در این مطلب لتس گو یونی قصد داریم تا در مورد بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و کم هزینه ترین کشور اروپایی برای تحصیل با شما صحبت کنیم و از این طریق به شما در تصمیم گیری در رابطه با انتخاب مقصد تحصیلی ایده آل خود کمک موثری نماییم.

پیش از این با مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا در سال جدید میلادی تلاش کردیم تا از جنبه های مختلفی نظیر مزایای تحصیلی و شرایط تحصیل در هر دو مقصد برتر تحصیلی، بررسی جامعی در این زمینه داشته باشیم و کمی مسیر انتخاب مقصد تحصیلی را برای شما روشن تر و واضح تر کنیم.

اما اگر بخواهید تا بر روی تحصیل در کشورهای اروپایی تمرکز داشته باشید و ندانید که انتخاب چه کشور و دانشگاهی در این قاره سرسبز و زیبا می تواند برای شما خوب باشد، بهتر است تا در ادامه با ما همراه باشید تا به ارزیابی بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل دانشجویان بین المللی بپردازیم.

تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

معمولاً بسیاری از دانشجویان بین المللی در مرحله تصمیم گیری برای انتخاب مقصد تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی، تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی را در اولویت اصلی و اولیه خود قرار می دهند. البته نمی توان این موضوع را انکار کرد که کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا نیز جزو بهترین انتخاب ها برای تحصیل در خارج از کشور هستند، اما از نظر فاکتورهایی نظیر سختی دریافت پذیرش تحصیلی و هزینه های تحصیل و زندگی در این گونه کشورها، تحصیل در کشورهای اروپایی انتخاب بهتر و ایده آل تری برای دانشجویان بین المللی محسوب می شوند.

اروپا یکی از قدیمی ترین قاره های دنیا بوده و هر یک از کشورهای آن منحصر به فرد و خاص بوده، دارای فرهنگ و تاریخ غنی است و صرف نظر از کشوری که برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید،همیشه چیزهای جدید و البته جذابی برای ارائه به شما دارد.

فرقی نمی کند که قرار است در کدامیک از مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و یا دکترا به تحصیل در دانشگاه های اروپا بپردازید، چون در هر صورت با زبانی جدید آشنا شده و آن را یاد خواهید گرفت، با فرهنگی کاملاً جدید، متفاوت و در عین حال هیجان انگیز روبرو شده، امکان بازدید از جذابیت های گردشگری تاریخی و طبیعی خاص اروپا را خواهید داشت و می توانید در کنار تحصیل از مزایای بسیار متنوعی در بهترین کشورهای اروپایی برخوردار شوید.

از جنبه مزایای تحصیل در اروپا نیز باید به شما بگوییم که بسیاری از کشورهای این قاره دارای برترین دانشگاه های تراز اول دنیا هستند و دانشجویان می توانند از مزایایی نظیر فضای دانشگاهی چند فرهنگی و بسیار حمایتی برخوردار شده و از میان تعداد زیادی از رشته های تحصیلی انگلیسی زبان، انتخاب خود را انجام دهند.

خبر خوب و بسیار جذاب تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی این است که شما می توانید با هزینه تحصیلی بسیار کم و نسبتاً رایگان در برخی از این کشورها که در ادامه به شما معرفی می کنیم به تحصیل با کیفیت بپردازید.

تحصیل در آلمان

در فهرست بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل، همواره یکی از برترین انتخاب ها، تحصیل در دانشگاه های با کیفیت در کشور آلمان بوده است. چه قصد داشته باشید به تحصیل در دانشگاه های معروف شهر برلین و مونیخ بپردازید و یا کلن و فرانکفورت، در هر صورت بهره مندی از بالاترین کیفیت آموزشی در اروپا و سطح جهان برای شما تضمین شده است.

معمولاً دانشگاه های آلمان به عملکرد بسیار خوب دانشگاهی در زمینه تئوری و عملی، تجهیزات دانشجویی و آزمایشگاهی مدرن و نرخ بالای استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی معروف هستند. سطح کیفی تدریس و میزان رضایت دانشجویان از تحصیل در دانشگاه های آلمان در بالاترین سطح خود قرار دارد و وجود دانشگاه های برتر دنیا در آلمان موجب شده تا به یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی بدل شود.

البته یکی از جنبه های مهمی که موجب می شود تا آلمان در صدر بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل قرار گیرد این است که دانشگاه های دولتی آلمان هزینه های تحصیلی بسیار کمی در حد هزینه های اجرایی و ثبت نام دانشگاه از دانشجویان بومی و بین المللی دریافت می کنند و تقریباً هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان محسوب می شود!

از این رو اگر بخواهید در میان بهترین کشورهای اروپایی، آلمان را برای تحصیل دانشگاهی انتخاب کنید، باید برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی شینگن اقدام کنید و دارای نامه تمکن مالی برای اثبات پوشش هزینه های زندگی دانشجویی در دوره تحصیلی خود در آلمان باشید.

تحصیل در دانشگاه های دولتی و کم هزینه آلمان مستلزم این است که دانشجو از مهارت بالای زبان آلمانی برخوردار باشد تا بتواند به راحتی در دوره های دانشگاهی آلمانی زبان به تحصیل بپردازد. البته ممکن است در مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا برخی از دوره ها به زبان انگلیسی نیز ارائه گردد، اما در حالت کلی دانش و مهارت زبان آلمانی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و انجام کار دانشجویی و زندگی در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی این است که دانشجو دارای ویزای تحصیلی شینگن خواهد بود، از این رو می تواند در خلال تعطیلات دانشگاهی به راحتی به سایر 25 کشور این حوزه معتبر نظیر سوئد، ایتالیا و فرانسه سفر کرده و با بازدید از جاذبه های گردشگری این کشورها، از حضور خود در قاره اروپا لذت فراوانی ببرد.

فقط باید به این موضوع توجه داشته باشید که تقاضا برای تحصیل در دانشگاه های آلمان از سراسر دنیا بسیار زیاد بوده و ممکن است پروسه دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی آلمان برای شما بسیار سخت و زمان بر باشد. اما بدون شک تحصیل در دانشگاه های تراز اول این کشور ارزش تحمل هرگونه سختی و صرف زمان را دارد.

تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی -آلمان

تحصیل در هلند

بنابر آمار ارائه شده توسط وب سایت معتبر masterportal، هلند و یا همان Netherlands، یکی دیگر از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل محسوب می شود. هلند که به کشور گل ها نیز معروف است جزو حوزه معتبر شنگن بوده و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا است.

بد نیست بدانید که در این کشور بیشتر دوره های آموزشی (بیش از 2000 دوره و رشته) به جای ارائه به زبان بومی هلندی Dutch به زبان انگلیسی ارائه می شوند و بسیاری از دانشگاه های هلند دارای سیستم آموزشی و نمره دهی مشابه دانشگاه ها و کالج های آمریکا هستند.

موسسات آموزشی عالی در هلند بر مبنای خلاقیت و نوآوری فعالیت می کنند و دوره های آموزشی این دانشگاه ها دارای برنامه های درسی کاملاً مطابق با رویدادها و مسائل مربوط به رشته های تحصیلی هستند.

از این رو تحصیل در دانشگاه های هلند موجب می شود تا از بهترین آموزش علمی و عملی در طول دوره آموزشی خود برخوردار شوید و با دریافت مدرک دانشگاهی معتبر و قابل پذیرش در سراسر دنیا، فرصت های کاری فوق العاده ای را در پیش روی خود داشته باشید.

همچنین دولت هلند این امکان را به دانشجویان فارغ التحصیل می دهد تا از کارت اقامت یکساله بعد از تحصیل در این کشور برخوردار شده و از این طریق شرایط اقامت و کار دائم در این کشور را فراهم کنند.

باید به این موضوع اشاره کنیم که تحصیل در هلند به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی همانند آلمان کم هزینه نبوده و به طور میانگین برای مقاطع کارشناسی بین 6 تا 10 هزار یورو در سال و برای مقاطع تکمیلی بین 7 تا 20 هزار یورو هزینه خواهد داشت.  

تحصیل در اتریش

در فهرست بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل، اتریش نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی حوزه شنگن است که دوره های دانشگاهی با کیفیتی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. یکی از مزایای برتر تحصیل در دانشگاه های اتریش پایین بودن هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی بوده و همانند دانشگاه های آلمان، یک مزیت رقابتی بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شود.

این کشور با بهره مندی از دانشگاه های با کیفیت و دارای رنکینگ جهانی، ترکیبی از فرهنگ شهروندان آلمانی، ایتالیایی و مجارستانی و رفاه و کیفیت بالای زندگی، تجربه فوق العاده ای از تحصیل را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.

چنانچه در هر کدام از شهرهای اتریش از جمله وین و سالزبورگ مشغول به تحصیل شوید، با معماری و فرهنگی متفاوت و نفیس روبرو شده و زندگی در یکی از کشورهای امن و موفق اروپا را با بالاترین کیفیت آموزشی تجربه خواهید کرد.

اتریش به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی دارای تنوع رشته دانشگاهی زیادی بوده و اغلب دوره های آموزشی با هزینه بسیار پایین و به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می شود که جذابیت تحصیل در این کشور را دوچندان می کند.

تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی اتریش

تحصیل در اسپانیا

در فهرست بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل، اسپانیا یکی از گزینه های در دسترس دانشجویان بین المللی است که با برخورداری از جو صمیمی و دوستانه مردم، آب و هوای گرم و معتدل، هزینه های مناسب و مقرون به صرفه تحصیل و زندگی، انتخاب خوبی برای تحصیل در اروپا محسوب می شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که دوره های آموزشی مختلف در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا به زبان انگلیسی در دانشگاه های اسپانیا ارائه می شوند، اما یادگیری زبان اسپانیایی مورد نیاز شما بوده و بسیاری از دوره های دانشگاهی به این زبان تدریس می شوند.

اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در اسپانیا را دارید، بهتر است از فرصت حضور در این کشور استفاده کرده و به خوبی زبان اسپانیایی را فرا بگیرید، چون اسپانیایی دومین زبان پرکاربرد بعد از انگلیسی در سراسر دنیاست و یادگیری آن در آینده شما تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.

کیفیت آموزشی در دانشگاه های اسپانیا بسیار بالا بوده و به طور میانگین هزینه های تحصیل در آن بین 750 تا 3500 یورو در سال است. این در حالی است که شهریه دانشگاه های خصوصی اسپانیا از سالی 20 هزار یورو نیز فراتر رفته و به بیش از 35 هزار یورو در سال نیز می رسد.

ویزای تحصیلی اسپانیا نیز از نوع ویزای شنگن است و به دانشجو این اجازه را می دهد تا به طور آزادانه و بدون دریافت ویزای مجدد به کشورهای دیگر این حوزه از جمله پرتغال و سوئد سفر کند.

تحصیل در ایتالیا

زمانی که در حال تصمیم گیری در مورد تحصیل در یکی از بهترین کشورهای اروپایی هستید،حتماً به بررسی شرایط و هزینه های تحصیل در ایتالیا نیز بپردازید. این کشور یکی از برترین مقاصد توریستی و تحصیلی دنیا است که از جنبه های مختلف و غنی معماری، هنری، فرهنگی و تاریخی، زندگی شما را تحت شعاع خود قرار می دهد.

در واقع ممکن است وجود جاذبه های توریستی فراوان، مردم خونگرم و صمیمی، رشته های متنوع و در دسترس دانشگاهی انگلیسی زبان، هزینه های مناسب تحصیل و زندگی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، سطح بالای کیفیت تدریس و سیستم آموزشی و بسیاری از موارد دیگر شما را به راحتی ترغیب به انتخاب ایتالیا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور کند.

این در حالی است که شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا به طور میانگین در حدود 900 تا 4000 هزار یورو در سال است و به دلیل وجود مزایای بی شمار تحصیلی در این کشور، گزینه بسیار ایده آل و مطمئنی برای ادامه تحصیل در اروپا محسوب می شود.

تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی - ایتالیا

تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی

اگر به دنبال تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی هستید، نباید به راحتی از کنار نام دانشگاه های فوق العاده با کیفیت و معتبر نروژ، دانمارک، سوئد و فنلاند به عنوان کشورهای موفق حوزه اسکاندیناوی بگذرید.

دانشگاه های کشورهای اسکاندیناوی به ارائه دوره های آموزشی متمرکز بر یادگیری مبتنی بر حل مسئله و پروژه ها و کارهای پیشرفته پژوهشی معروف هستند.

اگر تحصیل در دانشگاه های دانمارک را انتخاب کنید، به سرعت با زندگی در هوای پاک، مناظر طبیعی فوق العاده و شهری که تعداد دوچرخه های آن بیش از مردم است خو می گیرید، اگر به تحصیل در نروژ مشغول شوید، این امکان را دارید تا دوره آموزشی و تحصیلی خود را با فعالیت های متفاوت، متنوع و جذاب فوق برنامه و فضای آزاد تلفیق کرده و تجربه و مهارت فوق العاده ای را برای خود رقم بزنید.

در صورتی که به سراغ تحصیل در دانشگاه های تراز اول سوئد بروید، از سطح بالای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی در این کشور تعجب کرده و می توانید از مزیت تعامل نزدیک و دوستانه با اساتید دانشگاه بیشترین بهره را ببرید.

هزینه تحصیل در هر یک از کشورهای نوردیک و یا همان اسکاندیناوی بسیار معقول و قابل قبول بوده و این امکان را به دانشجو می دهد تا به راحتی دوره های انگلیسی زبان دانشگاه را انتخاب کرده و با زبان انگلیسی با مردم شهر ارتباط برقرار کند.

بنابر اطلاعات وب سایت رنکینگ  topuniversities، کشورهای اسکاندیناوی جزو بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل محسوب می شوند. هزینه های تحصیل در کشور نروژ در مقایسه با سه کشور دیگر این حوزه بسیار پایین و نسبتاً رایگان بوده و همانند آلمان، شرایط تحصیل کم هزینه را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است.

شهریه دانشگاه های فنلاند به طور تقریبی و سالانه از بین 4 هزار تا 20 هزار یور متغیر است، شهریه دانشگاه های دانمارک بین 6 تا 16 هزار یورو در سال است و شهریه دانشگاه های سوئد از بین 8 تا بیش از 20 هزار یورو در سال متغیر است.

تحصیل در فرانسه

بدون شک فرانسه یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل دانشجویان بین المللی محسوب می شود. درست است که بسیاری از دوره های آموزشی دانشگاهی به زبان فرانسوی ارائه می شود و دانشجو ملزم به یادگیری زبان فرانسه است، اما در مقاطع تکمیلی دوره های انگلیسی زبان نیز یافت شده و با بالاترین کیفیت آموزشی به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

معمولاً فرانسه را به کشور عشق، هنر و فرهنگ می شناسند و به عنوان یکی از مقاصد جذاب توریستی و تحصیلی همواره در مرکز توجه شهروندان خارجی از اقصی نقاط دنیا بوده است. یکی از مواردی که موجب می شود تا هر ساله هزاران دانشجو به سمت تحصیل در دانشگاه های فرانسه سرازیر شوند این است که شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه بسیار کم است و شرایط تحصیل را برای دانشجویان بین المللی بسیار آسان و ایده آل می کند.

از این رو بنابر آمار وب سایت studyportals، هزینه تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی فرانسه در هر سال برابر با 170 یورو، هزینه تحصیل کارشناسی ارشد و رشته های مهندسی برابر با مبلغ حدودی 620 یورو، شهریه رشته های تخصصی پزشکی در حدود 450 یورو در سال و برای مقاطع دکتر و فوق دکترا بین 260 تا  380 یورو در سال است!

در فهرست بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل می توان به کشورهای زیر نیز اشاره کرد که انتخاب های خوبی برای تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور محسوب می شوند:

  • بلژیک
  • ایرلند
  • سوئیس
  • پرتغال
  • لهستان
  • اسلوونی
  • استونی
  • اوکراین
  • جمهوری چک
  • یونان
  • رومانی

تحصیل در بهترین کشورهای اروپایی - فرانسه

کم هزینه ترین کشور اروپایی برای تحصیل

اگر در جستجوی بهترین کشور برای تحصیل رایگان و کم هزینه در قاره اروپا هستید، می توانید از بین فرانسه، آلمان و نروژ انتخاب خود را انجام داده و به تحصیل با بالاترین کیفیت ممکن بپردازید.

در واقع هزینه های پرداختی دانشجویان در این کشورها تنها محدود به هزینه های اجرایی ثبت نام، عضویت در گروه های دانشجویی و هزینه های مورد نیاز برای تجهیزات آزمایشگاهی و مواردی از این قبیل است و شهریه ای از دانشجو دریافت نمی شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که علیرغم هزینه های بسیار پایین تحصیل در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و یا نروژ، هزینه های زندگی در این کشورها به یورو بوده و در مقایسه با ایران نسبتاً زیاد خواهد بود. از این رو اگر دارای نمرات و رزومه تحصیلی درخشان نیستید و نمی توانید برای فول فاند تحصیلی اروپا اقدام کنید و از توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی دانشجویی در اروپا برخوردار نیستید، می توانید به سراغ مقصد تحصیلی با کیفیت نزدیک و اروپایی آسیایی ترکیه و یا قبرس شمالی بروید.

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از خدمات مشاوره و ارزیابی تحصیلی لتس گو یونی استفاده کرده و با انتخاب بهترین مقصد تحصیلی و دانشگاه، با اطمینان در مسیر مهاجرت تحصیلی اروپا قدم بگذارید.