با مطلب ارزان ترین کشور برای تحصیل در مجله لتسگو یونی همراه ما باشید تا برای تحصیل رایگان و تحصیل ارزان در اروپا اطلاعات لازم را بدست بیاورید. در این پُست، ابتدا با کشورهایی آشنا خواهید شد که میتوانید در آن شانس تحصیل رایگان را بدست بیاورید و سپس با معرفی ارزان ترین کشور برای تحصیل در خدمت شما هستیم.

همان طور که در مطلب بهترین کشور برای تحصیل رایگان به این موضوع اشاره کردیم، معمولاً مقاصد تحصیلی اروپایی جزو ارزان ترین و مناسب ترین گزینه های تحصیلی در خارج از کشور محسوب می شوند، اما باز هم نمی توان به طور صد در صد از آنها به عنوان گزینه ای رایگان یاد کرد.

چون در صورت، دانشجو ملزم به پرداخت برخی از هزینه های اجرایی ثبت نام و یا جانبی دانشگاه برای هر ترم تحصیلی خواهد بود.

در حال حاضر، بسیاری از مقاصد مطرح تحصیلی در دنیا از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا، شهریه سالانه نسبتاً زیادی از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند و به همین خاطر در زمره ارزان ترین کشور برای تحصیل قرار نمی گیرند.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها گزینه تحصیل رایگان و یا ارزان در خارج از کشور نباید معیار اصلی شما برای انتخاب دانشگاه و مقصد تحصیلی باشد و باید به موضوع کیفیت تحصیلی، اعتبار مدارک دانشگاهی، بازار کار بین المللی، هزینه های زندگی و موارد این چنینی نیز توجه داشته باشید.

با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با فهرست کشورهای منتخب تحصیل ارزان در دنیا آشنا کرده و در نهایت ارزان ترین کشور برای تحصیل را به شما معرفی نماییم.

تحصیل ارزان در اروپا

تحصیل ارزان در اروپا

بنابر آمار وب سایت studyportals، از میان تمامی قاره های مختلف آمریکا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و اروپا، گزینه آخری یعنی قاره اروپا و کشورهای مستقر در این قاره زیبا، محلی ایده آل برای تحصیل ارزان و با کیفیت دانشجویان بومی محسوب می شوند. برای انتخاب ارزان ترین کشور برای تحصیل، بهتر است اول با گزینه های در دسترس خود آشنا شویم.

تحصیل ارزان در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی عضو حوزه شینگن است که مقصد اقتصادی و با کیفیت تحصیلی در دنیا محسوب شده و سالانه هزاران دانشجوی بین المللی را به سوی خود جذب می کند.

ایتالیا خانه قدیمی ترین دانشگاه قاره اروپا بوده و تنوع رشته های مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا در این کشور خارج از حد تصور است. خوشبختانه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا وجود داشته و می توان با هزینه بسیار مناسبی به تحصیل و زندگی در این کشور پرداخت؛ این هزینه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • میانگین شهریه سالانه دانشگاه: بین 0 تا 2000 یورو برای هر سال تحصیلی در دانشگاه های دولتی (این مبلغ ممکن است برحسب رشته های انگلیسی زبان و در دانشگاه های خصوصی دچار تغییر شود)
  • میانگین هزینه زندگی در شهرهای بزرگ ایتالیا نظیر رم و میلان: بین 900 تا 1500 یورو در هر ماه
  • میانگین هزینه های زندگی در شهرهای دانشجویی نظیر پیسا، پادوا و تورین: بین 600 تا 1100 یورو در هر ماه

هزینه های عنوان شده در بالا شامل محل اسکان، غذا، حمل و نقل عمومی، سفرهای داخلی و سرگرمی دانشجو می شود. اگر به دلایل شخصی امکان پرداخت هزینه های ذکر شده در بالا را نداشته باشید، باید با در نظر گرفتن شرایط خود، برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا و تحصیل رایگان در این کشور اقدام کنید.

با توجه به شرایط آب و هوا، کیفیت سیستم آموزشی و امکان رفت و آمد بدون ویزا به کشورهای حوزه شینگن از جمله آلمان، اسپانیا و فرانسه، ایتالیا یکی از بهترین گزینه های موجود در فهرست ارزان ترین کشور برای تحصیل محسوب می شود.

تحصیل در ایتالیا

تحصیل ارزان در اسپانیا

در جستجوی ارزان ترین کشور برای تحصیل در اروپا، می توان به مقصد تحصیلی بعدی یعنی اسپانیا نیز اشاره کرد. این کشور اروپایی با برخورداری از مزایایی نظیر آب و هوای فوق العاده مدیترانه ای، فضای صمیمی جامعه، قیمت های مناسب، کیفیت بالای سیستم آموزشی، فرصت یادگیری زبان پرکاربرد اسپانیولی و قرارگیری در حوزه معتبر شنگن، یکی از گزینه های جذاب دانشجویان بین المللی به شمار می رود.

شما می توانید از میان بیش از 70 دانشگاه دارای رنکینگ جهانی، رشته مورد نظر خود را در مقاطع مختلف کارشناسی و تکمیلی انتخاب کنید.

هزینه های جاری تحصیل در اسپانیا به شرح زیر است:

  • میانگین شهریه دانشگاه های اسپانیا: بین 300 تا 3500 یورو در هر سال تحصیلی – دانشگاه های دولتی
  • میانگین هزینه زندگی دانشجویی: بین 600 تا 1000 یورو در ماه

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اسپانیا در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا با شهریه بالای 15 تا 20 هزار دلار در سال، بسیار منطقی و مقرون به صرفه محسوب می شود.

تحصیل ارزان در آلمان

در فهرست ارزان ترین کشور برای تحصیل، بدون شک آلمان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل محسوب می شود.

این کشور اقتصادی و مدرن اتحادیه اروپا و حوزه شنگن، به دلیل هزینه های بسیار پایین تحصیل، کیفیت بالای سیستم آموزشی، فرصت های استثنایی پژوهش و تحقیقات، تنوع فوق العاده رشته های تحصیلی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، یکی از بهترین گزینه های تحصیل کم هزینه و ارزان در خارج از کشور است.

در حال حاضر، بیش از 300 دانشگاه در کشور آلمان وجود دارد که از این میان، حداقل 10 موسسه آموزشی دارای رنکینگ جهانی هستند و بیش از 900 رشته تحصیلی متنوع را به دانشجویان ارائه می دهند.

از جنبه هزینه های تحصیلی، آلمان می تواند به راحتی عنوان ارزان ترین کشور برای تحصیل را از آن خود کند، اما از جنبه هزینه های زندگی دانشجویی این طور نبوده و نسبت به برخی از کشورهای اروپایی، بالاتر است. بد نیست برای درک بهتر این موضوع به قیمت های زیر توجه کنید:

  • میانگین شهریه تحصیلی در آلمان: تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان
  • هزینه های اجرایی و ثبت نام سالانه دانشگاه: 100 تا 350 یورو در هر ترم تحصیلی
  • میانگین هزینه های زندگی: بین 800 تا 1100 یورو

با توجه به کیفیت بالای آموزشی و رایگان بودن دانشگاه های دولتی آلمان، تقاضا برای درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان از سراسر دنیا بسیار بالا بوده و به همین خاطر، روند اخذ نامه پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور بسیار سخت و زمان بر است.

این در حالی است که اغلب دوره های کارشناسی و ارشد دانشگاه های دولتی و رایگان آلمان به زبان آلمانی ارائه می شود و دانشجوی خواستار تحصیل به زبان انگلیسی، باید مبلغ مضاعفی را پرداخت کرده و یا به سراغ تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان برود.

تحصیل ارزان در آلمان

تحصیل ارزان در فرانسه

فرانسه یکی دیگر از مقاصد تحصیلی محبوب و کم هزینه در اروپا و حوزه شینگن است که می تواند به راحتی در فهرست ارزان ترین کشور برای تحصیل قرار گیرد.

با تحصیل در فرانسه، شما فرصت رویارویی با زیبایی های متعدد توریستی، فرهنگ صمیمی، متفاوت و دوست داشتنی، شانس تحصیل در دانشگاه های با کیفیت در بیش از 40 شهر فرانسه، یادگیری زبان پرکاربرد فرانسوی، کسب مدارک دانشگاهی معتبر و جهانی، فرصت کار در بازار کار پویا و بین المللی و تحصیل کم هزینه را خواهید داشت.

هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در فرانسه شامل موارد زیر می شود:

  • میانگین شهریه دانشگاه های فرانسه: 170 تا 650 یورو در هر سال تحصیلی (رشته های دکترای مهندسی و پزشکی شهریه بیشتری بین 450 تا 600 یورو دارند)
  • میانگین هزینه های زندگی دانشجویی: بین 700 تا 950 یورو در هر ماه

سبک زندگی دانشجو تاثیر بسیار زیادی در هزینه های زندگی ماهانه داشته و می تواند از مقدار میانگین تعیین شده در بالا کمتر باشد، این در حالی است که امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ممتاز وجود داشته و می توانند تحصیل رایگان در فرانسه را تجربه کنند.

تحصیل ارزان در لیتوانی

در زمینه ارزان ترین کشور برای تحصیل، لیتوانی می تواند با داشتن بیش از 15 موسسه آموزشی با کیفیت و تعداد زیادی از رشته های تحصیلی کارشناسی و ارشد به زبان انگلیسی، گزینه مناسبی برای تحصیل در اروپا باشد.

این مقصد تحصیلی کمتر شناخته شده در اروپا، به طور میانگین پذیرای قریب به 3000 دانشجو در هر سال است.

خوشبختانه دانشگاه های لیتوانی بر دو جنبه تئوری و عملی آموزش تمرکز ویژه ای داشته و به دانشجویان امکان درگیر شدن و کار کردن در مقوله های آموزشی، حرفه ای، عملی و تحقیقاتی را می دهند.

در حال حاضر برای تحصیل ارزان در لیتوانی ملزم به پرداخت هزینه های زیر هستید:

  • میانگین شهریه دانشگاه در لیتوانی: بین 1150 تا 5000 یورو در هر سال تحصیلی (دانشگاه های دولتی)
  • میانگین هزینه های زندگی دانشجویی: بین 200 تا 380 یورو در ماه

عموماً هزینه های زندگی در لیتوانی از اغلب کشورهای اروپایی اتحادیه اروپا و حوزه شینگن کمتر است، اما پایتخت این کشور یعنی شهر ویلنیوس از این قاعده مستثنی بوده و میانگین هزینه های ماهانه زندگی در آن در حدود 850 یورو است.

تحصیل ارزان در لیتوانی

تحصیل ارزان در مجارستان

اگر هنوز ارزان ترین کشور برای تحصیل خود را انتخاب نکرده اید، می توانید به سراغ تحصیل در مجارستان بروید. مجارستان با داشتن دانشگاه های با کیفیت، تنوع بالای رشته های تحصیلی، هزینه های پایین زندگی و فرهنگی پرشور و صمیمی، کشوری ایده آل برای ادامه تحصیل محسوب می شود.

برای تحصیل در مجارستان ملزم به پرداخت هزینه های زیر خواهید بود:

  • میانگین شهریه دانشگاه: بین 1000 تا 8000 یورو در هر سال دانشگاه های دولتی
  • میانگین هزینه های زندگی: بین 350 تا 550 یورو در هر ماه که تمامی موارد از جمله محل سکونت، غذا، سفر و سرگرمی دانشجو را پوشش می دهد.

با کمی مقایسه می توان به راحتی متوجه این موضوع شد که هزینه تحصیل در مجارستان در مقایسه با کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه بسیار بالا بوده و به سختی می توان عنوان ارزان را به آن داد.

تحصیل ارزان در پرتغال

اکنون نوبت به مقصد تحصیلی بعدی اروپا یعنی پرتغال در فهرست ارزان ترین کشور برای تحصیل می رسد. پرتغال علیرغم داشتن مساحتی کم، دارای 5 دانشگاه با کیفیت با رنکینگ جهانی است و شهرت بالایی در زمینه داشتن سیستم آموزشی با کیفیت و پروژه های تحقیقاتی مفید و کاربردی دارد.

کافیست تا به هزینه های تحصیل و زندگی در پرتغال پی ببرید تا بفهمید چرا پرتغال یکی از بهترین گزینه های تحصیل در حوزه شنگن و اتحادیه اروپا به شمار می رود:

  • میانگین هزینه های تحصیل در پرتغال: بین 500 تا 1500 یورو در هر سال تحصیلی
  • میانگین هزینه های زندگی: بین 500 تا 750 یورو در هر ماه

تحصیل در پرتغال

تحصیل ارزان در ترکیه

در نهایت نوبت به مقصد تحصیلی متفاوت اروپایی – آسیایی و تحصیل رایگان در ترکیه می رسد. ترکیه جزو مقاصد تحصیلی برتر دنیا بوده و به دلیل نبود نیاز به اخذ ویزای تحصیلی، در اولویت بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار دارد.

شاید نتوان گفت که ترکیه ارزان ترین کشور برای تحصیل در خارج از کشور است، اما با توجه به هزینه های تحصیل و زندگی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود:

  • میانگین شهریه دانشگاه های دولتی در ترکیه (دوره های انگلیسی زبان): بین 600 تا 1500 دلار در سال
  • میانگین شهریه دانشگاه های دولتی در ترکیه(دوره های ارائه شده به زبان ترکی): بین 240 تا 750 دلار در سال
  • میانگین شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه: بین 5 تا 20 هزار دلار در سال
  • هزینه های اجرایی دانشگاه: بین 100 تا 150 دلار در هر ترم تحصیلی
  • هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه: بین 400 تا 500 دلار در ماه (بر حسب سبک زندگی دانشجو متغیر است)

باید به این موضوع توجه داشته باشید که شباهت های فرهنگی، مذهبی، نزدیکی مسافت، نبود نیاز به اخذ ویزای تحصیلی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، بازار کار بین المللی و هزینه های مناسب تحصیل و زندگی دانشجویی در ترکیه، از مزایای تحصیل در این کشور اروسیایی است و مقصد تحصیلی مناسبی محسوب می شود.

ارزان ترین کشور برای تحصیل

در یک جمع بندی کلی برای تصمیم گیری در مورد ارزان ترین کشور برای تحصیل، می توان گفت که آلمان بهترین گزینه در دسترس، با کیفیت و ارزان دانشجویان بین المللی محسوب می شود، البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که یادگیری زبان آلمانی در مبحث ادامه تحصیل در آلمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به دلیل تقاضای زیاد دانشجویان از سراسر دنیا، روند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان، زمان بر و کند خواهد بود.

اما در مقابل می توان نوید شرکت در کلاسهای درسی مدرن، برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت، امکان کسب مدارک دانشگاهی معتبر، امکان کار در بازار کار پویا و بین المللی و حتی تمدید کارت اقامت و اقامت دائم را به دانشجویان بین المللی حاضر در آلمان داد.

شما می توانید در صورت تمایل از خدمات موسسه اعزام دانشجوی لتس گو یونی استفاده کرده و با بهره گیری از ارزیابی آنلاین و مشاوره تحصیلی تخصصی، بهترین گزینه را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید.