرتغال‌ زبان دنیا است.

سائوپائولو پایتخت اقتصادی برزیل است و طبق اطلاعات به دست آمده بزرگترین اقتصاد را در آمریکای لاتین دارد. یکی از مواردی که به اقتصاد سائوپائولو کمک بسیاری کرده صادرات است. عمده صادرات این شهر دانه سویا، نی شکر، قهوه، ذرت و سولفات است.

به علاوه سائوپائولو خانه آسمان‌خراش‌های بسیاری در برزیل است. از جمله آسمان خراش Mirante do Vale، Edifício Itália، Banespa، North Tower و موارد دیگر.

6. شهر مکزیکو سیتی، مکزیک (Mexico City)

مکزیکو سیتی به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت کشور مکزیک، ششمین شهر در لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. این شهر که بیش از 22 میلیون نفر جمعیت دارد، از پرجنب و جوش‌ترین شهرهای دنیا است. مکزیکو سیتی سهمی 15 درصدی در اقتصاد مکزیک دارد و دارای بازار فروش متنوع و قوی‌ در زمینه کالاهای مختلف از مواد غذایی گرفته تا کالاهای لوکس است.

مکزیکو سیتی آوازه زیادی در زمینه هنر و موسیقی دارد و درب موزه‌های هنری آن مانند موزه ملی، موزه هنرهای مدرن و معاصر به روی بازدیدکنندگان همیشه باز است.

کدام شهر دنیا بیشترین جمعیت را دارد؟

7. شهر قاهره، مصر (Cairo)

قاهره هم با جمعیتی حدود 22.2 میلیون نفر هفتمین کشور در بین پرجمعیت ترین کشورهای جهان است. قاهره پایتخت کشور مصر و بزرگترین شهر این کشور است. احتمالا در مورد تاریخ مصریان و آثار باستانی مصر زیاد شنیده‌اید؛ قاهره از شهرهایی است که نقش بسیار مهمی در تاریخ مصر چه در قدیم و چه در عصر معاصر داشته است.

قاهره همچنین بزرگترین شهر قاره آفریقا و خاورمیانه است و به عنوان مرکز شهرنشینی از آن یاد می‌شود. همچنین بیشترین شهری که مورد بازدید گردشگران در آفریقا قرار می‌گیرد، قاهره است. قاهره سال‌های طولانی مرکز سیاسی و فرهنگی مصر بوده است و به دلیل معماری اسلامی که دارد به شهر صد مناره معروف است.

قاهره دارای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بسیار است و به دلیل وجود این موسسات آموزشی، سهمی حدود 22 درصد از اقتصاد مصر را نصیب خود کرده است.

8. شهر پکن، چین (Beijing)

پکن پایتخت چین است که با 21.8 میلیون نفر شهروند، هشتمین کشور پرجمعیت دنیا است. پکن یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد که هنوز هم در سبک معماری سنتی و معاصر آن دیده می‌شود. به علاوه پکن به عنوان یکی از مهمترین شهرهای توریستی جهان شناخته می‌شود. این شهر هر سال گردشگران زیادی را برای دیدن کاخ‌ها، معبدها، پارک و باغ‌ها و آرامگاه‌ها و دیوار و دروازه‌هایش به خود جذب می‌کند.

علاوه بر این پکن دارای موزه‌ها و مجسمه‌های بسیار زیبایی است و 7 عدد از میراث فرهنگی یونسکو در این شهر قرار دارد که هر یک از آنها یک مقصد گردشگری بی‌نظیر و تماشایی است.

پکن یک شهر جهانی و یکی از مراکز فرهنگ، سیاست، دیپلماسی، اقتصادی، آموزشی و پژوهشی، ورزشی است و یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل را دارد. فرودگاه بین‌المللی پکن از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان است. دانشگاه های پکن هم از بهترین دانشگاه‌های چین هستند و 2 مورد از آنها در لیست 25 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

9. شهر بمبئی، هند (Mumbai)

بمبئی مرکز استان مهاراشتا (Maharashtra) در هند و دومین شهر بزرگ هند بعد از دهلی است. بمبئی حدود 20 میلیون نفر جمعیت دارد و نهمین شهر پرجمعیت در دنیا است. این شهر پایتخت بازرگانی، هنر و سرگرمی هندوستان است و جزو 10 شهر برتر دنیا از لحاظ تأثیر اقتصادی است. بمبئی در اقتصاد هندوستان 6 درصد سهم دارد و خانه صنعت سینمای بالیوود هند است.

در سال 2011 بمبئی با جمعیت حدوداً 12 میلیون و 500 هزار نفر اولین شهر پرجمعیت هند بود و امروزه با 6 میلیون نفر افزایش جمعیت در رده دوم قرار گرفته است.

شهرهای پرجمعیت جهان در سال 2023

10. شهر اوساکا، ژاپن (Osaka)

دهمین و آخرین شهر در این فهرست، شهر اوساکا در کشور ژاپن است که جمعیتی حدود 19 میلیون نفر دارد. اوساکا در منطقه Kansai ژاپن قرار گرفته است و به قلب فرهنگی ژاپن معروف است. اوساکا از قرن پنجم میلادی به دلیل دسترسی به مسیرهای دریا و رودخانه برای حمل و نقل مسافران و تاجران به یکی از بندرهای مهم تجاری و سیاسی ژاپن تبدیل شد.

اوساکا امروزه از مقصدهای محبوب گردشگری دنیا است و این موضوع به دلیل تاریخچه و فعالیت‌های متنوعی است که گردشگران می‌توانند در این شهر انجام دهند.

به علاوه اوساکا یکی از شهرهای بین‌المللی ژاپن است و در اقتصاد این کشور نقش بسیار مهمی دارد. همچنین صنایع و کمپانی‌های معروفی مانند پاناسونیک، شارپ و سانیو در اوساکا قرار دارند.

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، توضیح دادیم که پرجمعیت ترین شهرهای جهان در سال 2024 کدامند. امیدواریم این مطلب مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد و اطلاعات خوبی به دست آورده باشید. همچنین اگر قصد تحصیل در بهترین کشورهای دنیا را دارید، می‌توانید در این مسیر از کارشناسان ما در لتسگو یونی کمک بگیرید تا با بررسی شرایط بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کنند.