بورسیه اراسموس چیست و برای ایرانیان چگونه است؟ اگر به تحصیل در کشورهای اروپایی با بورسیه علاقه دارید، بورسیه اراسموس (Erasmus) از مواردی است که حتما باید در مورد آن اطلاعات کسب کنید. اراسموس یک فاند تحصیلی است که بر اساس توافقی بین کشورهای اروپایی به دانشجویانی که قصد تحصیل در اروپا را دارند، اعطا می‌شود. این بورسیه بسیار خوب و کامل است و می‌تواند هزینه تحصیل و زندگی شما را پوشش دهد.

اگر مایلید تا اطلاعات بیشتری در مورد بورسیه اراسموس کسب کنید و شرایط دریافت بورسیه اراسموس برای ایرانیان را بدانید، با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید. همچنین اگر به مهاجرت تحصیلی به اروپا و سایر کشورهای دنیا علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای ارزیابی شرایط خود و دریافت راهنمایی بیشتر، از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی استفاده کنید.

بورسیه اراسموس

تا به حال به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی، آن هم با یک بورسیه بسیار خوب فکر کرده‌اید؟ برای بسیاری از دانشجویان ایرانی دریافت بورسیه مهم است و برای آنها تحصیل رایگان در اروپا می‌تواند یک اتفاق خیلی خوب باشد، که شاید غیر ممکن به نظر برسد. اما بورسیه اراسموس همان فرصتی است که منتظرش هستید و اگر از دریافت‌کنندگان خوش شانس این بورسیه باشید، تحصیل در اروپا با بورسیه به یک واقعیت تبدیل خواهد شد!

بورسیه اراسموس (Erasmus Mundus scholarship) یک برنامه اعطای بورسیه تحصیلی است که به دانشجویانی که مایل هستند در مقطع ارشد و در کشورهایی که این بورسیه را ارائه می‌کنند تحصیل کنند، داده می‌شود. اسکالرشیپ اراسموس در بهترین دانشگاه‌های اروپا ارائه می‌شود و هدف از این برنامه این است که دانشجویان بین‌المللی را برای تحصیل در قاره اروپا جذب کند.

اراسموس برای حمایت دانشجویان در چندین رشته در مقطع ارشد و همچنین دانشجویانی که تمایل دارند وارد بازار کار شوند و رشته‌های آنها از رشته‌های مورد نیاز اروپا است، ایجاد شده است و دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه شوند، شانس این را دارند که حداقل در 2 کشور اروپایی زندگی و در 3 دانشگاه تحصیل کنند.

بورسیه اراسموس

هر سال دانشجویان زیادی برای دریافت بورسیه تحصیلی اراسموس درخواست می‌دهند و از این بین امسال حدود 22 نفر موفق به اخذ آن شده و از مزایای این بورسیه استفاده می‌کنند. یکی از دلایلی که این فاند تحصیلی در بین دانشجویان بین‌المللی محبوب است این است که اراسموس هزینه ویزا و مهاجرت و تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان از قبیل شهریه دانشگاه و هزینه سفر را تا حد زیادی پوشش می‌دهد.

مبلغ بورسیه به صورت ماهانه به حساب دانشجویان در طول تحصیل مقطع ارشد، که بر اساس رشته شما متفاوت است (12 ماه، 18 ماه یا 24 ماه)، واریز می‌شود و علاوه بر این شما می‌توانید از پوشش خدمات بیمه هم از طریق این بورسیه استفاده کنید. اسکالرشیپ اراسموس کل هزینه‌های مدت تحصیل شما از جمله هزینه کلاس‌ها، تحقیقات، پایان‌نامه و دفاع از پایان‌نامه را پوشش خواهد داد.

بورسیه اراسموس برای ایرانیان

تحصیل در اروپا آرزوی بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان ایرانی است. به این دلیل که علاوه بر دریافت مدرک از دانشگاه‌های معتبر خارجی و یک رزومه تحصیلی خوب، زندگی در کشورهای اروپایی یک تجربه منحصر به فرد و بسیار خوب برای هر شخص می‌تواند باشد و به شما این فرصت را می‌دهد تا سفر کنید و با فرهنگ و زبان‌های دیگر آشنا شوید.

همچنین شما این شانس را خواهید داشت تا به عنوان یک دانشجوی ایرانی تحصیل در بهترین کشورهای اروپا را تجربه کنید و با افراد جامعه ارتباط برقرار کنید و زبان خود را تقویت کنید. اما متاسفانه هنوز امکان تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از ایرانیان به راحتی امکان‌پذیر نیست و یکی از دلایل آن هزینه‌های بالای مهاجرت تحصیلی و زندگی است.

اما بورسیه تحصیلی اراسموس با پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل به شما این امکان را می‌دهد تا به رویای خود برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های اروپا و دنیا دست پیدا کنید و نگران مخارج آن نباشید. با استفاده از این بورسیه شما شانس این را خواهید داشت تا در یک کشور اروپایی مدرن، زندگی و تحصیل کنید و فرصت‌های شغلی بسیاری به دست بیاورید.

برای دریافت بورسیه تحصیلی اراسموس رقابت شدیدی وجود دارد و برای به دست آوردن آن باید دارای شرایطی باشید تا بتوانید شانس خود را افزایش داده و از بین سایر متقاضیان بورسیه را دریافت کنید. در ادامه شرایط دریافت بورسیه اراسموس برای ایرانیان را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

شرایط بورسیه اراسموس

شرایط بورسیه اراسموس برای ایرانیان

همانطور که اشاره کردیم اراسموس، بورسیه‌ای است که در اروپا به دانشجویان خارجی داده می‌شود تا بتوانند تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و بهترین کشورهای اروپا از جمله تحصیل در ایتالیا، آلمان، انگلیس و ... را تجربه کنند.

مهمترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که این فاند تحصیلی به دانشجویان مقطع ارشد داده می‌شود، بنابراین شما باید دارای مدرک کارشناسی بوده و برای مقطع ارشد در اروپا اقدام کنید.

شرایط کلی دریافت بورسیه اراسموس برای ایرانیان به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک کارشناسی از یک دانشگاه و موسسه آموزشی معتبر الزامی است. دقت کنید که اگر هنوز از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل نشده‌اید، اما دانشجوی سال آخر هستید و تاریخ فارغ‌التحصیلی شما قبل از تاریخ ددلاین برای ثبت‌نام بورسیه است، می‌توانید درخواست خود را برای دریافت این اسکالرشیپ ارسال کنید.
  • متقاضی باید شهروند یکی از کشورهای مورد تأیید برای دریافت بورسیه اراسموس باشد. کشورهای مورد تأیید شامل دو گروه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای شرکت‌کننده در ارائه بورسیه هستند. لازم به ذکر است که دانشجویان غیر اروپایی و دانشجویانی که شهروند کشورهای ارائه‌کننده بورسیه تحصیلی اراسموس نیستند، در اولویت دریافت بورسیه قرار دارند.
  • افرادی که از کشورهای غیر اروپایی کاندید دریافت بورسیه می‌شوند باید به قوانین بین‌الملل و اتحادیه اروپا از جمله حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، برابری و حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارند.
  • متقاضی نباید قبلا بورسیه تحصیلی اراسموس دریافت کرده باشد. دانشجویانی که یک بار بورسیه دریافت کرده باشند، واجد شرایط دریافت مجدد این بورسیه نیستند.
  • داشتن مدرک زبان تافل و یا آیلتس.
  • متفاضی نباید سابقه تحصیل بیشتر از 12 ماه در کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای مشارکت‌کننده در اهدای بورسیه تحصیلی اراسموس را داشته باشد. اگر قبلاً بیشتر از 12 ماه در این کشورها تحصیل کرده باشید، به عنوان یک متقاضی بورسیه از اروپا در نظر گرفته خواهید شد و در اولویت دریافت بورسیه نخواهید بود.

کشورهای ارائه‌دهنده بورسیه شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشور نروژ، ترکیه، مقدونیه شمالی، صربستان، ایسلند و لیختن‌اشتاین هستند.

لازم به ذکر است که ثبت‌نام برای فاند تحصیلی اراسموس به صورت آنلاین و از طریق سایت euroculturemaster.eu انجام می‌شود. برای این منظور باید وارد سایت شده و بعد از ایجاد یک حساب کاربری، اطلاعات درخواست شده را تکمیل و سپس مدارک خود را آپلود کنید.

دقت کنید که باید درخواست خود را تا قبل از ددلاین تعیین شده برای بورسیه که 15 ژانویه هر سال است، ارسال کنید. پیشنهاد می‌کنیم که ارسال مدارک و ثبت‌نام را برای روزهای پایانی نگذارید؛ چرا که به دلیل شلوغی و حجم بالای درخواست‌ها در روزهای پایانی باقیمانده به ددلاین، سایت ثبت‌نام ممکن است دچار مشکل شود و این موضوع باعث جا ماندن شما از ثبت‌نام شود.

 

بورسیه اراسموس برای ایرانیان

همچنین دقت کنید که علاوه بر شرایط ذکر شده برای بورسیه، باید شرایط مورد نظر برای دریافت ویزا و پذیرش از دانشگاه را هم داشته باشید.

در نهایت متقاضیان بر اساس رزرومه تحصیلی، توانایی‌های آکادمیک، تجربه و سابقه در نوشتن مقاله، توانایی در صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی و از همه مهمتر بر اساس انگیزه‌نامه برای دریافت اسکالرشیپ اراسموس انتخاب می‌شوند.

بنابراین بسیار مهم است که انگیزه‌نامه بسیار خوبی بنویسید تا هیئت داوری را تحت تأثیر قرار دهید. همچنین فعالیت‌های دیگر مانند رزومه شغلی، فعالیت‌های هنری و ورزشی، فعالیت‌های داوطلبانه، مهارت در زبان انگلیسی، سابقه تدریس و یا مهارت‌های اجتماعی شما هم بسیار مهم است و باید در رزومه شما قید شود.

مدارک لازم برای بورسیه اراسموس چیست؟

اگر برای دریافت بورسیه اراسموس شرایط لازم را داشتید، باید مدارکی را آماده و برای ثبت‌نام اقدام کنید. مدارک لازم برای دریافت بورسیه اراسموس شامل موارد زیر هستند:

  • ترجمه مدرک کارشناسی و ریزنمرات (دقت کنید که اگر مدرک شما تا ددلاین بورسیه آماده نمی‌شود، نیاز به یک نامه رسمی از دانشگاه دارید که در آن اعلام شده باشد شما تمام واحدهای درسی خود را گذرانده‌اید و این نامه باید به جای مدرک تحصیلی آپلود شود.)
  • ترجمه پایان‌نامه تحصیلی در صورت وجود
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس (دانشجویانی که در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کنند و یا مدرک کارشناسی خود را از یک کشور انگلیسی زبان دریافت کرده و یا دوره کارشناسی آنها به زبان انگلیسی بوده است، نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند.)
  • دو عدد توصیه‌نامه دارای امضا که حداقل یک مورد از آنها از طرف استاد دانشگاه شما باشد و دیگری می‌تواند از طرف فرد دیگری مانند کارفرمای سابق شما باشد.
  • کپی پاسپورت و یا کارت شناسایی (توصیه می‌شود دانشجویان ایرانی کپی پاسپورت خود را ارائه کنند.)
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • انگیزه‌نامه با حداکثر 5 هزار کلمه

توجه داشته باشید که تمامی مدارک به جز پایان‌نامه باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند. بعد از ارسال مدارک نتایج در ماه مارس اعلام خواهد شد.

مبلغ بورسیه اراسموس

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اراسموس هزینه‌های تحصیل، زندگی، بیمه و حتی سفر شما را در طول تحصیل مقطع ارشد، که بسته به رشته 1 یا 2 سال است، پوشش خواهد داد. این بورسیه به صورت ماهانه به حساب دانشجو واریز می‌شود و مبلغ آن حدود 1,400 یورو در ماه است که این مقدار امکان یک زندگی ساده و راحت در تمام شهرهای اروپا را به شما خواهد داد.

به علاوه اگر شما دارای مشکلی مانند مشکلات فیزیکی، ذهنی و یا حسی و حرکتی باشید برای حمایت از شما و خدمات مورد نیاز احتمالی شما، مبلغی اضافه‌تر به شما پرداخت خواهد شد. همچنین هزینه‌ای به مبلغ 18,000 یورو برای بیمه درمانی و هزینه سفر و رفت و آمد به تمامی دانشجویان غیر اروپایی و 9,000 یورو برای دانشجویان اروپایی در نظر گرفته می‌شود.

مبلغ بورسیه اراسموس

بورسیه اراسموس شامل چه رشته‌هایی می‌شود؟

هر سال لیست رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد که شامل دریافت بورسیه اراسموس می‌شوند، اعلام می‌شود. در حال حاضر بیش از 170 رشته در بیش از 65 کشور و 400 دانشگاه وجود دارند که می‌توانید با تحصیل در هر یک از آنها واجد شرایط دریافت فاند اراسموس باشید. این رشته‌ها در 16 حیطه مختلف از جمله هنر، علوم پزشکی، شیمی، علوم کامپیوتر و اطلاعات، مهندسی، علوم سیاسی و ... هستند.

در صورت تمایل می‌توانید لیست رشته های دارای بورسیه اراسموس را از طریق لینک داده شده ببینید و بررسی کنید. برای هر رشته اطلاعات مربوط به دانشگاه‌، هزینه، واحدهای درسی، طول دوره و بازار کار نمایش داده شده است. دقت کنید که بر اساس نوع دوره و رشته مورد نظر شما، ممکن است در یک کشور و یا حتی 2 و 3 کشور مشغول به تحصیل شوید.

به عنوان مثال اگر به رشته مهندسی کامپیوتر و تکنولوژی علاقه دارید، تحصیل شما در 3 دانشگاه بریتانی غربی فرانسه (Université Bretagne Sud)، دانشگاه لوکزامبورگ (Université du Luxembourg) و دانشگاه لیبرال بروکسل (Université Libre de Bruxelles) خواهد بود.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی بررسی کردیم که بورسیه اراسموس چیست و برای ایرانیان چگونه است. همانطور که متوجه شدید این بورسیه و فاند تحصیلی یک فرصت بسیار عالی برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد در اروپا را دارند.

با استفاده از این فاند بسیاری از هزینه‌های شما پوشش داده خواهد شد و دغدغه مخارج و شهریه تحصیل که یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های دانشجویان بین‌المللی است برطرف می‌شود. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و بتوانید بورسیه عالی اراسموس را دریافت کنید و از تحصیل در اروپا لذت ببرید!

همچنین اگر مایلید تا در پروسه دریافت و پذیرش تحصیلی و یا بورسیه شرایط خود را ارزیابی کنید و یا در آماده‌سازی مدارک نیاز به کمک دارید، می‌توانید از راهنمایی کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی بهره‌مند شوید.