در این مطلب سری به پایتخت چین می‌زنیم و تعدادی از دانشگاه های پکن را معرفی می‌کنیم. دانشگاه‌هایی که به سرعت در حال تکاملند و چند صباحیست که سر و کلهٔ دو عدد از آنها، در لیست ۲۵ دانشگاه برتر جهان پیدا شده است. یکی دانشگاه پکن Pekin University و دیگری دانشگاه سینگ‌هوا Tsinghua University که طبق آخرین رده بندی QS مشترکاً در جایگاه ۱۶ جهان قرار گرفته‌اند.

این دو بدون شک برترین دانشگاه‌های پایتخت چین و در کل برترین‌ موسسات علمی و آموزشی این سرزمین پهناورند، اما در بین دانشگاه‌های چین، اسامی دانه درشت زیادی به چشم می‌خورد که با شتابی چشمگیر، راهشان را در بین ۶۰۰ و ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان باز کرده‌اند و هر سالی که می‌گذرد، با کشورهایی مثل سنگاپور و هونگ کونگ که جزو جذاب‌ترین مقاصد تحصیلی در قارهٔ آسیا هستند، رقابت می‌کنند. پس در رکاب باشید تا به سراغ یکی از پایتخت‌های شلوغ جهان برویم و تعدادی از معتبرترین دانشگاه‌های اژدهای خیزان آسیا را معرفی کنیم. 

دانشگاه های پکن پایتخت چین

شهر پکن (Beijing) بیست میلیون و چهارصد و شصت هزار نفر جمعیت دارد و میانگین شهریهٔ دانشگاه‌ های پکن ۳۴۰۰ دلار است. همانطور که اشاره کردیم سرشناس‌ترین دانشگاه‌های پایتخت سینگ‌هوا و پکن هستند که با رتبهٔ  شانزدهم جهان، بالاتر از دانشگاه سرشناس University of Hong Kong‌ با رتبهٔ ۲۲ ام قرار گرفته‌اند. پایتخت چین با بیش از ۹۰ دانشگاه، از نظر شاخص مطلوبیت برای تحصیل در جایگاه شصت و پنجم جهان قرار دارد و از لحاظ به صرفه بودن در رتبهٔ بیست و نهم جهان است. اگر هم بازخورد دانشجویان و مزایای تحصیل در چین را مبنا قرار دهیم، رتبهٔ شصت و ششم جهان عاید دانشگاه های پکن می‌شود.

از آنجایی که معرفی تمام دانشگاه‌ های پکن در ظرفیت مطلب نمی‌گنجد، سعی کرده‌ایم تعدادی از بهترین دانشگاه های چین را بر اساس رتبه‌ای که در پایتخت دارند غربال کنیم و آشنایی مختصری با آنها بدست آوریم. و با وجودی که موضوع این مطلب به پکن اختصاص دارد، نمی‌توان گفت که لزوماً پکن، بهترین شهر چین برای تحصیل و زندگی است. 

پایتخت چین | دانشگاه های پکن پایتخت چین

دانشگاه سینگ‌هُوا

قدمت دانشگاه سینگ هوا Tsinghua University به سال ۱۹۱۱ میلادی برمی‌گردد و ساختمانش بر بقایای باغ‌های سلطنتی خاندان چینگ Qing استوار شده است. صحن زیبای دانشگاه توسط تعدادی از آثار و ساختمان‌های باستانی پایتخت چین محاصره شده و خودش هم که با قدمتی بیش از یک قرن، دست کمی از یک بنای تاریخی ندارد. با این تفاسیر، ظاهر مدرن و پیشرفتهٔ دانشگاه، به نوعی روزگاران کهن را با آینده پیوند داده و تلاش می‌کند با بروزترین امکانات و متدهای آموزشی، دانشمندان و پیشگامان آینده این ابرقدرت آسیایی را تربیت کند.

سرشناس‌ترین دانشگاه پایتخت چین، در تمام رشته‌های علمی و هنری انواع کورس‌ها را ارائه کرده و به طور خاص، در دپارتمان پزشکی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و بعد از دانشگاه‌هایی مثل آکسفورد و هاروارد و استنفورد و چند دانشگاه دانه درشت دیگر، در علوم پزشکی در رتبهٔ چشمگیر هفتم قرار می‌گیرد. 
رتبه جهانی: ۱۶
رتبه کشوری: ۱ 
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۱/۵ 
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۱۳ درصد
دانشجویان خانم به آقا: ۳۴ به ۶۶ درصد 
تعداد کل دانشجویان: بالای ۳۸۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: علوم پزشکی 

پایتخت چین | دانشگاه های پکن پایتخت چین

دانشگاه پکن 

اگر دانشگاه سینگ هوا را جزو قدیمی‌های پایتخت چین تصور کردیم، دانشگاه پکن Peking University چند سالی زودتر و از ۱۸۹۸ آغاز به کار کرده است. در واقع دانشگاه پکن، نخستین و قدیمی‌ترین دانشگاه ملی چین است و تا به امروز، همواره جزو پیشگامان و پیش‌برندگان آموزش عالی و امور تحقیقاتی و پژوهشی بوده است. دانشگاهی که تعدادی از نخبه‌ترین دانشمندان و جامعه‌شناسان و سیاست‌مداران و مهندسان چینی را تربیت کرده، در سال ۲۰۱۸، صد و بیستمین سالروز تأسیسش را جشن گرفت و یک سال بعد طرحی موسوم به CLOUDS را به اجرا در آورد.

عنوان این طرح یا بهتر بگوییم استراتژی، از ترکیب شش کلمهٔ خلاقیت (Creativity)، رهبری (Leadership)، گشودگی و در دسترس بودن (Openness)، منحصر به فردی (Uniqueness)، تنوع (Diversity) و در انتها شکل دهی و اثرگذاری (Shaping) ساخته شده و مسیر کمال‌گرایانه و جاه‌ طلبانهٔ این دانشگاه سرشناس را به خوبی به تصویر می‌کشد. Peking University در بین دانشگاه های پکن و در کل قارهٔ آسیا، از یکی از قوی‌ترین دپارتمان‌های فنی و مهندسی برخوردار است. 
رتبه جهانی: ۱۶
رتبه کشوری: ۱ 
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۱/۲ 
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۱۹ درصد
دانشجویان خانم به آقا: ۴۶ به ۵۴ درصد 
تعداد کل دانشجویان: بالای ۳۱۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: فنی و مهندسی

دانشگاه پکن یکی از دانشگاه های چین

دانشگاه نرمال پکن 

دانشگاه Beijing Normal University هم جزو قدیمی‌ترین دانشگاه های پکن بوده و تاریخ تأسیسش به ۱۹۰۲ بر می‌گردد. این دانشگاه که با نام بیشیدا هم شناخته می‌شود، در رتبهٔ سوم کشور چین و رتبهٔ ۲۵۱ تا ۳۰۰ ام جهان قرار دارد و در بین بهترین دانشگاه‌های آسیا در مقام ۳۶ ام است. اینطور که می‌گویند، می‌گویند ماجرای کلمهٔ نرمال که در اسمش ملاحظه می‌کنید، به همان سال‌های اولیهٔ قرن بیستم میلادی و زمانی برمی‌گردد که BNU مخصوص آموزش معلمان مدرسه بوده و عملاً یک دانشگاه تربیت معلم محسوب می‌شده است. اما امروز دامنهٔ کورس‌ها و فعالیت‌های دانشگاه بسیار گسترده‌تر شده و تمامی رشته‌ها و زمینه‌های پژوهشی را در بر می‌گیرد.

نکتهٔ جالب در مورد BNU اینست که از لحاظ پذیرش دانشجویان خارجی و بین‌المللی، جزو نخستین دانشگاه های پکن و در کل کشور چین بوده است. این دانشگاه سرشناس پایتخت، از ۲۶ دانشکده و ۴۳ موسسهٔ پژوهشی و یک کتابخانه‌ٔ عظیم‌الجثه با بیش از چهار میلیون جلد کتاب برخوردار بوده و در زمینهٔ رشته‌های مرتبط با اقتصاد و علوم انسانی و زبان و ادبیات چینی، جزو برترین‌های کشور به شمار می‌رود. 
رتبه جهانی: ۲۵۱ تا ۳۰۰
رتبه کشوری: ۳ 
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۴/۵  
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۱۲ درصد
دانشجویان خانم به آقا: داده‌ای در دسترس نیست
تعداد کل دانشجویان: بالای ۲۳۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: اقتصاد، بیزنس، مهندسی

دانشگاه نرمال پکن

دانشگاه بِی هانگ 

آغاز به کار دانشگاه Beihang University به سال ۱۹۵۲ باز می‌گردد. بی‌هانگ در آن سال‌ها دانشگاهی کاملاً خاص منظوره بوده و به علوم هوانوردی اختصاص داشته است. در واقع در ابتدا انستیتوی هوانوردی پکن نام داشته و از ۱۹۸۸ به این طرف، با نام دانشگاه هوا و فضای پکن یا BUAA شناخته شده و با وجودی که در ۲۰۰۲ به بیهانگ تغییر نام داده، اسم مخففش را کماکان حفظ کرده است. بی‌هانگ به عنوان یکی از سرشناس‌ترین دانشگاه های پکن و کشور چین، ساختمان اصلی و محوطهٔ مشهوری هم دارد و در میان یک پارک علم و فناوری مشهور به سیلیکون ولی چین جا خوش کرده است.

ساختمان دیگر دانشگاه، حدود بیست کیلومتر آن طرف‌تر در حومهٔ پکن قرار دارد و به بزرگترین کتابخانهٔ صنعت هوانوردی چین مجهز است. بی‌هانگ جزوی از پروژه‌های جاه‌طلبانهٔ کشور برای ارتقای صد دانشگاه برتر چین بوده و در حال حاضر غیر از علوم مرتبط با صنایع هوا و فضا، در دپارتمان‌هایی مثل انواع رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی و انسانی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در بین بهترین دانشگاه‌های چین در رتبهٔ چهارم قرار گرفته است. بی‌هانگ هرساله دانشجویان خارجی بسیاری را که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی چین شده‌اند میزبانی می‌کند. 
رتبه جهانی: ۵۰۱ تا ۶۰۰ 
رتبه کشوری: ۴
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۲/۹  
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۷ درصد
دانشجویان خانم به آقا: --
تعداد کل دانشجویان: بالای ۳۰۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: هوا و فضا     

دانشگاه شیمی پکن

معروفترین دانشگاه شیمی پایتخت چین با عنوان Beijing University of Chemical Technology یا BUCT بر خلاف آنچه که از اسمش پیداست، فقط به رشته‌های مرتبط با علوم شیمیایی محدود نیست و تمامی رشته‌های فنی و انسانی و پزشکی و غیره را پوشش می‌دهد. قدمت این دانشگاه سرشناس به ۱۹۵۸ برمی‌گردد و ساختمانش در یکی از معروف‌ترین محلات پایتخت چین یعنی محلهٔ چائویانگ قرار گرفته است. چائویانگ به فروشگاه‌های شیک و رستوران‌ها و پاتوق‌های هنری‌اش معروف است و جدا از تمام اینها، مرکز بیزنس شهر هم محسوب می‌شود و برای خودش، نسخه‌ای چینی از وال استریت نیویورک است.

چهار ساختمان دانشگاه در چهار سمت مختلف این محلهٔ معروف قرار گرفته‌اند و روی هم رفته ۱۴ دانشکده را در بر می‌گیرند و ۵۱ دورهٔ لیسانس و ۹۶ کورس فوق لیسانس را ارائه می‌کنند. BUCT‌ به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پکن در حوزهٔ فنی و مهندسی‌ شناخته می‌شود اما همانطور که اشاره کردیم، رشته‌های بسیاری را پوشش می‌دهد و در حوزه‌هایی مثل اقتصاد، حقوق، ادبیات و مدیریت، دانشکده‌های تراز اولی دارد. 
رتبه جهانی: ۵۰۱ تا ۶۰۰ 
رتبه کشوری: ۴
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۲۰/۹  
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۴ درصد
دانشجویان خانم به آقا: ۳۸ به ۶۲
تعداد کل دانشجویان: بالای ۲۵۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: فنی‌ و مهندسی، اقتصاد

دانشگاه شیمی پکن

دانشگاه پزشکی پکن

یکی دیگر از معروف‌ترین دانشگاه های پکن دانشگاه پزشکی کپیتال یا Capital Medical University یا به طور مخفف CMU است که از زمان تأسیسش در ۱۹۶۰، همواره جزو برترین‌های رشته پزشکی بوده و در سال ۲۰۰۱ از ادغام سه دانشگاه پزشکی و گیاه‌پزشکی و طب سنتی در پایتخت چین تشکیل شده و در حال حاضر با شش محوطهٔ دانشگاهی دردندشت در سراسر پایتخت پراکنده شده است. و یکی از این مجموعه‌های شش گانه، مختص به دانشکدهٔ بین‌المللی پزشکی است که هرساله دانشجویان پزشکی متعددی را از سراسر آسیا و جهان میزبانی می‌کند.

دانشگاه پزشکی CMU در حال حاضر ۲۰ دانشکدهٔ پزشکی و بیمارستان را در پایتخت چین و خارج از آن تحت پوشش دارد و ۱۰ مدیکال اسکول مختلف را هدایت می‌کند.

دانشگاه پزشکی پکن، جدا از این حضور پررنگ داخلی، ید طولایی در همکاری و ارتباط‌سازی با سایر دانشگاه‌های پزشکی جهان دارد و از قلب پایتخت چین، پروژه‌های مشترکی را با تعداد زیادی از کشورها مثل آمریکا، انگلیس، استرالیا و سوئد به سرانجام رسانده است. در توصیف عملکرد حرفه‌ای و قدرتمند CMU همین بس که توانسته در طی یک سال از ردهٔ ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ام، با یک جهش قابل توجه، خود را به بازهٔ ۵۰۱ تا ۶۰۰ دانشگاه‌ برتر جهان برساند. 
رتبه جهانی: ۵۰۱ تا ۶۰۰ 
رتبه کشوری: ۴
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۵  
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۵ درصد
دانشجویان خانم به آقا: ۳۴ به ۶۶
تعداد کل دانشجویان: بالای ۱۳۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: تمام رشته‌های مرتبط با حوزهٔ درمان

دانشگاه بین‌المللی بیزنس و اقتصاد

یکی از پرماجراترین دانشگاه‌های پایتخت چین، دانشگاه International Business and Economics است. این مرکز آموزشی معتبر، از ۱۹۵۱ آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۶۰ با وقوع انقلاب فرهنگی چین و قدرت گرفتن حزب کمونیست، به بهانهٔ ترویج شیوه‌های تجارت بین‌‌المللی به سبک و سیاق غربی و سرمایه‌داری تعطیل شد و سرنوشتی مشابه تعدادی دیگر از دانشگاه های پکن پیدا کرد. این دانشگاه هجده سال بعد مجدداً بازگشایی شد و در ۱۹۸۴ نام امروزی‌اش را پیدا کرد. در ۲۰۰۰ موسسهٔ معتبر China Institute of Finance را در خود ادغام کرد و بخشی از پروژهٔ ارتقا و مدرن‌سازی سیستم آموزشی چین، موسوم به Project 211 بود.

این دانشگاه و بیزنس اسکول سرشناس پایتخت چین، امروز در رتبهٔ ۵۰۰ تا ۶۰۰ جهان قرار دارد و با اتکا به شعار فرهیختگی (Erudition)، صداقت (Honesty)، تلاش (Endeavour) و کمال‌ (Perfection) در طی یکی دو سال، بیش از صد پله در بین دانشگاه‌های جهان صعود کرده است. این دانشگاه از همان سال‌های آغازین فعالیتش، پذیرای دانشجویان خارجی بوده و امروز هم همین سنت را ادامه می‌دهد و دانشجویانی از ۱۴۸ کشور مختلف را راهی پایتخت چین می‌کند و جالب اینجاست که دو سوم این تعداد را دانشجویان رشتهٔ بیزنس از کرهٔ جنوبی تشکیل می‌دهند. 
رتبه جهانی: ۵۰۱ تا ۶۰۰ 
رتبه کشوری: ۴
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۷/۷  
درصد دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۱۷ درصد
درصد دانشجویان خانم به آقا: ۳۵ به ۶۵
تعداد کل دانشجویان: نزدیک به ۱۶۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار، اقتصاد

موسسه فناوری پکن 

دانشگاه فناوری پکن که با نام Beijing Institute of Technology یا BIT شناخته می‌شود در ۱۹۴۰ تأسیس شده و سال‌هاست که تحت حمایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های پکن فعالیت می‌کند. دامنه‌ٔ فعالیت‌های BIT در سال‌های اول به رشته‌های فنی و علوم مرتبط با فناوری محدود بود و امروز علاوه بر علوم پایه و مهندسی، در سایر حوزه‌های آکادمیک از جمله علوم انسانی و هنر و زیست شناسی و اقتصاد هم کورس‌های بی‌شماری را ارائه می‌دهد.

این دانشگاه از سه پردیس بزرگ و چند هکتاری تشکیل شده که یکی از آنها در محلهٔ معروف و قطب فناوری پایتخت یعنی ژونگ گوانچون قرار گرفته و دو تای دیگر در لیانگ ژیانگ (کتابخانه و دپارتمان فیزیک) و منطقهٔ‌ شیشان قرار دارند.

BIT در حال حاضر ۱۴۰۰۰ دانشجوی لیسانس، ۸۰۰۰ دانشجوی ارشد و نزدیک به ۳۰۰۰ دانشجوی دکتری را میزبانی می‌کند که دست کم هزار نفر از آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل داده‌اند. 
رتبه جهانی: ۶۰۱ تا ۸۰۰
رتبه کشوری: ۸
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۳/۸  
درصد دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۶ درصد
درصد دانشجویان خانم به آقا: ۳۴ به ۶۶
تعداد کل دانشجویان: نزدیک به ۳۴۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: فنی و مهندسی، اقتصاد 

دانشگاه کشاورزی چین 

ناگفته پیداست که سرزمین پهناور و پرجمعیتی مثل چین، ناگزیر است که از لحاظ کشاورزی پیشرفته و تکامل‌یافته باشد و دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پکن، یکی از مصادیق و عوامل این پیشرفت است. CAU قدیمی‌ترین دانشگاه کشاورزی چین و از قدیمی‌ترین دانشگاه های آسیا بوده و قدمتش به ۱۹۰۵ بر می‌گردد. دانشگاه عظیمی که با سه پردیس مختلف، مساحتی در حدود ۳۸۸ هکتار را پوشش می‌دهد و دامنه‌ٔ کورس‌ها و رشته‌هایش علاوه بر رشته‌های مرتبط با کشاورزی، باقی حوزه‌های آکادمیک را هم پوشش می‌دهد.

از مهندسی و هنر و ادبیات و علوم اجتماعی گرفته تا علوم دریایی و تاریخ و فیزیک و اخترشناسی و غیره. این دانشگاه به امکانات ورزشی استاندارد و فوق‌العاده‌اش شهرت دارد و در المپیک پکن سال ۲۰۰۸، میزبان مسابقات کشتی بوده است و با داشتن نزدیک به ۲۲ هزار دانشجو و رتبهٔ ۱۲۵ در بین دانشگاه‌های آسیا، جزو مراکز علمی دانه‌درشت‌ پایتخت چین محسوب می‌شود. شعار معروف CAU چیزی در این مایه‌هاست که: با مشکلات مردم مواجهه کن و استعدادهایی را که جهان به آنها نیاز دارد پرورش بده. 
رتبه جهانی: ۶۰۱ تا ۸۰۰
رتبه کشوری: ۸
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۱/۸  
دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۱ درصد
دانشجویان خانم به آقا: ۵۸ به ۴۲
تعداد کل دانشجویان: نزدیک به ۲۲۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: علوم طبیعی، اقتصاد 

دانشگاه فناوری پکن

دانشگاه رِنمین 

رنمین یکی دیگر از قدیمی‌ترین دانشگاه های پکن است که تأسیسش به ۱۹۳۷ و پیش از شروع جنگ جهانی دوم و در بحبوحهٔ دومین نبرد سهمگین چین و ژاپن موسوم به Sino-Japanese War برمی‌گردد. آوازهٔ امروز Renmin University of China مدیون دانشکده‌های با کیفیت و معتبرش در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی است و در سال‌های اخیر، در حوزه‌هایی مثل فناوری اطلاعات و علوم زیست‌محیطی هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

RUC از ۲۵ دانشکدهٔ مختلف تشکیل شده و قریب به ۲۵ هزار دانشجو و ۳۵۰۰ نفر پرسنل را در بر می‌گیرد و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری به ترتیب ۷۵، ۱۸۳ و ۱۲۴ کورس مختلف را ارائه می‌دهد. یکی از نقاط قوت دانشگاه رنمین این است که مانند بسیاری از دانشگاه های پکن در این لیست، همکاری تنگاتنگی با دانشگاه‌های سراسر جهان داشته و با ۲۵ دانشگاه در اروپا، ۵۰ دانشگاه در قارهٔ آمریکا، ۶۳ دانشگاه آسیایی، ۵ دانشگاه آفریقایی و ۱۱ دانشگاه معتبر در منطقهٔ اقیانوسیه بده بستان علمی و آموزشی دارد. 
رتبه جهانی: ۶۰۱ تا ۸۰۰
رتبه کشوری: ۸
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۳/۷  
دانشجویان بین‌ المللی به کل دانشجویان: ۶ درصد
دانشجویان خانم به آقا: --
تعداد کل دانشجویان: نزدیک به ۲۸۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: حقوق، بیزنس، اقتصاد

دانشگاه های برتر پکن

دانشگاه زمین شناسی پکن 

دانشگاه زمین شناسی پکن یا China University of Geosciences هم جزو مراکز معتبر علمی پایتخت چین به شمار می‌رود و در بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارد. تمرکز اصلی این دانشگاه بر ایجاد ارتباط و هماهنگی میان صنعت و منابع طبیعی و مهندسی زیست محیطی و زمین شناسی استوار بوده و با برخورداری از ۱۷ دانشکدهٔ مختلف، طیف وسیعی از رشته‌ها را پوشش می‌دهد. از علوم دریایی و اقیانوسی گرفته تا رشته‌های فنی و مهندسی، ماهیت CUG بر محور مهار و یکی شدن با نیروی طبیعت شکل گرفته است.

تعدادی از مشهورترین آکادمین‌های کشور که نقش پررنگی در پروژه‌های فضایی چین داشته‌اند، دانش آموختهٔ CUG هستند و دانشجویانش، از اتمسفری غنی و پویا و چندفرهنگی نهایت استفاده را می‌برند. ساختمان دانشگاه در مرکز یکی از محلات معروف پکن یعنی هایدیان قرار گرفته که برای خودش برو بیایی دارد و به دلیل وجود مراکز آموزشی متعدد، جمعیت جوان و دانشجو از سر و کولش بالا می‌رود. 
رتبه جهانی: ۸۰۱ تا ۱۰۰۰
رتبه کشوری: ۱۱
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۴/۷  
درصد دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۱ درصد
درصد دانشجویان خانم به آقا: ۳۶ به ۶۴
تعداد کل دانشجویان: بیش از ۱۶۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: علوم پایه، علوم طبیعی، زمین‌شناسی

دانشگاه معدن و فناوری پکن

دانشگاه قدیمی و سرشناس معدن و فناوری پکن در ۱۹۰۹ و با نام مدرسهٔ راه آهن و معدن جیائوزو تأسیس شد. نخستین فعالیت‌هایش روی مهندسی و صنایع سنگین و تولید ذغال سنگ تمرکز داشت و محل احداثش سال‌ها بعد به تیانجین و سپس به شهر پکن منتقل شد و اسم امروزش یعنی China University of Mining and Technology را پیدا کرد. دانشگاه معتبر و پرقدمت پایتخت چین، امروزه انواع و اقسام رشته‌های فنی و مهندسی و انسانی و علوم طبیعی و غیره را پوشش می‌دهد و یکی از کلیدی‌ترین دانشگاه های پکن در امور پژوهشی و تحقیقاتی بوده و به دو مرکز تحقیقاتی و ۱۸ لابراتوآر پیشرفته مجهز است.

CUMT پارک فناوری مختص به خودش را دارد، از بخش روابط عمومی قوی و فعالی برخوردار است و همواره سعی می‌کند نسل جوان چین را نسبت به درک بیشتر فناوری و تکنولوژی ترغیب نماید. از آن طرف هم با تعداد زیادی از دانشگاه‌ها در سایر کشورها روادید علمی و تبادل دانشجو دارد و بدین ترتیب، بیش از پیش خودش را در رادار دانشجویان خارجی و صنعت آموزش قرار داده است. 
رتبه جهانی: ۸۰۱ تا ۱۰۰۰
رتبه کشوری: ۱۱
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۹  
درصد دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۲ درصد
درصد دانشجویان خانم به آقا: ۳۴ به ۶۶
تعداد کل دانشجویان: نزدیک به ۵۰۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: فنی و مهندسی، کسب و کار، اقتصاد 

دانشگاه نفت پکن 

دانشگاه نفت پکن در ۱۹۵۳ تأسیس شده، سال‌های طولانی به عنوان دانشگاهی خاص منظوره بر پالایش و استخراج نفت و گاز متمرکز بوده و امروز، انواع رشته‌های دانشگاهی را از مهندسی کامپیوتر و مکانیک و عمران و هوا فضا، تا رشته‌های حوزه اقتصاد و علوم پایه و علوم طبیعی ارائه می‌کند. دانشگاه نفت پکن از دو مرکز و به قولی دو پردیس اصلی تشکیل شده که یکی از آنها در پایتخت چین و در چند کیلومتری دیوار بزرگ چین قرار دارد و دیگری در شهر چینگ‌دائو در شرق کشور قرار گرفته است.

China University of Petroleum یا به طور مخفف CUP در حال حاضر در بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارد و نباید فراموش کرد که در ۲۰۲۰ از نظر نوآوری و توسعهٔ زیرساخت‌ها و میزان اثرگذاری در صنعت یا به قولی فاکتور Impact Ranking به جایگاه قابل توجه ۵۷ ام جهان دست پیدا کرده است. CUP هم مثل بسیاری از دانشگاه های پکن، یکی از اجزای پروژهٔ ۲۱۱ بوده که توسط دولت چین و به منظور ارتقای استانداردهای تحقیقاتی و آموزشی در سرتاسر کشور پیاده شده و موجبات دگردیسی سیستم آموزشی چین را فراهم کرده است. 
رتبه جهانی: ۸۰۱ تا ۱۰۰۰
رتبه کشوری: ۱۱
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۶/۵  
درصد دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۶ درصد
درصد دانشجویان خانم به آقا: --
تعداد کل دانشجویان: بالای ۱۶۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: مهندسی نفت 

دانشگاه نفت پکن

دانشگاه علوم و فناوری پکن 

University of Science and Technology Beijing یا USTB هم از دیگر دانشگاه‌های مهم پایتخت چین است که کلنگش چند سال بعد از جنگ جهانی دوم و در هیاهوی تغییرات بنیادی در سیستم آموزش چین در ۱۹۵۲ به زمین خورده است. این دانشگاه در حوزه‌های مهندسی معدن، متالورژی و مهندسی مواد از بهترین‌های کشور است و در تراز دانشگاه شماره یک کشور یعنی سینگ‌هوا قرار می‌گیرد. جالب اینجاست که اسم USTB را چند صباحی با نام انستیتوی آهن و فولاد پکن می‌شناختند اما بعدها و با گسترش دامنهٔ فعالیت‌های علمی دانشگاه، این اسم به نظرشان زیادی خاص‌منظوره و محدود آمد و آن را به دانشگاه علوم و فناوری پکن تغییر دادند.

USTB جزو اولین دانشگاه‌های چین است که مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری را ارائه کرده و همچنین یکی از دانشگاه‌هایی بوده که در جریان پروژهٔ ۲۱۱ دچار یک صعود علمی و پژوهشی قابل توجه شده و عیار بسیار بالایی در بین دانشگاه‌های مهندسی پیدا کرده است. USTB با قریب به صد و چهل دانشگاه از سایر کشورهای جهان ارتباط و داد و ستد علمی دارد و برای علاقمندان به رشته‌های مهندسی مواد و فلزات و متالورژی، بهترین مکان تحصیل است. 
رتبه جهانی: ۸۰۱ تا ۱۰۰۰
رتبه کشوری: ۱۱
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۶/۲  
درصد دانشجویان بین‌ المللی به تمام دانشجویان: ۴ درصد
درصد دانشجویان خانم به آقا: ۳۶ به ۶۴
تعداد کل دانشجویان: بالای ۲۷۰۰۰ نفر 
قوی‌ترین دانشکده: مهندسی مواد، متالورژی، شیمی

دانشگاه های برتر پکن

دانشگاه جنگلداری پکن 

آخرین دانشگاهی که در این لیست معرفی می‌کنیم Beijing Forestry University نام دارد و همانطور که از نامش پیداست، محور اصلی فعالیتش در حوزهٔ توسعه و نگهداری مراتع و جنگل‌های چین است. BFU یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های پکن, و کل کشور محسوب شده و از ۱۹۰۲ تا به امروز، ستون فقرات تولید چوب و ایجاد جنگل‌های مصنوعی بوده است. ساختمان دانشگاه در محلهٔ معروف پایتخت چین یعنی هایدان قرار دارد که دومین خیابان بزرگ پکن است و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پاتوق اصلی و محل رفت و آمد دانشجویان پایتخت محسوب می‌شود.

BFU از ۱۴ دانشکدهٔ مختلف تشکیل شده، ۵۷ کورس لیسانس، ۱۱۶ دورهٔ ارشد و نزدیک به ۴۰ دوره دکتری و ۵ کورس در مقطع فوق‌دکترا ارائه و بیش از بیست هزار دانشجو را میزبانی می‌کند. تخصص این دانشگاه در حوزهٔ جنگل‌داری است، اما در رشته‌های دیگری مثل زیست‌شناسی، محافظت از منابع آبی و خاکی و معماری فضاهای طبیعی هم دستی بر آتش دارد و روی هم رفته جزو دانشگاه‌های کلیدی پایتخت چین به شمار می‌رود. 
رتبه جهانی: ۱۰۰۱ تا ۱۲۰۰
رتبه کشوری: ۱۵
تعداد دانشجو به ازای هر پرسنل: ۱۵/۶ 
درصد دانشجویان بین‌ المللی به کل دانشجویان: ۱ درصد 
درصد دانشجویان خانم به آقا: ۳۵ به ۶۵
تعداد کل دانشجویان: بالای ۲۰۰۰۰  نفر 
قوی‌ترین دانشکده: جنگل‌داری، آبخیزداری، علوم طبیعی

در انتها به شما توصیه میکنیم برای تحصیل در چین با مشاوران لتسگویونی تماس حاصل فرمایید تا از بهترین دانشگاه ها متناسب با شرایط شما، برایتان پذیرش تحصیلی گرفته شود.