اطلاع داشتن از آب و هوای ونکوور کانادا در طول سال، برای افرادی که در فکر مهاجرت به ونکوور و ادامه تحصیل در ونکوور هستند بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم همچون خیلی دیگر از متقاضیان سفر و مهاجرت به کانادا شهر ونکوور را برای گردشگری٬ ادامه تحصیل، زندگی و یا کار انتخاب کرده‌اید، حتماً از این موضوع اطلاع دارید که ونکوور همانند تورنتو، کلگری، مونترال و کبک جزو شهرهای محبوب مهاجران و گردشگران بین‌المللی بوده و به خاطر برخورداری از دانشگاه‌های معتبر و جهانی هر ساله دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا خصوصاْ ایران جذب خود می‌کند.

ونکوور بزرگترین شهر استان بریتیش کلمبیا است و به دلیل برخورداری از امکانات مختلف تحصیلی، رفاهی، جاذبه های گردشگری، فرصت‌های کاری متعدد و آب و هوایی نسبتاْ معتدل، همواره در مرکز توجه مهاجران و متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا از سراسر دنیا بوده است. اما بنابر آمار، اولویت اول اغلب شهروندان ایرانی برای سفر به کانادا شهر تورنتو است.

بر همین اساس، پیشنهاد می‌کنیم تا در این راستا نیم نگاهی به مطلب " آب و هوای تورنتو در طول سال چطور است" بیندازید.

ولی در صورتی که به دلایل مختلفی نظیر داشتن دوست و فامیل، نامه پذیرش دانشگاه، پیشنهاد کاری و یا هر چیز دیگری قصد سفر و یا مهاجرت به ونکوور کانادا را دارید، بهتر است پیش از ورود به این شهر از شرایط آب و هوایی آن در طول سال باخبر شوید.

آب و هوای ونکوور در کانادا

زمستان ونکوور

به طور کلی وجود الگوی چرخشی در ونکوور موجب شده تا نتوان به خوبی وضعیت آب و هوا را تا زمان وقوع پیش‌بینی کرد، به بیانی دیگر شهر ونکوور از ترکیبی از آب و هوای معتدل و خنک برخوردار است.

در زمستان های گرم، ونکوور دمای صفر تا ۸ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند. بر همین اساس دوچرخه سواری و لذت بردن از فعالیت‌های فضای باز چندان در این بازه زمانی در شهر ونکوور غیرعادی نیست.

در برخی اوقات در ماه فوریه (بهمن) وضعیت آب و هوای ونکوور به گونه‌ای است که فکر می کنید بهار یا تابستان است. این موضوع به خاطر وجود پدیده آب و هوایی به نام El Nino (جریان های گرم اقیانوسی) اتفاق می‌افتد.

در خلال سال های گرمتر، می توان بارش سنگین باران را در کنار تابش آفتاب در یک روز در شهر ونکوور تجربه کرد. در برخی از روزها، جبهه های هوایی با خود طوفان به همراه دارند. همچنین در بازه سالهای گرم ونکوور، به طور معمول بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ و حداقل ۵۰ میلی لیتر باران را در ماه‌های زمستان این شهر دیدنی تجربه خواهید کرد.

از این رو حجم و سطوح برف در سال‌های گرم ونکوور به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند. اما در زمستان‌های سرد و خنک ونکوور، دمای هوا از منفی ۱۰ تا صفر درجه سانتی‌گراد متغیر است. بر همین اساس، این نوع از زمستان های ونکوور بسیار سرد بوده و شدت باد سریع و زیاد خواهد بود.

بهترین روش برای محافظت از این سرما، پوشیدن لباس به صورت چند لایه است.

برخی از افراد اینطور فکر می کنند که تنها در زمستان های سرد ونکوور احتمال مواجه شدن با بارش برف وجود دارد، اما باید انتظار تگرگ و یا باران معمولی در این فصل از سال را نیز داشت.

در زمستان های سرد ونکوور تپه های ضخیم و مرتفع برفی به هنگام خورشیدی بودن آسمان گسترش می یابد و به طور طبیعی از ورود طوفان و بادهای شدید جلوگیری می کند.

به طور معمول می توان در فصل زمستان ونکوور بارش تقریبی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر باران و ۴۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر برف را شاهد بود.
در تاریخ نگارش این مطلب، میانگین درجه دمای ماههای دسامبر، ژانویه و فوریه در فصل زمستان ونکوور بین ۳ تا ۸ درجه سانتی گراد متغیر بوده  و بین ۱۳ تا ۱۵ روز از هر ماه بارش باران وجود داشته است.

بنابر اطلاعات وبسایت tripsavvy، ژانویه سردترین ماه ونکوور بوده و آفتاب در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر غروب می‌کند. با توجه به حجم زیاد بارندگی و بارش برف خیس و کاهش درجه دما در این فصل٬ با سرما و یخبندان چالش برانگیزی خصوصا در هنگام رانندگی روبرو خواهید شد.

بهار در ونکوور

شما این امکان را دارید تا در یک روز مشابه بهاری در ونکوور٬ با بارش برف در ارتفاعات و بارش باران در نزدیکی سطح دریا به انجام ورزش گلف و یا اسکی بپردازید. باید به این نکته توجه داشته باشید که مقدار بارش باران کاملا به آن سال بستگی دارد. 

این بدین خاطر است که در بعضی مواقع، حتی در ارتفاعات کم و در نزدیکی سطح دریا نیز شاهد برف و تگرگ خواهیم بود. بارش باران در بهار ونکوور به مقدار زیادی در مقایسه با زمستان کاهش می یابد و چیزی در حدود ۵ سانتی متر در هر ماه است. 

آب و هوای بهار در ونکوور گرم تر بوده و میانگین دما در ماه آوریل (فروردین) در حدود ۱۳ درجه سانتیگراد است، این در حالی است که دمای هوا در ماه جون (خرداد) افزایش یافته و به ۱۹ درجه سانتیگراد می‌رسد.

البته در سال‌های گرم تر، دمای هوا در بهار ونکوور بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است.

بنابر آمار وب سایتهای هواشناسی خارجی٬ میانگین دما در ماههای مارس، آوریل و می ونکوور بین ۴ تا ۱۷ درجه سانتیگراد متغیر بوده و به طور تقریبی بین ۹ تا ۱۴ روز در هر ماه از فصل بهار ونکوور بارانی است.

بهار در ونکوور

تابستان ونکوور

فصل تابستان در ونکوور زمانی مناسب برای انجام انواع رویدادها و فستیوال های خاص است. هوا با میانگین دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نسبتا گرم است٬ اما آنچنان داغ نیست. در عین حال، معمولاْ بارش باران نیز در این فصل به اندازه ۴ سانتیمتر در هر ماه اتفاق می‌افتد.

دمای هوا در شبهای تابستانی ونکوور کاهش پیدا کرده و به طور تقریبی به ۱۳ درجه سانتیگراد می رسد. تابستان خشک ترین فصل ونکوور بوده و ماه آگوست (مرداد) در این زمینه رتبه یک را به خود اختصاص داده است.

اما بنابر گزارش هواشناسی، سه ماه جون (خرداد)، جولای (تیر) و آگوست (مرداد) از میانگین دمای ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتیگراد برخوردار بوده و به طور تقریبی بین ۴ تا ۷ روز از ماه بارش باران را تجربه می‌کنند.

در حالت کلی٬ روزهای گرم تر٬ درخشش آفتاب بیشتر و رطوبت کمتر در مقایسه با شهرهای شرقی نظیر تورنتو و مونترال نصیب ساکنان ونکوور در این فصل از سال خواهد شد.

پاییز در ونکوور

در ماههای پاییزی ونکوور اما آب و هوا به تدریج خنک می شود٬ از این رو بیشترین دمای هوا در ماه اکتبر (مهر) ۱۳ درجه سانتیگراد است و در ماه دسامبر (آذر) این مقدار دما به ۶ درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد.

همانطور که میدانید پاییز بارانی ترین فصل ونکوور بوده و در ماه اکتبر به طور میانگین ۱۰ سانتیمتر باران میبارد٬ این در حالی است که در ماه های دیگری نظیر نوامبر و دسامبر شاهد بارش باران کمتری هستیم که در مجموع معادل ۱۸ سانتیمتر می‌شود.

بنابر اطلاعات هواشناسی، در ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر درجه دما از ۱۹ تا ۵ درجه سانتیگراد متغیر است و بارش باران بین ۶ تا ۱۶ روز از هر ماه پاییز اتفاق می‌افتد.

در مقایسه با سایر شهرهای کانادا، آب و هوای این فصل در ونکوور معتدل تر بوده و همواره بیش از ۴ درجه سانتیگراد است.

برای مقایسه آب و هوا بین دو شهر محبوب تورنتو و ونکوور میتوان اینطور گفت که زمستان تورنتو سخت تر و شدیدتر از ونکوور است، این بدین خاطر است که حجم بالای بارش برف و دمای زیر صفر درجه در تورنتو بیشتر اتفاق می‌افتد.

در مقایسه٬ آب و هوای ونکوور معتدل و بارانی است، هر دوی این شهرها دارای تابستانهایی بسیار گرم هستند. بله برخلاف تصور بسیاری از افراد کانادا در تمام طول سال سرد نیست.

تابستانهای ونکوور گرم و خشک است، اما تابستان های تورنتو آب و هوایی گرم و شرجی را برای ساکنان به ارمغان می آورد که از دیدگاه توریستی آب و هوای ونکوور دلپذیرتر و قابل قبول‌تر است.

چنانچه به دنبال مهاجرت تحصیلی و زندگی در کشور کانادا هستید، می توانید از مشاوره و ارزیابی تحصیلی و سایر خدمات تخصصی مجله lets go uni استفاده کنید و جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطلب زندگی در ونکوور برای ایرانیان نگاهی بیندازید.