چک لیست ویزای تحصیلی کانادا و اطلاع از آن برای متقاضیان تحصیل در این کشور بسیار مفید خواهد بود. کانادا یکی از بهترین مقصدهای مهاجرتی دانشجویان ایرانی برای زندگی و تحصیل است. شرایط مطلوب فرهنگی، اقتصادی و دانشگاه‌های خوب این کشور که اکثراً دارای رتبه‌های برتر جهانی هستند، مهاجرت تحصیلی به کانادا را برای متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور، تبدیل به یک اولویت در بین سایر کشورها کرده است.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و همینطور اخذ ویزا، نیازمند مدارک و شرایطی است که باید قبل از هر اقدامی از آنها اطلاع داشته باشید. چک لیست ویزای تحصیلی کانادا را در این پُست از مجله لتسگو یونی مشاهده خواهید کرد و سپس هر کدام از 10 مورد مهم چک لیست ویزای تحصیلی کانادا را به طور کامل بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چک لیست ویزای تحصیلی کانادا

چک لیست ویزای تحصیلی کانادا و اشراف بر آن قطعا مزایای زیادی دارد؛ چرا که کانادا یکی از کشورهایی است که دارای بیشترین مهاجر و دانشجوی بین‌المللی می‌باشد. کانادا با شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناسب، امنیت و استانداردهای بالای سطح زندگی و همچنین با ایجاد قوانین مهاجرتی در جهت جذب بیشتر افراد خارجی، تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت شده است. 

تا جایی که امروزه به دلیل تعداد زیاد مهاجران در این کشور، در جامعه تنوع فرهنگی و ملیتی زیادی دیده می‌شود و شما بعد از مهاجرت به کانادا به عنوان تازه وارد حس بدی نخواهید داشت. به علاوه سیستم آموزشی کانادا بسیار پیشرفته است و همانطور که اشاره کردیم دانشگاه‌های این کشور دارای رتبه‌بندی خوبی در بین دانشگاه‌های جهان هستند. 

علاوه بر برخورداری از امکانات آموزشی مناسب، از دیگر مزایای تحصیل در کانادا می‌توان به امکان کار حین تحصیل، بورسیه‌های تحصیلی متنوع، امکان اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل و امکان اخذ ویزای همراه برای اعضای خانواده درجه اول اشاره کرد.

به همین دلیل هر سال دانشجویان زیادی مهاجرت تحصیلی به کانادا را هدف خود قرار داده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر شما هم مقصد تحصیلی خود را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید تا در آینده‌ای نزدیک تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به این کشور را تجربه کنید، باید با دقت و به صورت گام به گام مراحل اخذ پذیرش و ویزا را با موفقیت سپری کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. این مراحل در قالب چک لیست ویزای تحصیلی کانادا به صورت زیر هستند:

  1. انتخاب موسسه آموزشی DLI (مدرسه، کالج، دانشگاه)
  2. مراجعه به وب‌سایت دانشگاه کانادایی
  3. اطلاع از شرایط پذیرش دانشجویان بین‌المللی
  4. آماده‌سازی و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و مالی
  5. ارسال مدارک به دانشگاه مربوطه
  6. اخذ نامه پذیرش تحصیلی کانادا
  7. درخواست آنلاین ویزای تحصیلی کانادا
  8. اخذ وقت سفارت و انگشت‌نگاری
  9. اخذ ویزای کانادا
  10. حضور در دانشگاه کانادایی و ثبت‌نام برای ترم جدید

ویزای تحصیلی کانادا

همانطور که مشاهده کردید روند مهاجرت و اخذ ویزای کانادا تنها محدود به یک یا دو مرحله نبوده و شامل جزئیات زیادی می‌شود که در ادامه به بررسی تک تک آنها خواهیم پرداخت.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول میکشه

اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول میکشه؟ زمان پردازش ویزای دانشجویی کانادا در سال ۲۰۲۴ بسته به کشور مبدا دارد اما معمولاً بین ۹ تا ۱۱ هفته است. زمان دقیق این پروسه به حجم درخواست‌ها و کامل بودن درخواست فرد تغییر بستگی دارد. بر اساس اطلاعات فعلی در وب‌سایت رسمی دولت کانادا، زمان پردازش ویزای ایرانیان ۹ هفته است و ایرانیانی که موقتا در کانادا هستند، می‌توانند برای تمدید اقامت خود، بدون هزینه‌ای تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ درخواست مجوز کار یا مجوز تحصیلی دهند.

پذیرش تحصیلی کانادا

پذیرش تحصیلی کانادا و اخذ ویزای این کشور، با اخذ نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها و یا کالج‌های کانادا شروع می‌شود. از این رو شما باید شهر، استان و موسسه آموزشی خود در کانادا را انتخاب نموده و پس از آن به فکر درخواست پذیرش تحصیلی از این دانشگاه باشید.

شما می‌توانید خودتان شخصاً درباره وضعیت بازار کار، سبک زندگی، تجهیزات رفاهی و موارد مختلف شهر و استان مورد نظر خود در کانادا تحقیق کرده و براساس هزینه زندگی دانشجویی در کانادا و صد البته هزینه تحصیل، به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب شهر و استان و دانشگاه دلخواه خود در کانادا بپردازید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که فاکتورهای دیگری نیز در مورد انتخاب موسسه آموزشی و محل زندگی در کانادا تاثیرگذار هستند.

برای مثال شما نمی‌توانید با رزومه تحصیلی متوسط و یا ضعیف و بودجه پایین به فکر دریافت پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه کانادا یعنی دانشگاه تورنتو باشید. شما باید با بررسی شرایط پذیرش چندین دانشگاه کانادایی مورد نظر خود، همه فاکتورهای مهم از جمله هزینه و شهریه تحصیلی، شرایط پذیرش دانشگاه، متناسب بودن سوابق تحصیلی شما با شرایط پذیرش دانشگاه، تنوع رشته‌های تحصیلی و مواردی از این قبیل را مورد سنجش قرار دهید و در انتها یک گزینه را انتخاب کنید.

اگر مدیریت این موارد برای مهاجرت تحصیلی به کانادا برای شما سخت بوده و یا بخاطر نداشتن تجربه و اطلاعات کافی، درصد خطا و ریسک بالایی را در زمینه اخذ پذیرش و ویزا برای خود در نظر می‌گیرید، بهتر است از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی در این زمینه استفاده کنید. در مرحله پذیرش تحصیلی کانادا، شما می‌توانید تنها به بررسی یک موسسه آموزشی و دانشگاه در کانادا بپردازید و یا اینکه به طور همزمان چند موسسه آموزشی را بررسی و مقایسه کرده و برای آنها درخواست پذیرش خود را ارسال کنید.

فراموش نکنید که ارسال مدارک و درخواست پذیرش از هر دانشگاه کانادایی نیازمند پرداخت هزینه ادمیشن فی (100 تا 200 دلاری) است، از این رو نمی‌توان تنها بخاطر بالا رفتن شانس برای چندین موسسه آموزشی در کانادا به طور همزمان اقدام کرد و هزینه این کار زیاد خواهد بود. 

همچنین می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه اپلای از امکان پذیرش تحصیلی رایگان ما در لتسگو یونی استفاده کنید. وقتی با در نظر گرفتن تمام جوانب، موفق به انتخاب دانشگاه مورد نظر خود در کانادا شوید، باید به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کرده و از شرایط پذیرش تحصیلی دانشجویان بین‌المللی مطلع شوید، این شرایط در هر موسسه آموزشی متغیر است، اما در حالت کلی شامل موارد زیر است:

  • دو قطعه عکس رنگی جدید
  • نمونه کار عملی برای رشته‌های فنی و مهندسی
  • نامه تمکن مالی 3 ماه اخیر
  • ترجمه رسمی رزومه و برنامه تحصیلی دانشجو
  • ترجمه رسمی آخرین مدارک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دانشجو
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده
  • اسکن تمام صفحات پاسپورت
  • مدرک زبان معتبر تافل و یا آیلتس
  • توصیه‌نامه اساتید قبلی دانشگاه (برای مقاطع تکمیلی)
  • انگیزه‌نامه (برای مقاطع تکمیلی)

پس از آماده‌سازی و ارسال این مدارک، در صورتی که مدارک و شرایط شما مورد قبول دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظرتان در کانادا واقع شود، نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه پس از گذشت چند هفته کاری برای شما ارسال خواهد شد. اکنون که موفق به دریافت یکی از مدارک مهم مهاجرت تحصیلی به کانادا یعنی نامه پذیرش از دانشگاه شده‌اید، باید تا پیش از اتمام اعتبار نامه پذیرش تحصیلی (معمولاً 6 ماه)، برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

در ادامه به بررسی مراحل دریافت ویزا برای تحصیل در کشور کانادا خواهیم پرداخت.

تحصیل در کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا دیگر برای ایرانیان یک رویا نیست و دانستن مراحل آن، شما را یک قدم به موفقیت نزدیک می‌کند. متاسفانه شهروندان ایرانی دسترسی مستقیم و حضوری به سفارت کانادا در داخل ایران نداشته و باید به صورت اینترنتی و از طریق وب‌سایت Canada.ca برای درخواست ویزای کانادا اقدام کنند. به همین خاطر شما باید به وب‌سایت سفارت کانادا مراجعه کرده، یک حساب کاربری بسازید و بر اساس نوع درخواست خود یعنی دریافت ویزای تحصیلی، مدارک زیر را آپلود نمایید:

  • نامه تمکن مالی بانکی
  • مدرک زبان معتبر
  • برنامه و رزومه تحصیلی دانشجو
  • پرینت نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه
  • اسکن صفحات پاسپورت
  • ترجمه مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس رنگی جدید
  • اسکن ترجمه آخرین مدارک دانشجو
  • گواهی عدم سوء پیشینه (در صورت درخواست سفارت)
  • آزمایش مدیکال (درصورت درخواست سفارت)

زمانی که تمامی مدارک را در حساب کاربری خود آپلود نمودید، باید یک نسخه فیزیکی از این مدارک را هم برای بررسی و ارزیابی توسط سفارت کانادا ارسال کنید. ضمن اینکه باید هزینه ای برابر با 150 دلار کانادا برای اخذ مجوز تحصیل در کانادا یا همان study permit و 85 دلار برای انگشت‌نگاری و عکس‌برداری بیومتریک را به صورت آنلاین و از طریق ویزاکارت و مسترکارت پرداخت نمایید.

در صورتی که بخواهید به صورت شخصی این کار را انجام دهید، به دلیل نداشتن دسترسی به کردیت‌کارت بانکی بین‌المللی، با سختی و مشکل مواجه شده و نیازمند خدمات یک عامل واسط نظیر صرافی هستید، اما در عین حال این امکان را دارید تا از خدمات تخصصی پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی لتسگو یونی استفاده کرده و انجام تمامی این امور را به ما بسپارید.

پس از پرداخت هزینه ویزا و ارسال مدارک به سفارت کانادا، نامه‌ای از سوی سفارت کانادا به حساب کاربری شما در سایت سفارت ارسال می‌شود که طی آن شما باید ظرف 30 روز کاری انگشت‌نگاری و عکس‌برداری بیومتریک خود را انجام دهید. دقت کنید که دریافت این نامه به معنی قبولی و موافقت با درخواست ویزا نیست، بلکه نشان‌دهنده جلو رفتن کار و ورود به مرحله دیگری از اخذ ویزای تحصیلی است.

به این منظور، شما باید وقت سفارت کانادا را رزرو کرده و به صورت حضوری مراحل انگشت‌نگاری و عکس‌برداری بیومتریک را در محل سفارت انجام دهید. از آنجایی که سفارت کانادا در ایران هیچگونه فعالیتی ندارد، شما باید نسبت به رزرو وقت سفارت کانادا در یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه و یا ارمنستان اقدام کنید. سپس باید در زمان مقرر که برای شما تعیین شده، در محل سفارت حضور یافته و مراحل انگشت‌نگاری و ثبت عکس بیومتریک را انجام دهید.

بعد از انجام تمامی این مراحل، باید به کشور محل سکونت خود برگشته و با استفاده از حساب کاربری در وب‌سایت Canada.ca و یا ایمیل، منتظر جواب نهایی سفارت کانادا باشید. در صورتی که بعد از گذشت 1 تا 3 ماه کاری، جواب ویزای شما بیاید و با درخواست ویزای تحصیلی شما در کانادا موافقت شده باشد، باید از نامه موافقت و درخواست ویزای خود پرینت گرفته و با در دست داشتن اصل پاسپورت، مجدداً در سفارت کانادا حضور پیدا کنید.

پس از انجام این کار، در محل سفارت، برچسب ویزای کانادا به پاسپورت شما پیوست می‌شود و شما دیگر آمادگی کامل برای سفر به کانادا و ادامه تحصیل در این کشور را خواهید داشت. همچنین شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل، سفر دوم به کشوری که برای حضور در سفارت کانادا و دریافت برچسب ویزای تحصیلی انتخاب کرده‌اید را انجام نداده و با استفاده از خدمت پیکاپ ویزا لتسگو یونی، انجام این کار را به ما بسپارید.

در واقع با انتخاب این گزینه و استفاده از خدمات پیکاپ ویزا، در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی شده و می‌توانید بدون نیاز به سفر مجدد به کشوری نظیر ترکیه و یا ارمنستان، ظرف دو هفته کاری پاسپورت خود را به همراه برچسب ویزای تحصیلی کانادا، در داخل ایران دریافت نمایید.

شرایط ویزای تحصیلی کانادا

شانس ویزای تحصیلی کانادا

شانس ویزای تحصیلی کانادا بستگی به عوامل مختلفی دارد. سوالی که همواره ذهن متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا را به خود مشغول می‌کند این است که تا چه اندازه شانس موفقیت برای دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا و مهاجرت تحصیلی به این کشور وجود دارد؟

در جواب باید بگوییم که این موضوع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. ممکن است متقاضی از شرایط تحصیلی مطلوبی برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کشور کانادا برخوردار نباشد که شانس دریافت ویزا برای وی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. در ادامه به چند مورد مهم که در کاهش شانس اخذ ویزای تحصیلی موثر است، اشاره می‌کنیم:

  • سن بالای متقاضی: مثلاً فرد بخواهد با سن حدود 35 سال برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی کانادا درخواست دهد.
  • گپ تحصیلی زیاد: از آخرین مدرک تحصیلی فرد بیش از 5 تا 7 سال گذشته باشد و متقاضی امکان ارائه دلیل قانع کننده به افسر پرونده نداشته باشد.
  • نداشتن تمکن مالی کافی: اگر متقاضی توانایی اثبات داشتن بودجه و تمکن مالی کافی برای ادامه تحصیل در کانادا را نداشته باشد، شانس موفقیت وی بسیار کم خواهد بود.
  • نداشتن مدرک زبان: زمانی که دانشجو بخواهد بدون مدرک زبان برای ویزای تحصیلی کشور کانادا و مهاجرت تحصیلی اقدام کند، تحصیل وی در دانشگاه‌های این کشور مشروط به این می‌شود که مدرک زبان خود را پیش از ورود به دانشگاه بگیرد که این موضوع نیازمند صرف وقت و هزینه نسبتاً زیادی خواهد بود، از این رو در اغلب موارد درخواست ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان ریجکت می‌شود.

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی چک لیست ویزای تحصیلی کانادا را بررسی کردیم و مراحل مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دادیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که موفقیت و یا شکست شما در پروسه اخذ ویزا، چندان بستگی به شانس نداشته و نیازمند برنامه‌ریزی، اطلاع از جزئیات و آمادگی کامل برای طی کردن مراحل مهاجرت تحصیلی به این کشور است.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم که برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کشور کانادا از مشاوره کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی استفاده کنید و با انجام ارزیابی آنلاین تحصیلی، درک بیشتری از وضعیت فعلی تحصیلی خود پیدا کرده و با اطلاعات بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه و سایر مراحل پیش رو تصمیم‌گیری کنید. لتسگو یونی، از صفر تا صد پروسه پذیرش تحصیلی و اخذ ویزا همراه شما بوده و تا کسب اطمینان از موفقیت شما در امر مهاجرت تحصیلی به کانادا، همراه شما خواهد بود.