تحصیل در دانشگاه‌ های پاریس پایتخت فرانسه می‌تواند شبیه زندگی آلیس در سرزمین عجایب باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص دانشگاه‌های پاریس با لتسگو یونی همراه باشید. قطعاً همه‌ی ما معیارهایی برای انتخاب مقصد مهاجرتی خود داریم. سطح کیفیت رشته مورد نظر در دانشگاه های مقصد، بازار کار، هزینه تحصیل و زندگی، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی و بسیاری موارد کوچک و بزرگ دیگر بر روی تصمیم نهایی ما در انتخاب مقصد مهاجرتی تاثیرگذار هستند اما تنها انتخاب کشورکافی نیست! 

شرایط و هزینه زندگی در شهرهای مختلف یک کشور خارجی با یکدیگر متفاوت است. گاهی این تفاوت آنقدر زیاد است که می تواند موجب عدم رضایت ما از مهاجرت گردد. همچنین اگر به عنوان یک دانشجو مهاجرت می‌کنیم دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنیم نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که در ایران ارزش تحصیل در برخی دانشگاه‌ها بیشتر از سایر است و مدرک آن دستاورد بالاتری به همراه دارد در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی نیز این موضوع صدق می کند گذشته از آنکه اعتبار دانشگاه تاثیر مستقیمی بر شانس دریافت ویزا دارد. 

تحصیل در فرانسه و به ویژه پاریس پایتخت این کشور همواره یکی از مقصدهای مهاجرتی پرطرفدار بوده است. پیشینه قابل توجه این شهر در زمینه علم و فرهنگ آن را به یکی از مکان‌های رویایی برای تحصیل و زندگی تبدیل نموده و هر ساله میزبان دانشجویان بسیاری از سرتاسر دنیا است. اگر به فکر تحصیل در فرانسه هستید حتما چرخی در مقاله مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل2022 بزنید. 

مخاطبین ما در مقاله پیش رو کسانی هستند که می‌خواهند از چند و چون پذیرش در دانشگاه‌های پاریس پایتخت فرانسه و کیفیت زندگی در این شهر افسانه‌ای آگاه شوند. 

دانشگاه های پاریس

پایتخت فرانسه 

پاریس پایتخت کشور فرانسه در بخش شمال مرکزی این کشور واقع شده و شناخته‌شده‌ترین مقصد در فرانسه می‌باشد. جمهوری فرانسه یکی از کشورهای شمال غربی اروپا است که در طول تاریخ به دلیل داشتن مستعمرات متعدد یکی از کشورهای موثر در روابط بین الملل بوده است. فرانسه کشوری با مساحت حدودا 550 هزار کیلومتر مربع است که دورتادور آن را اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه و کوه‌های آلپ فراگرفته و این کشور با اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، موناکو و آندورا مرز زمینی مشترک دارد.   

این کشور با بیش از 65 میلیون نفر جمعیت، دومین کشور پرجمعیت و سومین کشور بزرگ در قاره اروپا می‌باشد. شاید برای بسیاری از ما شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه بیشتر از خود این کشور محبوب و شناخته شده باشد. پاریس قلب فرهنگی و تجاری فرانسه می‌باشد. منطقه شهری پاریس حدود 105 کیلومتر مربع و محدوده کلانشهری ان یعنی پاریس و حومه‌های اطراف بیش از 2300 کیلومتر مربع را دربر می گیرد. بر اساس آخرین سرشماری در سال 2021 این کلانشهر در حدود 11 میلیون نفر جمعیت دارد.   

شهر پاریس پایتخت فرانسه برای قرن‌ها یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان بوده که فرصت های بسیاری برای رشد در زمینه های علمی، فرهنگی و هنری را در اختیار شهروندان و مهاجرانش قرار داده است. سه بخش اصلی تاریخی شهر پاریس توسط رود سن تعریف شده و در مرکز آن Île de la Cité قرار دارد که هسته قدرت مذهبی و تاریخی این شهر است.   

در گذشته شهر پاریس به دو جناح چپ و راست تفکیک شده بود. کرانه چپ رود سن در طول زمان همواره محل سکونت و فعالیت گروه‌های سیاسی، اندیشمندان و اهالی هنر و فلسفه بود در حالی که کرانه راست این رود حیات بخش، قلب اقتصادی و تجاری پایتخت فرانسه را در خود جای می‌داد. با گذشت زمان به دنبال افزایش جمعیت و رشد صنعت و ارتباطات این کارکردها در یکدیگر ادغام شده و یک مرکز حیاتی در قلب پاریس را تشکیل داده‌اند. شهر پاریس در ابتدا طرحی دایره‌ای داشته و در طی قرن های رشد خود نیز این شکل مدور را حفظ کرده است.

کلانشهر پاریس از 20 منطقه شهرداری تشکیل شده که هر منطقه شهرداری و بافت شهری مختص به خود را دارد. پاریس را می‌توان پایتخت اماکن تاریخی و هنری اروپا دانست که همواره به داشتن موزه‌ها، گالری‌ها، تالارها و نشانه‌های شهری منحصر به فرد شهرت داشته است. 

اما جذابیت پاریس تنها به فضای مصنوع و تاریخی آن نیست بلکه پایتخت فرانسه، محیط طبیعی و چشم اندازی دارد که برای هر عابر و گردشگری خیره کننده است. این شهر زیبا در مرکز منطقه Île-de-France واقع شده و رودخانه‌های سن، اوآز و مارن از آن می گذرند. جنگل‌های پهناور راش و بلوط که به ریه‌های پاریس شهرت دارند گرداگرد این شهر را فراگرفته و به تصفیه هوای آلوده ناشی از فعالیت مناطق صنعتی کمک می‌کنند. 

پاریس را می‌توان شهری نه گران و نه ارزان دانست. هزینه زندگی در پایتخت فرانسه ارزان‌تر از زندگی در شهری مانند لندن است در حالی که ممکن است به طور میانگین هزینه زندگی در آن از بسیاری از شهرهای ایتالیا یا آلمان بیشتر باشد. برای مثال بررسی‌های اماری نشان داده است که زندگی در پاریس در مقایسه با شهر توریستی استانبول ترکیه در همسایگی ایران تا 198 درصد بیشتر است. 

در حال حاضر هزینه تخمینی برای یک خانواده چهار نفره ماهیانه حدودا 3400 یورو و برای زندگی یک نفره و مجردی حدودا 950 یورو است. توجه داشته باشید این هزینه بدون در نظر گرفتن اجاره مسکن است زیرا تفاوت اجاره خانه در بخش های مختلف شهر پاریس متفاوت است و هزینه مسکن ارتباط مستقیمی با منطقه مورد سکونت دارد.   

در سال 2021 میانگین اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز پاریس 1272 یورو و در خارج از مرکز شهر تا 900 یورو می‌باشد همچنین متوسط اجاره ماهیانه یک آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر پاریس 2730 یورو و در اطراف مرکز شهر حدودا 1830 یورو است. 

از لحاظ اشتغال پاریس در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد اما شانس پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی و میزان حقوق آن کاملا به رشته تحصیلی و حرفه تخصصی فرد بستگی دارد. در سال 2021 بر اساس آمار منابع معتبر میانگین حقوق خالص ماهیانه پس از کسر مالیات در پاریس 2844یورو می باشد که طبیعتا می تواند پاسخگوی یک زندگی یک تا دو نفره باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به محتوای هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه چقدر است؟ مراجعه کنید. 

پاریس در عرصه های مختلف از جمله مد، لباس، غذا، نقاشی، سینما، ادبیات و جامعه روشنفکر در حال ترقی همواره نقشی پررنگی در تمام دنیا داشته است. در این میان از دانشگاه‌ های پاریس و سطح بالای آموزش در آن ها نباید غافل شد. تحصیل در دانشگاه‌های پاریس پایتخت فرانسه می تواند ضامن رسیدن به یک زندگی مطلوب در قلب اروپا باشد. در ادامه بیشتر با برترین دانشگاه های پاریس پایتخت فرانسه و شرایط پذیرش در آن‌ها آشنا می شویم.   

دانشگاه های پاریس

حال که با شهر پاریس و کیفیت زندگی در آن به طور کلی آشنا شدیم اگر یک دانشجوی متقاضی تحصیل در دانشگاه های پاریس پایتخت فرانسه هستید لازم است تا دانشگاه های پاریس را بهتر بشناسید. بر اساس رتبه بندی دانشگاه ها در سیستم QS برای سال 2022، 32 دانشگاه از دانشگاه های فرانسه در میان برترین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جهان قرار دارند که 12 مورد از آن ها در شهر پاریس پایتخت فرانسه قرار دارند. در ادامه نگاهی به پنج دانشگاه برتر پاریس طبق این رتبه بندی می‌اندازیم: 

دانشگاه PSL پاریس 

دانشگاه PSL یکی از برترین موسسات آموزشی فرانسه است که در شهر پاریس واقع شده و بر اساس رتبه بندی QS در سال 2021 در رتبه 44‌ام دانشگاه های تراز اول جهان قرار دارد. موفقیت فارغ التحصیلان و اساتید این دانشگاه در سطح جهانی باعث شده است تا دانشگاه PSL در پاریس تاریخچه علمی بسیار پرافتخاری داشته باشد. 10 جایزه نوبل، 10 مدال فیلدز، 50 جایزه سزار و 79 جایزه مولیر از دستاوردهای بزرگ دانشجویان این دانشگاه است. 

دانشگاه PSL یکی از دانشگاه های دولتی در پاریس پایتخت فرانسه است که پذیرای دانشجویان بین المللی از سرتاسر دنیا نیز می باشد. معیار اصلی برای دریافت پذیرش در این دانشگاه کیفیت رزومه تحصیلی است. لازم به ذکر است که اکثر برنامه‌های آموزشی ارائه شده در دانشگاه PSL به زبان فرانسوی بوده اما برخی از دوره‌ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. 

دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی را در برگرفته و شامل انواع رشته‌های علوم پایه، علوم مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنرهای زیبا می‌باشد. دانشگاه PSL بیش از 17 هزار دانشجو و 2900 محقق فعال دارد که دانشکده‌های مختلف آن مشغول به تحصیل و پژوهش هستند.   

دانشگاه PSL هر ساله بیش از 1200 دانشجو را در مقطع لیسانس برای 9 برنامه آموزشی جذب می کند. فلسفه اصلی آموزش این دانشگاه در مقطع کارشناسی افزایش توانمندی دانشجو در حوزه تحقیق، کارآفرینی و توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه می‌باشد.   

این دانشگاه همچنین یک برنامه آموزشی چند رشته‌ای CPES در مقطع کارشناسی دارد که با هدف آموزشی نوآورانه با مفاهیم فرهنگی و هنری و یادگیری مبتنی بر کار عملی در همکاری با 9 کالج برتر در فرانسه برگزار می‌گردد. برنامه سه ساله آموزش بازیگری دانشگاه PSL نیز یکی از برترین و پرطرفدارترین برنامه های مقطع کارشناسی آن می‌باشد. 

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه PSL در حدود 43 برنامه آموزشی در رشته‌های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر را شامل می‌شود که بیش از 20 مورد از آن‌ها به زبان انگلیسی هستند.

دانشگاه های پاریس پایتخت فرانسه

دانشگاه پلی تکنیک پاریس   

دانشگاه Institut Polytechnique de Paris در پاریس پایتخت فرانسه یکی از دانشگاه‌های برتر دولتی در این کشور است از ترکیب 5 دانشکده فنی و مهندسی فرانسوی تشکیل شده است:
École Polytechnique
ENSTA Paris
ENSAE Paris
Télécom Paris
 Télécom SudParis  

دانشگاه پلی تکنیک پاریس در فرانسه توانست خیلی زود و در مدتی بسیار کوتاه مدارج علمی برجسته‌ای را کسب نموده و خود را به عنوان یکی از بهترین انستیتوهای آموزش رشته‌های فنی و مهندسی در کشور فرانسه و سطح جهان نشان دهد. این دانشگاه هر سال پذیرای 8500 دانشجوی جدید از فرانسه و سرتاسر دنیا است. 

این دانشگاه، پردیس دانشگاهی مجهزی دارد که امکانات لازم برای آموز‌ش‌های عملی و واحدهای اقامتی دنشجویان را نیز در بر می گیرد. پردیس دانشگاه پلی تکنیک پاریس خارج از شهر قرار دارد اما دسترسی به آن از طریق حمل و نقل عمومی سریع و آسان است. 

انستیتو پلی تکنیک پاریس برنامه‌های آموزشی چند رشته‌ای را در دو حوزه آموزش و تحقیقات در مقاطع کارشناسی تا ارشد ارائه می نماید. رشته های ارائه شده در این دانشگاه برتر پاریس عبارتند از:
•    زیست شناسی
•    شیمی و فرآیندها
•    اقتصاد
•    اطلاعات
•     ارتباطات و الکترونیک
•    علوم کامپیوتر
•    داده ها و هوش مصنوعی
•     ریاضیات
•     مکانیک و انرژی
•     فیزیک
•     علوم انسانی
•    هنر
•    ادبیات و زبان
•    علوم اجتماعی و مدیریت 

تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک پاریس پایتخت فرانسه

دانشگاه سوربن در پاریس 

دانشگاه سوربون Sorbonne University سومین دانشگاه برتر پاریس در فرانسه است که در رنکینگ جهانی رتبه 72 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه سوربون ترکیبی از چند موسسه آموزش عالی قدیمی و معتبر دانشگاه پیر و ماری کوری و دانشگاه پاریس_سوربن است. دانشگاه سوربن شاید نام آشنا‌ترین دانشگاه در پایتخت فرانسه برای مردم ایران باشد چرا که این دانشگاه جایگاه علمی بسیار معتبری در حوزه تحقیقات داشته و دانشگاهی پژوهش_محور است. 

دانشگاه سوربن در پاریس در حدود 53400 دانشجو دارد که بیش از 10 هزار نفر از آن‌ها دانشجویان بین المللی از سرتاسر دنیا می‌باشند. تحصیل در دانشگاه سوربن می‌تواند کلید طلایی ما برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا و سایر کشورهای برتر دنیا باشد چرا که سوربن دانشگاهی با چشم اندازی جهانی است که یک سیاست بین المللی رو به پیشرفت را در زمینه آموزش و پژوهش همراه با تاثیر اجتماعی بالا در سطح جهانی دنبال می‌کند. 

دانشگاه سوربون در پاریس برنامه‌های آموزشی خود را در طیف گسترده‌ای از علوم مختلف از جمله رشته‌های هنر، علوم انسانی و اجتماعی، فنی و مهندسی، علوم طبیعی، بهداشت و علوم پزشکی و ... ارائه می‌نماید. همچنین مرکز تحقیقات بیولوژیکی علوم دریایی دانشگاه سوربن یکی از برترین موسسات علمی_پژوهشی فعال در این حوزه در کل اروپا است.  

دانشگاه سوربون پاریس پایتخت فرانسه

دانشگاه پاریس ساکلی   

موسسه آموزش عالی پاریس ساکلی در فرانسه (Université Paris-Saclay) یکی دیگر از دانشگاه های برتر پاریس است که بر اساس رتبه بندی QS برای سال 2022 جزء 5 دانشگاه برتر پاریس و 85‌امین موسسه آموزش عالی در سطح بین المللی است. این دانشگاه از 5 دانشکده، 3 موسسه علمی و فناوری، یک مدرسه فنی و حرفه‌ای و یک رصدخانه مجهز تشکیل شده است. 

دانشگاه پاریس ساکلی که در جنوب پایتخت فرانسه واقع شده است در سطح بین المللی دارای موقعیتی استراتژیک به لحاظ جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی می‌باشد. این دانشگاه برنامه‌های اموزشی خود را در مقاطع کارشناسی تا دکترا ارائه می‌دهد. 

رشته‌های ارائه شده در پاریس ساکلی عبارتند از:
•    ریاضیات
•    فیزیک
•    شیمی
•    اقتصاد
•    مدیریت
•    علوم زمین شناسی
•    فناوری اطلاعات
•    انفورماتیک
•    و....

برترین دانشگاه های پاریس

دانشگاه علم و فناوری پاریس   

دانشگاه علم و فناوری پاریس که نام اصلی آن Ecole des Ponts ParisTech است پنجمین دانشگاه شناخته شده در پایتخت فرانسه و در جایگاه 245‌ام میان موسسات آموزش عالی جهان قرار دارد. ENPC به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسات آموزشی و پژوهشی در فرانسه، به خوبی خود را با نیازهای جهانی دنیای مدرن هماهنگ کرده است. 

دانشگاه علم و فناوری پاریس با هدف تربیت مهندسان و کارشناسان توانمند در حوزه‌های فنی و مهندسی و زیرساخت‌های لازم در این حوزه شروع به فعالیت نموده و برنامه‌های آموزشی متعددی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌نماید. رشته های ارائه شده در مقطع لیسانس عبارتند از:
•    مهندسی عمران
•    مهندسی مکانیک
•    مهندسی کامپیوتر
•    ریاضیات
•    شهرسازی و حمل و نقل شهری
•    محیط زیست
•    مدیریت مالی
•    اقتصاد و جامعه شناسی
•    علوم دریایی
•    انرژی هسته‌ای
•    توسعه پایدار 
•    برنامه‌ریزی و توسعه شهری 

در مقطع فوق لیسانس نیز دوره‌های آموزشی تعریف شده‌ای از سوی این مرکز برگزار می‌شود که حوزه‌های اصلی آن به شرح زیر است:
•    علوم اجتماعی و مدیریت
•    علوم طبیعی و محیط زیست
•    تکنولوژی و مهندسی 

در صورتی که تمایل دارید در هر یک از حوزه‌های مهندسی مرتبط با برنامه‌ریزی شهری و توسعه پایدار و یا بهره‌گیری از دانش مهندسی جهت تولید انرژی و حفظ محیط زیست تحصیل و فعالیت کنید دانشگاه علم و فناوری پاریس در فرانسه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.

شرایط و مدارک لازم برای دانشگاه های پاریس 

هر موسسه آموزش عالی در کشور فرانسه متناسب با رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر ممکن است مدارک اختصاصی و شرایط ویژه‌ای را مطالبه کند که برای آگاهی از آن باید سایت واحد آموزشی خود را دنبال کنید اما به طور کلی یک سری مدارک وجود دارند که دانشجویان بین المللی جهت دریافت پذیرش و اپلای در دانشگاه های پاریس باید ارائه دهند:
•    کپی فرم تکیمل شده درخواست آنلاین
•    عکس پرسنلی
•    مدرک و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
•    کسب حداقل معدل لحاظ شده برای تحصیل در هر مقطع تحصیلی از سوی دانشگاه 
•    نمره آزمون زبان (انگلیسی یا فرانسوی)
•    پاسپورت معتبر
•    تاییدیه تمکن مالی (در صورت نیاز)
•    انگیزه نامه و پروپوزال پژوهشی در مقطع تحصیلات تکمیلی 

تحصیل رایگان در دانشگاه های پاریس 

اگر بخواهیم به طور کلی به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می‌توان به عنوان یک دانشجوی ایرانی به طور رایگان در دانشگاه های پاریس پایتخت فرانسه تحصیل کرد باید بگوییم تقریبا بله اما کار آسانی نیست. در صورتی که شهروند کشور فرانسه و یا یکی از کشورهای EEA (منطقه اقتصادی اروپا) باشید این فرصت برایتان فراهم است که به طور رایگان یا با هزینه‌ای بسیار اندک در دانشگاه‌های دولتی فرانسه تحصیل کنید در غیر این صورت تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه برای دانشجویان ایرانی رایگان نیست. 

در صورتی که تمایل به تحصیل رایگان در دانشگاه های پاریس دارید باید بتوانید از طریق رزومه قوی، بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دریافت نمایید که تمام یا بخشی از هزینه‌های شمار ا پوشش دهد. 

هزینه تحصیل در دانشگاه های پاریس 

هزینه تحصیل در موسسات آموزش عالی پایتخت فرانسه بستگی به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دارد. برای آگاهی از هزینه هر برنامه آموزشی باید شرایط مالی آن در سایت همان دانشگاه را بررسی کنید. به طور کلی شهریه سالیانه در دانشگاه های پاریس برای دانشجویان بین المللی عبارت است از:
•    مقطع کارشناسی: 2770 یورو در سال
•    مقطع کارشناسی ارشد: 3770 یورو در سال
•    مقطع دکترا: 380 یورو در سال 

علت تفاوت قابل توجه شهریه مقطع دکترا این است که در اکثر واحدهای آموزشی شهریه دکترای تخصصی برای دانشجویان مقیم فرانسه و دانشجویان بین المللی یکسان است. دقت داشته باشید که میانگین های ذکر شده تنها مربوط به موسسات آموزشی دولتی بوده و مراکز خصوصی مبالغ بسیار بیشتری از 3000 تا 20000 یورو در سال را دریافت می‌نمایند.