اگر به دنبال اخذ ویزای کاری انگلیس هستید، بررسی شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان از مهم‌ترین و اولین مواردی است که باید انجام دهید؛ به این دلیل که کسب اطلاع از این مورد به شما در پیدا کردن کار در این کشور و اخذ ویزا بر اساس شرایطتان بسیار کمک خواهد کرد. این روزها درخواست مهاجرت به انگلستان در حال افزایش است و یکی از راه‌های دریافت اقامت این کشور از طریق پیدا کردن شغل و ویزای کاری است. اما آیا مهاجرت کاری به انگلستان برای ایرانیان آسان است؟ شرایط پیدا کردن شغل در انگلستان چگونه است؟

اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، که به بررسی شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان اختصاص داده شده است، همراه باشید. همچنین اگر در مورد مهاجرت تحصیلی سوالی داشتید کارشناسان ما آماده راهنمایی و پاسخگویی به شما عزیزان هستند و می‌توانید از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو‌ یونی بهره‌مند شوید.

شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان

انگلیس برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا، کشوری محبوب برای زندگی است. از روش‌های مهاجرت به این کشور علاوه بر تحصیل در انگلیس، پیدا کردن کار و دریافت ویزای کاری است. انگلیس دارای صنایع و کارخانجات بزرگ و معروفی است و اقتصاد این کشور جزو قدرتمندرین‌ها در جهان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، مهندسی و گردشگری است. با اینکه بسیاری از مهاجران به دلیل فرصت‌های شغلی بیشتر برای کار و زندگی به سمت شهرهای بزرگ از جمله لندن می‌روند، اما اگر دارای مهارت در زبان انگلیسی و تخصص در کارتان باشید، موقعیت شغلی در سراسر انگلیس برای شما وجود خواهد داشت.

اگر مایلید تا از وضعیت اقتصادی و شغلی در کشور انگلستان بیشتر بدانید، باید بگوییم که نرخ بیکاری در انگلیس در سال 2022 حدود 0.2 درصد کاهش داشته و در حال حاضر 3.6 درصد است. همچنین نرخ بیکاری در تمام گروه‌های شغلی در 3 ماهه تابستان سال جاری میلادی کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال 2018 نرخ بیکاری در انگلیس به 4 درصد رسیده بود که کمترین میزان از سال 1979 در این کشور بوده است.

شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان

البته باید به این نکته دقت کنید که شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان کمی متفاوت است و دریافت ویزای کاری انگلستان برای شهروندان ایرانی کار آسانی نیست. به این دلیل که ورود به انگلیس برای ایرانیان کار دشواری است و شما برای ویزای کار ابتدا نیاز به یک جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرما در داخل انگلیس دارید، که برابر با قوانین اداره کار و مهاجرت انگلستان باشد. این مورد دشوارترین بخش پروسه دریافت ویزا است و در اکثر مواقع پیدا کردن یک کارفرما در داخل انگلیس که به شما پیشنهاد کاری بدهد سخت است. اما در عین حال راه‌هایی برای پیدا کردن جاب آفر در انگلستان وجود دارد.

یکی از روش‌های پیدا کردن کارفرما، استفاده از سایت‌های کاریابی است که می‌توانید در آن یک کارفرما برای ارسال دعوت‌نامه کاری پیدا کنید. همچنین اگر در انگلیس دوست و یا اقوامی دارید می‌توانید از طریق آنها به دنبال کار باشید و از آنها درخواست کنید تا اگر موقعیت شغلی مناسبی سراغ داشتند شما را به شرکت و یا کارفرما پیشنهاد کنند. اما کدام سایت‌های کاریابی در کشور انگلستان مورد اطمینان هستند؟ از بهترین و معتبرترین سایت‌های کاریابی انگلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  The UK government job portal
  •  Indeed
  •  Prospects Graduate Jobs
  •  The Guardian Jobs Section
  •  Jobsite
  •  Jobs.ac.uk
  •  Glassdoor
  •  Reed

انواع ویزای کاری انگلیس کدامند؟

همانطور که گفتیم برای کار در انگلیس ابتدا نیاز به ویزای کاری دارید و ویزا یکی از شروط مهم و شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان است. شاید برایتان جالب باشد که انگلیس 27 نوع ویزای کاری دارد که شما می‌توانید بر اساس شرایط خود یکی از آنها را اخذ کنید و خبر خوب اینکه برای دریافت بعضی از آنها نیاز به داشتن جاب آفر هم نیست. به طور کلی ویزای کاری انگلیس به چند گروه تقسیم می‌شود:

  • ویزای کاری بلند مدت
  • ویزای کاری کوتاه مدت
  • ویزای سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار
  • سایر انواع ویزای کاری

که در ادامه به معرفی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ویزا در این گروه‌ها خواهیم پرداخت.

ویزای کاری بلند مدت (Tier 2)

این ویزا متداول‌ترین نوع ویزا کاری انگلیس است که معمولاً اکثر متقاضیان برای مهاجرت به انگلیس درخواست می‌کنند. دریافت این ویزا نیاز به یک پیشنهاد کاری یا جاب آفر از یک کارفرما در داخل انگلیس دارد. انواع ویزا که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:

ویزای کارکنان دارای مهارت: برای افراد دارای تخصص و مهارت که به زبان انگلیسی تسلط دارند ویزای skilled worker یا کارکنان ماهر صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا به یک جاب آفر از یک شرکت در انگلیس یا یک کارفرما نیاز دارید تا اسپانسر شما باشد. البته این ویزا به تمامی شغل‌ها تعلق نمی‌گیرد. مشاغلی که امکان دریافت این ویزا را دارند شامل مهندسان، کادر درمان، نیرو پلیس، محققان، وکلا، روانشناسان و خبرنگاران هستند.

ویزای مخصوص کادر درمان: این ویزا یک ویزای بلند مدت 5 ساله است که به پرستاران، پزشکان و کادر درمان داده می‌شود. نکته‌ای که باید برای دریافت این ویزا به آن دقت کنید این است که باید از طرف یک بیمارستان یا مرکز درمانی به شما شغلی پیشنهاد شده باشد.

ویزای مبلغان دینی: این ویزا برای افراد خارجی که به عنوان مبلغ دینی و مذهبی فعالیت دارند از طرف سازمان‌های مذهبی در انگلیس صادر می‌شود.

ویزای ورزشکاران: ورزشکاران و مربیانی که در سطح بالایی قرار دارند می‌توانند برای ورود به انگلستان از این ویزا استفاده کنند.

ویزای انتقالی درون شرکت‌های بین‌المللی: این ویزا مخصوص شرکت‌های بین‌المللی است که در کشورهای مختلف دارای شعبه هستند و برای انتقالی و جا به جایی نیروهایشان از این ویزا استفاده می‌کنند.

ویزای نخبگان: این ویزا یک ویزای 5 ساله است که به افراد نخبه و با استعداد داده می‌شود. برای این منظور شما باید اثبات کنید که از سطح بالای علمی برخوردار هستید، اختراعی دارید و یا برنده جایزه بین‌المللی هستید.

ویزای کاری انگلیس

ویزای کاری کوتاه مدت (Tier5)

ویزای کاری کوتاه مدت که در دسته ویزای Tier5 انگلیس قرار می‌گیرند بر اساس یک سیستم امتیازدهی به متقاضیان اعطا می‌شود. این ویزا به عنوان ویزای موقت هم شناخته می‌شود و شامل انواع زیر است:

ویزای موقت کارکنان فصلی: انگلیس هم مانند آمریکا، فرصتی برای کارکنان فصلی ایجاد کرده تا با دریافت ویزا به طور موقت وارد انگلستان شوند و بتوانند در این کشور درآمد کسب کنند. این ویزا یک ویزای 6 ماهه است و معمولا به افرادی که در صنعت کشاورزی و غذایی فعالیت دارند داده می‌شود و نیاز به یک دعوت‌نامه از یک کارفرما در داخل انگلیس دارد.

ویزای طرح پویایی جوانان: این ویزا فرصت کار و زندگی در انگلستان و سایر کشورهایی مانند نیوزلند، کانادا و استرالیا که این نوع ویزا را صادر می‌کنند را به جوانان بین 18 تا 30 سال می‌دهد. برای دریافت این ویزا شما نیاز به تمکن مالی به مبلغ 2,530 پوند دارید.

ویزای کارکنان خیریه: در صورت داشتن یک دعوت‌نامه از یک کارفرما این ویزا برای افرادی که مایل هستند تا به صورت داوطلبانه در خیریه‌های انگلستان کار کنند صادر می‌شود.

ویزای سرمایه‌گذاری (Tier1)

این ویزا برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار در انگلستان را دارند صادر می‌شود. انواع ویزا سرمایه‌گذاری شامل موارد زیر است:

  • ویزای کارآفرینی
  • ویزای استارت آپ
  • ویزای سرمایه‌گذاری

مدارک لازم برای کار در انگلیس

یکی از موارد مهم در پروسه مهاجرت کاری اطلاع از مدارک لازم و آماده‌سازی آنها به بهترین شکل ممکن است تا شانس شما برای دریافت ویزا بالا برود. شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان و مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری بر اساس نوع ویزا متفاوت است، اما به طور کلی مدارک لازم برای دریافت ویزای بلند مدت کاری عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • تمکن مالی
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر
  • رسید پرداخت حق بیمه سلامت
  • ارائه دعوت‌نامه از یک کارفرما
  • چند قطعه عکس
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • فرم درخواست ویزای کاری
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا

هزینه دریافت ویزای کاری انگلیس چقدر است؟

یکی از سوالات پرتکرار و مهم برای متقاضیان، هزینه‌های دریافت ویزای کاری انگلیس است. باید در نظر داشته باشید که هزینه درخواست ویزا برای هر نوع ویزا متفاوت است. عموماً هزینه ویزای کاری کمتر از 1 سال در انگلستان بین 400 تا 500 پوند، هزینه ویزا 1 تا 3 سال 625 پوند و ویزای بلند مدت بالای 3 سال 1,235 پوند است. اما همانطور که گفتیم این مبالغ ممکن است بر اساس نوع ویزا کمی تغییر کند.

میزان درآمد شاغلین در انگلیس

میزان درآمد شاغلین در انگلیس چقدر است؟

بد نیست تا در این قسمت میزان درآمدها در کشور انگلیس را هم بررسی کرده و اطلاعاتی در این‌باره در اختیارتان قرار دهیم. انگلیس کشوری گران است و هزینه‌های زندگی در این کشور بالاست اما نکته مثبت این است که دستمزد و درآمدها در این کشور با هزینه زندگی متناسب است و شهروندان از سطح رفاه خوبی برخوردار هستند. همچنین با افزایش نرخ شاغلین در انگلیس بعد از دوران شیوع بیماری کرونا، فرصت‌های شغلی بسیاری برای افراد جویای کار در این کشور به وجود آمده است.

به طور کلی میانگین میزان درآمد یک فرد که به صورت تمام وقت در انگلستان مشغول به کار است، 31,461 پوند در سال است. همچنین میزان حقوق مشاغل پرتقاضا در انگلیس به صورت زیر است:

  • مراقبین سلامت: 17,000 تا 21,000 پوند در سال
  • پرستاران: 24,000 تا 38,000 پوند
  • توسعه‌دهنده وب: 18,000 تا 39,000 پوند
  • مدیر پروژه: 27,000 تا 71,000 پوند
  • دستیار خدمات مشتریان: 17,000 تا 30,000 پوند
  • فروشنده: 12,000 تا 33,000 پوند

سخن آخر

همانطور که اشاره کردیم کشور انگلیس یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین کشورها در حوزه اقتصادی است. اما باید این را در نظر داشته باشید که دریافت ویزای کاری این کشور به خصوص برای ایرانیان کار چندان آسانی نیست و حتما نیاز به یک کارفرما و دعوت‌نامه کاری دارید. البته تعداد انواع ویزای کاری انگلستان زیاد است و بعضی از آنها نیاز به جاب آفر ندارند. اما متداول‌ترین نوع ویزا که ویزای skilled worker است نیاز به دعوت‌نامه دارد.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، شرایط کار در انگلیس برای ایرانیان را بررسی کردیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد ویزای تحصیلی و یا بهترین کشور برای مهاجرت نیاز داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی استفاده کنید.