تحصیل کارشناسی ارشد در هلند نیاز به چه مدارک و شرایطی دارد؟ با راهنمای جامع مقطع فوق لیسانس در هلند در مجله لتسگو یونی همراه ما باشید. وقتی که در حال تصمیم گیری برای انتخاب مقصد تحصیلی خود برای مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور هستید، گزینه های بسیار زیادی در پیش روی شما قرار دارد، از کانادا گرفته تا کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی ترکیه و قبرس، هر یک از این کشورها می تواند گزینه مناسبی برای تحصیل کارشناسی ارشد باشد.

اما اگر چند دقیقه از زمان ارزشمند خودتان را به خواندن این مطلب راهنمای تحصیل فوق لیسانس در کشور هلند اختصاص دهید، متوجه این موضوع می شوید که این مقصد تحصیلی یکی از برترین گزینه های پیش روی شما برای مهاجرت بوده و مهاجرت تحصیلی هلند می تواند به گزینه نهایی شما تبدیل شود.

کشوری پیشرفته و خوش آب و هوا که در غرب اروپا واقع شده، جزو اتحادیه اروپا و حوزه معتبر شنگن است و با کشورهایی همچون آلمان و بلژیک هم مرز است.

تحصیل فوق لیسانس در هلند

تحصیل در هلند کارشناسی ارشد

به عنوان یک دانشجوی ایرانی اگر قصد تحصیل در مقطع فوق لیسانس در هلند را داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید که به دو مدرک مهم برای مهاجرت تحصیلی به هلند یعنی نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه و ویزای دانشجویی این کشور نیاز خواهید داشت.

با توجه به اینکه این کشور در حوزه شنگن قرار گرفته، ویزای تحصیلی دانشجو مجوز شنگن بلند مدت تایپ D محسوب می شود که دارای اعتبار یک ساله و بیشتر بوده و با ثبت نام در ترم جدید دانشگاه، امکان تمدید آن وجود دارد.

یعنی در صورتی که موفق به اخذ نامه پذیرش و ویزای تحصیلی هلند شوید، می توانید به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در این کشور، به راحتی و بدون نیاز به دریافت ویزای مجدد، به سایر کشورهای این حوزه معتبر از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر کنید.

هدف اصلی رشته های تحصیلی مقطع فوق لیسانس که توسط دانشگاه های هلند (علمی کاربردی و یا تحقیقاتی) ارائه می شوند، افزایش دانش و مهارت های تخصصی فرد در سطح پیشرفته است.

در واقع تمرکز رشته های دانشگاهی فوق لیسانس در این کشور بر مقوله بهبود شایستگی های حرفه ای، بالینی و مهارت های تحلیلی است و اینکه شما را برای موقعیت های شغلی مدیریتی و رهبری در زمینه های مختلف آماده سازد.

به طور معمول، دوره فوق لیسانس در هلند حداقل یکسال بوده و از 60 واحد درسی تشکیل می شود، این در حالی است که تکمیل اغلب رشته های تحصیلی فوق لیسانس در کشور هلند از بین 1.5 تا 4 سال زمان می برد و از 90 تا 240 واحد درسی تشکیل می شود.

در میان تعداد زیاد رشته های دانشگاهی مقطع فوق لیسانس در هلند، تقریباً نیمی از آنها به صورت پاره وقت و یا آنلاین ارائه می شوند. اما به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما ملزم به ثبت نام در دوره های تمام وقت و حضوری دانشگاه های این کشور را برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی هلند هستید.

بنابر اطلاعات وب سایت masterstudies، این کشور از 13 دانشگاه تحقیقاتی، 39 دانشگاه علوم کاربردی و 14 موسسه آموزشی برخوردار است و دانشجویان متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در هلند می توانند به دو زبان انگلیسی و یا هلندی به تحصیل در این کشور مشغول شوند.

لازم به ذکر است که حداقل بازه زمانی تعیین شده برای رشته های فوق لیسانس در هلند یک ساله (60 واحد درسی) است، اما دوره های پژوهشی و تحقیقاتی، آموزش مدرسی و سایر رشته های ارشد مثل مهندسی، ریاضیات، علوم طبیعی و کشاورزی حداقل دو سال زمان می برند و از 120 واحد درسی تشکیل می شوند.

این در حالی است که برخی از رشته های فوق لیسانس در هلند نظیر علوم پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی، دوره هایی 3 تا 4 ساله با 180 واحد درسی هستند. بد نیست بدانید که گذراندن هر واحد درسی در سیستم آموزشی هلند برابر 28 ساعت است.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

اپلای کارشناسی ارشد در هلند

اگر مایل به مهاجرت تحصیلی به کشور هلند هستید، باید پیش از هر چیز برای اخذ نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های مطرح این کشور اقدام کنید. برای این منظور، باید به وب سایت دانشگاه و بخش پذیرش مراجعه کرده و طبق ددلاین مشخص شده، مدارک درخواستی را آماده و ترجمه کرده و ارسال نمایید. شرایط و قوانین پذیرش هر دانشگاه اروپایی با دیگری متفاوت است و بهترین توصیه، مراجعه به وب سایت دانشگاه است.

اما در حالت کلی، شما نیازمند ارائه مدارک و شرایط زیر به دپارتمان پذیرش دانشگاه های هلند برای تحصیل فوق لیسانس در این کشور هستید:

  • مدرک زبان بین المللی آزمون آیلتس یا تافل
  • فرم درخواست تکمیل شده پذیرش
  • رسید پرداخت هزینه ارزیابی پرونده (ادمیشن فی)
  • ترجمه ریزنمرات تحصیلی
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی (کارشناسی، پیش دانشگاهی و دیپلم)
  • انگیزه نامه
  • رزومه و برنامه تحصیلی
  • 2 تا 3 توصیه نامه از اساتید قبلی
  • سوابق کاری و مقالات پژوهشی مرتبط با زمینه تحصیلی
  • ارائه نتیجه آزمون GRE (برای برخی رشته های تخصصی، در صورت درخواست)

اما فاکتورهای نانوشته ای هم در روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور هلند وجود دارد. اینکه متقاضی نباید دارای گپ تحصیلی و شرط سنی غیرقابل توجیه باشد.

یعنی اگر برای مثال مدرک کارشناسی خود را در سال 93 دریافت کرده اید و می خواهید برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند در سال 2024-2025 اقدام کنید، فاصله زیادی از آخرین سال تحصیل در دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی شما با زمان اپلای وجود دارد.

این موضوع می تواند در صورت ارائه شواهد و مدارکی دال بر آماده سازی و شرکت در امتحان زبان، جمع کردن بودجه تحصیلی، خدمت اجباری سربازی و یا انجام کار تمام وقت مرتبط با حوزه تحصیلی قابل توجیه باشد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شرط سنی و گپ تحصیلی جزو مواردی است که اغلب سفارت سختگیری زیادی به آن داشته و ممکن است دانشگاه با شرایط کلی شما موافق باشد.

از این رو، اگر با وجود سن و گپ تحصیلی زیاد موفق به دریافت نامه پذیرش دانشگاه های هلند برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس شدید، نباید این طور فکر کنید که شرایط اخذ ویزا نیز به طور مشابه است.

همچنین، برخی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به هلند این طور فکر می کنند که امکان اخذ پذیرش مشروط بدون مدرک زبان برای آنها وجود داشته و می توانند دوره آماده سازی زبان را پیش از شروع ترم تحصیلی دانشگاه، در کشور هلند بگذرانند.

اما باید این حقیقت را به شما بگوییم که انجام این کار به دلیل نبود صرفه و منطق اقتصادی موجب شک افسر ویزا شده و در نهایت به ریجکت ویزای تحصیلی هلند منجر می شود.

به طور کلی، در صورت موفقیت در دریافت نامه پذیرش دانشگاه، ملزم به ارائه مدارک مضاعف زیر به سفارت هلند هستید:

  • نامه تمکن مالی بانکی (برای اثبات پوشش هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در هلند)
  • رزرو بلیط هواپیما
  • رزرو هتل و یا خوابگاه دانشجویی
  • بیمه سلامت بین المللی
  • گواهی سلامت پزشکی (در صورت درخواست)
  • گواهی عدم سوء پیشینه (در صورت درخواست)
  • ترجمه سوابق بیمه
  • ترجمه سایر مدارک هویتی
  • رسید وقت سفارت
  • رسید پرداخت هزینه ویزا و انگشت نگاری
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا

مزایای تحصیل فوق لیسانس در هلند تنها به کیفیت سیستم آموزشی و دانشگاه های این کشور، تنوع رشته های تحصیلی و تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهی محدود نبوده و شامل مزایای جانبی نظیر امکان انجام کار دانشجویی پاره وقت برای حداکثر 16 ساعت در هفته و یا تمام وقت (در زمان تعطیلات تابستان از ماه جون تا آگوست) هستید.

این در حالی است که مجاز به سفر بدون ویزا به 26 کشور اروپایی و مطرح دنیا بوده و می توانید با فارغ التحصیلی از دانشگاه، برای ویزای جستجوی کار 6 ماهه این کشور درخواست داده و در یک موقعیت شغلی تمام وقت مشغول به کار شوید.

در صورتی که موفق به پیدا کردن کار و عقد قرارداد با کارفرمای اروپایی شوید، امکان تمدید ویزا و مجوز کار برای شما وجود داشته و می توانید با گذشت 5 سال (مجموع زمان تحصیل و کار در هلند) برای کارت دائم اقامت اروپا و حق شهروندی درخواست دهید و به شهروند دو تابعیتی و ساکن دائمی این کشور بدل شوید.

هزینه تحصیل فوق لیسانس در هلند

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

اگر بخواهیم درباره تحصیل ارزان در اروپا صحبت کنیم، به طور حتم دانشگاه های هلند جایی در رده های اول این لیست نخواهند داشت. این بدین خاطر است که میانگین شهریه تحصیل در رشته های فوق لیسانس در هلند بین 8 تا 20 هزار یورو در هر سال است.

همچنین بنابر آمار وب سایت mastersportal، به طور تقریبی هزینه زندگی دانشجویی شما نیز در این کشور، ماهانه بین 800 تا 1200 یورو خواهد شد. یعنی با در نظر گرفتن میانگین شهریه 15 هزار یورویی برای یک رشته کارشناسی ارشد در هلند و هزینه 1000 یورویی ماهانه، شما به بودجه 25 تا 30 هزار یورویی در یک سال و مجموع 50 تا 60 هزار یورو برای دو سال نیاز خواهید داشت.

البته اگر بخواهید از گزینه کار دانشجویی در خلال تحصیل استفاده کنید، می توانید با در نظر گرفتن حداکثر 16 ساعت کار پاره وقت در هفته، از درآمد تقریبی 160 تا 200 یورویی برخوردار شوید که می تواند بخشی از هزینه های غذا و یا محل اسکان شما را پوشش دهد.

با توجه به اعداد و ارقام ارائه شده در اغلب آمارهای اینترنتی در مورد هزینه تحصیل فوق لیسانس در کشور هلند، می توان این طور گفت که امکان تحصیل رایگان و کم هزینه و بدون تمکن مالی کافی در این کشور در حالت عادی وجود نداشته و تنها در صورت اخذ بورسیه برای شما امکان پذیر خواهد بود.

بورسیه تحصیلی هلند کارشناسی ارشد

بورسیه تحصیلی هلند برای کارشناسی ارشد

به طور کلی، چه از جنبه کاری و چه از جنبه تحصیلی، اولویت اصلی ارائه موقعیت های شغلی و یا فرصت های کمک هزینه و بورسیه دانشگاهی با شهروندان بومی، افراد دارای کارت اقامت و شهروندان سایر کشورهای اروپایی است.

بر همین اساس، اگر مایل به تحصیل کارشناسی ارشد در هلند از طریق کمک هزینه و بورسیه باشید، باید در هنگام درخواست پذیرش دانشگاه، فرم درخواست بورسیه را نیز پر کرده و مدارک مورد نیاز را برای ارزیابی های بعدی ارسال کنید.

اینکه کمتر از 3 تا 5 سال برای مقطع ارشد گپ تحصیلی داشته باشید، نمرات دروس اصلی، نمره زبان و معدل کل آخرین مدرک تحصیلی شما بالا باشد و با انجام مصاحبه حضوری قوی، ارائه مقالات و سوابق کاری و انگیزه نامه کامل، این موضوع را به پرسنل آکادمیک دانشگاه اثبات کنید که از شرایط تحصیلی و آمادگی لازم برای دریافت بورسیه دانشگاهی هلند برخوردار هستید.

عموماً موضوع فاند تحصیلی یک پروسه کاملاً رقابتی و سخت بوده و نیاز به دقت فراوان دانشجو در ارائه انواع مدارک پشتیبان، آمادگی کامل برای شرکت در چندین مصاحبه و رزومه تحصیلی قابل قبول و درخشان دارد.

یعنی اگر دارای معدل کل 14 و 15 هستید، نمره زبان شما 6 شده و برخی از دروس اصلی مقطع کارشناسی را با اعتراض، تک ماده و یا ناپلئونی پاس کرده اید، قید استفاده از بورسیه برای تحصیل فوق لیسانس در هلند را به طور کامل بزنید.

اعتبار بالای مدارک دانشگاهی کشور هلند موجب می شود تا موقعیت های کاری آینده دار و پولسازی در بازار کار بین المللی نصیب شما شود و شرایط را برای حضور دائمی در این کشور مطرح اروپایی فراهم سازد.

این در حالی است همسر و فرزندان زیر 18 سال شما که امکان همراهی شما در زمان تحصیل در هلند را داشته و فرزندان تان نیز قادر به تحصیل رایگان در این کشور و اخذ اقامت بلند مدت هلند هستند.

در صورت تمایل به ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند ، این امکان را دارید تا از ارزیابی، مشاوره و خدمات تخصصی موسسه لتسگو یونی بهره مند شده و گام های مطمئن تری در این مسیر بردارید.