اگر یک متخصص هستید ویزای کاری برگ برنده شماست! کافیست بهترین کشور برای مهاجرت کاری در سال 2022 را بشناسید. ویزای کاری یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت است که ما آن را با اصطلاح مهاجرت کاری می‌شناسیم اما مهاجرت به کجا؟ بهترین کشور برای اقامت یک متخصص ماهر و باتجربه کجاست؟

بسیاری از افراد تمایل به اقامت دائم در یک کشور خارجی مدرن را دارند اما علاقه و تصمیمی برای ادامه تحصیل ندارند و نمی‌خواهند به عنوان یک پژوهشگر وارد دانشگاه‌های بین‌المللی شوند علاوه بر این سرمایه کافی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در یک کشور خارجی را نیز ندارند، خب این گروه چگونه می‌توانند پاسپورت یکی از بهترین کشورهای جهان را تصاحب کنند؟ با ویزای کار !

حال پرسش اینجاست که چه کسانی واجد شرایط این نوع ویزا و اقامت هستند؟ آیا هرکس که تحصیلات، انرژی و پشتکار کافی داشته باشد می‌تواند ویزای کاری دریافت کند؟ چه صلاحیت‌هایی باید داشته باشد؟ از همه مهم‌تر اینکه بهترین کشور برای مهاجرت کاری کجاست؟

در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی که راهنمای ویزای کاری می‌باشد به شما می‌گوییم که یک نیروی کار جهانی شدن را از کجا باید آغاز کنید.

بهترین کشور برای مهاجرت کاری

مهاجرت کاری

کدام کشورها نیروی کار می‌خواهند؟ ورود با ویزای کار به یکی از کشورهای خارجی راهی فوق‌العاده برای تجربه یک شهروند جهانی شدن است. هرچه این دهکده جهانی قوی‌تر می‌شود مردم کشورهای مختلف نیز بیشتر به دنبال کار در بازارهای پرقدرت جهانی از طریق مهاجرت کاری هستند اما انتخاب بهترین کشور دشوار است.

در گذشته بیشتر اینگونه بود که اکثر مردم تمام عمر خود را در یک حوزه خاص یا با یک کارفرمای مشخص کار می‌کردند و در همان شهر یا کشوری که متولد شده بودند در همان نیز بازنشسته می‌شدند اما امروز دیگر اجباری به این محدودیت نیست.

امروزه تکنولوژی و شیوه زندگی مدرن این فرصت را به شما می‌دهد که گزینه‌هایی فراتر از مرزها برای انتخاب داشته باشید. کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، آغوشی باز برای متخصصان هستند.

اگر سوال شما این است که کدام کشورها نیروی کار می‌خواهند؟ بهتر است بدانید، از جمله بهترین کشورها برای دریافت ویزای کاری را می‌توان مقاصد زیر، عنوان کرد:

  • انگلستان
  • آلمان
  • چین
  • ترکیه
  • استرالیا
  • کانادا
  • فرانسه
  • سوئیس
  • نیوزلند
  • هلند
  • هنگ کنگ
  • ایالات متحده آمریکا

قرار گرفتن نام کشور آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های تجارت جهانی و بازار کار بین‌المللی در انتهای این لیست به دلیل دشوار بودن دریافت ویزای کاری این کشور برای ایرانیان می‌باشد.

با هر متر و معیاری که بخواهیم بسنجیم قطعا آمریکا نه تنها یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری است بلکه می‌تواند در صدر نیز قرار گیرد اما در حال حاضر صدور ویزای کار آمریکا برای ایرانیان بسیار محدود بوده و مهاجرت به این کشور غالبا با ویزای تحصیلی امکان‌پذیر است.

مهاجرت کاری تصمیم آسان و کوچکی نیست. متقاضی باید با تهیه یک رزومه دقیق از تمام مهارت‌ها و سوابق کاری خود که حرفی نیز برای گفتن داشته باشد، به دنبال یک شغل خوب در یک محیط حرفه‌ای باشد. توجه داشته باشید که امنیت شغلی و درآمد در این انتخاب حرف اول را می‌زند.

زیرا زمانی که با ویزای کاری وارد خاک یک کشور خارجی می‌شوید حضور قانونی شما در آن کشور تنها تا زمانی امکان‌پذیر است که در موقعیت شغلی تعیین شده مشغول به کار بوده و درآمد قانونی همراه با دریافت بیمه و پرداخت مالیات داشته باشید. بنابراین اعتبار مجموعه‌ای که با آن کار می‌کنید تاثیر قابل توجهی در امنیت شغلی و موفقیت مهاجرت کاری شما خواهد داشت.

بهترین کشور برای کار

هیچ‌کس در موقعیتی نیست که بتواند معادلات جهانی و آینده بازار کار یک رشته یا کشور را با ضریب اطمینان صد درصد پیش‌بینی کند اما مشاوران مهاجرتی می‌توانند به شما بگویند که احتمالا بهترین کشور برای کار و مهارت شما کجاست و کم‌خطرترین گزینه کدام است.

درآمد از دیگر معیارهایی است که هنگام انتخاب مقصد خود باید به آن توجه داشته باشید. زمانی که به عنوان یک نیروی کار خارجی وارد سرزمینی غریبه می‌شوید احتمالا در مدیریت مالی هزینه‌ها چالش خواهید داشت. درآمد همان چیزی است که می‌تواند رضایت شما از زندگی در دنیایی جدید را تامین کند. 

پس اینطور می‌توان گفت که احتمالا بهترین کشور برای مهاجرت کاری همان کشورهایی هستند که صندلی‌های خالی زیادی برای پردرآمدترین شغل های جهان دارند از جذب نیروی کار خارجی برای نشست بر روی این صندلی‌ها استقبال می‌کنند.

شما چقدر واجد شرایط تصاحب این موقعیت‌های شغلی هستید؟ مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی می‌توانند رزومه شما را برای این مشاغل و مهاجرت کاری ارزیابی کنند.

بهترین کشور برای این نوع مهاجرت کشورهایی هستند که اقتصادی رو به رشد داشته و به متخصصانی در حوزه‌های علمی و خدماتی نیاز دارند که احتیاجات آن‌ها برای افزایش رفاه شهروندان را تامین نماید یعنی کشورهایی که جذب نیروی کار خارجی را نیرو محرکه‌ای پرقدرت برای رشد هرچه بیشتر در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدانند. 

اگر بخواهیم تمام این معیارها را در کنار یکدیگر قرار دهیم احتمالا گزینه‌های چندان زیادی نخواهیم داشت. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که فهرست بهترین کشورها برای ویزای کاری فهرستی طولانی باشد.

با این حال انتخاب میان بهتر و بهترین نیز دشوار است. از یک سو تعداد افراد تحصیل کرده و متخصص هر روز در حال افزایش است و از سویی دیگر قوانین صدور ویزا و مهاجرت نیز در حال سخت‌تر شدن است. بنابراین فرصتی برای آزمون و خطا نیست. فرد موفق کسی است که از ابتدا با مشاورانی مجرب مشورت نموده و با کسب آگاهی لازم انتخابی هوشمندانه انجام دهد.

بهترین کشور برای مهاجرت کاری

بهترین کشور برای کار قطعا ارتباط نزدیکی با بهترین شغل برای مهاجرت دارد. یک مهاجرت کاری زمانی با رضایت کامل و عالی همراه می‌شود که شما بتوانید نامزد یکی از بهترین شغل‌ها در یکی از بهترین کشورها باشید و این اتفاق نمی‌افتد مگر با تلاش و آگاهی.

هر کدام از کشورهایی که در لیست بالا به آن‌ها اشاره کردیم بازار کار منحصر به فرد خود را داشته و در گروهی از مشاغل تقاضای بیشتری دارند.

در این بخش به بررسی 10 کشور برتر در مهاجرت کاری می‌پردازیم. بهتر است قبل از آن، در مجله سایت لتسگو یونی با مفهوم جاب آفر آشنا شوید.

شاخص‌های اقتصاد جهانی، رونق بازار کار، نرخ پایین بیکاری، فرهنگ مهاجرپذیر، سهولت و شفافیت در صدور ویزای کاری، وجود برنامه‌ای سازمان یافته برای جذب پیوسته نیروی کار خارجی، درآمد مطلوب، اوقات فراغت کافی، برابری جنسیتی و کیفیت زندگی از جمله معیارهایی هستند که در انتخاب این بهترین کشورها نقش داشته‌اند.

توجه داشته باشید که کشورهای موجود در این لیست به ترتیب عددی رتبه‌بندی نشده‌اند و با توجه به نکاتی که برای انتخاب مقصد مهاجرتی گفتیم هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای یک متقاضی خاص بهترین باشند اما قطعا از سرمایه‌گذاری بر روی هیچ یک از این گزینه‌ها پشیمان نخواهید شد.

کانادا

کاملا قابل پیش‌بینی است که به عنوان یک ایرانی زمانی که صحبت از بهترین کشور برای مهاجرت کاری به میان می‌آید کانادا جزء نخستین گزینه‌هایی باشد که به ذهن می‌رسد. در یک دهه اخیر کانادا در صدر کشورهای محبوب برای مهاجرت به ویژه با ویزای کاری قرار گرفته و همچنان برنامه‌های بسیاری برای جذب نیروی کار خارجی دارد.

ورک پرمیت کانادا یکی از بهترین و شاید آسان‌ترین راه‌ها برای مهاجرت به این کشور است که به دو شکل مجوز کار باز و مجوز کار بسته صادر می‌شود. در ورک پرمیت بسته متقاضی باید برای یک موقعیت شغلی خاص ویزا دریافت نماید در حالی که با ورک پرمیت آزاد کانادا می‌تواند در هر شغل مجازی که صلاحیت و تخصص آن را دارد مشغول به کار شود. 

این کشور هر ساله لیستی با عنوان مشاغل مورد نیاز کانادا را اعلام نموده و به متقاضیانی از سراسر جهان اجازه می‌دهد تا با کسب امتیاز لازم شانس خود را برای دریافت ویزای کاری کانادا امتحان کنند. ویزای کاری کانادا از جمله بهترین راه‌هایی است که از طریق آن می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقامت دائم و شهروندی کانادا را به دست آورید.

مهاجرت کاری به کانادا

کانادا یکی از بهترین کشور ها برای مهاجرت کاری است که فهرست کاملی از مزایای شغلی از جمله مرخصی طولانی والدین پس از تولد فرزند همراه با حقوق، 25 روز مرخصی در سال و بالاترین حداقل دستمزد در آمریکای شمالی را دارا می باشد.

تمرکز بر تعادل میان ساعات کاری و ساعات استراحت یکی از سیاست‌های اصلی در این کشور است که موجب می‌شوند سرپرستان خانوار بتوانند اوقات خوشی را کنار اعضای خانواده خود داشته باشند.

اگر به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط دارید کانادا می‌توانید گزینه‌ای طلایی برای دریافت ویزای کاری باشد. مشاغل مرتبط با حوزه فناری اطلاعات، انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی بالاترین تقاضا برای جذب نیروی کار را در این کشور دارند.

انگلستان

مانند کانادا مهاجرت به انگلیس می‌تواند انتخابی عالی برای متقاضیانی باشد که با یک رزومه پربار به دنبال موقعیت شغلی به زبان انگلیسی هستند. بر اساس نتایج آماری، انگلستان همواره در میان 5 کشور برتر برای مهاجرت کاری قرار داشته است که در میان ایرانیان نیز محبوبیت بالایی دارد. 

پس از نزدیک به یک دهه تعلل در جذب نیروی کار خارجی این کشور از سال 2022 به طور مجدد برنامه‌های متنوعی را برای صدور ویزاهای کاری تدوین نموده است که از این میان ویزای نیروی کار ماهر و ویزای کار برای استعدادهای بین‌المللی از جمله محبوب‌ترین‌ها هستند. ویزای نیروی کار فصلی نیز می‌تواند گزینه وسوسه‌کننده‌ای باشد.

در حال حاضر انگلستان یکی از بالاترین میانگین‌های درآمد سالانه در میان کشورهای اروپایی را به خود اختصاص داده و نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است. این کشور به سرعت در مسیر پیشرفت و ترقی حرکت نموده و همچنان به نیروی متخصص زیادی برای موفقیت در این مسیر نیاز دارد.

آلمان

آلمان اگر اولین انتخاب بسیاری از ایرانیان برای مهاجرت کاری نباشد قطعا یکی از اولین‌هاست. کمتر پیش می‌آید که فردی با تخصص و مهارت بالا به ویژه در حوزه‌های فنی و مهندسی و بهداشت و درمان برای ویزای کار آلمان اقدام نموده و دست خالی برگردد.

تنها مشکل احتمالا تسلط به زبان آلمانی خواهد بود که جهت دریافت ویزای کاری معمولا باید حداقل مدرک سطح b1 یا b2 زبان آلمانی را داشته باشید.

آلمان به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو در جهان و در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا مملو از فرصت‌های بسیار برای کسانی است که به دنبال ورود به بازار کار جهانی هستند. به ویژه مهندسان علوم و فناوری‌های نوین شانس بالایی برای رسیدن به قله‌های موفقیت در این کشور دارند.

آلمان از جمله معدود کشورهایی است که ویزای کاری نیز صادر می‌کند تا متقاضیان بتوانند با حضور در این کشور شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

هلند

در همسایگی آلمان کشور دیگری وجود دارد که یکی دیگر از قطب‌های مهاجرت کاری اروپا به حساب می‌آید. کشور هلند به کیفیت بالای زندگی و تعادل میان کار و تفریح شهرت دارد. اگر به مشاغل پژوهشی و آکادمیک علاقه دارید گزینه‌های شغلی موجود در این کشور را از دست ندهید. 

مهاجرت کاری به اروپا

کشور هلند فعالانه به دنبال کارآفرینان بین‌المللی است که بتوانند با حمایت دولت این کشور، ایده‌های خود را پرورش داده و موجب رشد اقتصادی و سیاسی هلند در عرصه جهانی شوند. کار در هلند برای شهروندان غیر اروپایی نیازمند دریافت یک پیشنهاد کاری یا همان Job Offer است. احتمال اینکه بتوانید در هلند به زبان انگلیسی کار کنید زیاد است.

چین

چین به عنوان یکی از ابر قدرت‌های جهان در تمام حوزه‌های اقتصادی و تجاری همواره فرصت‌های شغلی بسیاری را پیش روی متقاضیان جهانی قرار داده است. این کشور در حال حاضر به دنبال نیروی کار ماهر به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و علوم نوین می‌باشد.

دولت چین اخیرا تسهیلاتی را برای جذب نیروی کار خارجی در نظر گرفته و صدور ویزای کاری این کشور را برای ایرانیان آسان نموده است. با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ و معتبر در این کشور فعالیت بین‌المللی دارند احتمال اینکه بتوانید با تسلط بر زبان انگلیسی در چین کار پیدا کنید وجود دارد. 

هنگ کنگ

شاید مهاجرت کاری به هنگ کنگ در میان ایرانیان اتفاقی پرتکرار و آشنا نباشد، اما قطعا هنگ کنگ یکی از بهترین مقصدها برای کار است. این کلانشهر خودمختار در حال حاضر یکی از نقاط حساس و بااهمیت تجارت بین‌المللی می باشد. کمتر شرکت بزرگ و شناخته شده‌ای وجود دارد که در هنگ کنگ شعبه‌ای نداشته باشد. 

زبان رسمی در این منطقه چینی و انگلیسی است و بخش قابل توجهی از جمعیت آن را متخصصان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. هنگ کنگ در میان ده کشور صادر کننده برتر جهان قرار گرفته و واحد پول آن یعنی دلار هنگ کنگ رتبه هشتمین ارز رایج تبادلی جهان را به خود اختصاص داده است. 

از جمله بهترین و محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به هنگ کنگ از طریق دریافت ویزای QMAS می‌باشد که به دارنده خود اجازه می‌دهد به طور مستقیم در این کشور مشغول به کار و کسب درآمد شود. برای رسیدن به این منظور باید امتیاز بالایی در جدول امتیازات QMAS به دست آورید.

استرالیا

استرالیا یکی دیگر از اعضای پرطرفدار در فهرست بهترین کشور برای مهاجرت کاری است که همواره به عنوان کشوری با کیفیت زندگی عالی، استانداردهای شغلی بالا و رضایتمندی شهروندان شناخته می‌شود. استرالیا دارای رتبه 10 فهرست رتبه‌بندی شاخص توسعه انسانی(HDI) در سطح جهانی می‌باشد. اقتصاد اصلی این کشور حول خدمات و صادرات کالا شکل گرفته است.

شهروندان این کشور به لطف دستمزد نسبتا بالا از سطح زندگی مطلوبی برخوردار هستند. تعادل رضایت‌بخش میان ساعات کاری و اوقات فراغت از جمله مزایای اصلی کار در استرالیا می‌باشد.

همچنین در صورتی که بتوانید صلاحیت و مهارت خود را در مشاغل مورد تقاضای استرالیا ثابت کنید این کشور یکی از راحت‌ترین مقصدها برای صدور ویزای کاری است. فاصله چندانی میان ویزای کاری استرالیا و رسیدن به پاسپورت آن وجود ندارد.

نیوزلند 

هر منبعی را که زیر و رو کنید نیوزلند را به عنوان نامی پرتکرار در حوزه ویزای کاری خواهید یافت. اگر جوانی هستید که به دنبال گسترش چشم‌انداز خود از طریق یک ماجراجویی بزرگ است نیوزلند می‌تواند یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها باشد.

علاوه بر صنعت پررونق گردشگری که متخصصان حوزه مدیریت توریست و کسب و کار را به سمت خود می کشاند شرکت‌های تولید محصولات کشاورزی نیز در این کشور بسیار فعال هستند.

نیوزلند سرزمینی است که در آن می توانید دانش علمی خود را به یک محصول و خدمت عملی تبدیل کنید. این کشور از هر تجربه تازه‌ای استقبال می‌کند و علی رغم پیشرفت‌های صورت گرفته همچنان مسیری طولانی در راه رشد و توسعه دارد که کاملا وابسته به جذب نیروی کار خارجی است.

به عنوان یک کشور جزیره‌ای و نسبتا دور افتاده هزینه زندگی در نیوزلند قابل توجه است اما به همان میزان فرصت‌های شغلی در آن فراوان و میانگین دستمزدها بالا می‌باشد. افرادی که مهارت و تحصیلات حرفه‌ای خاصی در تمام حوزه‌های مهندسی تا کشاورزی و مدیریت دارند می‌توانند برای دریافت ویزای کار نیوزلند اقدام کنند.

فرانسه

یکی دیگر از کشورهای اروپایی که در فهرست بهترین کشور برای ویزای کاری قرار می گیرد سرزمین عاشقان هنر و ادبیات یا همان فرانسه است. فرانسه همچنان یکی از سردمداران سیاست، علم و هنر در جهان است که میانگین درآمد سالانه در آن بسیار بیشتر از سایر کشورهای پیشرفته اروپایی می باشد.

بهترین کشور برای مهاجرت کاری

فرانسه دارای یکی از بزرگ‌ترین و پایدارترین اقتصادها در نرخ رشد بخش‌های صنعتی و خدماتی است. این کشور با پشتیبانی از نوآوری‌های علمی و هنری، کارآفرینی‌های کوچک و بزرگ و فرصت‌های شغلی فراوان، آینده‌ای مرفه و زیبا را برای متقاضیان ویزای کاری خود ترسیم می‌نماید.

زندگی در فرانسه به دلیل آب و هوای عالی، امکان آموزش رایگان، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با یارانه دولتی، تفریحات کم‌نظیر و درآمد مطلوب می تواند سرزمینی رویایی برای آن دسته از متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا باشد که به زبان فرانسوی تسلط دارند.

ترکیه

زمانی که به دنبال بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان هستیم قطعا نمی‌توانیم از کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه چشم‌پوشی کنیم. هم اکنون که ما در حال گردش در این فهرست هستیم بسیاری از مردم خاورمیانه که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته و در یک رشته یا حرفه خاص تسلط دارند بار خود را برای مهاجرت کاری به ترکیه بسته‌اند. 

اشتغال آسان، تناسب میان روزهای کاری و اوقات فراغت و تعادل میان سرانه درآمد و هزینه‌های زندگی از جمله مزایایی است که ترکیه را به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت کاری، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری تبدیل نموده است. وجود نمایندگی اکثر شرکت‌های بزرگ اروپایی در این کشور موجب شده است تا ترکیه همواره فعالانه و مشتاق به دنبال جذب نیروی کار خارجی ماهر باشد. 

سخن پایانی

فهرست بهترین کشور برای مهاجرت کاری، تنها به همین 10 گزینه محدود نشده و همچنان جای کشورهای فوق‌العاده دیگری از جمله دانمارک، سوئد، سوئیس، ژاپن و ... در آن خالی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع ویزای کاری و راه‌های مهاجرت از طریق آن کافیست با مشاوران حرفه‌ای تیم لتسگو یونی در تماس باشید.