تفاوت های ویزای تحصیلی و توریستی کانادا را در این پُست از مجله لتسگو یونی بررسی کرده ایم. بازار کار بین المللی، امکانات رفاهی پیشرفته، اقتصاد قوی، سیستم آموزشی استاندارد و با کیفیت، تجهیزات متنوع تحصیلی و جاذبه های گردشگری و توریستی کشور پهناور کانادا موجب شده تا هر ساله افراد زیادی از سراسر دنیا به اقتضای اهداف کوتاه و یا بلند مدت خود برای یکی از انواع ویزای توریستی، تحصیلی، کاری و یا اقامت کانادا اقدام کنند. 

در حال حاضر بیشترین درخواست ویزای کانادا در سراسر دنیا متعلق به ویزای توریستی و یا ویزای تحصیلی کانادا است و کماکان افراد بسیار زیادی اینطور فکر می کنند که این دو نوع از ویزای کانادا با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته و می‌توان با توجه به اعتبار 5ساله ویزای مولتی توریستی برای تحصیل در کانادا نیز اقدام کرد. اما اینطور نیست!

حقیقت ماجرا اینست که ماهیت هر دو نوع ویزای توریستی و تحصیلی کانادا از نوع ویزای TRV یا همان ویزای اقامت موقت در کانادا است، اما در عمل تفاوت های قابل ملاحظه‌ای بین این دو نوع ویزای محبوب و پر مخاطب کشور کانادا وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

ویزای توریستی کانادا

تفاوت ویزای توریستی و تحصیلی کانادا 

در عمل سازمان امور شهروندی و مهاجرت کانادا برای هر دو نوع متقاضی گردشگری و تحصیلی یک نوع ویزای اقامت موقت کانادا و یا همان ویزای توریستی را صادر می‌کند، با این تفاوت که ویزای توریستی کانادا به مواردی نظیر نامه پذیرش دانشگاه و یا مجوز استادی پرمیت نیاز ندارد و خود به تنهایی شخص را قادر می‌سازد تا زمان اعتبار ویزا و پاسپورت (حداکثر 5سال) در هر بار ورود برای حداکثر 6 ماه در خاک کشور کانادا اقامت داشته و به استانهای مختلف این کشور پهناور سفر کند.

در عین حال دارنده ویزای توریستی کانادا می‌تواند در دوره های آموزشی زیر 6 ماه کانادا (به عنوان دوره های کوتاه مدت) ثبت نام کرده و بدون هیچگونه منع قانونی، دوره مربوطه را در مدت زمان حضور خود در این کشور بگذراند.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که با در دست داشتن ویزای توریستی امکان ثبت نام در دوره های بلند مدت دانشگاهی را نداشته و در اغلب موارد، امکان تغییر کاربری ویزای توریستی به تحصیلی در داخل کانادا را ندارید. همچنین لازم به ذکر است که دارنده ویزای توریستی کانادا حق هیچگونه فعالیت کاری با حقوق را در خاک کانادا ندارد.

اما از جانبی دیگر، ویزای تحصیلی کانادا بدون مجوز استادی پرمیت کارایی نداشته و در صورتی که دانشجو برای ترم تحصیلی ثبت نام نکند و یا به هر دلیلی به ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور نپردازد، ویزای دانشجویی وی نیز از اعتبار ساقط شده و قابل تمدید نخواهد بود.

تفاوت دیگر این 2 نوع از ویزای متداول کانادا در زمینه کاری است؛ به بیانی دیگر، برعکس ویزای توریستی، دارنده ویزای تحصیلی اجازه کار دانشجویی پاره وقت حین تحصیل در دانشگاه را به 2 صورت on campus و یا off campus دارد (برای حداکثر 20 ساعت در هفته) و می‌تواند به هنگام تعطیلات زمستانی و تابستانی دانشگاه کار تمام وقت را در بازار کار این کشور تجربه کند.

در عین حال، دانشجوی بین‌المللی می‌تواند پیش از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کانادایی برای مجوز کار PGWP درخواست دهد و از این طریق تا حداکثر 3سال به کار قانونی در کانادا بپردازد. با مجموع زمان تحصیل و کار در کانادا، فرد می‌تواند با استفاده از ویزای تحصیلی و مجوز کار در یکی از طرح های اقامت دائم کانادا شرکت کرده و برای کارت ارزشمند PR این کشور اقدام نماید.

تفاوت دیگر ویزای توریستی با تحصیلی در کانادا در هزینه های آنها است. از این رو شما باید برای درخواست ویزای توریستی کانادا به صورت آنلاین و از طریق کردیت و یا دبیت کارت معتبر مجموع هزینه 185 دلاری را برای درخواست ویزا و مرحله بیومتریک و انگشت نگاری پرداخت کنید.

این در حالی است که هزینه درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا بیشتر بوده و برای استادی پرمیت و انگشت نگاری معادل مبلغ 235 دلار کانادا است.

تفاوت دیگر ویزای توریستی با تحصیلی کانادا در اینست که می‌توان برای دارنده ویزای تحصیلی درخواست ویزای همراه کرد. این بدین معنی است که برای مثال چنانچه فردی با ویزای دانش آموزی برای تحصیل در مدارس کانادا به این کشور سفر کرده باشد، والدین وی می‌توانند برای همراهی وی در کانادا برای ویزای همراه (ویزای اقامت موقت در کانادا) درخواست دهند.

همچنین چنانچه یک دانشجوی بین المللی در کانادا برای مثال دارای همسر و یا فرزند باشد، می‌تواند از طریق این قانون از همراهی خانواده در خلال تحصیل در کانادا برخوردار شود. در عین حال همسر وی امکان دریافت مجوز کار و انجام کار آزاد را در خلال تحصیل دانشجو در این کشور خواهد داشت.

با توجه به اینکه دارنده ویزای تحصیلی کانادا از سابقه کار و تحصیل در این کشور برخوردار می‌شود، فرصت‌های متعددی برای اقامت دائم و زندگی در این کشور به همراه خانواده خواهد داشت، اما ویزای توریستی کانادا تنها امکان ورود و حضور چندباره در کانادا را برای فرد فراهم کرده و به استثنای ایجاد سابقه سفر، بالا بردن درک مسافر از شرایط و امکانات مختلف کانادا و افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی مزیت چندانی در قیاس با ویزای تحصیلی کانادا ندارد.

ویزای توریستی کانادا

این نوع از ویزای کانادا که با نام visitor visa و یا ویزای اقامت موقت نیز شناخته می‌شود یک مجوز رسمی ورود به کانادا است که در داخل پاسپورت متقاضی چسبانده می‌شود و نشان دهنده این موضوع است که دارنده ویزای توریستی کانادا شرایط لازم برای ورود به این کشور را دارد. 

بسیاری از متقاضیان سفر به کانادا و یا عبور از مرز فرودگاهی این کشور از جمله شهروندان ایرانی نیاز به دریافت ویزای کانادا دارند. از این رو می‌توانند به صورت حضوری و یا آنلاین برای دریافت آن از سفارت کانادا درخواست دهند.

با توجه به بسته بودن سفارت کانادا در ایران، تنها گزینه در دسترس متقاضیان ایرانی، درخواست ویزای توریستی کانادا به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت رسمی Canada.ca است. البته تنها پروسه درخواست ویزا و ارسال مدارک سفر به صورت اینترنتی بوده و انجام مرحله انگشت نگاری و اطلاعات بیومتریک باید به شکل حضوری در محل کارگزاری خدمات ویزای کشور کانادا انجام شود.

از این رو، متقاضیان ایرانی پس از دریافت ایمیل از طرف کنسولگری برای مدت 30 روز کاری مهلت دارند تا وقت سفارت یا کارگزاری خدمات ویزای کانادا در یکی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه و یا ارمنستان را رزرو کرده و در زمان مقرر برای ثبت اثر انگشت و عکس بیومتریک در کارگزاری وی اف اس گلوبال حضور پیدا کنند.

بنابر اعتبار 5ساله پاسپورت ایران، ویزای توریستی کانادا نیز در اغلب موارد به شکل مولتی (چندبار ورود) و با اعتبار 5ساله برای فرد صادر می‌شود. این بدین معنی است که دارنده ویزای توریستی می‌تواند تا پایان اعتبار ویزای کانادای خود در هر بار ورود به این کشور برای حداکثر 6 ماه اقامت داشته باشد.

البته بنابر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت امور شهروندی و مهاجرت کانادا، این امکان وجود دارد که بنابر صلاحدید افسر مرزی کانادا مدت زمان مجاز حضور کمتر و یا بیشتری از 6 ماه برای شما صادر شود. چنانچه چنین تصمیمی برای شما گرفته شود، تاریخ خروج از کانادا در پاسپورت درج خواهد شد.

همچنین ممکن است مدرکی به صورت مجزا و با نام visitor record به شما داده شود که زمان دقیق ترک خاک کشور کانادا را مشخص می‌کند.

اما در غیر این صورت، امکان حضور برای حداکثر 6ماه را از زمان ورود به این کشور دارید (البته باید ویزا و پاسپورت شما دارای مقدار اعتبار لازم باشد). 

شرایط ویزای توریستی کانادا

برای درخواست و اخذ ویزای توریستی کانادا باید دارای شرایط کلی زیر باشید:

• دارای پاسپورت معتبر باشید

• از سلامت کامل برخوردار باشید

• دارای هیچگونه سوءسابقه و جرایم مهاجرتی نباشید

• این موضوع را برای افسر مهاجرت به اثبات برسانید که دارای وابستگی هایی نظیر شغل، خانه، دارایی های مالی و یا ارتباط نزدیک خانوادگی هستید که بخاطر آن به کشور خود بر خواهید گشت

• این موضوع را اثبات کنید که در پایان مسافرت خود، پیش از اتمام اعتبار ویزا خاک کانادا را ترک خواهید کرد

• برای سفر به کانادا از تمکن مالی کافی برخوردار هستید (این مقدار براساس زمان تعیین شده سفر و محل اقامت نظیر هتل، خانه دوست و یا اقوام متغیر خواهد بود)

همچنین ممکن است بنابر درخواست سفارت کانادا نیاز به ارائه آزمایش مدیکال و دعوت‌نامه از یک فرد ساکن در کشور کانادا داشته باشید. در صورتی که دارای سابقه جنایی، نقض حقوق بشر و یا جرایم سازمان یافته باشید و یا از شرایط منفی امنیتی، سلامت و یا مالی برخوردار باشید، مشمول ورود به کانادا نخواهید بود.

ویزای تحصیلی و ویزای توریستی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

برای مهاجرت تحصیلی و ورود به کانادا به قصد ادامه تحصیل در این کشور نیاز به دریافت ویزای دانش آموزی و یا دانشجویی دارید. این نوع از مجوز ورود که در حالت کلی به ویزای تحصیلی معروف است شامل دو حالت می‌شود:

• ویزای دانش آموزی برای مقاطع پیش دبستانی، دبستان، راهنمایی و دبیرستان (زیر 18 سال)

• ویزای دانشجویی برای مقاطع کالج و دانشگاه (بالای 18 و در برخی از استان‌های کانادا 19 سال)

چنانچه متقاضی تحصیل در کانادا زیر 18 سال باشد و یا والدین وی از طریق کار و یا تحصیل در کشور کانادا حضور داشته باشند، تنها دریافت نامه پذیرش مدرسه، ویزای دانش آموزی کانادا برای ادامه تحصیل در این کشور کفایت می‌کند.

اما اگر متقاضی بیش از 18 سال سن داشته و برای ویزای دانشجویی و ادامه تحصیل در کالج و یا دانشگاه های کانادا درخواست داده باشد، علاوه برای ویزای تحصیلی کانادا نیاز به مدرک مهم دیگری به نام مجوز تحصیل و یا همان Study permit دارد.

استادی پرمیت به دانشجوی خارجی این اجازه را می‌دهد تا در یک موسسه آموزش عالی معتبر در کانادا DLI به تحصیل مشغول شود. از این رو شما با ویزای تحصیلی کانادا اجازه ورود به این کشور را پیدا کرده و با استادی پرمیت اجازه تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود را خواهید داشت.

به بیانی دیگر مجوز تحصیل استادی پرمیت کانادا بیانگر جزئیات زیر است:

• دلیل ورود

• چرا در کانادا حضور دارید

• قصد تحصیل در چه رشته و مقطعی را دارید

• مدت زمان دوره تحصیلی شما چقدر است

• از چه محدودیت هایی برای انجام کار در حین تحصیل برخوردار هستید

اما موضوعی که خیلی از افراد از آن بی خبر هستند اینست که در واقع دولت کانادا ویزای تحصیلی برای متقاضی صادر نمی‌کند، بلکه زمانی که با درخواست استادی پرمیت شما موافقت می‌شود، یک ویزای توریستی نیز به همراه آن برای شما صادر خواهد شد که به توسط این دو مدرک اجازه ورود به کانادا و تحصیل بلند مدت در این کشور را خواهید داشت.

معمولا اعتبار مجوز تحصیل یا همان استادی پرمیت معادل بازه زمانی دوره تحصیلی شما در کشور کانادا به علاوه 90 روز اضافه است. تعداد روزهای اضافه به شما این اجازه را می دهد تا خاک کانادا را ترک کرده و یا برای تمدید اقامت درخواست دهید.

اما برای درخواست مجوز تحصیل و یا همان استادی پرمیت کانادا شما نیاز به مدرک مهم دیگری به نام acceptance letter و یا همان نامه پذیرش یک دانشگاه کانادایی دارید. از این رو باید پیش از درخواست استادی پرمیت و ویزای تحصیلی کانادا برای پذیرش تحصیلی دانشگاه و یا کالج مورد نظر خود درخواست دهید.

در صورتی که تمایل به دانستن جزئیات بیشتری در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که صفحه ویزای تحصیلی کانادا را مطالعه کنید

شرایط ویزای تحصیلی کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت رسمی Canada.ca، برای درخواست مجوز تحصیلی در کشور کانادا شما نیاز به ارائه موارد زیر هستید:

• نامه پذیرش دانشگاه

• اصل و اسکن پاسپورت معتبر

• دو قطعه عکس جدید سایز پاسپورت (نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد متقاضی باید پشت هر عکس نوشته شده باشد)

• مدارک تحصیلی

• نامه تمکن مالی (حداقل 10 هزار دلار کانادا برای فرد در یک سال و 4 هزار دلار به ازای هر فرد خانواده) برای استان کبک این مبالغ بیشتر است

• ریز گردش حساب 4 ماهه اخیر

• رسید پرداخت شهریه، رزرو هتل و یا خوابگاه

• برنامه تحصیلی

• حق سرپرستی برای متقاضیان زیر 18 سال

• گواهی عدم سوءپیشینه

• آزمایش مدیکال

به استثنای مدارک و نامه پذیرش دانشگاه، روند درخواست این نوع از ویزا نیز همانند ویزای توریستی کانادا به صورت اینترنتی بوده و فرد باید علاوه بر درخواست آنلاین ویزا و استادی پرمیت و ارسال اینترنتی مدارک، مراحل مصاحبه، انگشت نگاری و عکس بیومتریک  را به شکل حضوری در محل کارگزاری خدمات ویزای کانادا انجام دهد.

در نهایت با موافقت با درخواست ویزای تحصیلی کانادا، یک ویزای توریستی کانادا و معرفی نامه LOI (برای صدور استادی پرمیت در بخش مرزی کانادا) برای متقاضی صادر می‌شود. از این رو شهروند ایرانی باید به صورت شخصی به یکی از کارگزاری های کشورهای همسایه سفر کرده و جهت پیوست برچسب ویزا و دریافت معرفی نامه کانادا اصل پاسپورت خود را به همراه داشته باشد. 

همچنین این امکان را دارد تا از طریق آژانس های گردشگری معتبر و استفاده از خدمات پیکاپ ویزا این کار را انجام دهد.

دوره آموزشی با ویزای توریستی و یا تحصیلی

چنانچه قصد دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و حضور در دانشگاه های کانادا را دارید، می‌توانید برای دریافت نتیجه‌ای بهتر و مطمئن‌تر از خدمات ارزیابی، مشاوره تحصیلی و پذیرش دانشگاهی lets go uni استفاده کنید.