شانس گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان بستگی به موارد مختلفی دارد. آمریکا مقصدی بسیار محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است، اما فرآیند درخواست ویزا آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. چند راه کلیدی وجود دارد که می‌تواند شانس فرد برای دریافت ویزای آمریکا را افزایش دهد. 

دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها یا مدارس عالی در آمریکا را دارند، باید ویزای دانشجویی بگیرند. این ویزا موقت است و اجازه می‌دهد تا شهروندان خارجی در آمریکا زندگی و تحصیل کنند. با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود می‌توانید شانس فردی خود را بسنجید. 

الزامات خاص ویزای دانشجویی آمریکا بسته به نوع ویزا و کشور محل اقامت متفاوت است، اما در ادامه نیازمندی‌های کلی آورده شده است. در این مطلب از مجله لتس گو یونی سعی شده است تا دلایل رد شدن این ویزا بررسی و مواردی که شانس گرفتن آن را بالا می‌برد گفته شود. 

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا و شناخت آنان می‌تواند شانس فرد را برای گرفتن آن افزایش دهد. وزارت امور خارجه آمریکا تعداد درخواست مشخصی معین نکرده است. با این حال، به طور کلی، اگر متقاضیان بتوانند نشان دهند که وضعیت آن‌ها از زمان رد شدن درخواست‌های قبلی‌شان تغییر کرده است، شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت. وضعیت درخواست هر فرد متفاوت است، بنابراین بهتر است از فرد یا تیم مجربی کمک گرفت تا نکات خاصی درباره فرآیند را در اختیار فرد قرار دهد. دلایل اصلی ریجکتی آمریکا عبارتند از: 

ناکافی بودن اسناد مالی

جمع کردن مدارکی از درآمد و هزینه‌های کلیدی بسیار مهم است. همچنین فرد باید هرگونه بدهی مالیاتی یا مسائل حقوقی دیگری را که ممکن است پیش بیاید و وضعیت را پیچیده کند، فهمیده و حل کند. بودجه‌بندی مناسب می‌تواند به فرد کمک کند که حتی بعد از پرداخت هزینه‌های پذیرش و درخواست ها، فرد همچنان حسابی پایدار داشته باشد. با رویکردی مناسب، تمکن مالی کافی و شرایط مالی قانونی میتوان از ریجکت شدن به این دلیل جلوگیری کرد.

نداشتن ارتباط و وابستگی کافی به وطن

ممکن است به دلایل بیشماری زندگی و تحصیل در خارج اولویت فرد شود؛ با این حال دوری از خانواده و دوستان همیشه موردی دشوار برای افراد بوده است. فرد باید کاملا نشان دهد که همچنان به کشور خود وابستگی دارد و به دلیل وابستگی روحی و فرهنگی به کشورش و عزیزانش حتما به آن باز خواهد گشت و نسبت به آن احساس تعلق خاطر می‌کند. اگر فرد نتواند نشان دهد که دلایل کافی برای بازگشت به کشورش دارد، امکان ریجکتی وجود دارد.

ریجکتی درخواست ویزا قبلی یا تخلفات مهاجرتی

ممکن است فرد حین پروسه گرفتن ویزا، دچار ریجکتی یا تخلفات مهاجرتی در سوابق‌اش شود. بسته به شدت تخلف، ممکن است افراد نتوانند در آینده درخواست ویزا دوباره ارسال کنند و این خود می‌تواند احتمال تأیید درخواست ویزا را به طور کلی کاهش دهد. قبل از شروع فرایند مهاجرت، انجام تحقیقات بسیار مهم است و عدم رعایت قوانین مهاجرتی می‌تواند منجر به عواقب جدی، زندانی شدن یا حتی دیپورت شدن شود. 

نداشتن صلاحیت برای رشته تحصیلی انتخاب شده

انتخاب رشته محبوب پروسه‌ای هیجان‌انگیز است، اما در عین حال فرد باید صلاحیت لازم برای آن رشته را نیز داشته باشد. اگر فرد نتواند الزامات لازم برای رشته مورد نظرش را تامین کند، درخواست ویزا او دچار مشکل میشود. فرد باید مطمئن شود که ابتدا پذیرش تحصیلی‌اش تایید شده است، سپس برای گرفتن ویزا اقدام کند. 

نداشتن مدارک زبان انگلیسی لازم

ناکافی بودن مدرک زبان انگلیسی می‌تواند منجر به عواقب ناامیدکننده‌ای در مسیر تحصیلی یا حرفه‌ای شخص شود. برای بسیاری از دانشجویان، نداشتن تسلط کافی بر زبان انگلیسی می‌تواند مانع شود و باعث ریجکتی فرد شود. 

واضح نبودن دلیل سفر

سفر بی‌هدف می‌تواند باعث ریجکتی شود. فرد باید کاملا نشان دهد که هدف و برنامه آینده‌اش از سفر به آمریکا چیست و قرار است هنگام تحصیل یا بعد از آن چکار کند. او باید راجع به رشته، دانشگاه و حتی محل اقامت خود مطمئن باشد. این امر نشان می‌دهد که فرد تمام جوانب را در نظر گرفته و در کشور مقصد کمترین مشکل را خواهد داشت. 

وزارت امور خارجه آمریکا درباره نرخ ریجکتی دقیق ویزای F۱ که معروف‌ترین نوع تحصیلی آن است، اطلاعات مشخصی ارائه نمی‌دهد، اما برآورد می‌شود که بین ۵ تا ۲۰ درصد باشد. این رقم قطعا برای ایرانیان بالاتر می‌باشد. پس از ریجکتی، فرد میتواند دوباره اقدام کند. با این حال، حتما باید دلیل ریجکتی برطرف شود تا اینبار نتیجه مناسب کسب کند. 

شانس گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آمریکا

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آمریکا اگر به طور کامل جمع‌آوری شوند، شانس گرفتن ویزای تحصیلی را بالا می‌برند. ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان F-1 می‌باشد. این ویزا مخصوص دانشجویانی ساخته شده است که آماده‌اند ماجراجویی تحصیلی خود را در آمریکا آغاز کنند، پس بهتر است فرد روی مدارک لازم این ویزا تمرکز کند. با گرفتن ویزا، فرد مجوز اقامت دانشجویی‌اش را نیز دریافت می‌کند.

دانشجویانی که مدت زمان تحصیل فرم I-20شان به پایان رسیده است، مجاز به گذراندن ۶۰ روز اضافی به منظور آماده شدن برای خروج از آمریکا یا انتقال به موسسه‌ای دیگر هستند. تمکن مالی و گرفتن مدرک زبان ارکان اصلی پروسه ویزای ایرانیان هستند. اما به طور کلی برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا، فرد نیازمند آماده‌سازی مدارک مختلف برای مصاحبه است، مانند: 

  • پاسپورت معتبر. 
  • فرم I-20 صادر شده توسط موسسه انتخابی. 
  • رسید پرداخت هزینه SEVIS. 
  • تاییدیه فرم DS-160. 
  • تمکن مالی. 
  • مدارک تحصیلی قبلی. 
  • مدرک زبان انگلیسی. 

مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا

در روز مصاحبه، فرد باید همه مدارک خود را به همراه داشته باشد و به موقع به سفارت یا کنسولگری مراجعه کند. مصاحبه به زبان انگلیسی انجام می‌شود و سوالاتی درباره سوابق تحصیلی، برنامه‌های فرد در آمریکا و رابطه‌اش با ایران پرسیده می‌شود. فرد باید به سوالات با صداقت و اعتماد به نفس پاسخ دهد. اگر ویزا تأیید شود، چند روز بعد پاسپورت با تمبر ویزا فرستاده می‌شود. 

در  مطلب سوالات مصاحبه سفارت آمریکا به طور کامل به شرایط مصاحبه اشاره کرده‌ایم اما در اینجا می‌خواهیم کمی مختصر تر به مصاحبه ویزای تحصیلی اشاره کنیم. اگر فرد نتواند سوالات را به زبان انگلیسی پاسخ دهد، می‌تواند مترجم بخواهد، هرچند این خود نکته‌ای منفی محسوب می‌شود. مصاحبه بیش از 5 دقیقه طول نخواهد کشید و سوالات‌اش روی موضوعات زیر تمرکز خواهد داشت:

  • چرا کشور آمریکا را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟
  • صلاحیت‌های تحصیلی و پاسخ دادن به سوالات راجع به دانشگاه پذیرفته شده.
  • ارتباطات و تعهداتی که اطمینان می‌دهند که پس از فارغ‌التحصیلی به کشور خانه خود باز می‌گردید.
  • اثبات اینکه شما امکانات مالی برای تأمین هزینه‌های تحصیلی خود را دارید.

بر اساس این پاسخ‌ها، افسر کنسولگری درخواست ویزای تحصیلی را تایید یا رد می‌کند. فرد باید در واقع او را متقاعد کند که قصد دارد پس از تحصیل در آمریکا به کشور خود بازگردد. همچنین، نکاتی وجود دارند که می‌توانند تاثیر بهتر و مثبت تری روی افسر مربوطه بگذارد، این موارد عبارتند از:

  • برای مصاحبه خود به شکل رسمی لباس بپوشید. تاثیر اولیه بسیار مهم است.
  • قبل از مصاحبه قدرت مکالمه انگلیسی خود را افزایش دهید. این مسئله الزامی برای تأیید نیست، اما می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد و سطح بالای زبان شما را به رخ بکشد.
  • روی رشته انتخابی و بازار کار آینده آن تسلط کافی داشته باشید.
  • مختصر و مفید صحبت کنید، زیرا زمان مصاحبه زیاد نیست و افسر باید افراد بیشماری را مصاحبه کند.
  • برای افسر ویزا، مرور اسناد را آسان کنید.
  • نگرش مثبتی داشته باشید. اگر نظر او منفی بود، از او بخواهید که راجع به اسناد اضافی‌ و نکاتی که می‌تواند به پرونده شما کمک کند، راهنمایی‌تان کند. 
  • اگر همسر و فرزندان‌تان در کشورتان می‌مانند، توضیح دهید که آن‌ها چگونه بدون شما از پس زندگی‌شان بر می‌آیند.
     

ویزای دانشجویی آمریکا

رد شدن ویزای دانشجویی آمریکا

رد شدن ویزای دانشجویی آمریکا موردی است که زیاد اتفاق می‌افتد؛ بخصوص برای ایرانیان! داده‌های وزارت خارجه آمریکا نشان دادند که در سال ۲۰۲۲ به تعداد ۶۳۱,۸۰۷ درخواست F-1 دریافت کرده اند، اما تنها حدود ۶۵٪ از درخواست‌ها را تایید کرده است. این رقم قطعا برای ایرانیان کمتر نیز هست. به گفته دپارتمان‌های مهاجرت کشورهای مختلف، پس از رد درخواست ویزا، نمی‌توان بلافاصله دوباره درخواست داد.

بنابراین، معمولاً پس از گذشت شش ماه از رد درخواست قبلی می‌توان دوباره امتحان کرد. تجربه ویزای دانشجویی F-1 برای هر فرد متفاوت است. رعایت نکات فوق برای دریافت F-1 می‌تواند به شما در آماده‌سازی بهتر برای تحصیل در آمریکا کمک کند. 

همانطور که برای تمام ویزاها صدق می‌کند، اگر متقاضی معیارهای مشخص شده را برآورده نکند ممکن است ویزاهای F1 نیز رد شوند. بخاطر این الزامات F1 بر اساس قوانین مهاجرتی آمریکا و با اجرای ممنوعیت‌های سفر اخیر، بسیاری از دانشجویان ایرانی ریجکت می‌شوند. یکی دیگر از دلایل اصلی، عدم ارائه اسناد صحیح در هنگام درخواست است.

آمریکا سیاست مرزی بسیار سختی دارد و هر کسی نمی‌تواند وارد آن شود. به طور مثال، افرادی که محکومیت‌های کیفری دارند، اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت. با توجه به مقررات جدید مهاجرتی آمریکا و همچنین بعد از بحران جهانی کرونا، مقررات ویزا تغییر کرده و کمی ممکن است پیچیده‌تر شده باشد.

فرد می‌تواند سریعا پس از دریافت تایید رد درخواست خود مجدداً درخواست دهد. بدیهی است که کارشناسان کنسولگری یا سفارت، تاریخچه درخواست‌های او را بررسی خواهند کرد، بنابراین بهتر است که قبل از رد شدن ویزای تحصیلی آمریکا، در همان بار اول نتیجه مطلوب گرفته شود.

کدام سفارت برای ویزای دانشجویی آمریکا بهتر است؟

روش‌های پردازش درخواست‌های ویزا ممکن است متفاوت باشد، اما استانداردهای آن کاملا مطابق قوانین و سیاست‌های آمریکا در هر سفارت و کنسولگری آن است. ایرانی‌ها می‌توانند از هر یک از سفارت‌های آمریکا در دیگر کشورها که به عنوان کشور ثالث شناخته می‌شود، اقدام کنند. 

با این حال، اگر فرد انگلیسی یا زبان کشوری که قصد دارد از آنجا درخواست کند را بلد نباشد، باید بداند که‌ عدم آشنایی ماموران مصاحبه با شرایط محلی کشور و نداشتن زبان مشترک باعث سخت شدن پروسه اخذ ویزا می‌شود. آمریکایی‌ها کارشناسان کنسولگری مسلط به زبان فارسی در دبی، ایروان و آنکارا دارند و بسیاری از درخواست‌های ایرانی‌ها در این سفارت‌ها انجام می‌شود. 
 

ویزای تحصیلی لازم آمریکا

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

انواع ویزای تحصیلی آمریکا و شناخت آن‌ها بسیار مهم هستند؛ زیرا اگر درخواست اشتباهی ثبت شود، پول پرداختی برای هزینه ثبت نام برنگشت داده نمی‌شود. برای جلوگیری از دست دادن هزینه ثبت نام، راهنمای مختصری راجع به انواع ویزاهای آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی در این قسمت از این پست لتس گو یونی آورده ایم. 

برای دانشجویان بین‌المللی که قصد ورود به آمریکا را دارند، دولت سه نوع ویزا F، M و J ارائه می‌دهد. با این حال، قبل از اقدام برای هر یک از این ویزاها، اولین مرحله گرفتن پذیرش تحصیلی است. پس از پذیرش در یک مؤسسه آموزشی در آمریکا که تایید شده (SEVP) است، می‌توان برای ویزا درخواست داد. انواع ویزای دانشجویی آمریکا عبارتند از: 

  • ویزای F

متداول‌ترین نوع ویزایی که به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود، ویزای F-1 است. برای دانشجویان تمام وقتی که قصد دارند در یک دانشگاه یا موسسه زبان انگلیسی معتبر در آمریکا مدرک تحصیلی بگیرند، این ویزا لازم است. افرادی که این ویزا را دارند مجازند در دانشگاه ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. دومین نوع آن، ویزای F-2 است که به همسر و فرزندان دارندگان ویزای F-1 اعطا می‌شود. و ویزای F-3 که مخصوصا فرزندان متاهل شهروندان آمریکایی میشود. 

  • ویزای M

دومین نوع ویزای دانشجویی که توسط دولت آمریکا صادر می‌شود، ویزای M است. ویزای M برخی شباهت‌های قابل توجهی با ویزای دانشجویی F دارد. با این حال، تفاوت اصلی آن در این است که ویزای M برای افرادی است که قصد تحصیل در دوره‌های آموزش مهارت‌های شغلی را دارند. 

صاحبان M-1 به مدت مشخصی بر اساس رشته آموزشی خود وارد آمریکا می‌شوند. آن‌ها مجاز به اقامت بیش از یک سال در آمریکا نبوده و در طول اقامت خود در این کشور قادر به کار کردن در یا خارج از دانشگاه نیستند. مشابه ویزای F، این ویزا سه دسته دارد. ویزای M-1 برای دانشجویانی است که در تحصیلات غیرتحصیلی یا حرفه‌ای شرکت می‌کنند. در حالی که ویزای M-2 به همسران و فرزندان دارندگان M-1 اعطا می‌شود و ویزای M-3 نیز همانند ویزای F-3. 

  • ویزای J

سومین نوع ویزای آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی، ویزای J است. این ویزا به ویزای تبادل اطلاعات معروف است و به افرادی که در رشته‌های تبادلی در سطح دبیرستان و دانشگاه شرکت می‌کنند، اعطا می‌شود. برای J، همه متقاضیان باید الزامات رشته خود را برآورده کنند و توسط یک موسسه خصوصی یا دولتی حمایت شوند. 

صاحبان این ویزا معمولاً مدت کوتاهی در کشور اقامت می‌کنند؛ حدود یک یا دو نیمسال. پس از اتمام، صاحبان J-1 مجبورند حداقل دو سال به کشور محل اقامت خود بازگردند. ویزای J-1 به دارندگان پذیرش تحصیلی و J-2 به وابستگان دارندگان J-1 اعطا می‌شود. 

کلام پایانی

دریافت ویزای دانشجویی آمریکا برای دانشجویان ایرانی فرایندی پیچیده است و شانس کمی برای گرفتن آن وجود دارد؛ اما با رعایت موارد فوق و آماده‌سازی دقیق اسناد، شانس موفقیت افزایش می‌یابد. تحصیل در آمریکا تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ارزشمند است، پس نباید بخاطر ریجکتی ویزا این فرصت از دست برود. به علت ریسکی بودن پروسه ویزای دانشجویی آمریکا، کمک گرفتن از تیم با تجربه‌ای مثل لتس گو یونی میتواند موثر باشد.