سوئد یا کانادا؟ کدام کشور برای تحصیل بهتر است؟ کشورهای سوئد و کانادا هر دو کشورهایی پیشرفته هستند و متقاضیان زیادی برای مهاجرت تحصیلی دارند. اما کدامیک برای تحصیل و زندگی مناسب‌ترند؟ برای پاسخ به این سوال باید از جوانب مختلف به مقایسه کانادا و سوئد بپردازیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری درستی انجام دهیم و بهترین انتخاب را داشته باشیم. مطمئنا هر کشور مزایا و معایبی در زمینه‌های مختلف دارد، اما این شما هستید که باید با توجه به شرایط و امکانات خود بهترین گزینه را برای مهاجرت انتخاب کنید.

با توجه به این توضیحات در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، به مقایسه کانادا و سوئد برای تحصیل خواهیم پرداخت تا به متقاضیان مهاجرت به این دو کشور کمک کنیم. علاوه بر این برای هرگونه راهنمایی بیشتر می‌توانید از مشاوره کارشناسان لتسگو یونی استفاده کنید.

شرایط تحصیل در کانادا و سوئد

کشور کانادا کشوری شمالی در همسایگی امریکاست که بعد از روسیه به عنوان دومین کشور پهناور دنیا شناخته می‌شود. این کشور در اکثر نقاط دارای آب و هوایی سرد است اما در استان‌های جنوبی مانند بریتیش کلمبیا آب و هوای گرم و معتدل‌تری دارد. بخش‌های بزرگی از کانادا به دلیل وسعت و سرما، خالی از سکنه است و بهترین مناطق برای زندگی استان‌های جنوبی این کشور هستند. در مقابل، سوئد کشوری اروپایی در حوزه اسکاندیناوی است و در بین کشورهای اروپایی سومین کشور از نظر وسعت است.

سوئد هم مانند کانادا به خصوص در بخش‌های شمالی دارای آب و هوای سرد است و هر دو کشور از شمال نزدیک به قطب قرار دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید به طور کلی آب و هوای سوئد در طول سال از کانادا گرم و معتدل‌تر است. دلیل این مسأله هم جریان‌های گلف استریم در سوئد است که آب‌های گرم را به سوی آتلانتیک می‌آورد و به این ترتیب دمای هوا بالاتر می‌رود.

شرایط تحصیل در کانادا در بین بسیاری از کشورها برای دانشجویان خارجی مطلوب و عالی است. این کشور دارای مهاجران بسیاری است و بنابراین فرهنگ‌های گوناگونی در آن وجود دارد و مهاجرپذیر بودن آن باعث می‌شود شما احساس بدی هنگام مهاجرت به کانادا نداشته باشید. به علاوه در کانادا 223 دانشگاه و موسسه دولتی و خصوصی وجود دارد، که از این بین دانشگاه‌های بسیاری در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. از بهترین دانشگاه‌های کانادا می‌توان به دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک‌گیل و آلبرتا اشاره کرد.

شرایط تحصیل در کانادا و سوئد

کشور سوئد هم دارای دانشگاه‌های بسیار خوبی است. این کشور دارای حدود 50 دانشگاه و موسسه آموزشی است که در بین آنها دانشگاه‌های بزرگ و معروفی مانند دانشگاه استکهلم، لاند و اپسالا وجود دارد. این کشور مردمی با فرهنگ و خونگرم دارد که اکثراً هم مسیحی هستند. نکته‌ای که باید برای تصمیم‌گیری در مورد تحصیل و زندگی در سوئد در نظر بگیرید این است که اکثر رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سوئد به زبان سوئدی تدریس می‌شوند و شما برای پذیرش باید دارای مدرک B2 زبان سوئدی باشید.

اما در کانادا اینطور نیست؛ مردم کشور کانادا اکثراً انگلیسی زبان هستند و فقط در بخش‌هایی از این کشور از جمله در استان کبک مردم به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. واحدهای درسی در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشگاه‌های فرانسوی زبان هم وجود دارند. البته در سوئد هم بیشتر مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند اما به عنوان زبان دوم در نظر گرفته می‌شود. در بعضی از دانشگاه‌های بین‌المللی سوئد امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد.

هزینه تحصیل در کانادا و سوئد

به طور کلی هزینه تحصیل در سوئد ارزان‌تر از کاناداست. اما با این وجود تحصیل در کانادا ارزان‌تر از بسیاری از کشورهاست. هزینه تحصیل در این کشور بر اساس دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است، اما این مبلغ حدوداً بین 20,000 تا 30,000 دلار کانادا در سال خواهد بود. البته شهریه رشته‌هایی مانند MBA، پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی در کشور کانادا بالاتر از این مقدار است و بین 58,000 تا 76,000 دلار کانادا برای سال تحصیلی 2023 اعلام شده است.

هزینه تحصیل در سوئد هم مانند کانادا بر اساس دانشگاه و مقطع و رشته متفاوت است. این هزینه در محدوده 7,000 دلار امریکا تا 12,400 دلار قرار دارد. البته در بعضی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه سلطنتی KTH در استکهلم و دانشگاه سلطنتی موسیقی، شهریه بیشتر و حدود 22,500 دلار امریکا در سال است. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی در هر دو کشور وجود ندارد.

اما معمولاً دانشگاه‌ها و دولت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی در نظر می‌گیرند که بر اساس شرایط شما ممکن است این بورسیه به شما تعلق بگیرد و بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل شما را پوشش دهد. البته افراد زیر 18 سال در هر دو کشور می‌توانند از مدارس دولتی و رایگان استفاده کنند و در این صورت این افراد می‌توانند به همراه یکی از والدین خود به عنوان قیم در این کشورها اقامت داشته باشند.

هزینه تحصیل در کانادا و سوئد

شرایط کاری در کانادا و سوئد

در این قسمت بد نیست تا از شرایط کاری در سوئد و کانادا هم بگوییم و به مقایسه این دو بپردازیم. از آنجایی که هر دو کشور پیشرفته هستند برای چرخه صنعت خود نیاز به نیروی کار دارند. کانادا کشوری است که نسبت به مساحت خود جمعیت زیادی ندارد و به دلیل همین مسأله برای نیاز خود به نیروی کار ماهر، از افراد خارجی استفاده می‌کند و نرخ بیکاری در این کشور از سوئد پایین‌تر است. در سال 2022 نرخ بیکاری در کانادا 4,5 درصد و نرخ بیکاری در سوئد 7,2 درصد بوده است. با توجه به این آمار می‌توان گفت که فرصت‌های شغلی در کانادا بیشتر است.

علاوه بر این در سوئد برای به دست آوردن اکثر موقعیت‌های شغلی باید به زبان سوئدی مسلط باشید، مگر اینکه در شرکت‌های بین‌المللی استخدام شوید و این مورد باعث محدودیت در انتخاب شغل مورد نظرتان می‌شود. ولی در کانادا به این علت که زبان رسمی کشور انگلیسی است شما به راحتی می‌توانید برای شغل دلخواهتان درخواست بدهید. اما به هر صورت هر دو کشور شرایط اقتصادی خوب و نرخ تورم کمی دارند.

لازم به ذکر است برای دریافت ویزای کاری کانادا و یا سوئد باید از طریق جاب آفر و یا برنامه اسکیل ورکر اقدام کنید.

میزان درآمد در کانادا و سوئد

میزان درآمد در این دو کشور به شهر محل زندگی و نوع شغل بستگی دارد. اما به طور کلی بر اساس سایت salaryexplorer میانگین درآمد در سوئد 4,700 دلار امریکا در ماه است و حداقل حقوق 1000 دلار در ماه و حداکثر 21,600 دلار است. درآمد در کانادا هم بسیار تحت تأثیر شغل و شهری است که در آن مشغول به کار هستید. میانگین درآمد در کشور کانادا ماهانه 6,287 دلار کانادا است که در سال برابر با حدود 75,000 دلار است. همچنین بر اساس سایت ca.talent درآمد یک حسابدار در سال 56,758 دلار، درآمد یک مهندس معمار 98,000 دلار، مهندس شیمی 80,000 دلار و مهندس هوا و فضا 93,600 دلار کاناداست.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که درآمد در کانادا بهتر از سوئد است. همچنین نرخ مالیات در کشور کانادا کمتر از سوئد است. میزان مالیات بر درآمد در کانادا 33 درصد و در سوئد 57 درصد است و در هر دو کشور ساعت کاری 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته است. همچنین اگر در حال تحصیل باشید اجازه 20 ساعت کار در هفته را خواهید داشت.

میزان درآمد در کانادا و سوئد

زندگی در سوئد و کانادا چگونه است؟

همانطور که متوجه شدید شرایط و امکانات زندگی هم در کشور سوئد و هم در کشور کانادا خوب است و هر دو جزو کشورهای پیشرفته با سیستم آموزشی و بهداشتی عالی، اقتصاد قدرتمند، امنیت بالا، قوانین حمایت‌کننده از مهاجرین و فرهنگ بالا هستند. اما در بعضی موارد جزئی این دو با یکدیگر تفاوت دارند. مثلاً در سوئد بیشتر به شرایط نگهداری از کودکانی که والدین کارمند دارند و مرخصی بعد از زایمان اهمیت داده می‌شود.

در کانادا به دلیل بزرگ بودن این کشور و زیاد بودن مسافت بین شهرها بعد از مدتی احساس نیاز به یک ماشین و وسیله نقلیه خواهید کرد اما در سوئد شهرها نزدیک به هم هستند.

البته باید گفت که به همین دلیل کانادا دارای شهرهای بزرگ و طبیعت منحصر به فردتری است. در سوئد تکنولوژی بسیار پیشرفته است و برای امور اداری معمولا نیاز به استفاده از کاغذ و روند اداری معمول نیست و این امور از طریق سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود؛ اما در کانادا همچنان از روش‌های کاغذی استفاده می‌شود.

شما در سوئد مانند تمام کشورهای اروپایی یک زندگی ساده و به دور از فشار و استرس را تجربه خواهید کرد. در کانادا سطح زندگی بالاست اما سبک زندگی با کشورهای اروپایی متفاوت است. شما می‌توانید یک زندگی مجلل داشته باشید اما باید برای داشتن آن بسیار کار و تلاش کنید.

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به مقایسه کانادا و سوئد برای تحصیل پرداختیم و این کشورها را از چند جهت بررسی کردیم. اما در نهایت باید این را در نظر بگیرید که انتخاب شما بستگی به شرایط، ويژگی‌های فردی و سبک زندگی که دوست دارید داشته باشید دارد و در کل هر دو کشور زیبا، پیشرفته و دارای امکانات خوبی برای تحصیل و زندگی هستند.

فراموش نکنید که علاوه بر در نظر گرفتن این موارد قبل از تصمیم‌گیری حتماً با یک کارشناس مهاجرتی مجرب صحبت و مشورت کنید. همچنین می‌توانید روی کمک و مشاوره کارشناسان لتسگو یونی هم در این مسیر حساب کنید.