بهترین شغل ها برای مهاجرت کدامند و با بهترین شغل بهتر است برای مهاجرت به کدام کشور اقدام کرد؟ در این پُست به مشاغل محبوب کشورها میپردازیم. بهتر است بدانید با هر روشی که به دنبال ورود به هر نقطه‌ای از کره زمین باشید، لازم است قبل از همه چیز بدانید که بهترین شغل برای مهاجرت کدام است؟

می‌گوییم از هر روشی زیرا شما به عنوان یک مهاجر در هر کجای دنیا که زندگی کنید به درآمد نیاز دارید و این درآمد باید از طریق کار کردن مستقیم یا سرمایه‌گذاری در یک بخش اقتصادی تامین شود.

حتی اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی و از طریق ویزای تحصیلی پای در یک کشور خارجی بگذارید و دانشگاه بخشی از هزینه‌های تحصیل شما را تعهد کرده باشد باز هم احتمالا برای تامین بخشی از مخارج زندگی خود نیازمند یک شغل هستید. 

در صورتی که به دنبال مهاجرت از طریق ویزای کاری باشید نیز گزینه اول و آخر شما پیدا کردن یک شغل در کشور مقصد است که باید از میان بهترین شغل ها انتخاب شود. در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادا نیز دانشجویان باید پس از فارغ‌التحصیلی از طریق ویزای کاری اقامت خود را حفظ نمایند، اما کدام شغل‌ها اکنون در لیست بهترین‌های 2024 قرار دارند؟ پردرآمدترین شغل های جهان کدامند؟ 

با تحصیل در کدام رشته می‌توانیم شانس بالایی برای پیدا کردن شغل پس از اتمام تحصیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته باشیم؟ اگر ثروتمند شدن را دوست دارین بهترین گزینه برای ثروتمند شدن یک مهاجر کدام است؟

در این محتوا از مجله مهاجرتی لتسگو یونی می‌خواهیم نبض بازار کار جهانی را بگیریم، بنابراین به شما توصیه میکنیم بادقت و تا انتها این مطلب مهم را مطالعه نمایید و در صورت نیاز به راهنمایی، از مشاوره سایت لتسگویونی بهره‌مند شوید.

بهترین شغل ها برای مهاجرت

وقتی می‌گوییم بهترین شغل‌ها منظورمان چه نوع شغلی است؟ معیار این بهترین بودن چیست؟ بدون شک معیارهای مختلفی برای چسباندن برچسب "بهترین بودن" وجود دارد که برخی از آن‌ها معیارهایی عمومی هستند و برخی دیگر به اهداف و شرایط خاص هر فرد از مهاجرت بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین معیارها، بازار کار قوی برای شغل مورد نظر است. اینکه در هر مقصد مهاجرتی بازار کار چه شغل هایی قوی‌تر است و علاوه بر حال حاضر، در چشم اندازه چند ساله نیز کدام مشاغل بالاترین میزان تقاضا را در آن مقصد خواهند داشت. برای یک دانشجوی مهاجر که به دنبال پیدا کردن بهترین موقعیت‌های شغلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از فارغ‌التحصیلی می‌باشد تقاضای بازار اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهترین شغل ها برای مهاجرت

قانونی بودن و میزان درآمد از دیگر معیارهای انتخاب بهترین شغل برای مهاجرت است. درآمد یک شغل باید متناسب با مخارج زندگی فرد پس از مهاجرت بوده و رابطه معقولی میان میزان درآمد و میزان هزینه وجود داشته باشد. احتمالا بهترین شغل‌ها در یک جامعه مشاغلی هستند که در طول سال با افزایش میزان دستمزد همراه باشند. 

ارتباط رشته تحصیلی با شغلی که از آن درآمد کسب می‌کنیم نیز اهمیت دارد. اکثر ما تمایل داریم در همان تخصصی کار کنیم که وابسته به رشته تحصیلی ما در دانشگاه یا کالج بوده است. این امتیاز از یک سو موجب بهبود کیفیت عملکرد شده و از سویی دیگر تاثیر بسیار مثبتی بر اعتماد به نفس و رضایتمندی فرد دارد.

با این اوصاف شاید سخت باشد که بخواهیم یک لیست کلی از بهترین شغل‌ها برای مهاجرت در سراسر دنیا ارائه کنیم زیرا بازار کار هر کشوری وابسته به جایگاه سیاسی و شرایط اقتصادی_اجتماعی آن متفاوت است. مهم است که بدانیم به دنبال بهترین شغل برای مهاجرت به یک کشور کوچک با اقتصادی خدماتی هستیم یا یکی از قطب‌های اقتصادی جهان با صنعت قوی! مقصد مهاجرت شما کجاست؟

بهترین شغل ها برای مهاجرت به کانادا

برررسی این لیست را از محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی جهان در چند دهه اخیر آغاز می‌کنیم. ویزای کاری را می‌توان یکی از پرطرفدارترین انواع روش‌ها برای مهاجرت به کانادا دانست چرا که این کشور با توجه به جمعیت نسبتا کم و فضای گسترده نیازمند گسترش خود همچنان فضای خالی بسیار زیادی برای جذب نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در تخصص‌های مختلف دارد.

اگر سودای مهاجرت به دومین کشور پهناور جهان را در سر دارید و از یک رزومه حرفه‌ای و خوب برخوردار هستید، حتما نگاهی به لیست 10 شغل برتر در کانادا برای سال 2024 بیندازید:

مدیران کسب و کار

به جرات می‌توان گفت که تقریبا تمام گرایش‌های رشته مدیریت این سال‌ها در صدر بهترین شغل برای مهاجرت در اکثر کشورهای تراز اول جهان قرار دارند که در این میان مدیران کسب و کار و متخصصان مدیریت امور مالی گل سرسبد هستند. تقریبا غیر ممکن است که به عنوان یک متخصص رشته MBA از یکی از دانشکده‌های تجارت کانادا فارغ‌التحصیل شوید و یک شغل خوب در انتظارتان نباشد. متوسط درآمد ساعتی این شغل در کانادا حدود 50 دلار است.

توسعه دهنده نرم‌افزار

توسعه دهندگان نرم‌افزار و پلتفرم‌های مجازی که در اصطلاح Developer نامیده می‌شوند، همچنان در میان پرتقاضاترین نیروهای کار در کانادا قرار دارند، زیرا تمام کسب و کارهای جدید و قدیمی‌تر همچنان نیاز دارند که وارد ارتباطات جهانی و دنیای الکترونیک شوند. متوسط درآمد ساعتی این شغل در کانادا حدود 38.5 دلار است.

مدیر فروش و بازاریابی

وقتی به کشوری با قدرت اقتصادی بالا مانند کانادا مهاجرت می‌کنید احتمالا همیشه از این شانس برخوردار هستید که به عنوان یک کارشناس فروش یا همان بازاریاب در یک شرکت بزرگ یا کوچک مشغول به کار شوید. متوسط درآمد ساعتی این شغل در کانادا حدود 43.2 دلار است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2028 بیش از 19,000 موقعیت شغلی جدی برای بازاریابی، روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ در کانادا ایجاد شود. 

پرستار

کانادا به عنوان دارنده یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمان در سطح بین‌المللی، همواره نیاز گسترده به افراد متخصص در این حوزه دارد به ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا نیاز جدی به استخدام پرستار در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کانادا به طرز چشمگیری افزاش یافته است. میانگین درآمد ساعتی پرستاران در کانادا حدود 40 دلار می‌باشد.

راننده

رانندگانی که وسایل نقلیه تجاری سنگین را برای حمل محصولات جابه‌جا می‌کنند از جمله مشاغل همواره پرتقاضا در کانادا هستند. این شغل حدود 19.5 دلار در ساعت درآمد دارد.

سرویس خدمات مشتریان

وظیفه اصلی کارکنان سرویس خدمات مشتریان که در اصطلاح CSR نامیده می‌شود، پاسخگویی به مشکلات مشتریان پس از خرید محصول یا دریافت خدمت از طریق ایمیل، چت، تماس تلفنی یا به شکل حضوری می‌باشد. این شغل حدود 19 دلار در هر ساعت درآمد دارد.

مهندس

وقتی می‌گوییم مهندس منظور جامعه‌ی بزرگ مهندسانی است که در بخش‌های مختلف ساخت و تولید و به حرکت درآوردن موتور تولید و صنعت یک کشور نقش دارند. انواع مختلفی از مهندسان در سراسر کانادا مورد تقاضا هستند؛ خواه با زیرساخت فیزیکی یا مجازی! میانگین دستمزد ساعتی یک مهندس متخصص در کانادا حدود 44 دلار می‌باشد.

حسابدار

پس از مدیران کسب و کار، حسابداران دیگر بازوی قدرتمند شرکت‌های تجاری بزرگ و کوچک در کانادا هستند که تمایل به جذب نیروهای مهاجر اما حرفه‌ای دارند. میانگین ساعتی دستمزد یک حسابدار در این کشور حدود 35.7 دلار است.

مدیر منابع انسانی (HR)

افزایش بهره‌وری با حداقل هزینه در گرو عملکرد یک مدیر منابع انسانی خلاق و کار آزموده است که نیاز به آن در بخش‌های مختلف شرکت‌ها و سازمان‌های کانادای به شدت احساس می‌شود. اگر در زمینه منابع انسانی، مدیریت و روانشناسی تخصص دارید احتمالا HR جزء بهترین مشاغل برای مهاجرت شما به کانادا خواهد بود. دستمزد ساعتی این شغل حدود 50 دلار در ساعت است.

برقکار و جوشکار

از مهندسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان که بگذریم، کانادا بازار کار بسیار پر رونقی برای تکنسین‌های فنی یا به اصطلاح دست به آچارهاست. اگر یک جوشکار یا برقکار ماهر هستید می‌توانید تا 30 دلار در ساعت حتی درآمد کسب کنید.

بهترین شغل ها برای مهاجرت به آمریکا

پس از کانادا، قطعا صف متقاضیان مهاجرت به آمریکا یکی از طولانی‌ترین صف‌های مهاجرتی است. برای مهاجرت ایرانیان به کانادا باید توجه داشته باشید که در حال حاضر محتمل‌ترین شانس موجود برای دریافت ویزای آمریکا از طریق ویزای تحصیلی است بنابراین پیش از اپلای در یک رشته تحصیلی باید از بازار کار آن در آمریکا آگاه شوید.

بهترین موقعیت‌های کاری و پردرآمدترین شغل در آمریکا را می‌توانید در مشاغلی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با این حوزه‌ها هستند جستجو کنید:

ساخت و ساز
کشاورزی
معماری و مهندسی 
مراقبت‌های بهداشتی و درمانی
تولید محصولات کارخانه‌ای
حمل و نقل و ترانزیت
ریاضیات و علوم کامپیوتر

اگر بخواهیم لیست بهترین مشاغل برای زندگی در آمریکا را با همین لیست در کانادا مقایسه کنیم احتمالا در می‌یابیم که اگرچه موارد مشترک بسیاری وجود دارد اما می‌توان گفت که آمریکا بیشتر بر روی مشاغل مربوط به تولید محصول، توسعه فناوری و زیر ساخت و رشد صنایع تاکید دارد در حالی که مشاغل به اصطلاح مهندسی نرم و مدیریتی در کانادا پرتقاضا‌تر است.

بهترین شغل ها برای مهاجرت به آمریکا

بهترین شغل ها برای مهاجرت به استرالیا

موضوع مهمی که در ارتباط با مهاجرت کاری به استرالیا وجود دارد سقف اشتغال است. منظور از سقف اشتغال این است که هر ساله برای هر موقعیت شغلی تنها تعداد مشخصی دعوتنامه کاری قابل صدور است و این موضوع امکان مهاجرت کاری به این کشور را سخت‌تر می‌کند.

هدف از این برنامه این است که دولت استرالیا مطمئن یابد که تنوع شغلی رعایت شده و تعداد بسیار زیادی از مهاجران تنها در تعداد محدودی شغل پراکنده نشوند. بنابراین حتی اگر شما به دنبال یکی از شغل‌های پرتقاضا در استرالیا باشید در صورتی که دیر به خود بجنبید و حد نصاب آن شغل تکمیل شده باشد تا سال آینده هیچ دعوتنامه مازادی برای آن گروه شغلی صادر نخواهد شد.

توجه به افزایش یا کاهش سقف جذب یک موقعیت شغلی در طی چند سال اخیر می‌تواند یکی از معیارهایی باشد که شما را به سمت شغل های پرتقاضا در چند سال آینده استرالیا هدایت کند برای مثال در سال 2021، سقف جذب پرستاران در مراکز بهداشتی و درمانی استرالیا 17859 نفر بوده در حالی که این عدد در سال 2019 تنها 350 نفر بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پرستاری همچنان جزء مشاغل پرتقاضا در این کشور است. 

در مقابل بررسی‌های نشان می‌دهد که تعداد دعوتنامه کاری صادر شده برای موقعیت شغلی برنامه نویس کامپیوتر در سال 2021 نسبت به سال 2019 حدود 340 نفر کاهش داشته است و میزان جذب برای این تخصص فعلا سیر صعودی ندارد. مشاغلی که تقاضا برای جذب آن‌ها در دو سال اخیر افزایش چشمگیر داشته‌اند عبارتند از:

معلمان دوره متوسطه، مدیران ساخت و ساز، تکنسین‌های فنی مانند لوله‌کش، برقکار، جوشکار و ...، استاد و پژوهشگر دانشگاهی، کارگران صنایع فولاد، پزشک عمومی، مدیران کسب و کار، معلمان دوره پیش دبستانی و دبستانی، مهندسان بخش مکانیک و تولید، حسابدار و کارشناس امور اداری، علوم آزمایشگاهی، کار درمانگران، مهندس برق، مربی پرورش حیوانات.

اگر بخواهیم این بازار کار را در یک نگاه جمع‌بندی کنیم می‌توان گفت که بهترین شغل ها برای اقامت در استرالیا در این حوزه‌ها قرار دارند:

مراقبت‌های بهداشتی-درمانی و کمک‌های اجتماعی
خدمات فنی و مهندسی
آموزش و پرورش
ساخت و ساز 

بهترین شغل ها برای مهاجرت به آلمان

آلمان را شاید بتوان در صدر کشورهایی قرار داد که دارای بیشترین متقاضی برای دریافت ویزای کاری است. نیروی کار ماهر بین‌المللی، آلمان را مقصدی درخشان برای پیشرفت شغلی خود می‌داند. آلمان به عنوان برترین اقتصاد اروپا، به دنبال افرادی است که از تجربه حرفه‌ای قابل توجهی برخوردار بوده و در عین حال پشتکار بسیار بالایی داشته باشند.

در سال 2024 بالاترین تقاضا برای جذب نیروی کار در آلمان از میان این مشاغل خواهد بود که برخی از آن‌ها در لیست پردرآمدترین شغل در آلمان قرار دارند:

متخصصان فناوری اطلاعات
پژوهشگران و دانشمندان
مهندسان برق
تحلیلگران علم داده
پرستاران و مراقبان بهداشت و درمان
توسعه دهندگان نرم افزار
مشاوران کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ
ریاضی‌دانان
مهندسان مکانیک
پزشکان
تکنسین‌های الکترونیک
مهندسان عمران
مهندسان مکاترونیک

بهترین شغل ها برای مهاجرت به اروپا

بهترین شغل ها برای مهاجرت به هلند

کشور هلند در همسایگی آلمان از دیگر کشورهایی است که هر ساله با حجم عظیمی از مهاجران جویای کار روبه‌رو است. خوب است بدانید که هلند از جمله کشورهای اروپایی است که پایین‌ترین نرخ بیکاری را داشته و در عین حال مالیات بر درآمد قابل توجهی دریافت می‌کند. بر اساس گزارش منابع معتبر میانگین درآمد خالص ماهیانه در هلند حدود 2341 یورو می‌باشد که مبلغ قابل قبولی است.

در چشم انداز کوتاه مدت آتی، در بخش‌های صنایع خلاق، فناوری اطلاعات و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی تقاضای پایدار برای جذب نیروی کار ماهر در هلند وجود دارد. بنابراین اگر عضوی از جامعه مهندسان، نواندیشان و مخترعین، متخصصان بهداشت و درمان یا IT هستید هلند می‌تواند مقص مناسبی برای کاریابی شما باشد.

بهترین شغل ها برای مهاجرت به سوئد

در میان کشورهای اسکاندیناوی، همچنان سوئد را می‌توان محبوب‌ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی و کار دانست که آغوش خود را سخاوتمندانه به روی مهاجران سراسر دنیا باز کرده است اما کدام موقعیت‌های شغلی بازار کار و درآمد خوبی در سوئد، یکی از 5 کشور مرفه جهان، دارند؟

در سوئد نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای رو به رشد و توسعه یافته اروپایی مانند هلند و آلمان، موقعیت‌های شغلی وابسته به ساخت و ساز، مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار پرتقاضا هستند که به نیروهای کار مهاجر نیز تعلق می‌گیرند.

بهترین شغل ها برای مهاجرت به فرانسه

حداقل دستمزدها در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، حدود 1500 یورو معادل 1680 دلار در ماه است که بر این اساس میانگین حقوق ماهیانه یک نیروی کار ماهر در این کشور حدود 2250 یورو می‌باشد. از این اعداد و ارقام می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه نرخ بیکاری در فرانسه بالاتر از میانگین اتحادیه است اما سرانه درآمد در آن نیز یکی از بالاترین رقم‌های اتحادیه اروپا می‌باشد.

از جمله مشاغل پرتقاضا و پرطرفدار در فرانسه که از دستمزد ماهیانه بالایی نیز برخوردار هستند می‌توان به فعالان حوزه ساخت و ساز، مهندس، متخصصان بهداشت و درمان، مددکاری اجتماعی، کارشناسان فروش و معلمان مدارس اشاره کرد. 

بهترین شغل ها برای مهاجرت به ژاپن

اگر از اروپا و آمریکا گذر کنیم و پا در میان مهاجرپذیرترین کشورهای آسیایی بگذاریم احتمالا ژاپن به عنوان یکی از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت کاری توجه ما را به خود جلب خواهد کرد. اگر می‌خواهید به عنوان یک نیروی کار پا در ژاپن بگذارید خیلی جایی برای اشتباه نیست و باید واقعا در تخصص خود حرفه‌ای رفتار کنید.

از بهترین شغل‌ها برای اقامت در ژاپن عبارتند از:

معلم زبان انگلیسی
کارشناس IT
مترجم زبان 
کارشناس فروش محصول
نیروی نظامی 
بانکدار
مهندس

سخن پایانی

در این محتوای کوتاه تلاش نمودیم تا بهترین موقعیت‌های شغلی که در برترین کشورهای مهاجرپذیر جهان در انتظار ما هستند را معرفی نماییم. اگر بخواهیم نگاهی کلی داشته باشیم می‌توان اینگونه جمع بندی نمود که مشاغل مرتبط با ساخت و تولید، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، فناوری اطلاعات و کارگرهای ماهر بخش ساختمانی و صنعتی از جمله مشاغل پرتقاضا در تمام این کشورها هستند.

با این وجود اگر به دنبال مهاجرت کاری هستید باید مقصد مهاجرتی خود را متناسب با توانمندی‌های فردی و رزومه حرفه‌ای خاص خود انتخاب کنید و این امر نیازمند اطلاع از جزئیات بازار کار هرکشور است. برای ارزیابی گزینه‌های پیش روی خود می‌توانید به مشاوران مجرب لتسگو یونی اعتماد کنید.