راهنمای آزمون یوس ترکیه را در این پُست مجله لتسگویونی بخوانید تا با هزینه آزمون یوس، منابع آزمون yos ترکیه و سایر موارد مهم این آزمون آشنا شوید.

با توجه به استقبال بی‌سابقه دانشجویان ایرانی از تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه و اطلاع از دغدغه‌ها و سوالات متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور، با راهنمای آزمون یوس ترکیه در خدمت شما هستیم.

دانشجویان بین المللی در ترکیه

آزمون یوس

یوس YOS یک امتحان و آزمون ورودی برای دانشجویان بین‌المللی ترکیه است که توسط هر یک از دانشگاه‌های این کشور به طور مجزا گرفته می شود. پیش از این، آزمون yos تنها در دانشگاه‌‌های دولتی ترکیه برگزار می‌شد، اما اکنون برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نیز این آزمون را از دانشجویان بین‌المللی می گیرند. (با این تفاوت که بخش دوم زبان ترکی از دانشجویان گرفته نمی‌شود)

در اغلب اوقات نتایج امتحان ورودی یوس دانشگاه‌های خصوصی مورد پذیرش دانشگاه‌های دولتی این کشور نیست.

در این بین، برخی از دانشگاه‌های ترکیه براساس مدارک تحصیلی دانشجو در کشور مبدا، درخواست نمره آزمون یوس از دانشجوی بین المللی نمی‌کنند و بدون آن پذیرش تحصیلی دانشجو را انجام می‌دهند. (از این رو بهتر است حتما از شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه مطلع باشید)

نمره آزمون یوس ترکیه

به طور معمول نمره آزمون یوس دارای 2 سال اعتبار است و این آزمون از دو بخش مهارتهای یادگیری پایه و آزمون زبان ترکی تشکیل شده است. بخش اول به دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی برگزار می شود و شامل ریاضیات، هندسه و هوش است. (البته ممکن است در برخی از دانشگاه ها سوالاتی در زمینه فیزیک، شیمی، تاریخ و جغرافیا نیز از دانشجو پرسیده شود)

به طور معمول بخش اول آزمون یوس حاوی 80 سوال است که پاسخ دادن به آنها بین 90 تا 135 دقیقه زمان می برد. (شامل 45 سوال مربوط به ضریب هوشی IQ، 30 سوال ریاضی و 5 سوال هندسه است)

بخش دوم آزمون YOS نیز برای درک این موضوع است که دانشجوی بین المللی نیاز به گذراندن دوره یک ساله آمادگی زبان ترکی تومر برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه را دارد یا خیر.

بخش دوم آزمون یوس نقش تعیین کننده ای در پذیرش دانشجو نداشته و تنها برای سنجش میزان دانش زبان ترکی و نوشتار ترکی دانشجوی بین المللی است. مدت زمان این بخش 60 دقیقه است.

دانشجویان بین المللی باید به این موضوع توجه کنند که در اغلب اوقات آزمون yos مختص دانشگاه‌های کم هزینه دولتی ترکیه است که اکثر دروس و رشته های دانشگاهی به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌شود و رقابت بر سر دریافت پذیرش تحصیلی آنها بسیار زیاد است.

الزام برای شرکت در آزمون یوس ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان ترکیه آنچنان زیاد نبوده و در اغلب مواقع از دانشجوی بین المللی درخواست نمی‌شود. اما فراموش نکنید که روند نسبتاً آسان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به دلیل شهریه نسبتاً بالای آنهاست که تا چند برابر بیشتر از شهریه دانشگاه‌های دولتی این کشور است.

بنابر آمار، هر ساله قریب به 5 هزار دانشجوی بین‌المللی از ملیت‌های مختلف برای شرکت در آزمون YÖS ترکیه اقدام می‌کنند. در صورتی که در این آزمون قبول شوند و از شرایط مورد نیاز تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه برخوردار باشند، با پذیرش تحصیلی آنها موافقت خواهد شد.

چه کسانی می توانند در آزمون yos شرکت کنند؟

در این بخش از راهنمای آزمون یوس ترکیه، به سراغ افراد مجاز برای شرکت در این آزمون میرویم. متقاضیان شرکت در این آزمون باید حداقل دارای دیپلم باشند و یا تا یک سال دیگر از مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شوند. لازم به ذکر است که تنها دانشجویان بین المللی حق شرکت در آزمون yos را داشته و از دانشجویان تُرک، دو تابعیتی تُرک و قبرس و یا قبرس شمالی این امتحان گرفته نمی‌شود.

شرکت کنندگان آزمون یوس

زمان آزمون یوس

بنابر اطلاعات وب سایت ipekeviz، از سال 2004 هر ساله آزمون YÖS در روز یکشنبه در ماه آپریل (اواخر دی ماه تا اواخر فروردین) برگزار می‌شود. متقاضیان باید با توجه به جزئیات ارائه شده توسط دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه، راس ساعت 9 صبح در مرکز برگزاری آزمون یوس حاضر باشند.

آزمون یوس در ساعت 9:30 صبح شروع شده و تا ساعت 12 ظهر ادامه دارد. به طور معمول محل برگزاری آزمون یوس ترکیه در داخل کشور ترکیه مثل شهر آنکارا و چندین مرکز رسمی برگزاری آزمون در خارج از ترکیه است.

بنابر آمار، این آزمون در 5 کشور خارجی به غیر از ترکیه برگزار می شود و در داخل ترکیه نیز تاکنون در دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه قاضی و ODTÜ برگزار شده است. لازم به ذکر است که هر ساله 10 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های دولتی ترکیه به دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط موفق در آزمون سرنوشت‌ساز یوس اختصاص دارد.

بهتر است برای اطلاع از زمان برگزاری و سایر جزئیات آزمون Yos ترکیه، با دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود مکاتبه کرده و از محل و زمان آزمون یوس مطمئن شوید.

هزینه آزمون یوس

اگر متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه قصد شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون مهم یوس را در داخل کشور و یا ترکیه داشته باشد، به طور حتم باید هزینه‌ای را برای آن پرداخت کند. اما برای شرکت در آزمون yos ترکیه اطلاعات دقیق در دست نبوده و نمی‌توان به طور قطع گفت که ثبت نام و شرکت در آن هزینه بردار بوده و یا فاقد هزینه است.

بنابر آمار، معمولاً شرکت در آزمون yos دانشگاه های خصوصی ترکیه فاقد هزینه و رایگان است، اما برخی از دانشگاه‌های دولتی هزینه 250 تا 350 لیری از دانشجویان بین المللی برای شرکت در آزمون دریافت می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از جزئیات هزینه آزمون YOS و سایر موارد مهم در رابطه با پذیرش تحصیلی و تحصیل در ترکیه، با دپارتمان پذیرش دانشگاه ارتباط برقرار کرده و یا از مشاوره کارشناسان لتس گو یونی در این زمینه استفاده کنید. در همین زمینه خواندن مطلب هزینه تحصیل در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هزینه ازمون yos

منابع آزمون یوس

در حال حاضر منابع معتبر آمادگی برای آزمون یوس ترکیه که چیزی مشابه کنکور ورودی دانشگاه‌های ایران است شامل کتاب‌های پوزا، متروپل، تی نی تی، تاساری و چاغداش می‌شود.

به طور معمول کتاب‌های پوزا حاوی درس نامه‌های مرتبط با آزمون یوس است، اما توضیحات آن به زبان ترکی و انگلیسی است، کتاب های متروپل به عنوان بانک سوالات آزمون yos استفاده می‌شود و نقش مکمل کتاب های پوزا را دارد.

کتاب های تی نی تی حاوی دروس به زبان فارسی است و قابل استفاده در کنار دو کتاب ذکر شده در بالا است و کتاب‌های چاغداش هم به افرادی که منابع پوزا و متروپل را خوانده‌اند و به دنبال مسائل تکمیلی می گردند، پیشنهاد می‌شود.

نمونه سوالات

شما این امکان را دارید تا از طریق اینترنت و یا منابع آزمون یوس که در بالا به آنها اشاره کردیم به نمونه سوالات این آزمون کشور ترکیه دسترسی پیدا کنید. بهتر است اول به خوبی با محتوا و منابع امتحان ورودی دانشگاه‌های کشور ترکیه آشنا شوید، سپس برای آمادگی بیشتر به سراغ نمونه سوالات سالهای گذشته دانشگاه‌های این کشور بروید.

آیا آزمون یوس در ایران برگزار میشود؟

خیلی از متقاضیان ادامه تحصیل در ترکیه خواستار فهمیدن این موضوع هستند که آیا آزمون yos ترکیه در داخل ایران هم برگزار می‌شود و یا فقط باید در زمان برگزاری آزمون در مرکز دانشگاه مورد نظر در ترکیه حضور یافت؟

این موضوع کاملاً بستگی به دانشگاه شما در ترکیه دارد و نمی توان اطلاعات دقیقی در این رابطه ارائه کرد، اما برخی از دانشگاه‌های ترکیه امکان برگزاری ازمون یوس را از داخل ایران میسر کرده‌اند که هر ساله در حال تغییر است و باید از طریق اطلاعات وب سایت دانشگاه از زمان برگزاری، مرکز برگزاری، زمان نتایج آزمون و مواردی از این قبیل اطلاعات کسب کرد.

اما بد نیست برای درک بهتر این موضوع به لیست زیر توجه کنید:

  • دانشگاه لقمان حکیم: دارای حوزه برگزاری در ایران است
  • دانشگاه آنکارا: مرکز برگزاری آزمون در ایران ندارد
  • موسسه آموزشی آنادولو: مرکز برگزاری آزمون در ایران ندارد
  • موسسه آموزش عالی آک دنیز: مرکز برگزاری آزمون در ایران ندارد
  • دانشگاه باشکنت: مرکز برگزاری آزمون در ایران ندارد
  • دانشگاه آتاتورک ارزروم: دارای حوزه برگزاری در ایران است
  • موسسه آموزشی استانبول: مرکز برگزاری آزمون در ایران ندارد
  • موسسه آموزشی اتحاد دانشگاه های قفقاز: دارای حوزه برگزاری در ایران است
  • دانشگاه چوکوراوا آدانا: دارای حوزه برگزاری در ایران است
  • موسسه آموزش عالی کارادنیز تکنیک: دارای حوزه برگزاری در ایران است
  • دانشگاه اینونو: دارای حوزه برگزاری در ایران است
  • موسسه آموزشی ارجییس: مرکز برگزاری آزمون در ایران ندارد
  • دانشگاه دوکوز ایلول: مشخص نیست

در واقع، اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه ترجیح می‌دهند تا این امتحان ورودی را در داخل ترکیه و مراکز دانشگاهی خود برگزار کنند.

امتحان یوس در ایران

شانس قبولی در آزمون یوس چقدر است؟

با توجه به کمتر بودن مباحث درسی که شامل ریاضیات، هندسه و هوش می شود و کم بودن تعداد سوالات به نسبت کنکور فعلی در ایران، می‌توان اینطور گفت که دانشجو زمان بیشتری برای تمرکز بر روی جواب ها داشته و می‌تواند بدون نگرانی و آشفتگی به سوالات آزمون YOS پاسخ دهد.

در صورتی که دانشجوی ایرانی از آمادگی نسبی در زمینه‌های تحصیلی ذکر شده برخوردار باشد، می تواند به راحتی در این آزمون موفق شود و شانس قبولی در آزمون یوس ترکیه برای وی بالا خواهد بود. لازم به ذکر است که در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه برای آزمون یوس نمره منفی در نظر نمی‌گیرند که همین مسئله می‌تواند تاثیر خوبی در قبولی دانشجو داشته باشد.

از آنجایی که این آزمون برای دانشجویان بین المللی طراحی شده است، دارای سطح قابل قبولی است که برای اغلب دانشجویان خارجی قابل درک بوده و می‌توانند به آن پاسخ دهند. همچنین این آزمون در چند نوبت در طی سال برگزار می‌شود و دارای اعتباری دو ساله است؛ به بیانی دیگر، اگر دانشجو به هر دلیلی موفق به قبولی در YOS نشود، می تواند مجدداً در همان سال در این امتحان ورودی شرکت کند.

اگر فرد در آزمون یوس ترکیه قبول شود و نتواند در دانشگاه ثبت نام نماید، تا دو سال فرصت دارد تا این کار را انجام دهد. بر همین اساس می توان اینطور گفت که آزمون yos در مقایسه با کنکور در ایران ساده‌تر بوده و شانس قبولی دانشجویان ایرانی در آن بسیار بالاست.

آیا آزمون یوس برای مقطع خاصی از دانشگاه های ترکیه است؟

بله، این امتحان ورودی معمولاً از دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی گرفته می‌شود و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه طراحی نشده است. به طور معمول دانشجویان بین المللی مقاطع بالاتر در ترکیه، ممکن است برحسب نوع رشته و صلاحدید دانشگاه نیازمند ارائه مدرک آزمون SAT باشند.

شما می توانید در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این آزمون مهم و سرنوشت‌ساز با کارشناسان ما در لتس گو یونی تماس گرفته و از مشاوره مهاجرت تحصیلی برخوردار شوید.