در این مطلب قصد داریم تا به جزئیات آزمون زبان سلپیپ celpip پرداخته، در مورد هزینه آزمون سلپیپ، منابع آزمون سلپیپ و تفاوت آزمون سلپیپ با آیلتس صحبت کنیم. از این رو چند دقیقه از زمان با ارزشتان را به خواندن این مطلب لتس گو یونی درباره آزمون بین المللی زبان سلپیپ اختصاص دهید.

پیش از در مطالب گذشته به شما گفتیم که تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان ممکن است، اما درنهایت باید در کلاسهای آموزشی و آماده سازی دوره زبان کانادا ثبت نام کرده و در یکی از آزمون های بین المللی آیلتس و یا سلپیپ شرکت کنید.

اما از جنبه های دیگر مهاجرت به کانادا از جمله مهاجرت کاری و یا اسپانسرشیپ خانوادگی نیز شما ملزم به داشتن مهارت کافی زبان انگلیسی و یا فرانسوی هستید و برای اثبات آن باید دارای یکی از مدارک زبان انگلیسی آیلتس و یا celpip و یا فرانسوی de connaissance du français و یا TCF باشید.

در زمان های نه چندان دور تنها مدرک زبان آیلتس به عنوان تنها تست مورد پذیرش برای انواع مهاجرت کانادا از جمله مهاجرت تحصیلی مورد پذیرش قرار می گرفت، اما در حال حاضر آزمون زبان celpip سلپیپ در کشورهای دیگری به غیر از کانادا نظیر هند، فیلیپین، آمریکا و امارات متحده عربی در دسترس بوده و مورد پذیرش اداره مهاجرت و شهروندی کانادا قرار می‌گیرد.

شرایط شرکت در آزمون سلپیپ زبان

آزمون سلپیپ celpip چیست

آزمون زبان Celpip مخفف عبارت Canadian English Language Proficiency Index Program به معنی برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی است. آزمون ارزیابی زبان انگلیسی celpip ابزاری برای سنجش مهارت های شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه فرد است. این تست کاملاً کامپیوتری بوده و مزایای مختلفی را نصیب شرکت کننده در امتحان می‌کند.

در واقع شرکت کنندگان آزمون سلپیپ می توانند با استفاده از موس کامپیوتر و کیبورد بخش های خواندن و نوشتن آزمون را تکمیل کنند و از طریق میکروفون و هدفون کامپیوتر، سایر بخش های آزمون از جمله بخش شنیداری و مکالمه را انجام دهند. کامپیوتری بودن آزمون سلپیپ، یک تجربه سریع و قابل اطمینان را برای شرکت کنندگان به ارمغان می‌آورد.

آزمون زبان celpip شامل دو نسخه مختلف زیر است:

  • آزمون سلپیپ جنرال
  • آزمون سلپیپ General LS Test

امتحان سلپیپ جنرال به ارزیابی مهارت های گوش دادن، خواندن، نوشتن و مکالمه می پردازد. این آزمون مورد تائید سازمان مهاجرت و شهروندی IRCC کانادا و شورای تنظیم مقررات بریتیش کلمبیا است.

از جانبی دیگر، آزمون celpip-general LS test مهارت های عملی شنیداری و مکالمه فرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که تست اصلی همان CELPIP General Test است که توسط دولت فدرال و استانی کانادا، دانشگاه ها، کالج ها و کارفرماهای کانادایی مورد پذیرش بوده و برای پیگیری امور زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • اقامت دائم کانادا
  • حق شهروندی کانادایی
  • طرح اکسپرس اینتری (اسکیل ورکر فدرال، اسکیل تریدز فدرال، کلاس تجربه کانادایی CEC)
  • ویزاهای استارت آپ
  • برنامه های نامزدی استانی کانادا

زمان آزمون سلپیپ

آزمون زبان celpip جنرال دارای چهار فاکتور شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه است و آزمون سلپیپ general LS تنها از دو بخش شنیداری و مکالمه تشکیل می شود. مجموع زمان در نظر گرفته شده برای تست سلپیپ جنرال در حدود 3 ساعت و برای یک روز است و در مقابل، مجموع زمان در نظر گرفته شده برای آزمون celpip-general LS نیز در حدود 1 ساعت و ده دقیقه است.

زمان بخش مهارت شنیداری سلپیپ بین 47 تا 55 دقیقه است و شامل موارد زیر می شود:

بخش اول: گوش دادن به آزمون های حل مسئله – 8 سوال

بخش دوم: گوش دادن به مکالمات روزمره – 5 سوال

بخش سوم: گوش دادن برای کسب اطلاعات – 6  سوال

بخش چهارم: گوش دادن به موارد اخباری – 5 سوال

بخش پنجم: گوش دادن به بحث ها – 8 سوال

بخش ششم: گوش دادن به دیدگاه ها و نقطه نظرات – 6 سوال

زمان بخش مهارت خواندن آزمون زبان celpip در حدود 55 تا 60 دقیقه است و شامل موارد زیر می‌شود:

بخش اول: خواندن مکاتبات – 11 سوال

بخش دوم: خواندن برای اعمال نمودار – 8 سوال

بخش سوم: خواندن برای کسب اطلاعات – 9 سوال

بخش چهارم: خواندن برای نقطه نظرات – 10 سوال

زمان بخش نوشتاری بیم 53 تا 60 دقیقه است و از موارد زیر تشکیل می‌شود:

بخش اول: نوشتن ایمیل – یک مرحله

بخش دوم: پاسخ به سوالات نظرسنجی – یک مرحله

زمان بخش مکالمه بین 15 تا 20 دقیقه است و شامل موارد زیر می‌شود:

بخش یک: ارائه مشاوره

بخش دوم: صحبت درباره یک تجربه شخصی

بخش سوم: توضیح یک صحنه

بخش چهارم: پیشگویی کردن

بخش پنجم: مقایسه و ترغیب کردن

بخش ششم: برخورد با یک وضعیت متفاوت

بخش هفتم: بیان کردن نظر

بخش هشتم: توصیف یک وضعیت غیرمعمول

مقایسه آزمون سلپیپ با آیلتس

چرا آزمون سلپیپ

دلایل و مزایای شرکت در آزمون زبان celpip شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنها آزمون کامپیوتری مورد تائید سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا که به جای آزمون زبان آیلتس قابل پذیرش بوده و برای دریافت اقامت دائم کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آزمون سلپیپ دارای سبک مدرن تری بوده و کاملاً بر روی کامپیوتر اجرا می‌شود.
  • نتایج این تست در مدت زمان کوتاهی یعنی 8 روز کاری در دسترس شرکت کننده قرار خواهد گرفت. این در حالی است که در آزمون آیلتس نتایج در حداقل 13 روز کاری ارائه می‌شود.
  • با پرداخت هزینه مضاعف 100 دلاری می توان در 3 روز کاری نتیجه آزمون زبان celpip را دریافت کرد.
  • زمان و تاریخ های شرکت در این امتحان به صورت اینترنتی در دسترس بوده و دارای انعطاف است، از این رو شما نیازی ندارید که زمان زیادی صرف رزرو وقت شرکت در آزمون کنید.

نمره قبولی آزمون سلپیپ

آزمون زبان celpip در هر بخش از مهارت زبانی تا حداکثر 12 نمره را به فرد می دهد؛ لازم به ذکر است که سیستم نمره گذاری celpip با معیار زبان کانادایی CLB مطابقت دارد. این بدین معنی است که هر سطح CELPIP معادل سطح CLB است که این موضوع کاملاً با نمرات تست آیلتس فرق می‌کند.

چون در آزمون آیلتس نمرات CLB معادل این آزمون نبوده و به شرح زیر است:

CLB 10: مکالمه 7.5 تا 9 – شنیداری 8.5 تا 9 – خواندن 8 تا 9 و نوشتاری 7.5 تا 9 – امتیاز به ازای هر توانایی (6)

CLB  9: مکالمه 7 – شنیداری 8 – خواندن 7 – نوشتاری 7 - امتیاز به ازای هر توانایی (6)

CLB 8: مکالمه 6.5 – شنیداری 7.5 – خواندن 6.5 – نوشتاری 6.5 - امتیاز به ازای هر توانایی (5)

CLB 7: مکالمه 6 – شنیداری 6 تا 7 – خواندن 6 – نوشتاری 6 – امتیاز به ازای هر توانایی (4)

بیشترین امتیاز قابل کسب در آزمون زبان celpip معادل 24 امتیاز است اما با کسب حداقل 7 امتیاز در هر دسته‌بندی celpip شما نمره قبولی برای شرکت در یکی از طرح‌های مهاجرتی نظیر اکسپرس اینتری کانادا را پیدا خواهید کرد.

دریافت نتایج آزمون سلپیپ کانادا

هزینه آزمون سلپیپ

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت celpip.ca، هزینه شرکت در آزمون سلپیپ جنرال معادل 265 دلار کانادا است، این در حالی است که هزینه تست celpip- general LS معادل 185 دلار کانادا اعلام شده است.

لازم به ذکر است که هزینه شرکت در امتحان آیلتس معادل 309 دلار کانادا به همراه مالیات است و در برخی از بخش‌های این کشور هزینه 319 دلاری برای شرکت در آزمون آیلتس دریافت می‌شود.

منابع آزمون سلپیپ

در حال حاضر شما می توانید با رجوع به وب سایت celpip کانادا و بخش prepare for، بر روی گزینه free resources زده و به منابع رایگان این وب سایت دسترسی پیدا کنید.

به استثنای انواع تست های زبان سلپیپ که به صورت رایگان و پولی در محیط اینترنت قرار گرفته، انتشارات پارگون مجموعه کتاب هایی را به صورت الکترونیکی و با هدف آماده سازی برای آزمون جنرال celpip منتشر کرده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اشتباهات متداول سلپیپ Common CELPIP Errors
  • راهنمای آموزشی سلپیپ (خواندن و نوشتن) Celpip study guide reading & writing
  • راهنمای آموزشی سلپیپ (شنیدن و مکالمه) Celpip study guide listening & Speaking
  • کتاب مجموعه مقالات و تمارین سلپیپ Reading Your Way into English

در این بین برخی از بسته های آنلاین تمرین و تحلیل سلپیپ جنرال و سرعت بخشی یادگیری مهارت های این آزمون نیز در اختیار کاربران قرار گرفته که می توانند با پرداخت هزینه از آنها استفاده کنند.

شما همچنین این امکان را دارید تا به لینک paragontesting مراجعه کرده و در مدت زمان 2 ساعت و 39 دقیقه، نمونه A تست جنرال سلپیپ را به صورت رایگان انجام دهید. در صورتی که گزینه Start و Complete Test را بزنید، کل مهارت های آزمون از شما گرفته می‌شود.

اما قادر هستید تا بر روی گزینه هایلایت شده Performance Standards for Writing و Performance Standards for Speaking بزنید و هر یک از مهارت های زبانی را به صورت مجزا انجام دهید.

شرکت در آزمون جنرال سلپیپ کانادا

تفاوت آزمون سلپیپ با آیلتس

تفاوت های اصلی دو آزمون آیلتس و سلپیپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • سنجش کل مهارت های چهارگانه celpip در عرض 3 ساعت و در یک روز از شرکت کننده گرفته می شود اما در امتحان آیلتس 3 مهارت اصلی در یک زمان گرفته شده و مهارت مکالمه در زمان و مکان دیگری از شرکت کننده گرفته می‌شود.
  • آزمون سلپیپ به صورت کاملاً کامپیوتری است و آزمون زبان آیلتس به صورت برگه و کاغذی برگزار می‌شود.
  • هزینه شرکت در celpip کمتر از تست Ielts است.
  • نمرات آزمون زبان celpip دقیقاً معادل معیار زبان کانادایی CLB است، اما نمرات آیلتس با CLB تفاوت داشته و باید معادل‌سازی شود.
  • زمان اعلام نتایج آزمون آیلتس معمولاً 13 روز کاری است و زمان اعلام نتایج امتحان سلپیپ معادل 10 تا 12 روز کاری است که می تواند با پرداخت هزینه مضاعف آن را به 3 روز کاری کاهش داد.
  • امتحان سلپیپ به صورت کامپیوتری گرفته می شود، اما تنها در مراکز تست موجود در کشورهای سنگاپور، امارات، فیلیپین، هند، چین، آمریکا و کانادا این کار امکان پذیر است. اما آزمون آیلتس در بسیاری از کشورهای دنیا قابل دسترس بوده و می‌توان در آن شرکت کرد.
  • ممکن است بخاطر کامپیوتری بودن تست سلپیپ، بسیاری از افراد بخاطر برخورداری از مزایای تایپ کامپیوتری، اطلاع از تعداد کلمات به کار رفته در بخش رایتینگ و قابلیت اصلاح غلط املایی، احساس راحتی بیشتری با این امتحان زبان نسبت به تست کاغذی آیلتس داشته باشند.
  • در بخش مکالمه، شما باید در یک مکالمه زنده با ممتحن آزمون آیلتس شرکت کنید، اما در آزمون زبان celpip، صدای شما توسط دستگاه ضبط می‌شود و ملزم به مکالمه با یک فرد واقعی نیستید.
  • منابع آماده سازی امتحان آیلتس در مقایسه با آزمون زبان celpip در دسترس تر بوده و بیشتر است.
  • معمولاً شرکت‌کنندگانی که امکان دسترسی به مراکز برگزاری آزمون سلپیپ را دارند، بخاطر وجود استرس کمتر و سرعت بیشتر پاسخگویی به سوالات، این تست زبان را انتخاب می‌کنند؛ اما اغلب ایرانیان به دلیل نداشتن دسترسی به امکانات آزمون سلپیپ، به سراغ گزینه معتبر دیگر زبان انگلیسی یعنی آیلتس می‌روند.
  • بخش مکالمه و شنیداری سلپیپ کمی از امتحان آیلتس طولانی تر است، اما در مقابل، بخش نوشتاری آن کمتر است.

آزمون celpip در ایران

متاسفانه در داخل ایران امکان شرکت در آزمون زبان celpip وجود ندارد، در حال حاضر نزدیک ترین مرکز آسیایی برگزار کننده این تست زبان در امارات متحده عربی است که می توانید با پرداخت 340 دلار کانادا، در آزمون جنرال سلپیپ شرکت کنید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که شرکت در امتحان زبان در خارج از کشور نیازمند تعیین محل برگزاری و تاریخ و زمان مناسب شرکت در آزمون است و در کنار آن فرد باید برای دریافت ویزای امارات، هزینه هتل و بلیط پرواز رفت و برگشت اقدام نماید.

همچنین یادتان باشد که هزینه شرکت در آزمون به وجه ارزی و دلاری بوده و نیازمند داشتن کردیت کارت بین‌المللی و یا استفاده از خدمات صرافی در این زمینه است.