کشور ترکیه یک کشور در میان دو قاره است و همانند یک پل میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است، به طوری که برخی از شهرهای این کشور در قاره آسیا و برخی دیگر در قاره اروپا قرار گرفته‌اند و از این رو در یک موقعیت جغرافیایی استثنایی واقع شده که از جنبه‌های مختلف مورد توجه جهانیان است.

ترکیه یکی از مهمترین همسایه‌های کشور ایران است که از خیلی جهات موقعیت بسیار مناسبی برای زندگی کردن و همچنین مهاجرت به روش‌های مختلف را دارد. اگر کشور ترکیه برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کرده‌اید، بهتر است پیش از هر چیز با جزئیات بیشتر در مورد این کشور اطلاعات کسب کنید و این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی را بخوانید.

ترکیه کجاست

ترکیه در چهارراه بالکان، قفقاز، خاورمیانه و شرق مدیترانه واقع شده است. این کشور از نظر قلمرو و جمعیت در میان کشورهای بزرگ منطقه قرار دارد و مساحت آن از هر کشور اروپایی بیشتر است. تقریباً تمام این کشور در آسیا قرار دارد و بخش کوچکی از آن در قاره اروپا واقع شده است.

ترکیه از شمال به دریای سیاه، از شمال شرقی به گرجستان و ارمنستان، از شرق به جمهوری آذربایجان و ایران، از جنوب شرقی به عراق و سوریه، از جنوب غربی و غرب به دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی توسط یونان و بلغارستان محدود می‌شود. 

پایتخت این کشور زیبا شهر آنکارا است و بزرگ‌ترین و مهمترین شهر و بندر آن استانبول است که نیمی از این شهر در قسمت آسیایی و نیمه دیگر آن در قاره اروپا قرار گرفته است. تنها 3 درصد از ترکیه در اروپا است و اکثریت قریب به اتفاق این کشور در قاره آسیا است.

استانبول در ترکیه

یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد استانبول این است که این شهر توسط رودخانه عظیم بسفر به دو قسمت تقسیم شده است. کرانه غربی استانبول در قاره اروپا و کرانه شرقی در آسیا قرار دارد. گردشگران بسیاری راه رفتن بر روی پل گالاتا را که میان دو قاره است را در زمان حضور در این شهر از کشور ترکیه تجربه می‌کنند.

مهمترین شهرهای کشور ترکیه بعد از شهر آنکارا و استانبول، شهرهای ازمیر، آنتالیا، آلانیا، بدروم، قونیه و شهر وان می‌باشد که در قسمت‌های مختلف این کشور واقع شده‌اند. برای کسب اطلاع از شهرهای اروپایی ترکیه این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی را بخوانید.

جمعیت ترکیه بیشتر است یا ایران

بر اساس سیستم ثبت جمعیت ترکیه، جمعیت این کشور در سال 2022، بیش از 85 میلیون نفر بوده است که 93.4 درصد از آن‌ها در شهرهای بزرگ این کشور زندگی می‌کنند و تنها 6.6 درصد نیز در روستاها ساکن هستند. در سال 2022، تراکم جمعیت ترکیه به طور متوسط ​​111 نفر در هر کیلومتر مربع اعلام شده است.

همچنین طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، جمعیت ایران از مرز 85 میلیون نفر گذشته است. براساس این آمار جمعیت کشور ترکیه و ایران با هم برابری می‌کنند ولی وسعت این دو کشور با هم برابر نیست و پراکندگی جمعیت در این دو کشور متفاوت است. 

وسعت کشور ایران ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع و وسعت کشور ترکیه ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع است که اگر مقیاس وسعت را درنظر بگیریم تراکم جمعیت در کشور ترکیه بیشتر از ایران است. پس طبق آمار عددی جمعیت دو کشور تقریبا با هم برابر است ولی وسعت دو کشور متفاوت و در نتیجه تراکم جمعیت نیز متفاوت می‌شود.

زبان ترکیه چیست

زبان رسمی مردم ترکیه ترکی است که رایج‌ترین گویش ترکی در جهان است. این زبان توسط 85.54 درصد از مردم این کشور به عنوان زبان اول استفاده می‌شود و حدود 11.97 درصد از مردم به گویش کردی کورمانجی به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند. همچنین زبان عربی زبان‌ مادری 2.39 درصد از جمعیت ترکیه است و چندین زبان دیگر نیز در این کشور صحبت می‌شود. 

یکی از مسائل و مشکلات زندگی در ترکیه آشنا نبودن به زبان رسمی این کشور یعنی زبان ترکی است. اما خوشبختانه باید گفت در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنتالیا، بدروم، آنکارا و ازمیر زبان انگلیسی به راحتی استفاده می‌شود و افراد می‌توانند اکثر کارهای روزمره خود را به زبان انگلیسی انجام دهند. با این حال، دانستن چند کلمه به زبان ترکی خوب است و باعث می‌شود برخورد صمیمانه تری دریافت کنید.

همه چیز درباره زندگی در ترکیه

ترکیه به عنوان پلی میان شرق و غرب در دنیا شناخته شده است و دارای یک میراث فرهنگی منحصر به فرد با نفوذ قوی در خاورمیانه است. اگرچه ترکیه کشوری سکولار است، اما اکثریت مردم این کشور مسلمان هستند، بنابراین ساکنین این کشور باید به اصول اسلام احترام بگذارند. 

مردم ترکیه از تماس نزدیک لذت می‌برند و اغلب هنگام صحبت کردن با یکدیگر با دست دادن و گاها در آغوش گرفتن مکالمه خود را آغاز می‌کنند. احوال‌پرسی بین دوستان و خانواده معمولاً شامل بوسه روی هر دو گونه و در آغوش گرفتن است. همچنین قوانینی برای تماس فیزیکی بین زن و مرد در ملاء عام وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

به هر کجای ترکیه که بروید، چای خانه‌هایی را خواهید یافت که در آن مردان ترک عصرها برای بازی تخته نرد دور هم جمع می‌شوند و اوقات فراغت خود را اینگونه می‌گذرانند.

به طور کلی شبکه حمل و نقل عمومی در ترکیه بسیار فعال و مناسب است و حمل ونقل بین شهری با اتوبوس و قطار و هواپیما ممکن است. همچنین حمل و نقل عمومی همچون مترو در داخل شهرها نیز برای سهولت رفت و آمد مردم درنظر گرفته شده است و در کنار آن تاکسی و اتوبوس نیز وجود دارد.

یکی از جنبه‌های مثبت زندگی در ترکیه پایین بودن هزینه‌های زندگی در این کشور است. به طور کلی هزینه زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است. به طور خاص، حمل و نقل عمومی در ترکیه ارزان است و همچنین خرید ملک و اجاره خانه نیز در مقایسه با بقیه کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا بسیار ارزان‌تر است.

جاذبه های ترکیه

واحد پول ترکیه ینی تورک لیراسی (لیره جدید ترکیه، TRY) است که در سال 2005 معرفی شد و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. با این حال در مناطق توریستی حتی ممکن است مغازه‌ها و رستوران‌هایی پیدا کرد که ارز خارجی نیز دریافت می‌کنند. 

یکی از مواردی که باید در خصوص هزینه‌ها در کشور ترکیه بدانید، ارزش پایین‌تر لیر در برابر دلار و یورو است. در سال 2023، به طور متوسط ​​1 یورو در حدود 20 لیر و 1 دلار معادل 19 لیر ترکیه است و همچنین حداقل دستمزد در ترکیه در حدود 390 یورو است که برای گذراندن یک زندگی عادی کم است.

به طور معمول داشتن 500 یورو در ماه برای زندگی در ترکیه کافی است، اما برای داشتن یک زندگی راحت بین 1500 تا 2000 یورو و بسته به سبک زندگی هر فرد مورد نیاز است. بزرگترین هزینه مالی افراد در ترکیه هزینه اجاره خانه است. اجاره خانه در بهترین شهرهای ترکیه بین 400 تا 750 یورو است. 

سیستم بهداشتی در ترکیه بخشی از سیستم تامین اجتماعی این کشور است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی ترکیه در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها انواع مختلفی از درمان‌ها را به ساکنین این کشور ارائه می‌دهند. 

سیستم آموزش عالی در کشور ترکیه بسیار باکیفیت است و کاملا با روش‌های جدید و به روز که در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می‌شود برابری می‌کند. از آنجایی که تحصیل در ترکیه یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای ایرانیانی است که قصد مهاجرت تحصیلی با هزینه کم را دارند، گروه مهاجرتی لتس گو یونی نیز در این مسیر همراه متقاضیان است.

با زندگی در ترکیه می‌توان 4 فصل سال را تجربه کرد، اما به علت مساحت زیاد این کشور، تفاوت دما بین غرب و شرق ترکیه زیاد است. به طور مثال دمای هوای استانبول در طول سال بین 4 تا 32 درجه متغیر است و یا در تابستان دمای هوا بین 25 تا 32 درجه است. در ماه‌های بهار هوا آفتابی است و میانگین دما بین 15 تا 25 درجه متغیر است.

قوانین عجیب ترکیه

در تمامی کشورهای جهان قوانینی بر آن کشور حاکم است و ساکنین آن کشور مستلزم رعایت کردن آن قوانین هستند. کشور ترکیه نیز همانند سایر کشورها قوانین خاص خود را دارد و گاها برخی از این قوانین برای افراد خارجی عجیب و غیر قابل قبول است ولی به علت اینکه قانون حکمرانی می‌کند تمامی افراد باید به رعایت قوانین آن کشور پایبند باشند. 

لذا قبل از ورود به هر کشوری داشتن اطلاعات کافی در خصوص قوانین آن کشور لازم است و پس از دانستن نیز باید آن‌ها را رعایت کرد و به این قوانین احترام گذاشت. در ادامه به چند مورد از قوانین عجیب که در کشور ترکیه باید آن‌ها را رعایت کرد، اشاره می‌کنیم:

کشور ترکیه

- توهین به کمال آتاتورک یا پرچم ترکیه جرمی سنگین است که می‌تواند به پنج سال زندان منجر شود.

- بی احترامی به لیر ترکیه نیز غیرقانونی است و مجازات آن حبس از شش ماه تا سه سال است.

- نداشتن شناسنامه نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. هر فرد در ترکیه، صرف نظر از اینکه شهروند یا خارجی باشد، باید کارت شناسایی داشته باشد، زیرا پلیس محلی در مناطق توریستی و شلوغ به طور تصادفی کارت شناسایی افراد را بررسی می‌کند.

پس در زمان سفر به ترکیه و یا زندگی در این کشور به رعایت این قوانین دقت کافی داشته باشید و هرگز از آن‌ها تخطی نکنید تا با مشکل‌های قانونی روبرو نشوید.

کلام پایانی

کشور ترکیه یک کشور با اصالت و فرهنگ است و هر ساله به دلایل بسیار پذیرای گردشگران و همچنین مهاجران زیادی از سراسر جهان و به خصوص ایران است. ما در این مقاله از مجله مهاجرتی لتس گو یونی به برخی از جنبه‌های مهم کشور ترکیه پرداختیم. برای کسب از اطلاعات بیشتر در خصوص معایب و مزایای زندگی در ترکیه در این پست لتس گو یونی بخوانید.