لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان 2024 را در این پُست لتسگو یونی آماده کرده‌ایم تا در خصوص سفر به بهترین کشورهای بدون ویزا اطلاعات کافی داشته باشید. آیا می‌دانید ما ایرانیان برای سفر به چه کشورهایی ویزا نیاز نداریم؟

احتمالاً میدانید یکی از مدارک اصلی برای سفر به کشورهای خارجی، ویزا است که دریافت آن معمولا یکی از پرچالش‌ترین مراحل سفر و مهاجرت می‌باشد. 

حال این پرسش مطرح است که دارندگان پاسپورت ایران، برای سفر به چه کشورهایی باید ویزا دریافت کنند؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است ابتدا بدانیم که ویزا چیست؟

ویزا از جمله اصلی‌ترین و شاید دشوارترین مدارکی است که باید برای سفر خارجی و مهاجرت به یک کشور در نظر داشته باشید. البته بر خلاف باور عمومی دریافت آن در صورت برخورداری از شرایط لازم و تکمیل مدارک، کار چندان دشواری نیست. برای دریافت ویزا لازم است ابتدا بدانید که قرار است به چه کشورهایی سفر کنید و چه هدفی از سفر خود دارید؟

سپس متناسب با هدف خود از سفر و اقامت در یک کشور، مدارک را تکمیل نموده و درخواست ویزای خود را به سفارت ارائه کنید. در اکثر موارد در این مرحله لازم است که برای انگشت نگاری و احراز هویت از سفارت وقت گرفته و به صورت حضوری سایر مراحل را طی کنید.

در پایان پس از تایید اسناد هویتی و بررسی سایر مدارک پرونده، درخواست ویزای شما از سوی سفارت کشور مقصد بررسی شده و نتیجه پس از یک بازه زمانی به شما اعلام خواهد شد.

حالا میدانیم که منظورمان از کشورهای بدون ویزا این است که شما برای رفتن به کشور مورد نظر، به پشت سر گذاشتن این مراحل نیازی ندارید.

اگرچه مفهوم و کاربرد ویزا در تمام کشورهای جهان یکسان است، اما در خصوص قوانین مربوط به صدور آن در کشورهای مختلف تفاوت هایی وجود دارد.

در ادامه این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی با لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال 2024 آشنا خواهیم شد.

چه کشورهایی ویزا نمی خواهند؟

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان سفر و اقامت راحت تری را ارائه می‌دهند. علاوه بر اینکه ویزاها انواع مختلفی دارند و بهتر است با انواع ویزا آشنا شوید، بهتر است بدانید ویزا بر اساس زمان صدور نیز به 2 نوع ویزای قبل از سفر (Pre-Arranged Visa) و ویزای هنگام ورود (Visa on Arrival) تقسیم می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که کشورهای مقصد برای ایرانیان بر مبنای صدور ویزا به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • صدور ویزا قبل از سفر: شهروندان ایرانی برای ورود به این کشورها باید فرآیند اداری سفارت را طی نموده و پیش از سفر ویزا دریافت کنند.
  • صدور ویزا در هنگام ورود: این نوع ویزا در زمان ورود به خاک کشور مقصد از طریق پرداخت هزینه و ارائه مدارک امکان‌پذیر بوده و نیاز به ویزای از پیش صادر شده ندارد.
  • عدم نیاز به صدور ویزا: این کشورها به شهروندان کشور ایران بدون نیاز به هیچ نوع ویزا برای مدت معین اجازه ورود می‌دهند.

اعتبار پاسپورت مبدا و قوانین مهاجرتی کشور مقصد از جمله عوامل تاثیرگذار در بحث صدور ویزا می‌باشد.

متاسفانه در حال حاضر پاسپورت ایران در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردار نبوده و طبق اعلام سایت Henley با اجازه ورود به 50 کشور جهان در رتبه 83ام  لیست بهترین پاسپورت جهان قرار دارد.

بنابراین نمی‌توان توقع داشت که کشورهای زیادی به شهروندان ایرانی بدون ارائه ویزا اجازه ورود دهند. در ادامه می‌بینیم که کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان 2024 کدامند؟

11 کشوری که ایرانیان برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارند:

  • ارمنستان بدون ویزا / ۹۰ روز
  • دومینیکا بدون ویزا / ۲۱ روز
  • گرجستان بدون ویزا / ۴۵ روز
  • هائیتی بدون ویزا / ۹۰ روز
  • عراق بدون ویزا / ۳۰ روز
  • قزاقستان بدون ویزا / ۱۴ روز
  • مالزی بدون ویزا / ۱۴ روز
  • میکرونزی بدون ویزا / ۳۰ روز
  • سورینام کارت توریستی / ۹۰ روز
  • ترکیه بدون ویزا / ۹۰ روز
  • ونزوئلا بدون ویزا / ۱۵ روز

از لیست فوق درمی‌یابیم که متاسفانه اکثر کشورهایی که ویزا نمی خواهند مقصدهای چندان مناسبی برای یک مهاجرت تحصیلی و کاری نبوده و تعداد معدودی از آن‌ها مانند ارمنستان، ترکیه و یا گرجستان برای سفر و گردشگری مناسب هستند.

پیشتر کشور مالزی نیز امکان ورود ایرانیان به این کشور بدون صدور ویزا را قانونی اعلام کرده بود و مسافران ایرانی می‌توانستند به مدت حداکثر 14 روز در این کشور بدون ویزا اقامت داشته باشند اما این قانون بر اساس آخرین بخشنامه دولت مالزی لغو گردید و در حال حاضر دارندگان پاسپورت ایران برای ورود به مالزی باید ویزا دریافت نمایند.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم دسته دوم کشورهایی هستند که شهروندان ایرانی برای سفر به آن‌ها نیازی به دریافت ویزای از قبل صادر شده نداشته و می‌توانند هنگام عبور از مرز ویزای کشور مقصد را دریافت کنند. 

کشورهایی که برای ایرانیان امکان صدور ویزای هنگام ورود را در نظر گرفته‌اند:

آذربایجان                        ماداگاسکار            سنگال
بولیوی                           مالدیو                   جزایر سیشل
کامبوج                           موریتانی               سیرالئون
جزیر کیپ ورد                  موزامبیک               سومالی
کومور                            نپال                      سریلانکا                            
گینه بیسائو                                               سوریه
کنیا                               پالائو                    تیمور شرقی
لبنان                             رواندا                    توگو
ماکائو                            ساموآ                   تووالو
اوگاندا                           زیمباوه

دریافت ویزای بدو ورود در اکثر کشورها از طریق ارائه پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار، بلیط رفت و برگشت، بیمه مسافرتی و کارت واکسیناسیون (پس از همه‌گیری ویروس کرونا) امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین هزینه این نوع ویزا وابسته به انواع تحصیلی، تفریحی، کاری و ... متفاوت بوده و باید در همان بدو ورود پرداخت شود.

علاوه بر دو دسته فوق، گروهی دیگر از کشورها نیز وجود دارند که برای صدور ویزای شهروندان ایرانی نیازی به حضور فیزیکی و انگشت نگاری در سفارت نداشته و صدور ویزا از طریق یک سامانه کاملا آنلاین انجام می‌شود که در اصطلاح به آن e-visa گفته می‌شود. 

در این روش متقاضی لازم است که از طریق ثبت نام و ارسال مدارک در سایت سفارت یا وزارت خارجه کشور مقصد برای دریافت روادید آنلاین اقدام نماید. دقت داشته باشید که e-visa به لحاظ قانونی و عملکرد هیچ تفاوتی با ویزای عادی نداشته و تنها فرآیند دریافت آن متفاوت است.

کشورهایی که امکان ورود ایرانیان به آن‌ها از طریق صدور ویزای آنلاین امکان‌پذیر است:

آلبانی                           آنتیگوا و باربودا                 استرالیا
بنین                             کلمبیا                             ساحل عاج
جیبوتی                         اتیوپی                            گابن
هندوستان                      قرقیزستان                      لسوتو
مولداوی                         مونتسرات                       جزایر نورفولک                           
پاکستان                                                             سنگاپور
سودان جنوبی                 سنت هلنا                       سنت کیتس و نویس
سورینام                         تاجیکستان                      امارات متحده عربی
ازبکستان                        زامبیا                                                   

به جز کشورهایی که تا اینجا نام برده شد، سایر کشورهای جهان، ایرانیان را ملزم به دریافت ویزای پیش از ورود نموده‌اند یعنی شهروندان و دارندگان پاسپورت کشور ایران برای ورود به سایر کشورهای جهان که در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان 2024 قرار ندارند، باید متناسب با نوع سفر خود از طریق سفارت کشور مقصد برای دریافت ویزا اقدام نموده و تنها در صورت صدور ویزا مجاز به سفر هستند.

ایرانیان برای ورود به چه کشورهایی ویزا نمی خواهند؟

سفر بدون ویزا به ترکیه

ایرانیان می‌توانند بدون دریافت ویزا و در هر زمان که بخواهند تنها از طریق دریافت بلیط هواپیما به کشور ترکیه سفر کنند. بر همین اساس امکان سفر زمینی به این کشور از طریق مرزهای زمینی بازرگان، رازی و سرو امکان‌‌پذیر است. مسافران ایرانی می‌توانند با ماشین شخصی خود نیز به کشور ترکیه سفر کنند. 

برای آنکه بتوانید از راه زمینی و یا با ماشین شخصی خود وارد ترکیه شوید نیازی به ویزا نداشته و اقدامات لازم برای عبور شما در مرزبانی انجام خواهد شد. برای خروج از کشور و ورود به خاک ترکیه لازم است که عوارض خروج از کشور را ابتدا بپردازید.

دارندگان پاسپورت ایرانی برای رفتن به ترکیه نیازی به ویزا ندارند اما برای اقامت در این کشور بدون ویزا محدودیت زمانی دارند. اقامت در این کشور بدون ویزا تنها به مدت 90 روز امکانپذیر است و پس از آن مسافر باید خاک کشور ترکیه را ترک کند. 

سفر بدون ویزا به ارمنستان

کشور ارمنستان و پایتخت زیبای آن، ایروان، از جمله دیگر مقصدهای پرطرفدار از سوی گردشگران ایرانی است که بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور، سفر به آن برای دارندگان پاسپورت ایرانی، نیازی به ارائه ویزا ندارد و در لیست کشورهای بدون ویزا قرار دارد.

کشور ارمنستان نیز مانند ترکیه به مسافران ایرانی اجازه می‌دهد که تنها با ارائه پاسپورت معتبر و در صورت ورود قانونی، بدون ویزا تا حداکثر 90 روز در این کشور حضور داشته باشند.

سفر بدون ویزا به گرجستان

کشور گرجستان که احتمالا اکثر توریست‌های ایرانی آن را با نام پایتخت تاریخی و زیبای این کشور یعنی شهر تفلیس، به یاد می‌آورند از دیگر مقصدهای پرطرفدار برای سفر و به ویژه مهاجرت تحصیلی است که هرساله ایرانیان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. 

گرجستان نیز در میان کشورهایی قرار دارد که دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند بدون دریافت ویزا به آن سفر کرده و تا حداکثر 45 روز مجاز به اقامت در این کشور باشند. 

در صورت نیاز به دریافت ویزای تحصیلی کشورهای مختلف میتوانید با مجموعه مهاجرت تحصیلی لتسگویونی در تماس باشید.