ایالت کالیفرنیا برای زندگی چگونه است؟ اگر قصد اقامت در آمریکا را دارید و به نور خورشید، غذاهای متنوع و خوشمزه و دسترسی راحت به ساحل علاقه‌مند هستید، کالیفرنیا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. ایالت کالیفرنیا یکی از بزرگترین ایالت‌های کشور آمریکا از نظر مساحت و جمعیت است. بنابراین شهرهای بسیاری برای زندگی در آن وجود دارد.

اما بد نیست بدانید کالیفرنیا یکی از گران‌ترین استان‌های آمریکا هم هست و چنانچه قصد مهاجرت به آمریکا و زندگی در این ایالت را دارید، باید خود را برای هزینه‌های بالای زندگی و صرف کردن قسمت زیادی از درآمد خود برای موارد ضروری مانند اجاره خانه و حمل و نقل آماده کنید. اما سایر مزایا و معایب زندگی در کالیفرنیا چیست؟ با ما تا انتهای این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید تا متوجه شوید.

زندگی در ایالت کالیفرنیا

شاید کالیفرنیا بهترین ایالت آمریکا برای زندگی نباشد، اما بدون شک برای مهاجران و افراد تازه‌‌وارد فرصت‌های بی‌شماری در آن وجود دارد. اگر با افرادی که در کالیفرنیا زندگی می‌کنند در مورد اینکه ایالت کالیفرنیا برای زندگی چگونه است صحبت کنید، بدون اتلاف وقت به 3 مورد در مورد این ایالت اشاره می‌کنند: آب و هوا، غذا، رفتار آرام و خونسرد مردم. کالیفرنیا از نظر مساحت به خصوص در خط ساحلی وسعت زیادی از آمریکا را در بر گرفته است.

این استان در بیشتر طول سال آب و هوای گرمی دارد، به طور مثال شهر لس‌آنجلس 263 روز آفتابی دارد. علاوه بر این امکانات زیادی برای استفاده از آفتاب دل‌انگیز در کالیفرنیا وجود دارد. کالیفرنیا دارای 28 پارک ملی از جمله پارک Yosemite ،Sequoia و Joshua Tree است و مکان‌های تفریحی زیادی برای گردشگری و فعالیت‌های خارج از خانه از جمله کوهنوردی و تفریحات ساحلی در آن وجود دارد.

غذاهای خوب و متنوع هم از دیگر مزایای این استان است. محصولات کشاورزی در برخی مناطق آن به خصوص در Central Valley بسیار باکیفیت و دارای قیمت مناسبی هستند. به لطف مهاجران و چندملیتی بودن کالیفرنیا تنوع غذایی هم در این ایالت بالا است. در واقع کالیفرنیا دومین ایالت از نظر تنوع ملیت در آمریکا است که درصد زیادی از جمعیت آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر تصمیم به زندگی در کالیفرنیا را دارید، احتمال زیاد با افراد بسیاری از سایر کشورها در محل کار و زندگی مواجه خواهید شد.

زندگی در کالیفرنیا

آب و هوای کالیفرنیا چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم کالیفرنیا دارای آب و هوای گرم و آفتابی است. البته ایالت کالیفرنیا به دلیل وسعت جغرافیایی در بخش‌های مختلف، دارای آب و هوای متنوع است که به این پدیده میکروکلایمت (microclimates) یا خُرداقلیم گفته می‌شود. میکروکلایمت به این معنی است که دو شهر و منطقه با اینکه از نظر مسافت بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، اما آب و هوای متفاوتی دارند. به عنوان مثال در یک روز تابستانی در شهر پالتو‌آلتو در کالیفرنیا ممکن است دمای هوا 15 درجه سانتیگراد باشد و در شهر سن‌خوزه دما 26 درجه سانتیگراد باشد.

به طور کلی کالیفرنیا از نظر آب و هوا دارای 5 منطقه است:

  • ساحل شمالی (North Coast)
  • ساحل جنوبی (South Coast)
  • دره مرکزی (Central Valley)
  • صحرای کالیفرنیا (California Desert)
  • نوادا و جنگل‌های شمالی (Sierra Nevada and northern forests)

مناطق ساحلی کالیفرنیا بهترین و پایدارترین آب و هوا را دارند و بیشتر جمعیت این ایالت هم در نقاط ساحلی متمرکز شده‌اند؛ طوری که 68 درصد جمعیت کالیفرنیا در مناطق ساحلی آن قرار دارند. به طور کلی ساحل جنوبی گرم‌تر، آفتابی‌تر و خشک‌تر از ساحل شمالی است. به عنوان مثال دمای هوا در لس‌آنجلس در منطقه ساحلی جنوبی، در تابستان 26 درجه سانتیگراد و تعداد روز بارانی در سال 23 روز است. در حالی که در سان‌فرانسیسکو که در منطقه ساحلی شمالی قرار دارد، دمای هوا 15 درجه سانتیگراد و تعداد روز بارانی 45 روز در سال است.

در دره مرکزی فصل‌ها مشخص‌تر از سایر مناطق کالیفرنیا هستند و بیشتر محصولات کشاورزی ایالت در این منطقه تهیه می‌شود. دره مرکزی بعد از مناطق ساحلی بیشترین جمعیت را دارد. به طوریکه بیشتر مردمی که تمایل ندارند در خط ساحلی زندگی کنند در این منطقه و به خصوص در شهرهای ساکرامنتو (Sacramento) و فرزنو (Fresno) ساکن شده‌اند.

جنگل‌های شمالی، بیشترین باران و برف را در کالیفرنیا دارند و دمای هوا در آن سردتر است. بارش برف گاهی دیر اتفاق می‌افتد به طوری که در ماه جولای می‌توانید برای اسکی به نوادا بروید. با این حال جمعیت کمی در این قسمت زندگی می‌کنند و در آخر می‌رسیم به صحرای کالیفرنیا که خالی از سکنه و خشک است و به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط زمین شناخته می‌شود.

هزینه زندگی در ایالت کالیفرنیا

بر اساس فاکتورهای زیادی هزینه زندگی در کالیفرنیا یکی از بیشترین‌ها در آمریکا است؛ مخصوصا در مناطق پرطرفدار و پرجمعیت آن مانند لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو. پیدا کردن منطقه‌ای که ارزان باشد در این ایالت بسیار سخت است. میانگین قیمت خانه در کالیفرنیا 539,800 دلار است که بعد از هاوایی دومین منطقه گران از نظر قیمت خانه است و به همین دلیل هم میزان درآمد در این استان معمولاً بالا است تا تعادل بین درآمد و هزینه تا جای امکان حفظ شود.

اما همچنان نرخ هزینه‌های زندگی در کالیفرنیا 800 درصد است، که بسیار بالاتر از تگزاس با 329 درصد و نیویورک با 488 درصد یا میانگین کل آمریکا که 377 درصد است، قرار می‌گیرد. متاسفانه نرخ قیمت اجاره خانه هم اوضاع بهتری ندارد و قیمت اجاره یک آپارتمان نوساز در کالیفرنیا برابر با 2,507 دلار است که بسیار گران‌تر از نیویورک با میانگین اجاره 2,322 دلار و میانگین اجاره در کل کشور آمریکا با 1,442 دلار است.

بنابراین می‌توان گفت که در کالیفرنیا 44.4 درصد از حقوق یک فرد که تقریباً برابر با نصف آن است، برای اجاره خانه خرج می‌شود. سایر هزینه‌های زندگی در کالیفرنیا بر اساس اطلاعات آماری دپارتمان اقتصاد آمریکا، به طور میانگین برای یک نفر برابر با 46,636 دلار در سال و 3,886 دلار در ماه است. یعنی با صرف این مبلغ هزینه در ماه، می‌توانید در ایالت کالیفرنیا به راحتی زندگی کنید.

هزینه زندگی در کالیفرنیا

میزان درآمد در ایالت کالیفرنیا

در کالیفرنیا فرصت‌های شغلی بی‌شماری به خصوص برای فیلمسازان و افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستن وجود دارد. میزان درآمد این ایالت به تنهایی 2.7 تریلیون دلار است و اگر کالیفرنیا یک کشور بود به عنوان پنجمین کشور ثروتمند دنیا، بالاتر از بریتانیا قرار می‌گرفت. در ایالت کالیفرنیا صنایع بی‌شماری وجود دارد که افراد تازه‌وارد می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

معروف‌ترین صنایع در کالیفرنیا صنعت گردشگری، کشاورزی و تجارت است. در جنوب کالیفرنیا  از جمله شهر لس‌آنجلس صنایعی مانند ساخت فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی درآمد بالایی دارند. همچنین در شهر سان‌فرانسیسکو تکنولوژی درآمد بالایی دارد و شرکت‌های معروفی مانند اپل، گوگل و فیس‌بوک و هزاران شرکت و استارت‌آپ کوچک‌تر در این شهر مشغول به فعالیت هستند.

بنابراین همانطور که گفتیم بیشترین هزینه زندگی مربوط به ایالت کالیفرنیا است، بیشترین حقوق هم در این ایالت به شاغلین داده می‌شود که برابر با 67,739 دلار در سال است و این درآمد بیشتر از میانگین درآمد در تگزاس (56,565 دلار) و نیویورک (62,909 دلار) است.

بهترین شهرهای ایالت کالیفرنیا برای زندگی کدامند؟

کالیفرنیا شهرهای بسیار خوب زیادی برای زندگی و کار دارد که هر کدام استایل و سبک، هزینه و فرصت‌های شغلی خود را دارد. اما در ادامه بهترین شهرهای ایالت کالیفرنیا را برای زندگی بررسی می‌کنیم.

لس‌آنجلس (Los Angeles)

بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیا لس‌آنجلس است که مناطق بسیار خوب زیادی از بورلی‌هیلز تا سانتا مانیکا دارد. اما بزرگی وسعت لس‌آنجلس باعث شده تا مسیرها در آن طولانی شوند و ترافیک آن واقعاً باعث ناراحتی است. افراد معروف زیادی در لس‌آنجلس زندگی می‌کنند اما با در نظر گرفتن جمعیت 4 میلیونی آن شانس بالایی برای دیدن آنها ندارید! صنعت معروف در این شهر فیلم و تلویزیون و موسیقی است و هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در لس‌آنجلس 2,366 دلار در ماه است.

سان‌فرانسیسکو (San Francisco)

سان‌فرانسیسکو علاوه بر اینکه بهترین شهر ایالت کالیفرنیا است، بهترین شهر آمریکا برای زندگی و تحصیل هم هست. این شهر از نظر هزینه‌های زندگی از لس‌آنجلس گران‌تر است. هزینه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در سان‌فرانسیسکو 3,677 دلار در ماه است.

آب و هوای سان‌فرانسیسکو به دلیل اینکه متفاوت از انتظار شما از فصل‌هاست، معروف است. به عنوان مثال گرم‌ترین ماه در این شهر، سپتامبر و اکتبر است و دما بر اساس منطقه‌ای که در آن قرار دارید ممکن است متفاوت باشد. اما فضای شهر و خانه‌ها بسیار زیبا است و رستوران‌ها و پارک‌های بسیار خوبی برای تفریح وجود دارد.

به علاوه کوچک بودن شهر باعث شده تا زیاد در ترافیک معطل نشوید و با ماشین سریع به هر نقطه از شهر که می‌خواهید می‌رسید. معروف‌ترین صنعت و کسب و کار در سان‌فرانسیسکو کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها هستند.

قسمت ساحلی سان‌فرانسیسکو (Bay area)

به این دلیل که سان‌فرانسیسکو شهر کوچکی است جای تعجب ندارد که جمعیت آن بیرون از شهر هم پراکنده شوند. قسمت ساحلی سان‌فرانسیسکو از بهترین مناطق کالیفرنیا برای زندگی است و جایی است که کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، فیسبوک و گوگل قرار دارند. همچنین بعضی از بهترین دانشگاه های آمریکا هم در منطقه Bay area هستند؛ از جمله دانشگاه استنفورد (Stanford University) و دانشگاه کالیفرنیا (University of California-Berkeley).

Bay area مانند سایر مناطق کالیفرنیا و سان‌فرانسیسکو آب و هوای گرمی دارد و شما برای زندگی و رفت و آمد در این منطقه به یک خودرو شخصی نیاز خواهید داشت. همچنین قیمت اجاره خانه در شهرهایی از آن مانند سان‌فرانسیسکو از لس‌آنجلس گران‌تر است. بد نیست بدانید یکی از شهرهای منطقه Bay area شهر سن‌خوزه است که از سان‌فرانسیسکو بزرگ‌تر است؛ بنابراین سان‌فرانسیسکو تنها گزینه شما برای زندگی در این منطقه نیست. هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه در Bay area، به طور متوسط 2,397 دلار در ماه است.

سن‌دیگو (San Diego)

سن‌دیگو دومین شهر بزرگ کالیفرنیا است که در گوشه جنوب غربی این ایالت و نزدیک به مرز مکزیک قرار گرفته است. این شهر علیرغم جمعیت زیادش در مقایسه با لس‌آنجلس بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسد و زندگی کردن در آن حس آرامش به شما می‌دهد.

هوا در این شهر بسیار خوب و مطبوع است و میانگین دما حدود 16 تا 17 درجه سانتیگراد است که البته همین موضوع باعث شده تا قیمت اجاره خانه در این شهر بالا و 1,851 دلار برای یک آپارتمان یک‌خوابه باشد. از معایب سن‌دیگو میزان درآمد پایین آن نسبت به هزینه‌های زندگی است.

ساکرامنتو (Sacramento)

ساکرامنتو بزرگ‌ترین شهر کالیفرنیا و پایتخت این ایالت است. جمعیت ساکرامنتو حدود 495,000 نفر است و 2 ساعت با سان‌فرانسیسکو فاصله دارد. با اینکه فاصله این شهر از سایر شهرهای کالیفرنیا زیاد است اما قیمت اجاره و هزینه‌های زندگی در آن پایین‌تر است. قیمت اجاره در ساکرامنتو به طور میانگین 1,700 دلار در ماه است.

دریاچه‌ها و پارک‌های طبیعی بسیاری در اطراف ساکرامنتو قرار دارد؛ بنابراین نیاز نیست تا مدت زیادی رانندگی کنید تا به دیدن ساحل بروید. اما به دلیل اینکه این شهر از ساحل دور است هوای آن مانند شهرهای ساحلی کالیفرنیا معتدل نیست و تابستان‌های آن گرم‌تر و زمستان‌های آن سردتر است.

بهترین شهرهای ایالت کالیفرنیا

معایب و مزایای زندگی در ایالت کالیفرنیا

اگر در مورد زندگی در ایالت کالیفرنیا فکر می‌کنید، بهتر است تا در یک جمع‌بندی معایب و مزایای زندگی در آن را بدانید و با بررسی آنها تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهید. به طور کلی مزایای زندگی در کالیفرنیا عبارت است از:

دسترسی به طبیعت

مهم نیست شما کجای کالیفرنیا زندگی می‌کنید، فاصله چندانی با پارک‌های جنگلی، کوه و ساحل نخواهید داشت. کالیفرنیا دارای 9 پارک طبیعی است که بیشتر از هر ایالت دیگر در آمریکا است.

دسترسی به انواع غذاهای خوشمزه

اولین چیزی که بعد از اقامت در کالیفرنیا به آن پی می‌برید این است که هیچوقت احساس گرسنگی نخواهید کرد! لس‌آنجلس خانه انواع غذاهای بین‌المللی است که قیمت مناسبی دارند و فقط شهر کوچکی مانند سان‌فرانسیسیکو 7,000 رستوران دارد!

نور خورشید و زمستان ملایم

اگر به روزهای آفتابی و گرما علاقه دارید، کالیفرنیا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. بیشتر روزهای این ایالت آفتابی است و زمستان معتدلی دارد. به جز مناطق مرتفع شما به ندرت بارش برف خواهید داشت. بنابراین اگر سرما برای شما آزاردهنده است، کالیفرنیا محل زندگی خوبی برای شما است.

فرصت‌های شغلی زیاد

در این ایالت فرصت‌های شغلی بسیاری به خصوص در صنعت فیلم‌سازی و تکنولوژی وجود دارد. در سان‌فرانسیسکو حدود 21 درصد از شغل‌ها مربوط به کمپانی‌های فیس‌بوک، نتفلیکس، گوگل، یاهو، اپل و تسلا است.

از دیگر مزایای زندگی در کالیفرنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس آرامش و مردم خونگرم
  • تنوع در ملیت
  • دسترسی به 12 فرودگاه بین المللی

اما در کنار این مزایا زندگی در کالیفرنیا معایبی هم دارد از جمله:

آتش‌سوزی جنگل‌ها و خشکسالی

در چند سال گذشته آتش‌سوزی در جنگل‌ها و خشکسالی در کالیفرنیا رکورددار بوده است. به طوریکه قسمتی از زندگی ساکنین آن درگیر این مسأله شده است و همیشه خطر آتش‌سوزی برای ساکنین کالیفرنیا به خصوص در تابستان وجود دارد. همچنین به دلیل خشکسالی باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

مالیات زیاد و بالا بودن هزینه‌های زندگی

کالیفرنیا یکی از بیشترین نرخ‌های مالیات بر درآمد را در آمریکا دارد که حدود 13.3 درصد است. بنابراین باید بسیار به این مسأله دقت کنید؛ چون به طور قابل توجهی درآمد شما را کاهش می‌دهد. همچنین به علت بالا بودن هزینه‌های زندگی بدون یک درآمد زیاد امکان استفاده از امکانات کالیفرنیا و زندگی راحت در این ایالت برای شما وجود نخواهد داشت. همچنین کالیفرنیا گران‌ترین نرخ بنزین را در آمریکا دارد.

سایر معایب زندگی در کالیفرنیا شامل موارد زیر است:

  • گرمای شدید تابستان
  • ترافیک زیاد و نیاز به یک خودروی شخصی برای رفت و آمد
  • وجود افراد بی‌خانمان زیاد
  • کمبود مدارس دولتی
  • سخت بودن خریدن خانه به علت گرانی

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به طور مفصل توضیح دادیم که ایالت کالیفرنیا برای زندگی چگونه است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از این اطلاعات تصمیم‌گیری نهایی خود را انجام دهید. فراموش نکنید در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی، می‌توانید از مشاوره مهاجرت تحصیلی کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی استفاده کنید.