در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آزمون pte برای مهاجرت به کانادا چیست؟ چه کشورهایی pte را قبول دارند، مدت اعتبار مدرک pte چقدر است، سیستم نمره دهی آن به چه صورت است و در کنار آن به سایر جزئیات مهم این مدرک و آزمون بین المللی زبان بپردازیم.

آزمون PTE

خیلی از افراد متقاضی ادامه تحصیل در کانادا اینطور فکر می کنند که تنها آزمون IELTS برای مهاجرت به کانادا و ادامه تحصیل در این کشور مورد نیاز بوده و نمی توان با سایر مدارک زبان بین المللی برای پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد.

اما در حقیقت این طرز فکر اشتباه بوده و می‌توان بنابر شرایط و قوانین پذیرش موسسات آموزشی و دانشگاه‌های کانادا، با استفاده از سایر آزمون‌های بین المللی و مدارک زبان از جمله مدرک PTE نیز اقدام به ثبت نام و ادامه تحصیل در کانادا کرد.

مدرک pte برای مهاجرت کانادا

مدرک PTE برای مهاجرت به کانادا چیست

مدرک PTE آکادمیک یک آزمون ارزیابی انگلیسی مبتنی بر کامپیوتر و 3 ساعته است که توانایی و مهارت های زبانی شما در سطح دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهد. PTE نام اختصاری آزمون زبان انگلیسی پیرسون است که مهارت های ارتباطی فرد از جمله خواندن، نوشتن، گوش دادن و مکالمه را از طریق سوالات و با استفاده از منابع معتبر خود مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

همچنین آزمون و مدرک PTE بازخوردی برای فعال سازی مهارت ها در حالت‌های تسلط شفاهی، دستور زبان، واژگان، گفتار کتبی، تلفظ و هجی کردن به فرد ارائه می‌دهد.

سیستم نمره دهی PTE

آزمون و مدرک PTE از یک فناوری امتیازدهی خودکار استفاده می کند و به شرکت کنندگان این آزمون زبان بین المللی از بین نمرات 10 تا 90 امتیاز و نمره براساس مهارت های زبانی داده می شود.سیستم نمره دهی آزمون پیرسون PTE از استاندارد جهانی GSE تبعیت می‌کند.

بنابر آمار، نمره بالای 79 درصد مدرک PTE زبان، نمره بسیار خوبی محسوب شده و شانس دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ممتاز و مهاجرت به کانادا را افزایش می‌دهد.

اگر بخواهیم نمرات مدرک PTE را با سایر آزمون های معتبر زبان مقایسه کنیم، معادل نمرات آزمون PTE به شرح زیر خواهد بود:

سطح A2: معادل PTE جنرال سطح 1 و نمره 30 تا 42 آزمون PTE آکادمیک

سطح B1: معادل PTE جنرال سطح 2، نمره 43 تا 58 آزمون PTE آکادمیک، نمره آیلتس 4 تا 4.5 و نمره 57 تا 86 آزمون تافل  iBT

سطح B2: معادل PTE جنرال سطح 3، نمره 59 تا 75 آزمون PTE آکادمیک، نمره 5 تا 6.5 آزمون آیلتس و نمره 87 تا 109 آزمون تافل iBT

سطح C1: معادل PTE جنرال سطح 4، نمره 76 تا 84 آزمون PTE آکادمیک، نمره 7 تا 8 آزمون آیلتس و نمره 110 تا 120 آزمون تافل iBT

سطح C2: معادل PTE جنرال سطح 5، نمره 85+ آزمون PTE آکادمیک، نمره 8.5 تا 9 آزمون آیلتس

در حالت کلی، نمره 50 تا 63 مدرک PTE، نمره واجد شرایط و قابل قبول محسوب می‌شود، اما برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بهتر است نمرات 65 تا 75 آزمون PTE کسب شود.

در همین رابطه خواندن مطلب همه چیز درباره آزمون تافل برای مهاجرت تحصیلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شرکت در آزمون pte آکادمیک

مدت اعتبار مدرک pte

به طور کلی آزمون و مدرک PTE زبان برای 2 سال دارای اعتبار است. این زمان از تاریخ برگزاری امتحان محاسبه می شود. از این رو شما می توانید برای انجام اموری نظیر اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه و یا مهاجرت به کانادا، از این مدرک معتبر زبان برای 2 سال استفاده نمایید.

زمانی که اعتبار 2 ساله مدرک PTE به پایان برسد، وب سایت رسمی PTE، نتایج آزمون زبان شما را از داخل وب سایت حذف می کند. این بدین معنی است که دیگر امکان دسترسی به نتیجه آزمون شما وجود نداشته و نمی توان از آن برای امور مهاجرت استفاده نمود.

فرمت آزمون PTE به چه صورت است

مدرک PTE به یک آزمون سنجش مهارت های زبان دانشجویی معروف است. از این رو، این آزمون از 4 بخش اصلی سنجش زبان شکل گرفته است. این بخش ها شامل مهارت خواندن reading، مهارت نوشتن writing، مهارت شنیدن و مکالمه listening and speaking می‌شود.

عموماً، دو مهارت مکالمه و نوشتن در یک بخش با یکدیگر ترکیب می شوند و دو مهارت خواندن و شنیدن نیز در دو بخش مجزا قرار می گیرند. مجموع زمان آزمون و مدرک PTE 3 ساعت است که از این زمان بین 77 تا 93 دقیقه به بخش نوشتن و مکالمه اختصاص دارد. بین 32 تا 40 دقیقه به بخش خواندن و بین 45 تا 57 دقیقه به بخش شنیدن زبان اختصاص پیدا می‌کند.

در خلال آزمون PTE، یک زمان استراحت 10 دقیقه ای اختیاری نیز بین دو بخش خواندن و شنیدن وجود دارد. در این آزمون زبان انواع مختلف سوالات از جمله چند گزینه‌ای تا نوشتن مقاله و تفسیر اطلاعات وجود دارد.

به طور کلی آزمون و مدرک PTE، زبان انگلیسی آکادمیک و دنیای واقعی را مورد ارزیابی قرار می دهد، از این رو شما گزیده هایی از سخنرانی ها را شنیده و با نمودارهای گرافیکی و چارت ها روبرو خواهید شد.

در این آزمون، شما با انواع مختلفی از لهجه ها از جمله انگلیسی (بریتانیایی) و آمریکایی تا لهجه‌های غیربومی روبرو خواهید شد و بدین خاطر در معرض انواع لهجه‌هایی که در زندگی روزمره با آنها روبرو می شوید قرار خواهید گرفت. در ادامه به بررسی هر یک از بخش های امتحان PTE می‌پردازیم:

مراکز برگزاری آزمون pte

مهارت مکالمه

بخش مکالمه مدرک PTE این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که آیا متقاضی قادر به مکالمه صحیح انگلیسی هست یا خیر. تلفظ صحیح واژه‌ها و جریان آن به هنگام چک کردن این بخش به خاطر سپرده می‌شود.

در بخش مهارت مکالمه آزمون PTE سوالاتی نظیر معرفی فردی، نمایش عکس و درخواست برای توضیح آن وجود دارد و براساس معیارهای مختلف به متقاضی نمره داده می‌شود. بخش مهارت مکالمه توسط یک ضبط کننده صدا انجام می شود و دانشجو می‌تواند سوال را خوانده و با شروع کردن فعالیت دستگاه ضبط صوت، پاسخ را ضبط نماید.

مهارت نوشتاری

بخش نوشتاری آزمون و مدرک PTE شامل مقالات و نامه‌ها می‌شود. در این بخش، عنوان های عمومی به دانشجویان داده می شود تا مهارت های نوشتاری آنها به خوبی مورد سنجش قرار گیرد. این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است چون دانشجویان باید برای تحصیل در خارج، در امتحان های مختلف شرکت کرده و جواب سوالات را بنویسند.

به طور کلی بخش یک که شامل دو مهارت مکالمه و نوشتن می‌شود، بین 77 تا 93 دقیقه بوده و موارد زیر را شامل می‌شود:

  • معرفی شخصی
  • خواندن با صدای بلند
  • تکرار جملات
  • توضیح عکس
  • بازگویی محتوای سخنرانی
  • پاسخ به سوالات کوتاه
  • خلاصه نویسی متن نوشتاری
  • مقاله (20 دقیقه)

مهارت خواندن

این بخش از مهارت های آزمون و مدرک PTE شامل موضوعات و مقالات مختلف می شود. ممکن است یک داستان به متقاضی داده شود و بعد از خواندن داستان، دانشجو ملزم به پاسخ دادن به سوالات مرتبط با این داستان خواهد بود.

به طور معمول این بخش از آزمون و مدرک PTE شامل سوالات چند گزینه ای می شود، از این رو دانشجو نباید بین گزینه های موجود دچار سردرگمی شود. بدین وسیله، ممتحن می تواند متوجه این موضوع شود که دانشجو توانایی درک مطلب به زبان انگلیسی را بعد از خواندن آن داشته است.

زمان این بخش معمولاً بین 32 تا 40 دقیقه است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • خواندن و نوشتن: پر کردن جاهای خالی
  • سوالات چند گزینه ای، انتخاب چندین پاسخ مختلف
  • مرتب سازی دوباره پارگراف ها
  • بخش خواندن: پر کردن جاهای خالی
  • سوالات چند گزینه ای، انتخاب یک پاسخ واحد

شرکت در آزمون جنرال pte

مهارت شنیدن

این مهارت زبان در آزمون و مدرک PTE بسیار مهم است، این بدین خاطر است که ممکن است دانشجو توانایی درک زبان انگلیسی به لهجه استرالیایی را نداشته باشد. به همین خاطر، بسیاری از دانشجویان شرکت کننده نمرات کمتری در بخش شنیداری آزمون PTE دریافت می‌کنند.

در این بخش، داستان‌های کوتاه و پارگراف‌هایی وجود دارد که شرکت کننده شنیده و سپس به صورت نوشته کل آن را خلاصه نویسی می‌کند.

همچنین بخش شنیداری دارای سوالات چند گزینه ای و پر کردن جاهای خالی نیز هست و از این طریق، فرد را به روش‌های مختلف امتحان می کند. بخش شنیداری این موضوع را مشخص می‌کند که دانشجو تا چه اندازه در زمان برگزاری سخنرانی‌ها در دانشگاه، آن را متوجه خواهد شد.

زمان این بخش بین 45 تا 57 دقیقه است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • خلاصه نویسی متن گفتاری
  • سوالات چند گزینه ای ، انتخاب پاسخ چندگانه
  • پر کردن جاهای خالی
  • هایلات و برجسته سازی خلاصه صحیح
  • سوالات چند گزینه ای، انتخاب یک پاسخ واحد
  • انتخاب کلمات گم شده
  • هایلایت واژه های نادرست
  • نوشتن از روی دیکته جمله

چه کشورهایی pte را قبول دارند

بنابر آمار ارائه شده در وب سایت رسمی پیرسون، کشورهای زیادی از جمله استرالیا، آمریکا، انگلیس، ایرلند، سنگاپور، کانادا، نیوزلند، روسیه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، لهستان، آرژانتین، ایتالیا، ژاپن، جمهوری چک، چین و برزیل، مدرک PTE را برای انواع مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی و یا مهاجرت کاری قبول می‌کنند.

چگونه برای آزمون PTE ثبت نام کنیم

اگر متقاضی شرکت در آزمون PTE هستید، باید به وب سایت رسمی https://pearsonpte.com/book-now مراجعه کرده و یک حساب کاربری بسازید. با ایجاد حساب کاربری، یک ایمیل تائید ظرف 48 ساعت برای شما ارسال می‌شود.

سپس با استفاده از ایمیل و اطلاعات ثبت نام، وارد حساب کاربری خود شده و اطلاعات ضروری نظیر نوع آزمونی که می خواهید بدهید، اطلاعات شخصی مطابق با جزئیات پاسپورت، اطلاعات امتحان قبلی (در صورت وجود) را وارد می‌کنید.

در مرحله بعدی باید زمان برگزاری آزمون آنلاین خود را مشخص کنید. از این رو باید تاریخ و مرکز آزمون دلخواه خود را در وب سایت تعیین کنید. با تکمیل این بخش به صفحه ای ارجاع داده می شوید که خلاصه اطلاعات مهم ثبت نام از جمله تاریخ آزمون PTE، مرکز برگزاری، نوع آزمون (عمومی و یا آکادمیک)، هزینه ها و غیره را به شما نمایش می‌دهد.

اگر قصد تغییری در اطلاعات ورودی و زمان برگزاری امتحان PTE دارید، باید پیش از پرداخت هزینه آزمون آن را انجام دهید. هزینه آزمون PTE آکادمیک با احتساب مالیات برابر با 375 دلار استرالیا و یا 289 دلار آمریکا است. در صورتی که ظرف 48 ساعت از تاریخ آزمون PTE ثبت نام توسط متقاضی انجام شود، یک هزینه دیرکرد 82.50 دلار استرالیایی و یا معادل 64 دلار آمریکا از متقاضی دریافت خواهد شد.

آزمون های آکادمیک PTE در مراکز امتحان پیرسون در سراسر دنیا برگزار می شود. در حال حاضر، سازمان پیرسون دارای نمایندگی در ایران نیست، از این رو متقاضیان باید در یکی از مراکز نزدیک به ایران از جمله ترکیه، آذربایجان و یا امارات، آزمون PTE خود را بدهند.

آزمون آکادمیک PTE در طول سال و در بازه های مختلفی برگزار می شود و متقاضی باید برای شرکت در این آزمون زبان اینترنتی، در زمان و تاریخ مقرر در محل برگزاری آزمون در یکی از کشورهای خارجی حاضر شود.

این در حالی است که آزمون PTE عمومی یا همان General تنها 3 بار در سال در ماه های می، جون و دسامبر گرفته می شود. شما می توانید با رجوع به وب سایت رسمی PTE از تاریخ های در دسترس باخبر شوید.

لازم به ذکر است که حداقل سن شرکت در آزمون PTE هجده سال است و متقاضیان کمتر از این سن باید دارای رضایت نامه رسمی والدین در زمان شرکت در امتحان pte باشند.

نتایج آزمون PTE ظرف 5 روز کاری در وب سایت رسمی پیرسون در دسترس متقاضیان خواهد بود، شما می‌توانید با ورود به حساب کاربری و مراجعه به بخش View Score Report از نمره خود مطلع شده و پرینت آن را برای دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر خود در کانادا ارسال کنید.

شما می توانید به طور همزمان برای هفت موسسه آموزشی و دانشگاه خارجی نمره آزمون و مدرک PTE خود را ارسال نمایید. تا پایان اعتبار دو ساله مدرک PTE، ارسال گزارش آزمون به موسسات آموزشی و موارد مشابه بدون هزینه بوده و از طریق وب سایت رسمی PTE برای دانشجو در دسترس است.

ثبت نام آزمون pte

چگونه می توان آزمون PTE را دوباره زمان بندی کرد

به طور کلی قوانین زمان بندی مجدد امتحان pte شامل موارد زیر می‌شود:

  • در صورتی که قبل از 14 روز مانده به زمان برگزاری امتحان، قصد زمان بندی مجدد تاریخ آزمون را داشته باشید، نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت.
  • اگر در کمتر از 14 روز و قبل از 7 روز مانده به زمان برگزاری آزمون PTE قصد تغییر زمان امتحان را داشته باشید، ملزم به پرداخت 50 درصد از هزینه آزمون هستید.
  • در صورتی که در کمتر از 7 روز مانده به زمان برگزاری آزمون PTE قصد تغییر زمان امتحان خود را داشته باشید، ملزم به پرداخت کامل هزینه آزمون خواهید بود.
  • اگر تا حداکثر 14 روز قبل از زمان برگزاری امتحان، قصد کنسل کردن درخواست خود را داشته باشید، تمام هزینه آزمون به شما بازگردانده خواهد شد.
  • اگر در کمتر از 14 روز و بیشتر از 7 روز مانده به زمان آزمون PTE، قصد کنسل کردن درخواست خود را داشته باشید، 50 درصد هزینه پرداختی به شما عودت داده می شود.
  • اما در صورتی که در کمتر از 7 روز از زمان امتحان، قصد کنسل کردن داشته باشید، هیچ هزینه‌ای به شما پس داده نخواهد شد.

مزایای شرکت در آزمون PTE

  • یک امتحان کاملاً مبتنی بر کامپیوتر در محیطی امن و بدون استرس
  • امکان برنامه ریزی مجدد زمان آزمون تا 24 ساعت قبل از شروع آزمون
  • تنوع تاریخ ها و زمان های برگزاری آزمون PTE در طول سال
  • نمره گرفتن در این آزمون زبان در مقایسه با سایر آزمون های ارزیابی مهارت های زبان راحت تر است.
  • نتایج آزمون PTE در حداکثر 5 روز کاری آماده می‌شود.
  • مدرک PTE در کشورهای بسیار زیادی از جمله انگلیس، استرالیا، کانادا، آمریکا، نیوزلند و ایرلند مورد پذیرش قرار می گیرد
  • از پروسه امتحانی راحت و قابل فهمی برخوردار است.

 بین آزمون PTE و آیلتس کدام آسان تر است

نمی توان به این سوال جواب دقیقی داد. تا زمانی که در امتحانات آمادگی هر دو آزمون شرکت نکرده باشید و تفاوت این دو امتحان زبان را به خوبی درک نکنید، نمی‌توانید در مورد آسان و یا سخت بودن هر یک از آنها تصمیم گیری نمایید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که بخش مکالمه آزمون PTE شامل ضبط صدا می شود، این در حالی است که در بخش مشابه آزمون آیلتس، ممتحن به صورت حضوری با متقاضی مصاحبه کرده و به ارزیابی مهارت های گفتاری وی می پردازد. (این موضوع می تواند موجب ایجاد استرس برای خیلی از افراد شود)

در صورتی که در امتحان شبیه سازی ماک هر دو آزمون شرکت کنید، می توانید نتایج هر بخش از امتحانات را آنالیز کرده و بخش های نوشتاری و گفتاری هر یک را با دیگری مقایسه کنید تا در نهایت بتوانید تصمیم گیری کنید که روند کدامیک از آزمون های زبان بین المللی برای شما آسان تر بوده و می تواند نمره نهایی بهتری را برای شما رقم بزند.

خوشبختانه برای تحصیل در کانادا و مهاجرت به این کشور پهناور، اغلب آزمون های بین المللی تافل، آیلتس، PTE و یا حتی دولینگو مورد پذیرش واقع می‌شود، اما بهتر است پیش از اقدام برای مهاجرت و اخذ انواع مدارک پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا، از مورد قبول بودن آزمون زبان توسط دپارتمان پذیرش دانشگاه و سفارت کانادا مطمئن شوید.

شما می توانید در صورت تمایل از انواع خدمات پذیرش تحصیلی رایگان لتس گو یونی در این زمینه استفاده کرده و با بهره مندی از ارزیابی آنلاین و مشاوره تخصصی، بهترین انتخاب را برای آینده خود و یا فرزندتان رقم بزنید.