استادی پرمیت چیست؟ تفاوت ویزای تحصیلی و استادی پرمیت چیست؟ تمدید استادی پرمیت کانادا به چه صورت است؟ با ما در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگویونی که در خصوص study permit است همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات را دریافت نمایید.

استادی پرمیت

پیش از این با شما در رابطه با تفاوت های ویزای توریستی کانادا با ویزای تحصیلی کانادا صحبت کردیم، اما موضوع استادی پرمیت فرق داشته و دارای تفاوت های اساسی با انواع ویزای کانادا است، در واقع این مدرک تحصیلی مهم، مکمل ویزای تحصیلی کانادا محسوب می شود. در ادامه با لتس گو یونی همراه باشید.

ویزای تحصیلی کانادا

استادی پرمیت کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی اداره مهاجرت و شهروندی کانادا Canada.ca، مجوز تحصیل یا همان study permit یک مدرک مهم است که به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا در موسسات آموزشی و دانشگاه های معتبر DLI کانادا به تحصیل مشغول شوند. دریافت این مدرک الزامی بوده و به عنوان مکمل ویزای تحصیلی عمل می کند.

مدرک study permit با ویزای تحصیلی کانادا متفاوت بوده و دریافت آن به تنهایی منجر به ورود شما به کشور کانادا نمی شود. اگر قصد تحصیل در دوره آموزشی بلند مدت بیش از 6 ماه را در کشور کانادا داشته باشید، نیاز به دریافت استادی پرمیت در کنار ویزای کانادا دارید، وگرنه برای دوره های کوتاه مدت آموزشی زیر 6 ماه در کانادا، تحصیل از طریق ویزای توریستی کانادا ممکن است.

تفاوت ویزای تحصیلی و استادی پرمیت

به طور معمول در ویزای تحصیلی کانادا، بسیاری از افراد، study permit را با ویزای تحصیلی یکی دانسته و فرقی برای این دو قائل نیستند، اما این رویکرد اشتباه است و ویزای تحصیلی و استادی پرمیت دارای دو مقوله جدا از هم هستند.

ویزای تحصیلی مجوز ورود شما به کانادا است، اما باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که حتی با داشتن ویزای تحصیلی هم، افسر مرزی کانادا می تواند از ورود شما به این کشور جلوگیری کند.

در این بین مجوز تحصیل یا همان study permit به شما اجازه اقامت در کانادا را می دهد. این مدرک دارای جزئیات مختلفی از هدف از سفر شما به کانادا است که شامل موارد زیر می شود:

  • اینکه دلیل اصلی شما چیست،
  • چرا به کانادا آمده اید
  • در چه مقطع و رشته تحصیلی قصد تحصیل دارید
  • بازه و دوره زمانی تحصیل شما چقدر است
  • آیا دارای هرگونه محدودیت برای انجام کار در کانادا هستید یا خیر.

به بیانی دیگر، ویزای تحصیلی کانادا به شما اجازه ورود به کانادا را می دهد و study permit مجوز اقامت شما در این کشور است. اما باید بدانید که در واقع دولت کانادا برای متقاضی ادامه تحصیل در این کشور ویزای تحصیلی “Student Visa” صادر نمی کند، بلکه زمانی که با درخواست study permit شما موافقت شود، یک ویزای توریستی visitor نیز به همراه آن برای شما صادر می گردد.

تائید نهایی مجوز استادی پرمیت در بخش فرودگاهی و مرزی کانادا و توسط افسر مرزی این کشور انجام می شود. از این رو، افسر مرزی از شماره مرجع مجوز که در معرفی نامه ارسالی سفارت به شما درج شده، استفاده می کند و تصمیم گیری نهایی خود را انجام می دهد.

استادی پرمیت تحصیلی

اپلای استادی پرمیت کانادا

درخواست استادی پرمیت کانادا به صورت آنلاین انجام می شود، از این رو شما باید برای اطلاع از اینکه واجد شرایط لازم برای درخواست مجوز تحصیل هستید به وب سایت Canada.ca رفته و در صفحه Apply online سوالات بخش Check your eligibility to apply را پر کنید.

زمانی که با موفقیت این کار را انجام دادید، از شما درخواست می شود تا به سوالات مربوط به تحصیل در کانادا نظیر موارد زیر پاسخ دهید:

  • آیا دانشجوی قرض و تبادلی هستید
  • آیا نیازمند مجوز کار co-op در کانادا هستید
  • اگر دارای افراد وابسته ای هستید که قرار است شما را در کانادا همراهی کنند

شما باید به این گونه سوالات به طور صحیحی پاسخ داده و پروسه را ادامه دهید. در صورتی که برای اپلای استادی پرمیت کانادا به صورت آنلاین واجد شرایط شناخته شوید، در بالای فهرست مدارک و چک لیست ویزای تحصیلی کانادا، یک شماره مرجع شخصی نظیر AP756967260 به شما اختصاص داده می شود.

شما ملزم هستید تا از چک لیست مدارک خود پرینت گرفته و شماره مرجع یا همان personal reference code خود را در جایی یادداشت کنید، این بدین خاطر است که در پروسه درخواست آنلاین به آنها نیاز خواهید داشت.

سپس باید در حساب کاربری MyCIC خود لاگین شوید( اگر اکانت ندارید باید یکی برای خود بسازید)، سپس باید فرم با فرمت پی دی اف (درخواست مجوز تحصیل از خارج از کانادا با کد IMM1294) را تکمیل کنید. شما باید تمامی مدارک مورد نیاز study permit از جمله مدارک پشتیبان را که در Document Checklist فهرست شده آماده کنید.

در مرحله بعدی، شما ملزم هستید تا هزینه 150 دلاری استادی پرمیت را به صورت آنلاین و از طریق کردیت کارت بانکی پرداخت کنید. (باید از صفحه پرداخت موفق سفارت کانادا به عنوان مدرک پرداخت هزینه عکس بگیرید)، البته یک هزینه 85 دلاری نیز برای انجام پروسه انگشت نگاری و عکس بیومتریک اخذ می شود.

با پرداخت اینترنتی هزینه درخواست استادی پرمیت و بیومتریک کانادا، یک مدرک با عنوان معرفی نامه Letter of Introduction به حساب کاربری MyCIC شما ارسال می شود. شما باید از این نامه پرینت گرفته و به هنگام حضور در بخش مرزی و فرودگاه کانادا آن را به افسر مرزی ارائه دهید، تا در صورت تائید افسر مرزی، study permit نهایی و اصلی برای شما صادر گردد.

فراموش نکنید که پیش از ترک بخش مهاجرت مرزی immigration hall کانادا، صحت تمامی اطلاعات وارد شده در استادی پرمیت از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت و سایر موارد را چک کنید و ببینید که حتماً شرایط کاری "on-campus and off-campus" برای شما در پایین مدرک درج شده باشد.

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل، انجام تمامی امور اخذ پذیرش تحصیلی، آماده سازی مدارک، درخواست ویزای تحصیلی و استادی پرمیت کانادا را به ما سپرده و در کمال راحتی، از طریق وب سایت لتس گو یونی امور مهاجرت تحصیلی خود به کانادا را دنبال کنید.

شرایط دریافت استادی پرمیت کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط اداره مهاجرت و امور شهروندی کانادا، این شرایط شامل موارد زیر می شود:

  • فرد باید در یک موسسه آموزشی DLI و معتبر کانادایی ثبت نام کرده باشد و دارای نامه پذیرش معتبر باشد.
  • دارای تمکن مالی کافی و قابل اثبات برای پرداخت هزینه های دانشگاه، زندگی شخصی و اعضای خانواده همراه و همچنین برگشت به کشور مبدا باشد
  • فاقد هرگونه سوءپیشینه باشد و برای امنیت کانادا تهدیدی به شمار نرود
  • از سلامت جسمانی کامل و آزمایش مدیکال مورد تائید کنسولگری برخوردار باشد
  • توانایی اثبات این موضوع را به افسر مهاجرت داشته باشد که پس از پایان تحصیلات قصد ترک خاک کانادا را دارد.

شرایط تحصیل در کانادا با استادی پرمیت

تمدید استادی پرمیت کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت Canada.ca، اگر موسسه آموزشی و دانشگاه کانادایی از شما درخواست کند که پیش از شروع و ورود به دوره آموزشی اصلی، چندین دوره پیش نیاز را بگذرانید، پذیرش شما به صورت مشروط است و study permit شما تا زمان پایان دوره های پیش نیاز به علاوه یک سال اعتبار دارد.

زمانی که این دوره ها را گذرانده و قصد شروع دوره آموزشی اصلی در کانادا را دارید، باید نسبت به تمدید استادی پرمیت کانادا اقدام نمایید.

اگر شرایط شما به گونه ای است که دوره تحصیلی تان بعد از پایان اعتبار مجوز تحصیل به پایان می رسد، باید برای تمدید استادی پرمیت خود اقدام کنید، در غیر این صورت مجبور به توقف تحصیل و ترک خاک کانادا هستید.

اگر دوره تحصیلی شما در کانادا زودتر از موعد تمام شود، اعتبار study permit شما 90 روز بعد از اتمام دوره آموزشی از اعتبار ساقط می شود، مهم نیست که چه تاریخی بر روی استادی پرمیت شما چاپ شده باشد.

به طور معمول تمدید استادی پرمیت کانادا 80 روز کاری زمان می برد، از این رو بهتر است با مدیریت صحیح زمان و برنامه، این کار را در صورت لزوم انجام دهید. برای تمدید مجوز تحصیل، شما باید وضعیت خود به عنوان یک دانشجو را بازیابی کنید و در فرم درخواست دو مورد زیر را انتخاب نمایید:

  • اجازه تحصیل اولیه و یا تمدید استادی پرمیت
  • بازیابی وضعیت اقامت موقت به عنوان دانشجو

شما باید اینکه چگونه وضعیت تحصیلی خود را در کانادا از دست داده اید و چرا بیش از اعتبار مجاز در این کشور اقامت دارید را به خوبی توضیح دهید. هیچ تضمینی برای موافقت با درخواست شما و تمدید استادی پرمیت وجود ندارد. شما این امکان را دارید تا زمان ارزیابی پرونده و درخواست خود در کانادا اقامت داشته باشید. اما تا بازیابی مجدد موقعیت تحصیلی و دانشجویی، اجازه ادامه تحصیل در کانادا را ندارید.

اعتبار استادی پرمیت چقدر است؟

به طور معمول، اعتبار استادی پرمیت معادل طول دوره تحصیلی شما در کانادا به علاوه 90 روز اضافه است. این 90 روز اضافه برای آماده سازی شما به منظور ترک خاک کانادا و یا تمدید مجوز اقامت در این کشور است.

تحصیل و کار همسر و فرزند دانشجو در کانادا

مزایای استادی پرمیت برای خانواده دانشجو

در صورتی که متقاضی دارای سن Minor زیر 17 و یا 18 سال در کانادا باشد و موفق به دریافت ویزا و استادی پرمیت این کشور شود، یکی از والدین فرد می تواند برای ویزای همراه کانادا اقدام کرده و در دوران تحصیلی دانش آموز، وی را در این کشور همراهی کند.

اگر متقاضی بزرگسال (18 سال یا بالاتر) باشد و موفق به دریافت ویزای تحصیلی و استادی پرمیت کانادا شود، همسر و فرزند وی می توانند برای ویزای همراه کانادا اقدام کرده و دانشجو را در بازه تحصیلی در کانادا همراهی کنند.

همسر دانشجو می تواند با استفاده از مزیت open work permit، در زمان تحصیل دانشجو به کار آزاد در بازار کار کانادا بپردازد. در واقع وی این امکان را دارد تا بدون هرگونه دعوت نامه کاری و با استفاده از ویزای همراه تحصیلی به کانادا آمده و در حین تحصیل و کار دانشجویی متقاضی، به کار تمام وقت و آزاد بپردازد.

در این بین، فرزند دانشجو نیز امکان ثبت نام در مدارس دولتی کانادا را داشته و می تواند از مزایای تحصیل رایگان مدارس معتبر و با کیفیت این کشور بهره مند شود.

بد نیست بدانید که دانشجو می تواند پیش از اتمام دوره تحصیلی و اتمام اعتبار study permit کانادا برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی PGWP این کشور درخواست دهد. این مجوز به فرد اجازه می دهد تا پس از فارغ التحصیلی برای حداکثر 3 سال در کشور کانادا اقامت داشته و به کار تمام وقت در بازار کار این کشور بپردازد.

در واقع اگر دانشجو دارای همسر و فرزند باشد، آنها نیز می توانند با تمدید اقامت دانشجو در کانادا و دریافت مجوز PGWP، اقامت خود را در این کشور به همان اندازه تمدید نمایند و از شرایط کار برای همسر دانشجو و تحصیل رایگان فرزند دانشجو برای مدت زمان بیشتری بهره مند شوند.