کشور پهناور کانادا فاصله زیادی با ایران داشته و در شمال قاره آمریکا قرار دارد، از این رو اگر قصد دارید تا با استفاده از ویزای کانادا به یکی از استان ها و قلمروهای این کشور و شهرهای محبوبی نظیر تورنتو، ونکوور و یا مونترال سفر کنید باید منطقی ترین و مناسب ترین ایرلاین را برای پرواز ایران به کانادا انتخاب کرده و انتظار صرف 16 تا 19 ساعت از زمان خود را برای این سفر طولانی داشته باشید.

در حال حاضر، به دلیل بعد مسافتی هیچگونه پرواز مستقیمی از ایران به کانادا وجود نداشته و تنها می توان از گزینه پرواز (با حداقل یک تا دو توقف) ایرلاین های در دسترس خارجی برای این منظور استفاده کرد. از این رو چنانچه برای اهدافی نظیر گردشگری و یا ادامه تحصیل در کانادا قصد سفر به این کشور را دارید، باید علاوه بر دریافت ویزای کانادا و رزرو محل اقامت در کشور مقصد، از اطلاعات ایرلاین هایی که دارای پرواز ایران به کانادا هستند مطلع شده و برای خرید بلیط پرواز اقدام کنید.

هر یک از شرکت های هواپیمایی و یا به اصطلاح ایرلاین های ارائه دهنده خدمات پرواز ایران به کانادا، از قیمت، محل توقف، زمان انتظار و امکانات مختلفی برخوردار هستند. به طور کلی شرکت های لوفت هانزا، ترکیش، کی ال ام، قطر ایرویز،اتحاد، ایر کانادا، ایران ایر، امارات، بریتیش ایرویز، بروکسل، اطلس گلوبال، ایرفرانس، اوکراین ایرلاینز، ایرلاین بین المللی سوئیس و آسترین ایرلاین، مهمترین شرکت های هوایی پرواز ایران به کانادا محسوب می‌شوند.

اما با توجه به اینکه محل توقف برخی از این ایرلاینها در کشورهای حوزه شنگن است، احتمالاً نیاز به دریافت ویزای ترانزیت شینگن داشته و یا هزینه بلیط پرواز آن بسیار گران بوده و خارج از حد تصور است.

بر همین اساس، می توان اینطور گفت که عموماً شهروندان ایرانی بنابر قیمت بلیط، امکانات ارائه شده و در دسترس بودن پرواز در تاریخ مقرر به کانادا، از ایرلاین های ایران ایر، لوفت هانزا، ترکیش ایرلاین، قطر ایرویز، اکراین ایرلاین، آسترین ایرلاین و یا امارات استفاده می‌کنند.

همچنین در حال حاضر تنها فرودگاه های بین المللی تورنتو پیرسون، مونترال پیر الیوت ترودو، کلگری و ونکوور کانادا پذیرای مسافران خارجی از سراسر دنیا هستند.

زمان تقریبی سفر از تهران به شهرهای مونترال و یا تورنتوی کانادا چیزی در حدود 16 ساعت و 15 دقیقه است، اما در صورتی که قصد سفر به ونکوور کانادا را داشته باشید، 2 ساعت به زمان پرواز شما اضافه خواهد شد.

این در حالی است که چنانچه مبدا پرواز شما از شهر دیگری نظیر اصفهان و یا مشهد باشد، زمان پرواز شما برای سفر به تورنتو و یا مونترال کانادا بین 1 ساعت و 30 دقیقه تا 3 ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

اما بد نیست تا در ادامه با سایر اطلاعات کاربردی برخی از پروازهای ایران به کانادا نظیر زمان سفر محل و زمان توقف و غیره آشنا شویم.

پرواز ایران به کانادا فرودگاه تورنتو

پرواز به کانادا

در صورتی که ایرلاین انتخابی شما ترکیش ایرلاین باشد، توقف شما به احتمال زیاد در فرودگاه استانبول بوده و با وقفه تقریبی 4 ساعته، به سمت فرودگاه تورنتوی کانادا پرواز خواهید کرد که بنابر اطلاعات ارائه شده پرواز، به طور تقریبی 18:30 ساعت پرواز شما زمان خواهد برد. این در صورتی است که پرواز شما دارای یک توقف باشد.

چنانچه بلیط پرواز ایران به کانادای شما از ایرلاین قطر ایرویز باشد، محل توقف اولیه شما در فرودگاه دوحه قطر بوده و از آنجا با وقفه ای 2 تا 4 ساعته به سمت کانادا پرواز خواهید کرد. اگر ایرلاین انتخابی شما برای سفر به کانادا امارات باشد، توقف اولیه شما در فرودگاه امارات دبی بوده و از آنجا به سمت کشور مقصد پرواز خواهید کرد.

چنانچه ایرلاین مورد نظر شما برای سفر به کانادا لوفتهانزا باشد، محل توقف شما در فرودگاه فرانکفورت بوده و از آنجا پرواز شما به سمت هر یک از فرودگاه های تورنتو، مونترال و یا ونکوور ادامه خواهد داشت.

اما در صورتی که پرواز ایران به کانادای شما بیش از یک توقف داشته باشد، مدت زمان پرواز شما به دلیل توقف و تاخیرهای بیشتر در فرودگاه های بین المللی بسیار بیشتر خواهد شد. برای مثال، شما با یک پرواز 2 ساعته قطر ایرویز از فرودگاه امام به فرودگاه دوحه قطر می‌روید، اگر ادامه پرواز شما به روز بعد موکول شده باشد، باید توقفی 15 تا 16 ساعته در این فرودگاه داشته باشید.

سپس بعد از این وقفه طولانی سوار هواپیما شده و با یک پرواز 14 ساعته به محل توقف بعدی یعنی فرودگاه لاگاردیا در نیویورک آمریکا می‌روید و از آنجا با پرواز 1:30 ساعتی ایر کانادا به فرودگاه تورنتوی کانادا عزیمت خواهید کرد.

در صورتی که مجبور به خرید بلیط پرواز ایران به کانادا با بیش از یک توقف شوید، به طور حتم بیش از یک روز خود را در حال سفر و یا انتظار برای پرواز بعدی بوده و بسیار خسته خواهید شد.

لازم به ذکر است که مقدار مجاز بار در نظر گرفته شده برای اینگونه پروازهای بین المللی به مقدار 2 بسته (هر بسته حداکثر 23 کیلوگرم) است. با توجه به اعتبار بالای ویزای کانادا، یکبار توقف شما در حوزه شینگن و جا به جایی پرواز برای عزیمت به کانادا مشکلی ندارد، اما در صورتی که دارای بیش از یک توقف در حوزه شنگن باشید، علاوه بر ویزای کانادا به ویزای شینگن نیز نیاز خواهید داشت.

با در نظر گرفتن جزئیات ارائه شده در بالا، بهتر است به خوبی در مورد امکانات، قیمت بلیط پرواز، تعداد توقف‌ها، مقدار بار مجاز و سایر موارد مهم ایرلاین های ارائه دهنده خدمات سفر ایران به کانادا تحقیق کنید. همچنین در صورتی که قصد از سفر شما به کانادا برای مهاجرت، زندگی و تحصیل است، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مطلب بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل و زندگی را از دست ندهید.

ایرلاین های فعال پرواز ایران به کانادا 

بنابر اطلاعات پرواز وبسایت معتبر sky scanner، در حال حاضر ایرلاین های لوفت هانزا،  قطر ایرویز، امارات و ترکیش ایرلاینز دارای پروازهایی (با حداقل دو توقف) از فرودگاه امام تهران به سمت شهرها و استان های مختلف کانادا هستند.

براساس اطلاعیه اعلام شده در وبسایت رسمی ایرلاین قطر ایرویز، متقاضیان ایرانی سفر به کانادا نیازمند این هستند تا از تاریخ 13 آگوست 2020 با هزینه شخصی به یکی از آزمایشگاه های مورد تائید قطر ایرویز در ایران مراجعه کرده و آزمایش COVID-19 RT-PCR را انجام دهند.

سپس با دریافت نتیجه آزمایش باید آنرا طی 96 ساعت قبل از پرواز ایران به کانادا، برای ایرلاین قطر ایرویز ارسال کنند. آن دسته از مسافرانی که از کپی آزمایش COVID-19 RT-PCR و فرم رضایت نامه قطر ایرویز به هنگام سفر برخوردار نیستند، مجاز به پرواز با هواپیمایی قطر و سفر به کانادا نخواهند بود.

همچنین کودکان تا 12 سال در صورتی که نتیجه آزمایش کووید-19 والدین آنها منفی باشد، نیازی به انجام این تست برای سفر به کانادا نخواهند داشت.

از این رو مجله تحصیلی lets go uni به شما پیشنهاد می کند تا پیش از خرید بلیط پرواز اطلاعات لازم را از ایرلاین مربوطه در رابطه با قوانین امنیتی و سلامت ویروس کرونا دریافت نمایید، این بدین خاطر است که قوانین و جزئیات پرواز هر یک از ایرلاین ها ممکن است در رابطه با هر کشور در هر لحظه دستخوش تغییر قرار گیرد.

اگر فرض را بر این بگیریم که شما دارای ویزا و یا کارت اقامت کانادا هستید و موفق به خرید بلیط پرواز خود برای سفر از ایران به کانادا در شرایط حساس کرونا شده‌اید، باز هم باید در رابطه با قوانین جدید مسافران ورودی به کانادا اطلاعات خود را تکمیل نمایید. از این رو در ادامه شما را در جریان آخرین اطلاعات ارائه شده توسط دولت کانادا در زمینه سفر شهروندان خارجی به کانادا در دوران کرونا می‌گذاریم.

مسافران پرواز ایران به کانادا در شرایط کرونا

سفر چه کسانی فعلا به کانادا مجاز است؟

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دولت کانادا و تصمیم اتخاذ شده توسط نخست وزیر این کشور، با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید- 19، محدودیت های جدیدی برای سفر به کانادا وضع شده است. بر همین اساس، تا اطلاع بعدی، اغلب شهروندان خارجی دارای ویزای توریستی و یا ویزای الکترونیکی eTA مجاز به سفر و حضور در کانادا نخواهند بود.

به بیانی دیگر، هرگونه سفر اختیاری و غیرضروری به کانادا از سایر کشورهای دنیا از جمله ایران منع شده است. اما از جانبی دیگر افراد زیر امکان سفر به کانادا را در شرایط فعلی خواهند داشت:

• شهروندان کانادایی

• شهروندان کانادایی دو تابعیتی با پاسپورت کانادا و یا مجوز مخصوص

• افراد دارای کارت اقامت دائم کانادا یا همان PR

• افرادی که تحت برنامه Canada’s Indian Act ثبت نام کرده اند

• برخی از افراد تحت حفاظت کانادا

در عین حال برخی از شهروندان خارجی نظیر شهروندان آمریکایی نیز در صورت داشتن شرایط لازم امکان سفر به کانادا را خواهند  داشت.

مسافران ایرانی در حال انتظار در فرودگاه پرواز ایران به کانادا

شهروندان خارجی واجد شرایط برای سفر به کانادا

از نگاه دولت کانادا باید از یکی از شرایط زیر برای سفر به این کشور برخوردار باشید:

• یک عضو خانواده درجه یک (همسر، فرزند وابسته، والدین و پدربزرگ و مادربزرگ، قیم و یا معلم خصوصی) شهروند و یا فرد دارای اقامت دائم کانادا

• دارای هدف و نیازی ضروری برای سفر به کانادا باشید.

• مستقیما از آمریکا به سمت کانادا سفر کنید.

• جزو شهروندان کشورهای محدود شده توسط کانادا نباشید (در حال حاضر ایران جزو فهرست کشورهای بالقوه ویروس کرونا است)

شما همچنین باید از یک طرح اجباری قرنطینه 14 روزه از زمان ورود به کانادا برخوردار باشید که باید شامل این زیر شرط‌‌ها باشد:

(مکانی که در آن قرنطینه را طی خواهید کرد-توضیح چگونگی رسیدن به مقصد مورد نظر-توضیح چگونگی خرید مواد غذایی از خارج از محل قرنطینه-توضیح چگونگی دسترسی به خدمات اضطراری و خدمات درمانی)

در عین حال شهروندانی که از طریق پرواز ایران به کانادا سفر کرده‌اند باید موارد زیر را رعایت کنند:

• از آزمایش منفی COVID-19 RT-PCR درخواست شده توسط ایرلاین برخوردار باشند.

• از پوشش ماسک و صورت در هنگام سفر، حضور در فرودگاه کانادا و مدت زمان قرنطینه 14 روزه برخوردار باشند.

زمانی که از طریق پرواز وارد خاک کانادا می‌شوید، باید مراحل زیر را در بخش فرودگاهی انجام دهید:

• ارائه اطلاعات اولیه با استفاده از فرم اطلاعات تماس مسافر که از طریق اپلیکیش ArriveCAN موبایل، فرم وبسایت و یا فرم کاغذی قابل دسترس است

• بررسی و نظارت توسط افسر مرزی کانادا و یا افسر قرنطینه برای ارزیابی علائم احتمالی ابتلا مسافر به بیماری کرونا
چنانچه دارای هیچگونه علائمی نباشید، باز هم ملزم به رعایت قانون قرنطینه اجباری 14 روزه از لحظه ورود به کانادا هستید، در صورتی که بنابر تصمیم افسر مرزی فرودگاه دارای علائم بیماری بوده و شرایط لازم برای ورود به کشور را نداشته باشید، امکان ورود از شما سلب شده و به کشور مبدا بازگردانده خواهید شد.

همچنین در صورتی که قانون اجباری قرنطینه 14 روزه را به طور کامل در خاک کانادا اجرا نکنید مشمول یکی از جریمه‌های زیر خواهید شد:

• تا حداکثر 750 هزار دلار جریمه نقدی

• 6 ماه زندان

• فرد غیرقابل قبول و غیرمجاز در کانادا تلقی شده و برای مدت یکسال از ورود به کانادا منع خواهید شد.

تنها برخی از مشاغل نظیر رانندگان کامیون تحویل دهنده کالا و مواد اولیه ضروری به داخل مرز کانادا از انجام قرنطینه اجباری مستثنی هستند.

همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشید که در حال حاضر برای ادامه تحصیل در این کشور امکان دریافت پذیرش تحصیلی وجود داشته، اما نمی‌توان تا باز شدن مرزها برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد.

در پایان پیشنهاد ما به شما اینست که با استفاده از آژانس های مسافرتی و یا دفاتر ایرلاین های خارجی از آخرین تغییرات قوانین و محدودیت‌های سفر به کانادا از کشور ایران مطلع شده و یا اینکه برای اطلاع از شرایط ادامه تحصیل در کانادا و دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور با مشاوران lets go uni در تماس باشید.