هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه چقدر است؟ معمولاً دغدغه اصلی بسیاری از دانشجویان بین المللی، فراهم کردن بودجه تحصیل و زندگی در خارج از کشور است و همواره در تلاش هستند تا با انجام کارهای مختلفی مثل مدیریت هزینه، انتخاب گزینه های اقتصادی و انجام کار دانشجویی، دخل و خرج خود را هماهنگ کرده و به موضوع هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه به خوبی رسیدگی کنند.

ممکن است شما هم جزو هزاران هزار دانشجو و متقاضی ادامه تحصیل در فرانسه باشید که می خواهید به دلیل حضور دانشگاه های با کیفیت، سیستم آموزشی عالی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، امکان سفر آزادانه و بدون ویزا به 26 کشور حوزه شنگن، امکان دریافت کارت اقامت اروپا، هزینه های تحصیلی کم و بسیاری از موارد دیگر، این مقصد تحصیلی محبوب را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب نمایید.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است در کنار تحقیق در مورد انواع دانشگاه های فرانسوی و شرایط و قوانین پذیرش تحصیلی و درخواست ویزای دانشجویی، به فکر هزینه زندگی در این کشور نیز باشید.

حتماً تا به حال شنیده اید که کشورهای فرانسه، آلمان و ترکیه جزو مقاصد تحصیلی معروفی در دنیا هستند که هزینه های تحصیلی بسیار پایینی از دانشجویان بومی و بین المللی دریافت می کنند و برخلاف دانشگاه های بسیار گران آمریکا و انگلیس، شرایط اقتصادی بسیار ایده آلی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند.

اما موضوع هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه کاملاً جدا از هزینه شهریه و تحصیل در این کشور بوده و نمی توان با تصور اینکه مقدار شهریه دریافتی دانشگاه های دولتی فرانسه بسیار کم است، این طور فکر کرد که هزینه های زندگی نیز به همان میزان کم بوده و می توان بدون ارزیابی و البته بودجه کافی، با موفقیت و بدون مشکل این مسیر را طی کرد!

پس در ادامه این مطلب لتسگو یونی همراه ما باشید تا جزئیات متعدد و کاربردی هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه را در اختیارتان قرار دهیم.

درآمد کار دانشجویی در فرانسه

درآمد کار دانشجویی در فرانسه

پیش از اشاره به موضوع اصلی این مطلب یعنی هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه، لازم است تا اشاره ای به قانون کار دانشجویی و میزان درآمد آن در کشور فرانسه داشته باشیم. موردی که می تواند به عنوان کمک خرج شما محسوب شود و بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی شما در این کشور اروپایی را پوشش دهد.

بنابر قوانین دولتی فرانسه، شما این امکان را دارید تا با اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور، در هر یک از دانشگاه های فرانسه ثبت نام کرده و در خلال تحصیل برای حداکثر 20 ساعت در هفته و یا  964ساعت در سال به کار دانشجویی بپردازید.

این یعنی، به استثنای روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه، شما مجاز به انجام کار دانشجویی روزانه برای حداکثر 4 ساعته در روزهای دوشنبه تا جمعه هستید.

در حال حاضر، حداقل درآمد تعیین شده برای انواع کار، از جمله کار دانشجویی در فرانسه معادل با 10.03 یورو برای هر ساعت است. این بدین معنی است که به طور میانگین، هر دانشجو می تواند با انجام کار 20 ساعته در طول هفته، از درآمد 200 یورویی در هفته و 800 یورویی در ماه برخوردار شود.

بنابر قوانین وضع شده دولتی، درآمد دانشجویی تا حداکثر 4618 یورو در ماه و درآمد کارآموزی سالانه تا حداکثر 18.255 یورو در سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

لازم به ذکر است که مبلغ ذکر شده کمترین حد ممکن درآمد دانشجویی در فرانسه است و بنابر آمار جدید وب سایت glassdoor، میانگین درآمد دانشجویی در شهری نظیر پاریس از 1171 یورو در ماه شروع شده و برای برخی از از موقعیت های شغلی حتی بیش از 2 هزار یورو است.

کار دانشجویی در این کشور از دو جنبه دارای اهمیت فراوان است، یکی اینکه در پوشش بخشی از هزینه های زندگی به شما کمک می کند و دیگری اینکه شما را با بازار کار بین المللی و فرهنگ کار در اروپا آشنا کرده و رزومه و سوابق کاری مثبت برای شما ایجاد می کند.

بنابر تجربه کارشناسان لتسگو یونی، صرف نظر از میزان درآمد کار دانشجویی در فرانسه، بهتر است به سراغ موقعیت های شغلی بروید که با رشته تحصیلی شما هم خوانی داشته، موجب اعتلای راندمان شما در خلال تحصیل می شود و در هنگام فارغ التحصیلی نیز، مسبب اصلی جذب سریع شما در یک شغل مناسب و تمام وقت در بازار کار این کشور می گردد.

زندگی دانشجویی در فرانسه - هزینه ها

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

همان طور که قبلاً به این موضوع اشاره کردیم، فرانسه یکی از ارزان ترین کشورها برای تحصیل محسوب می شود، اما آیا فاکتور تحصیل ارزان در اروپا، به معنی کم بودن هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه است و یا اینکه اصلاً به هم ربطی ندارند؟

برای اینکه بتوانید به خوبی در مورد مقدار هزینه های ماهانه و سالانه خود در کشور فرانسه برنامه ریزی کرده و با مدیریت صحیح، از بروز هرگونه مشکلی در خلال تحصیل در فرانسه جلوگیری کنید، بهتر است تا به طور کامل هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

اول از همه، باید به این موضوع توجه کنید که هزینه های تحصیل شما در فرانسه بسیار پایین بوده و به طور سالانه به شرح زیر است:

  • میانگین شهریه سالانه 170 یورویی برای مقطع کارشناسی
  • شهریه تقریبی 620 یورویی رشته های مهندسی در هر سال
  • میانگین شهریه 450 یورویی برای رشته های پزشکی در هر سال
  • شهریه سالانه و تقریبی 260 یورو برای مقطع ارشد و 396 یورو برای مقطع دکترا

به هزینه های ذکر شده در بالا باید یک مبلغ 91 یورویی سالانه را بابت کمک به دانشگاه و زندگی دانشجویی اضافه کرد.

اما بنابر آمار دو وب سایت mastersportal و وب سایت رسمی campusfrance، مقدار هزینه مورد نیاز ماهانه شما برای زندگی دانشجویی در فرانسه بستگی زیادی به سبک زندگی، محله و شهر مورد نظر شما در این کشور دارد، اما به طور میانگین به 600 تا 800 یورو برای پوشش هزینه های غذا، حمل و نقل، خانه و اقامتگاه و موارد این چنینی در طی ماه نیاز خواهید داشت.

اما برای بررسی دقیق تر میانگین هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه، بد نیست تا به آمار شهرهای بزرگ این کشور نگاهی بیاندازید:

  • شهر پاریس: بین 1200 تا 1800 یورو(که می تواند شامل هزینه خوابگاه دانشجویی اشتراکی نیز بشود)
  • نیس: بین 900 تا 1400 یورو
  • لیون، نانت، بوردو و یا تولوز: میانگین 800 تا 1000 یورو
  • در الباقی شهرها که کوچک تر و با امکانات کمتر هستند، هزینه زندگی دانشجویی شما حداقل 650 یورو خواهد بود.

هزینه خانه دانشجویی فرانسه

هزینه محل اقامت دانشجویی

بدون شک، یکی از اصلی ترین بخش های هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه مربوط به اجاره ماهانه محل سکونت فرد در این کشور می شود. بنابر آمار، هزینه های اقامت در فرانسه به طور میانگین کمی بیشتر ازسایر کشورهای اروپایی است و در حدود 200 تا 300 یورو در ماه است.

در حال حاضر، گزینه های اقامتی در دسترس دانشجویان بین المللی در فرانسه شامل موارد زیر می شود:

  • سالن های اقامت دانشجویی:  که به طور میانگین برابر با 200 یورو در ماه است. البته شهر پاریس از این قاعده مستثنی بوده و هزینه تقریبی آن 400 یورو در هر ماه است. بنابر جدیدترین آمار بدست آمده، در حدود 13 درصد از دانشجویان بین المللی در این سالن های دانشجویی زندگی می کنند، اما درخواست برای حضور در این مکان های دانشجویی بسیار بیشتر از ظرفیت بوده و اغلب افراد باید برای مدت زمان زیادی در انتظار خالی شدن جا باشند.
  • اجاره آپارتمان اشتراکی: بین 400 تا 700 یورو در ماه ( در پاریس حداقل 800 یورو) برای دانشجو هزینه دارد. البته فرد می تواند در شهرهای کوچکتر، یک آپارتمان اشتراکی کوچک را با ماهی 300 یورو در ماه اجاره کند. در واقع کم یا زیاد بودن هزینه زندگی کاملاً به انتخاب های فرد و محل زندگی وی بستگی دارد.
  • اگر دارای همسر و فرزند همراه در خلال تحصیل در دانشگاه باشید، هزینه ها برای شما بیشتر شده و به طور میانگین، نیاز به پرداخت اجاره 700 تا 1000 یورویی در ماه دارید. این در حالی است که اجاره خانه در مراکز شهرها بیشتر از این مقدار است.
  • هزینه قبوض مصرفی خانه مثل آب، برق و اینترنت نیز جداگانه بوده و در حدود 200 یورو در ماه است.
  • گزینه خانواده میزبان: برخی از خانواده ها از دانشجویان بین المللی برای زندگی در کنار آنها میزبانی می کنند که تجربه کاملاً متفاوتی بوده و علاوه بر اتاق اختصاصی، می تواند همراه با غذای گرم خانگی و آشنایی با فرهنگی و صمیمت خانواده های فرانسوی نیز بشود. به طور میانگین هزینه استفاده از این گزینه بین 200 تا 800 یورو در ماه است.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از هزینه زندگی را هزینه مسکن تشکیل می دهد، بهتر است در مورد انتخاب شهر و محل زندگی خود در این کشور به خوبی تحقیق کنید. یعنی اگر دارای تمکن مالی کافی نبوده و یا دارای بورسیه فول فاند دانشگاهی نیستید، به جای اصرار در انتخاب شهر گران پاریس و دانشگاه های مستقر در این شهر، به سراغ سایر دانشگاه ها در شهرهای کوچکتر فرانسه بروید.

هزینه غذا در فرانسه

هزینه خورد و خوراک در فرانسه

 به طور میانگین، هزینه ماهانه موادغذایی در شهر پاریس بین 250 تا 300 یورو است، این مقدار در شهرها و سایر استانهای فرانسه به مراتب کمتر است. بنابر آمار، هزینه تقریبی یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان در فرانسه بین 10 تا 15 یورو است.

برای کنترل هر چه بیشتر هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه، بهتر است تا حد امکان از وعده های غذاهای خانگی استفاده کنید و به سمت غذاهای رستورانی و یا فست فودی نروید، اما در عین حال این امکان را دارید تا به اغذیه فروشی ها کنار خیابان و یا رستوران های کوچک و ساده رفته و با پرداخت 5 تا 8 یورو، یک وعده غذای نسبتاً کامل میل کنید.

بهترین گزینه پیش روی شما پخت و پز غذاهای خانگی و یا خرید مواد غذایی خوش قیمت از سوپرمارکت هایی نظیر Leclerc  و یا Géant Casino است. اگر دوست دارید به صورت محدود وعده های غذایی رستورانی در فرانسه را نیز امتحان کنید، می توانید از بین رستوران های اقتصادی و مناسبی مثل Courtepaille، Buffalo Grill و یا Michi یکی را انتخاب کرده و یک وعده شام خوش طعم و قیمت بخورید.

اما بنابر آمار وب سایت رسمی campusfrance، میانگین هزینه اقلام مصرفی خوراکی در این کشور شامل موارد زیر می شود:

  • یک نان باگت: یک یورو
  • یک کروسان: 1.10 یورو
  • یک کیلو پاستا: 1.50 یورو
  • یک لیتر شیر: 1.20 یورو
  • 6 عدد تخم مرغ: 1.50 یورو
  • یک فنجان قهوه: 2 یورو
  • یک وعده غذای کامل در رستوران دانشگاه: 3.25 یورو
  • وعده غذای فست فودی: 7 یورو
  • وعده غذا در رستوران: بین 10 تا 20 یورو
  • یک ساندویچ و نوشیدنی نیم چاشت از نانوایی: 5 تا 8 یورو

در مقوله هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه، پیشنهاد می کنیم برای کنترل هزینه ها، تا حد ممکن به سراغ گزینه های داخل دانشگاه و یا غذاهای خانگی رفته و خود را به خوردن غذاهای فست فودی و رستورانی عادت ندهید.

هزینه حمل و نقل در فرانسه 

هزینه حمل و نقل در فرانسه

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه مربوط به کرایه وسایل نقلیه و رفت و آمد در سطح شهر می شود. بنابر آمار، هزینه های این بخش شامل موارد زیر است:

  • بلیط ماهانه وسایل نقلیه عمومی (مترو، اتوبوس و تراموا) با قیمت تقریبی 30 تا 75 یورو
  • قیمت کرایه تاکسی نسبتاً پایین بوده و در شهری نظیر پاریس نیز معادل 1.50 یورو برای هر کیلومتر است، یعنی برای یک مسافت کوتاه شما ملزم به پرداخت 7 تا 10 یورو خواهید بود.
  • اگر فاصله محل زندگی با دانشگاه شما در فرانسه زیاد نیست، می توانید از گزینه اقتصادی اشتراک سالانه دوچرخه شرکت هایی چون  Vélib bicycle و یا Bordeaux با مبلغ 19 تا 29 یورو استفاده کنید.
  • هزینه اشتراک سالانه وسایل نقلیه عمومی کشور فرانسه برای دانشجویان معادل 342 یورو است.
  • اگر به فکر استفاده از خودروی شخصی در فرانسه هستید، باید به این موضوع توجه کنید که قیمت هر لیتر بنزین 1.40 یورو است!

شبکه راه آهن و سیستم قطار و مترو در کشور فرانسه بسیار کاربردی، کامل و موثر بوده و مورد استفاده عموم مردم قرار دارد. از آنجایی که به عنوان یک دانشجوی بین المللی اجازه سفر و حضور در سایر کشورهای حوزه شنگن را دارید و از تخفیف دانشجویی برای خرید اشتراک برخوردار هستید، می توانید با استفاده از یکی از اشتراک های زیردر کمتر از 3 ساعت به لندن سفر کرده و در زمان تعطیلات دانشگاه، به گشت و گذار بپردازید:

  • گزینه Billets Prem's: فروش ارزان بلیط قطار، 3 ماه پیش از تاریخ عزیمت
  • Ouigo trains: قطارهای کم هزینه که دارای ایستگاه های متعدد خارج از مرکز شهر هستند
  • troc des trains: برای خرید بلیط ارزان و لحظه آخری قطار
  • carte Jeune: گزینه ای مخصوص دانشجویان زیر 28 سال که اشتراک آن 50 یورو در سال است و شامل 25 درصد تخفیف برای استفاده از تمام قطارها می شود.
  • عضویت TGV Max: یک گزینه جذاب دیگر برای دانشجویان زیر 28 سال که ماهی 79 یورو هزینه داشته و به شما اجازه استفاده بدون محدودیت از قطارهای سریع السیر TGV را می دهد. ( طی مسافت بین شهری مثل پاریس به لیل یا لیون و مارسی در عرض کمتر از یک ساعت)
  • Pass Interrail: خرید این بلیط نیز به شما امکان سفر آزادانه با قطار به بیش از 30 کشور دنیا را می دهد.

در صورتی که بتوانید به خوبی هزینه های زندگی را مدیریت کنید، امکان سفرهای چندین و چندباره بین المللی به سایر کشورهای مطرح اروپا را در خلال تحصیل خواهید داشت.

هزینه های درمانی در فرانسه

 یکی از فاکتورهایی که در مقوله هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه کمتر به آن پرداخته می شود، راجع به بیمه دانشجویی و خدمات درمانی در این کشور است. بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت campusfrance، دکترها مجاز به اعمال قیمت های مورد نظر خود در کشور فرانسه هستند.

از این رو توصیه می شود تا از گزینه conventionnés de secteur 1 یعنی بخش یک دکترها استفاده کنید که هزینه ویزیت آنها به طور کامل از طریق بیمه درمانی قابل دریافت خواهد بود. البته به عنوان یک دانشجوی بین المللی بهتر است که اول از همه به پزشک حاضر در مرکز بهداشت دانشگاه مراجعه کنید.

چون چک آپ و ویزیت دانشجویان در این مکان رایگان بوده، هزینه های درمانی کمتر است و امکان بازپرداخت بیمه برای شما بهتر خواهد بود.

هزینه های زندگی (در بخش درمانی) شامل موارد زیر می شود:

  • ویزیت یک دکتر عمومی برابر با 25 یورو است که می توان 16.50 یورو از آنرا از طریق بیمه دریافت کرد.
  • ویزیت متخصص چشم پزشکی و یا بیماریهای زنان معادل 30 یورو بوده و امکان دریافت 20 یورو از بیمه وجود دارد.
  • چکاپ دندانپزشک نیز معادل 30 یورو است و مقدار بازپرداخت بیمه به کارهای انجام شده بستگی دارد.
  • میانگین هزینه بیمه درمانی: 20 تا 50 یورو

در حالت کلی استفاده از خدمات درمانی اجتماعی و دولتی کشور فرانسه برای دانشجویان رایگان است، اما برخی از خدمات پزشکی تخصصی نظیر دندانپزشکی تحت پوشش بیمه دولتی نبوده و فرد ملزم به استفاده از بیمه های تکمیلی است.

با توجه به اینکه استفاده از خدمات درمانی بدون بیمه تا 70 درصد گران تر است، باید پرداخت ماهانه اشتراک بیمه تکمیلی را در هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه لحاظ کنید.

هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه سرگرمی در فرانسه

در نهایت نوبت به آخرین فاکتور تاثیرگذار در هزینه های زندگی دانشجویی یعنی سرگرمی و فراغت در این کشور می رسد که شامل موارد زیر می شود:

  • بلیط سینما برای دانشجویان زیر 26 سال: بین 5 تا 7.50 یورو
  • اشتراک نامحدود سینما: 30 یورو برای هر ماه
  • بلیط ورود به موزه ها و بناهای ملی: بین 5 تا 15 یورو؛ ورود به موزه ملی فرانسه و کتابخانه ها برای تمامی دانشجویان رایگان است.
  • بلیط دارای تخفیف استخر شنا: بین 1.50 تا 3 یورو
  • 1 کتاب جیبی: بین 5 تا 10 یورو
  • بلیط تئاتر: 10 یورو
  • روزنامه فرانسوی: 2 تا 3 یورو

لازم به ذکر است که دانشگاه های فرانسوی دارای بخش ورزشی مجهز SUAPS با بیش از 60 نوع مختلف ورزش و تجهیزات مختص به آن هستند که می توانید با پرداخت هزینه و عضویت در اول هر سال، از تمامی امکانات آن استفاده نمایید.

امیدواریم که اطلاعات جامعی درباره هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه به شما ارائه داده باشیم، اما اگر باز هم در مورد مسائل مختلف پروسه مهاجرت و هزینه های مورد نیاز برای انجام این کار سوال دارید، می توانید از خدمات و مشاوره تخصصی کارشناسان ما در لتسگو یونی نهایت بهره را در این زمینه ببرید.