سوئد یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی در اروپاست که مقصد بسیاری از گردشگران و مهاجران است. اما آب و هوای سوئد در طول سال، از آن مواردی است که اگر قصد سفر و یا زندگی در این کشور را دارید باید به آن دقت کنید. خیلی از افراد در مورد آب و هوای سوئد اطلاعات کافی ندارند و بر اساس شنیده‌هایشان دچار یک باور غلط هستند که سوئد یک کشور قطبی است؛ ولی متعجب خواهید شد اگر بگوییم که اتفاقا زمستان سوئد بسیار متعادل تر از چیزی است که تصور می‌کنید!

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم در مورد آب و هوای کشور سوئد در طول سال و فصل‌های مختلف صحبت کنیم و قسمت‌های مختلف این کشور را از نظر آب و هوایی بررسی کنیم. پس اگر به دنبال مهاجرت به سوئد و اقامتی لذت بخش در این کشور هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آب و هوای سوئد

سوئد کشوری در شبه‌جزیره اسکاندیناوی است که از شمال‌شرقی با کشور فنلاند، از طرف غرب با کشور نروژ، از طرف شرق با خلیج بوتنی، از طرف جنوب‌شرق با دریای بالتیک و از طرف جنوب‌غربی با کشور دانمارک همسایه است. به دلیل آب و هوای سرد اسکاندیناوی، اغلب افراد با شنیدن اسم سوئد هوای سرد و یخبندانی مانند قطب را تصور می‌کنند؛ اما واقعیت این است که هوای سوئد به دلیل جریان‌های گلف استریم بسیار متعادل‌تر و ملایم‌تر است.

پایتخت کشور سوئد شهر استکهلم است که در این شهر، به خصوص در تابستان‌ها، هوا عالی است و به طور کلی آسمان این شهر اغلب اوقات نیمه‌ابری است و آب و هوای آن به گونه‌ای است که شما در طول سال احساس خوبی خواهید داشت. سوئد، جزو کشورهای اروپایی و سومین کشور اروپا از لحاظ وسعت در نظر گرفته می‌شود که جمعیت آن حدود 9.6 میلیون نفر است و تراکم جمعیت در این کشور 21 نفر در هر کیلومتر مربع است.

آب و هوای سوئد

بنابراین می‌توان گفت که سوئد تراکم جمعیت کمی دارد. از این میزان جمعیت هم بیشتر آن در جنوب کشور سوئد زندگی می‌کنند. به این دلیل که جنوب سوئد هوا گرمتر از سایر نقاط است. همچنین خوب است که بدانید در سوئد هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان دیده می‌شود و در طول سال، دما معمولاً از 22 درجه فارنهایت تا 72 درجه فارنهایت متغیر است. به علاوه، در سوئد میزان بارندگی نسبتاً کم بوده و حدود 500 تا 700 میلی متر در سال است و فقط در کوه‌های نزدیک به کشور نروژ در غرب میزان بارندگی به 1500 میلی متر می‌رسد.

در ادامه کشور سوئد را از نظر آب و هوایی و اقلیمی به 3 قسمت تقسیم می‌کنیم و به بررسی هر قسمت می‌پردازیم.

شمال یا نورلند (Norrland)

این بخش از سوئد بسیار کم‌جمعیت است و به دلیل آب و هوای بسیار سرد و نزدیک بودن به قطب قابل سکونت نیست و شرایط مناسبی برای زندگی ندارد. این منطقه به دلیل اینکه در بیشتر طول سال دچار برف و یخبندان است هدف بازدید گردشگران هم نیست؛ اما با این حال به دلیل وجود تعداد کمی جاذبه گردشگری مثل شفق قطبی افرادی را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. در زمستان هوای نورلند سرد و خشک است به طوری که دمای زیر صفر درجه تا ماه‌ها ادامه دارد و تابستان دمای هوا به 15 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

بخش میانی یا سویلند (Svealand)

آب و هوای این قسمت در مقایسه با نورلند کمی گرم‌تر و از جنوب سردتر است. این منطقه دارای جنگل‌ها و دریاچه‌های بسیاری است و قسمت شمال‌غربی آن هوای بسیار سردی دارد. همچنین بارش برف در این بخش بسیار زیاد است و پیست‌های اسکی معروفی در این قسمت وجود دارد که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

جنوب یا گوتالند (Götaland)

به طور کلی آب و هوای جنوب سوئد گرم و معتدل‌تر است. در این قسمت دو شهر معروف گوتنبرگ (Gothenburg) و مالمو (Malmö) قرار دارند. میانگین دمای هوا در طول تابستان در گوتنبرگ حداکثر 20 درجه سانتیگراد و حداقل 10 درجه سانتیگراد ثبت شده است. با این حال افزایش دمای 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد هم در روزهای تابستان مشاهده شده است و با این حساب می‌توانید انتظار یک تابستان گرم را داشته باشید.

دمای زمستان در گوتنبرگ معمولا بین 3 تا 5 درجه سانتیگراد بالای صفر است اما به ندرت به منفی 15 درجه هم می‌رسد و با ورزش باد و برف همراه است. بارش برف از اوایل ماه اکتبر تا ماه می ادامه دارد ولی بیشتر در ماه‌های دسامبر تا مارس است که هوا برفی است. آب و هوای شهر مالمو نیز خیلی سرد نمی‌شود و زمستان آن کوتاه است. دمای هوای تابستان هم زیاد نبوده و بین 15 تا 22 درجه متغیر است. در نظر داشته باشید به طور کلی، هوای جنوب سوئد مرطوب است و در سواحل جنوبی حتی در زمستان هم برف کم می‌بارد.

هوای سوئد در زمستان

در ادامه به بررسی آب و هوای سوئد به صورت فصل به فصل می‌پردازیم تا بتوانید برای سفرتان به این کشور بهتر برنامه ریزی کنید؛ پس با ما همراه باشید.

هوای سوئد در زمستان

همانطور که اشاره کردیم سوئد یک کشور 4 فصل در بین کشورهای شینگن است که زمستانی برفی، بهاری کوتاه اما دلپذیر، تابستانی روشن با خورشیدی در نیمه شب! و پاییزی رنگارنگ دارد. بنابراین در هر زمان در طول سال که به کشور سوئد سفر کنید از آن لذت خواهید برد؛ اما به طور کلی بهترین زمان برای سفر به کشور سوئد اواخر فصل بهار و تابستان است؛ یعنی ماه‌های می تا سپتامبر، چرا که در این زمان علاوه بر اینکه دمای هوا معتدل و مطبوع است روزها هم طولانی‌تر هستند.

زمستان سوئد از ماه نوامبر تا فوریه طول می‌کشد و اگر به دنبال یک زمستان جادویی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما زمستان سوئد را ببینید! بارش برف در ماه دسامبر و ژانویه به حداکثر خود می‌رسد اما در ماه فوریه هم همچنان بارش برف ادامه دارد و در قسمت‌های شمالی سوئد تا ماه آوریل هم بارش برف دیده می‌شود و دمای هوا تا منفی 30 درجه سانتیگراد هم می‌رسد. اما در شهر استکلهم به لطف رطوبت هوا، دما نهایتاً تا منفی 10 درجه سانتیگراد پایین می‌آید و سرمای خشک و آزاردهنده‌ای ندارد.

هوای سوئد در تابستان

یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به سوئد تابستان است که از ماه ژوئن تا سپتامبر طول می‌کشد. دمای هوا در تابستان بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد متغیر است و این موقع از سال بهترین وقت برای گردش در طبیعت سوئد، مخصوصا درقسمت‌های جنوبی آن و تفریحاتی مانند قایق‌رانی و شناست. جالب است بدانید در قسمت‌های شمالی سوئد در تابستان خورشید غروب نمی‌کند و می‌توانید خورشید را در آسمان نیمه‌شب هم ببینید! بنابراین چون شب وجود ندارد، شما می‌توانید تمام کارهایی که در روشنایی روز انجام می‌دادید در ساعات نیمه‌شب هم انجام بدهید.

ماه اگوست خشک‌ترین ماه سال در سوئد است اما همچنان بارش باران در این ماه هم دیده می‌شود. پس اگر در این ماه به سوئد سفر کردید کت و بارانی را فراموش نکنید!

هوای سوئد در بهار و پاییز

هوای سوئد در بهار و پاییز

پاییز در سوئد کوتاه است و فقط از ماه سپتامبر تا اکتبر طول می‌کشد؛ در حالی‌که فصل بهار از ماه مارس تا می است. هوا در این دو فصل بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و شما می‌توانید برف را روی زمین در ماه آوریل در مناطق شمالی سوئد هم ببینید. در فصل بهار و پاییز هوا ترکیبی از گرمای تابستان و سرمای زمستان است و رطوبت هوا از هرموقع از سال بیشتر است. پاییز بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی در شمال است و در جنوب هم هوای بارانی به همراه وزش باد را تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

سوئد کشوری است که تقریباً همه نوع آب و هوایی را می‌توانید در آن تجربه کنید. اگر طرفدار سواحل گرم و آب و هوای آفتابی هستید مناطق جنوبی سوئد را به شما پیشنهاد می‌کنیم و اگر علاقه‌مند به تجربه سرما و دیدن شفق‌های قطبی هستید شمال سوئد و قسمت‌های مرکزی آن برای شما مناسب خواهد بود. امیدواریم از این پُست مجله تحصیلی لتسگو یونی که در مورد آب و هوای سوئد در طول سال بود لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد. فراموش نکنید که اگر هرگونه سوال در مورد مهاجرت تحصیلی به کشور سوئد داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما از طریق رزرو وقت مشاوره در ارتباط باشید.