دانشگاه های فرانسه یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های مهاجرت تحصیلی به اروپا را برای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور فارغ از رشته و مقطع رقم زده‌اند. به متقاضیان پذیرش تحصیلی از دانشگاه های فرانسه پیش از اقدام، توصیه میکنیم لیست بهترین دانشگاه های فرانسه را که در مجله مهاجرتی لتسگو یونی تهیه شده است مورد مطالعه قرار دهند تا سکوی پرتاب به آینده‌ای موفق را به درستی انتخاب کنند.

بهترین دانشگاه فرانسه

به طور میانگین هر ساله نزدیک به 50 مورد از موسسات آموزشی این کشور در شمار برترین‌های جهان جای می‌گیرند. در رتبه‌بندی سال 2021 موسسه QS نام 36 موسسه آموزشی واقع در خاک فرانسه در رنکینگ جهانی چشم‌نوازی می‌کند.

تحصیل در فرانسه علاقمندان بسیاری در میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اروپا دارد.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های یک موسسه آموزشی از دیدگاه متقاضیان مهاجرت تحصیلی رتبه و جایگاه ملی و جهانی آن است. به دلیل اهمیت این موضوع، تاکنون ده‌ها موسسه رتبه‌بندی ایجاد شده که هر ساله لیست بهترین‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند و بر بازار داغ آن، هیزم ارج و ابهت بیشتری می‌افزایند.

موسسه رتبه‌بندی QS (فرم اختصار عبارت شرکت کاکارلی سیموندز Quacquarelli Symonds) با توجه به شش معیارِ اعتبار دانشگاهی، اعتبار کارفرما، نسبت دانشکده / دانشجو، استنادهای آکادمیک به ازای هر دانشکده، نسبت کادر بین‌الملل، و نسبت دانشجویان بین‌المللی هر ساله به ارزیابی موسسات آموزشی هر کشور می‌پردازد.

در میان این معیارها شهرت علمی با وزن 40٪ نقش مهمی در جایگاه و ارزیابی یک موسسه آموزشی ایفا می‌کند. با این حساب، 10 مورد از دانشگاه های فرانسه در لیست 300 موسسه آموزشی برتر جهان هم دیده می‌شوند.

بسیاری از موسسات رتبه‌بندی جهانی در آخرین گزارش منتشر شده خود دانشگاه پی‌اس‌ال یا همان دانشگاه علوم و ادبیات پاریس را بهترین دانشگاه فرانسه معرفی کرده‌اند. برای کمک به علاقمندان تحصیل در فرانسه در این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی به معرفی این موسسه آموزش عالی و همچنین 10 مورد از بهترین دانشگاه‌های فرانسه می‌پردازیم.

دانشگاه پی اس ال فرانسه

PSL با عنوان کامل Université Paris Sciences et Lettres یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی و آموزشی اروپا در شهر پاریس است که در سال 2010 تاسیس شد و به طور رسمی در سال 2019 به عنوان دانشگاه به فعالیت‌هایش ادامه داد.

این مجموعه با 11 موسسه تخصصی و دانشکده فعال برنامه‌های تخصیلی متنوعی در زمینه علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی به متقاضیان مهاجرت تحصیلی ارائه می‌کند. تاکنون 28 برنده جایزه نوبل، 10 مدال‌آور فیلد، 3 برنده آبل، 49 مدال طلای CNRS ، 50 برنده سزار و 79 برنده مولیر از PSL فارغ‌التحصیل شده‌اند.

PSL در سال 2017 برای اولین بار به عنوان دانشگاهی مستقل در موسسات رتبه‌بندی ارزیابی شد. در این سال موسسه تایمز Times Higher Education این مجموعه را در رتبه 72 جهانی و مقام نخست فرانسه قرار داد و در سال 2018 رتبه جهانی 41 را مناسب PLS دید.

در سال 2020، دانشگاه PSL برای اولین بار در دو رتبه‌بندی مهم دیگر ظاهر می‌شود؛ در این سال موسسه CWTS Leiden Ranking  و رتبه بندی ARWU شانگهای این موسسه را در رده 36 ملی و 2 در بین دانشگاه های فرانسه پس از پاریس-ساکلی قرار دادند.

دانشگاه پی اس ال بهترین دانشگاه فرانسه محسوب می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش موسسه رتبه‌بندی QS در سال 2021 مجموعه پی اس ال در رتبه 52 جهانی قرار گرفت و در میان دانشگاه های فرانسه مقام نخست را کسب کرد. موسسه تایمز هم در همین سال جایگاه 46 جهانی و نخست ملی را مناسب این موسسه دید.

دانشگاه پلی تکنیک پاریس

یکی از معتبرترین و گراند اِکل‌های برگزیده در حومه جنوب پاریس اکول پلی‌تکنیک پاریس École Polytechnique نام دارد که در سال 1794 توسط ریاضیدان بزرگ فرانسوی گاسپارد مونژ در جریان انقلاب فرانسه تاسیس شد.

اغلب فارغ التحصیلان École Polytechnique موقعیت‌های برجسته و چشمگیری در دولت، صنعت و تحقیقات در فرانسه به دست آورده‌اند. در میان فارغ التحصیلان آن سه برنده جایزه نوبل، سه رئیس جمهور فرانسه و چندین رهبر و مدیر در تجارت و صنایع وجود دارد.

محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه دریافته اند که اکثر مدیران بازرگانی کشور فرانسه به طور اتفاقی از فارغ التحصیلان پلی‌تکنیک بوده و هستند. آزمایشگاه‌ها و پژوهش‌کده‌های تحقیقاتی برجسته شهر پاریس در این مجموعه قرار گرفته‌اند که در زمینه‌های مختلف علمی (فیزیک، ریاضیات، علوم کامپیوتر، اقتصاد، شیمی، زیست شناسی و ...) به دستاوردهایی ارزنده‌ای رسیده‌اند.

پلی تکنیک پاریس عضو موسس مجموعه Institut Polytechnique de Paris است که پنج دانشکده مهندسی معتبر فرانسه را برای یک آرمان مشترک به یکجا جمع کرده است؛ ایجاد یک موسسه در کلاس جهانی برای تحقیقات عالی و برنامه های آموزشی برتر!

محیط منحصر به فرد École Polytechnique، در کنار سطح بالایی از توانمندی کادر آموزشی و دانشجویان این موسسه را به یکی از بهترین دانشگاه فرانسه تبدیل کرده است. به طوری که در آخرین آمار منتشر شده از موسسه رتبه‌‎بندی QS در سال 2021 پلی تکنیک با 32 پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه 61 جهان قرار گرفت و به عنوان دومین موسسه آموزش عالی ملی معرفی شد.

دانشگاه سوربن فرانسه

یکی از قدیمی‌ترین میرا‌ث‌داران موسسات آکادمیک جهان دانشگاه سوربون نام دارد که در شهر پاریس واقع شده است. سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی‌ست که در سال 2018 با ادغام دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری و با دیگر موسسات کوچکتر ایجاد شد.

این موسسه آموزش عالی در سال 1257 توسط رابرت دو سوربون با عنوان کالج سوربن (به عنوان بخشی از دانشگاه قرون وسطایی پاریس) تاسیس شد. در حال حاضر سوربن یکی از معتبرترین دانشگاه های فرانسه، اروپا و جهان محسوب می‌شود.

تا سال 2021 فارغ التحصیلان و استادان سوربن موفق به کسب 33 جایزه نوبل، 6 مدال فیلد و یک جایزه تورینگ شده‌اند. این موسسه آموزشی از سه دانشکده، چندین انستیتو زیرمجموعه و پردیس در سراسر شهر پاریس و همچنین یک پردیس ماهواره در ابوظبی تشکیل شده است.

این دانشگاه میزبان هشت مجموعه علمی برجسته است که درهای آن به‌روی پژوهشگران و علاقمندان به تحقیق و تحصیل در فرانسه باز است. مطالعه و استفاده از امکانات برخی از مجموعه‌ها نیز مانند مجموعه مواد معدنی، دیرینه‌شناسی و جانورشناسی برای عموم آزاد است.

بخش تحقیقات سوربن با بیش از 3400 استاد با سازمان‌های بزرگ تحقیقاتی فرانسه و جهان همکاری می‌کند و یکی از مجهزترین موسسات تحقیقات زیست شناختی دریایی اروپا به حساب می‌آید.

سوربن با چشم‌انداز جهانی، سیاستی بلندپروازانه در عرصه بین‌المللی از آموزش گرفته تا تحقیقات و پژوهش‌های مهم علمی را هدف قرار داده و شبکه‌ای از شرکای استراتژیک را در تمام تخصص فنی و حرفه‌ای در یک اتحادیه گردآوری کرده است.

دانشگاه سوربون فرانسه یکی از بهترین دانشگاه فرانسه است.

در گزارش‌های موسسه آماری QS سال 2021 دانشگاه سوربن در رتبه 83 جهان و سوم ملی قرار دارد و با کسب رتبه 42 در شاخص شهرت علمی جهانی به بالاترین جایگاه خود در طول مدت فعالیتش رسیده است. سوربن به عنوان یکی از بهترین دانشگاه فرانسه رتبه جهانی 87 موسسه تایمز، جایگاه 201–300 در شاخص تاثیرگذاری را به دست آورده است.

دانشگاه سانترال سوپلک

دانشگاه مرکزی پاریس CentraleSupélec (CS) یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه در رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود که در واقع یکی از موسسات آموزش عالی زیرمجموعه موسسه پاریس-ساکلی در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

این مجموعه در اول ژانویه سال 2015 در نتیجه ادغام استراتژیک دو موسسه آموزش عالی برجسته اکول سنترال پاریس olecole Centrale Paris و سوپلک Supélec تاسیس شد و زیرمجموعه دانشگاه پاریس-ساکلی قرار گرفته است.

این موسسه مدرک مهندسی CS برای تحصیل در کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. سانترال سوپلک بخش تحقیقاتی یا تیمی علوم مهندسی سیستماتیک را در برمی‌گیرد که در بخش تخصصی و پژوهشی عملکر بسیار چشمگیری داشته است.

این مجموعه با هدف به چالش کشیدن مباحث فناوری و اجتماعی با چاشنی دانش 7 موضوع اصلی و تخصصی را به طور مستقیم مورد هدف قرار داده است؛ بهداشت و مهندسی زیستی، انرژی، سیستم‌های ارتباطی، محیط‌زیست و خطرات، هوانوردی و حمل‌ونقل، علوم نانو، و سیستم‌های تجاری. از بین نزدیک به 400 محقق، 300 استاد نیز برنامه‌های تحصیلی این حوزه مطالعاتی را آموزش می‌دهند.

نام سنترال سوپلک به عنوان دانشگاهی مستقل از دیدگاه موسسه QS در جایگاه 138 جهانی سال 2021 قرار گرفته و رتبه چهارم را در بین دانشگاه های فرانسه از آن خود کرده است. رتبه‌بندی تایمز هم سنترال سوپلک را به عنوان بهترین دانشگاه فرانسه در جایگاه پنجم ملی و 178 جهانی قرار داده است.

دانشگاه ENS لیون

مدرسه عالی لیون یا با عنوان کامل‌تر École normale supérieure de Lyon که با عنوان‌های ENS de Lyon ،ENSL و Normale Sup 'Lyon هم شناخته می شود، یک مدرسه عالی (اکول) فرانسوی است که در شهر لیون واقع شده است.

ENS de Lyon یکی از چهار اكول نرمال در فرانسه است که برنامه‌های تحصیلی آن در دو گروه آکادمیک هنر و علوم تقسیم می‌شود. ENSL در دو پردیس میزبان علاقمندان مهاجرت تحصیلی می‌شود؛ یکی در نزدیکی شهر لیون و دیگری در محل تلاقی رودخانه‌های Rhône و Saône.

معمولا علاقمندان به تحصیل در فرانسه به‌صورت گزینشی و با شرکت در آزمون‌های ورودی از این موسسه پذیرش تحصیلی دریافت می‌کنند. اگرچه ENSL ارتباطات گسترده‌ای با دانشگاه لیون و موسسات تحقیقاتی خارجی از جمله CNRS دارد، اما این موسسه همچنان مستقل است.

طبق رتبه‌بندی دانشگاه های فرانسه در موسسات مختلف، ENS de Lyon همواره به‌عنوان بهترین دانشگاه فرانسه در شاخص‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای را کسب می‌کند. این موسسه در شاخص بهترین دانشگاه‌های کوچک جهانی در رتبه‌بندی Times Higher Education، پنجمین "دانشگاه کوچک" در جهان عنوان شد.

دانشگاه لیون از کوچک‌ترین و بهترین دانشگاه های فرانسه است.

در رتبه‌بندی سال 2021 موسسه QS نرمال سوپریور لیون در رتبه 161 جهانی و در لیست بهترین دانشگاه فرانسه در جایگاه 5 ملی جای خوش کرده است. موسسه تایمز هم نام این مجموعه را در جایگاه 251–300 جهانی و هفتم ملی قرار داده است.

دانشگاه پاریس تک

اکول des Ponts ParisTech یکی از کوچک‌ترین دانشگاه های فرانسه است که برای متقاضیان تحصیل در فرانسه هم پذیرش تحصیلی صادر می‌کند. مجموعه Ecole des Ponts ParisTech همواره در لیست بهترین دانشگاه فرانسه دیده می‌شود.

این موسسه با خروجی بالا در مباحث تحقیقاتی و پژوهشی یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های فرانسه است که با خواسته های جهانی دنیای مدرن سازگار شده است. ثبت‌های اختراعی و نوآورانه ENPC در کلاس جهانی موجب جذب بسیاری از علاقمندان به مهاجرت تحصیلی شده است.

برنامه‌های آموزشی ENPC در سطح بالا و در طیف گسترده‌ای از رشته‌های مهندسی، مدیریت، اقتصاد، محیط زیست، حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی شهری ارائه می‌شود. این موسسه معتقد است که در دنیای امروز، موفقیت در مدیریت و مدیریت تجارت بدون تعهد قوی به ارزش‌های اخلاقی و درک جامع از تنوع فرهنگی حاصل نمی‌شود.

اکول des Ponts ParisTech با کسب رتبه 6 بهترین دانشگاه فرانسه در سایز S است که هر ساله میزبان حدود 740 متقاضی مهاجرت تحصیلی می‌شود. طبق اعلام موسسه رتبه‌بندی QS، این مجموعه نه چندان وسیع در رتبه جهانی 242 قرار گرفته است.

چه در جایگاه جهانی و چه در میان دانشگاه های فرانسه، موسسه QS دانشگاه Ecole des Ponts ParisTech را با مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس Sciences Po Paris شریک کرده است. هر دو این موسسات در یک جایگاه در لیست بهترین دانشگاه فرانسه و جهان قرار گرفته‌اند.

دانشگاه پاریس

یکی از قدیمی‌ترین آکادمی‌های جهان، دانشگاه پاریس Université de Paris نام دارد که در میانه سال‌های ۱۱۶۰ تا ۱۲۵۰ به عنوان یک دانشگاه شناخته شد. پس از تعطیلی اجباری این مجموعه در روزگار انقلاب فرانسه، این موسسه به زیرمجموعه‌های دیگری تقسیم شد. دانشگاه پاریس کنونی که در سال 2019 یادمانی از همان آکادمی باستانی اروپاست.

دانشگاه پاریس 2019 Université de Paris با چندین پردیس بزرگ و کوچک در اطراف شهر پاریس واقع شده است. این موسسه از معتبرترین دانشگاه های فرانسه است که به دلیل برتری در تحقیق، برنامه‌های جامع با کیفیت بالا و پشتیبانی از نوآوری در سطح بین المللی شناخته شده است.

فرانسوی زبان اصلی تحصیل در این موسسه آموزش عالی محسوب می‌شود، اما برنامه های زیادی نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. به همین دلیل بسیاری از علاقمندان تحصیل در فرانسه به دنبال دریافت پذیرش تحصیلی از برنامه‌های انگلیسی‌زبان این موسسه هستند.

در پردیس‌های Université de Paris تلفیق تاریخ و مدرنیته به زیبایی احساس می‌شود. دانشگاه پاریس که در حدود 14 پردیس و مرکز تحقیقاتی پاریس گسترش یافته است، میراث استثنایی معماری فرانسه را به دوش می‌کشند. ساختمان اصلی این مجموعه از بناهای برجسته تاریخی به حساب می‌آید و عمدتاً مناطق حومه شهر گسترده شده‌اند تا از گزند مدرنیته در امان باشند.

زندگی پویا و پر جنب‌وجوش در بهترین دانشگاه فرانسه در کنار بهترین کادر آموزشی و تجهیزات، ارمغانی‌ست که دانشگاه پاریس به متقاضیان مهاجرت تحصیلی داده است. کیفیت آموزش و همچنین خروجی‌های ارزنده در پروژه‌های تحقیقاتی این مجموعه را به یکی از برترین‌های دنیا تبدیل کرده است.

دانشگاه پاریس قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه فرانسه است.

در آخرین آمار منتشره از موسسه رتبه‌بندی QS دانشگاه پاریس به تنهایی در رده هشتم ملی در میان برترین دانشگاه های فرانسه قرار گرفته و جایگاه 275 جهانی را در سال 2021 به دست آورده است. موسسه رتبه‌بندی تایمز هم در همین سال رتبه چهارم ملی و 136 جهانی را در خورِ این مجموعه دانسته است.

دانشگاه پانتئون سوربن

یکی از پردیس‌های مستقل دانشگاه پاریس در شهر حومه پایتخت دانشگاه پانتئون سوربن نام دارد که در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه پاریس جدا شد. این موسسه با هشت قرن برتری در لیست بهترین دانشگاه‌های فرانسه جایگاه ثابتی را به نام خود ثبت کرده است.

با ده‌ها مراکز تحقیقاتی و آموزشی پانتئون سوربن هر سال به هدف خود «تبدیل شدن به یكی از مراكز مهم تحقیق و دانش قرن 21 اروپا» نزدیک‌تر می‌شود. این معیار یکی از میراث آکادمی باستانی پاریس است که به پانتئون سوربن ارث رسیده و در دیگر شعبه‌ها نیز پاس داشته می‌شود.

14 واحد آموزشی و پژوهشی (UFR) و 5 انستیتوی تخصصی در این مجموعه هر ساله برای بیش از 7,250 مشتاق تحصیل در فرانسه، پذیرش تحصیلی صادر می‌کنند تا نام خود را در رتبه‌بندی‌های جهانی ثابت حفظ کنند.

در این مجموعه دوره‌های آکادمیک در رشته‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت و علوم انسانی در بزرگترین محوطه دانشگاه جهان ارائه می‌شود. هر ساله برنامه‌های آموزشی جدیدی نیز به هر سه مقاطع تحصیلی افزوده می‌شود؛ هنرهای پلاستیکی، ریاضیات در علوم اجتماعی، شرکت های مدیریت، آموزش در مشاغل گردشگری، فرهنگی و ارتباطی و ... از جدیدترین رشته‌های تحصیلی آن به حساب می‌آیند.

در آخرین آمار موسسه QS پانتئون سوربن از میان دانشگاه های فرانسه در رتبه نهم ملی قرار گرفته و رده  287 جهانی را در سال 2021 از آن خود کرده است. رتبه‌بندی تایمز هم رتبه 24 ملی و رتبه 601–800 جهانی را برای این مجموعه مناسب دیده است.

دانشگاه ENS پاریس ساکلی

یکی از زیرمجموعه‌های مستقل دانشگاه پاریس – ساکلی، ENS است که با عنوان کامل‎تر Ecole normale supérieure Paris-Saclay  شناخته می‌شود که تا سال 2019 به ENS Cachan شهرت یافته بود.

ENS یک موسسه دولتی آموزش عالی و تحقیقاتی معتبر است که برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی نیز پذیرش تحصیلی صادر می‌کند. این مجموعه که در سال 1912 تاسیس شده است، یکی از بزرگترین گراند اکول‌های Grandes Écoles فرانسه است که در راس قله آن قلمداد می‌شود.

آموزش عالی فرانسه ENS Paris-Saclay را با داشتن دپارتمان‌های چند رشته‌ای و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرتبط با آن در لیست بهترین دانشگاه فرانسه قرار داده است. ENS با 12 دپارتمان آکادمیک و 13 لابراتوآر تحقیقاتی میزبان محققان و علاقمندان به تحصیل در فرانسه بوده است.

طبق آخرین گزارش‌های موسسه رتبه‌بندی QS مجموعه ENS در رتبه 10 ملی در آخرین پله از لیست بهترین دانشگاه‌های فرانسه قرار گرفته و با صعود 21 پله‌ای جایگاه جهانی 291 را در سال 2021 به دست آورده است. 

تحصیل در پاریس یکی از اعدا متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اروپاست.
تحصیل در فرانسه علاقمندان بسیاری در میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اروپا دارد؛ چرا که برنامه‌های کمک‌هزینه و بورسیه‌های تحصیلی مناسبی به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی به علامندان به تحصیل در فرانسه ارائه می‌کند.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه دریافت پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه با کارشناسان کارآزموده و مجرب بخش اعزام دانشجو لتسگو یونی تماس بگیرید تا از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت تحصیلی قرار بگیرید.