برای اطلاع از شرایط و مدارک تحصیل کارشناسی در انگلستان که به عنوان قلب اروپا شناخته میشود با مجله تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید. کشور انگلیس را می‌توان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی دانست که هر ساله میزبان دانشجویان بین‌المللی فراوانی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

تحصیل کارشناسی در انگلیس یعنی زندگی هم‌زمان در دنیایی جدید و قدیمی! مهاجرت تحصیلی به این کشور فرصتی طلایی‌ست تا سر کلاس درس بهترین اساتید جهان در برترین دانشگاه‌های اروپا بنشینید و آموزش را نه تنها در محیط آکادمیک بلکه در زندگی واقعی نیز دریافت کنید چرا که شهرهای انگلیس و به ویژه پایتخت آن، لندن، عرصه تمام نمای فرهنگ و تاریخ است که نظام تجاری پر رونقی را در خود هدایت می‌کند.

حال اگر دوران دبیرستان خود را به پایان رسانده و تصمیم شما برای ادامه مسیر مهاجرت تحصیلی به اروپا و تحصیل مقطع کارشناسی در انگلیس ابتدا باید بدانید که آیا واجد شرایط تحصیل در این موسسات آموزش عالی هستید یا خیر؟ چه مدارکی برای پذیرش نیاز دارید؟ بهترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی در کشور انگلستان کدامند؟ در ادامه به دنبال پاسخ این پرسش‌ها خواهیم بود.

تحصیل کارشناسی در انگلیس

شرایط تحصیل کارشناسی در انگلیس

تعداد مدارک کارشناسی صادر شده از دانشگاه‌های انگلیس در یک دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است که این امر می‌تواند ناشی از تسهیل شرایط پذیرش کارشناسی در دانشگاه‌های آن باشد. تحصیل مقطع کارشناسی در این کشور شرایط خاص و دشواری ندارد. به طور کلی در صورتی که دانش آموزی دوره 12 ساله دبیرستان را با موفقیت به پایان رسانده داشته باشد با شرط تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند شانس خود برای تحصیل کارشناسی در انگلیس را امتحان کند.

ممکن است تعدادی از رشته‌های خاص علمی و هنری در برخی از دانشگاه‌ها شرط معدل، گواهی خاص و یا شرایط ویژه‌ای در نظر داشته باشند که برای اگاهی از این موارد باید حتما به سایت دانشکده مورد نظر مراجعه شود. 

انواع  مدارک کارشناسی که توسط دانشگاه‌های انگلیس صادر می‌شود عبارتند از: 
لیسانس علوم (BSc)
لیسانس هنر (BA)
لیسانس حقوق (LL.B.)
لیسانس تجارت و بازرگانی (B.BA)
لیسانس مهندسی (BEng)
لیسانس آموزش (BEd)

اپلای کارشناسی در انگلیس

خوب است بدانیم که برای تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های انگلستان از دو طریق امکان اپلای و ارائه درخواست وجود دارد. راه اول که بیشتر رواج دارد این است که به طور مستقیم از طریق ارائه درخواست به سایت دانشگاه مورد نظر اقدام نموده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید اما در سیستم آموزشی کشور انگلیس یک راه دیگری نیز وجود دارد.

راه دوم اقدام از طریق ثبت نام در سایت UCAS است. UCAS مرجع رسمی دولت انگلستان است که تمام دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور عضوی از آن بوده و از طریق این سیستم دانشجویان خارجی را پذیرش می‌کنند. متقاضیان بین‌المللی می‌توانند مدارک خود را در این سایت آپلود کرده و برای پذیرش در مقطع کارشناسی رشته مورد علاقه خود در هر دانشگاهی که مد نظر دارند اقدام کنند.

ددلاین ثبت نام در سیستم UCAS برای اکثر دوره‌ها تا 15 ژانویه می‌باشد. لازم به ذکر است که اکثر دانشجویان بین‌المللی از طریق مکاتبه مستقیم با دانشگاه مسیر پذیرش را طی نموده و کمتر از این سیستم استفاده می‌کنند.

شرایط تحصیل کارشناسی در انگلیس

مدارک تحصیل کارشناسی در انگلیس

شهروندان کشورهایی که خارج از اتحادیه اروپا قرار دارند برای تحصیل مقطع کارشناسی در انگلیس باید ویزای دانشجویی دریافت کنند. مدارک لازم جهت اقدام برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های این کشور در مقطع کارشناسی و دریافت ویزای تحصیلی به طور کلی به شرح زیر می‌باشد:

  • پاسپورت معتبر 
  • مدارک هویتی
  • مدرک دیپلم 
  • مدرک پیش دانشگاهی
  • اثبات تمکن مالی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدرک زبان
  • تکمیل فرم‌های مربوط به سفارت انگلیس
  • فیش واریز درخواست ویزا

مدرک زبان برای تحصیل کارشناسی در انگلیس

همانطور که پیشتر گفتیم یکی از مزایای تحصیل در انگلستان و محبوبیت آن به عنوان یک مقصد مهاجرت تحصیلی، یکسان بودن زبان آموزشی در دانشگاه‌ها با زبان رسمی این کشور می‌باشد. در واقع اگر شما دانشجویی هستید که به زبان انگلیسی تسلط دارید و برای تحصیل مقطع کارشناسی در یک برنامه آموزشی با زبان انگلیسی پذیرش دریافت نموده‌اید نیازی ندارید که برای موفقیت در پیدا کردن کار دانشجویی و یا زندگی روزمره زبان دیگری را یاد بگیرید. 

برای تحصیل لیسانس در دانشگاه‌های انگلستان دانشجویان خارجی باید مدرک زبان معتبر ارائه کنند و تقریبا می‌توان گفت که تمام موسسات اموزش عالی این کشور شرط ارائه مدرک زبان را تایید می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که حداقل نمره 6 آیلتس برای پذیرش مقطع کارشناسی ضروری است اگرچه ممکن است برخی دانشگاه‌ها تا نمره 5.5 را نیز بپذیرند. البته در صورتی که متقاضی تحصیل در دوره‌هایی به زبان فرانسوی یا آلمانی باشید احتمالا کار سخت‌تر خواهد بود. 

هزینه تحصیل کارشناسی در انگلیس

در پاسخ به این پرسش که آیا تحصیل کارشناسی در انگلیس رایگان است یا خیر؟ باید بگوییم خیر امکان تحصیل رایگان مقطع کارشناسی در انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد مگر در برخی موارد خاص که ویژه دانشجویان بسیار ممتاز است اما دانشجویان می‌توانند متناسب با شرایط خود از بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی که توسط سازمان‌های خصوصی و دولتی این کشور ارائه می‌شود، استفاده کنند.

برای اطلاع دقیق از هزینه برنامه آموزشی مورد نظر خود باید از طریق سایت دانشگاه پیگیری کنید اما به طور کلی می‌توان تخمین زد که در سال 2022 میانگین شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی از 10000 پوند (حدود 14130 دلار آمریکا) تا 38000 پوند (53700 دلار آمریکا) می‌باشد. 

هزینه دانشگاه برای رشته‌های مختلفی در انگلیس متفاوت است. در این خصوص می‌توان گفت که تحصیل لیسانس در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی کمترین هزینه و علوم پزشکی بالاترین هزینه را دارند.

علاوه بر شهریه دانشگاه برای تحصیل در انگلستان باید هزینه زندگی را نیز در نظر داشته باشید. منابع معتبر، میانگین هزینه سالیانه برای تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های این کشور را مبلغی در حدود 22200 پوند معادل 31380 دلار آمریکا تخمین زده‌اند که این رقم برای تحصیل و زندگی در شهر لندن احتمالا به مراتب بیشتر خواهد بود.

مزایای تحصیل کارشناسی در انگلیس

تعداد زیادی از دانش آموزان در سرتاسر جهان برای تحصیل مقطع کارشناسی در خارج از کشور، انگلیس را انتخاب می‌کنند. علت این محبوبیت را می‌توان قرار گرفتن تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور در 100 مرکز آموزشی برتر جهان، فرهنگ غنی، ارزش‌گذاری جامعه هنرمند، محیط شهری زیبا و پیشینه درخشان علمی پژوهشی دانشمندان و فارغ‌التحصیلان موسسات آموزش عالی این کشور دانست.

اکثر دانشجویان خارجی که تحصیل در انگلستان را تجربه کرده‌اند اذعان دارند که تحصیل کارشناسی در انگلیس برای دانشجویانی که در ابتدای راه مهاجرت هستند انتخاب چندان دشواری نیست چرا که دانشجو با زبان دومی درگیر نیست و انگلیس از جمله کشورهای اروپایی است که امکانات رفاهی ممتازی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد.

مزایای ویژه آغاز تحصیل مقطع کارشناسی در انگلیس کدام است؟ خب شاید موارد زیر همان ویژگی‌های خاصی باشد که ما از یک مقصد مهاجرتی خوب انتظار داریم:

قرار گرفتن در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان

کیفیت آموزشی و برتری تحصیلی از جمله عوامل اصلی است که انگلستان را یه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای تحصیلی در جهان تبدیل می‌کند. هر ساله سازمان‌های مختلفی دانشگاه‌ها را بر اساس معیارهایی از جمله مهاجرپذیری، تمرکز بر نیازهای دانشجو، میانگین درآمد پس از فارغ‌التحصیلی، تعداد مقالات علمی پژوهشی و .. ارزیابی و رتبه بندی می‌کنند که همواره تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های انگلیس در میان ده رتبه برتر قرار دارند.

ارائه بورسیه و کمک‌ هزینه‌های تحصیلی متعدد

کشور انگلیس از پیشروترین کشورهای ارائه دهنده بورسیه تحصیلی برای تحصیل کارشناسی و سایر مقاطع به دانشجویان بین‌المللی است. در این کشور هر ساله بسیاری از دانشگاه‌ها، سازمان‌های خصوصی و موسسات دولتی مسئولیت تامین هزینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی ممتاز را بر عهده می‌گیرند. 

انگلیسی را اصیل یاد بگیرید 

انگلیسی ملکه (Queen's English) که به آن انگلیسی بی بی سی نیز گفته می‌شود اصیل‌ترین شکل این زبان اول جهان است که در دانشگاه‌های کشور انگلیس رواج دارد. اگرچه برای تحصیل و زندگی در این کشور نیازی به تسلط بر این سطح از گویش و لهجه انگلیسی ندارید اما یادگیری آن در حین تحصیل در انگلیس بسیار آسان است.

تحصیل در محیطی چند فرهنگی

انگلیس هر ساله پذیرای بیش از 400000 دانشجوی بین‌المللی است که این دانشجویان از کشورهای مختلف جهان با عادات، روش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت خود در  بهترین دانشگاه های انگلستان جمع شده و جامعه‌ای چند فرهنگی را تشکیل می‌دهند که صلح عنصر اصلی آن است.

زندگی بدون تکرار

بریتانیا کبیر که از انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده یکی از زیباترین نقاط جهان است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. مناظر زیبا، آثار تاریخی و گزینه‌های تفریحی در این کشور انقدر زیاد است که زندگی درآن برای یک دانشجو خارجی هرگز تکراری نخواهد شد. 
وقتی در کلاس‌های درس نیستید می‌توانید وقت خود را با بازدید از برج لندن، موزه بریتانیا، چشم لندن، استون هنج، پارک ملی، دریاچه نس و بسیاری از جاذبه‌های مصنوع و طبیعی دیگر پر کنید. 

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در انگلستان

پرطرفدارترین شهرها برای تحصیل در انگلیس

انگلستان را می‌توان مخزنی از بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌ها دانست که می‌تواند پاسخگو نیاز تمام دانشجویان در هر رشته و با هر سطحی باشد. تحصیل کارشناسی در این کشور طیف وسیعی از رشته‌های علوم طبیعی، مهندسی، هنر و علوم انسانی را در برمی‌گیرد که تنها معطوف به یک شهر نیست. با این وجود برخی شهرهای انگلیس شهرهایی به اصطلاح دانشجویی هستند که بیشتر جمعیت دانشجویان خارجی را در خود جای داده‌اند:

لندن

بدون شک پایتخت این کشور و مشهورترین شهر آن یعنی لندن، انتخاب اول بسیاری از دانشجویان است که هر ساله انگلیس را برای تحصیل کارشناسی انتخاب می‌کنند. لندن را می‌توان شهری بیست و چهار ساعته دانست که مجموعه‌ای از برترین دانشگاه های انگلیس را در خود جای داده و فضایی امن برای زندگی دانشجویی ایجاد نموده است. با تحصیل در لندن می‌توانید لذت زندگی در مجاورت کاخ باکینگهام، بیگ بن و برج لندن را هر روز تجربه کنید.

نیوکاسل

شهر نیوکاسل که در گوشه شمال شرقی کشور انگلیس و بر روی رودخانه تاین واقع شده رقیب شهر لندن در زندگی شبانه محسوب می‌شود که جمعیت قابل توجهی از دانشجویان خارجی را در خود جای داده است. این شهر علاوه بر دانشگاه‌های برجسته به دلیل داشتن بهترین غذاخوری‌ها و تئاترها، کلوپ‌های شبانه، مسابقات ورزشی و جشنواره‌های هنری در سطح جهان معروف است.

کمبریج و اکسفورد

این کلمات تقریبا در ذهن اکثر ما تداعی کننده کیفیت آموزش هستند. شهر آکسفورد و دانشگاه بسیار معروف آن را می‌توان گل سرسبد سیستم آموزشی انگلیس دانست که ارئه دهنده بهترین برنامه‌های آموزشی در سطح کارشناسی و به ویژه تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

در حال حاضر بیش از یک چهارم جمعیت محصلین دانشگاه آکسفورد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند که این امر نشان دهنده سیاست قوی این دانشگاه ممتاز جهانی در حوزه جذب و پذیرش نخبگان بین‌المللی است. دانشگاه آکسفورد در انگلیس، به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی جهان، بعد از دانشگاه بولونیا ایتالیا، شناخته می‌شود.

در سمتی دیگر، شهر کمبریج در فاصله یک ساعتی شرق لندن، منطقه‌ای به شدت تجاری است که دانشگاه کمبریج و تعدادی دیگر از بهترین کالج‌های انگلیس از جمله کینگز کالج را در خود جای داده است. این شهر و دانشگاه برجسته آن از دیگر نقاط پرطرفدار دانشجویان خارجی در این کشور می‌باشد. 

کار دانشجویی در انگلیس چگونه است؟

سوال دیگری که از سوی اکثر متقاضیان خارجی تحصیل کارشناسی در انگلستان مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان با ویزای تحصیلی این مقطع در انگلیس کار کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله یک دانشجوی خارجی مقطع لیسانس در صورتی که ویزای تحصیلی معتبر داشته و دوره آموزشی او تمام وقت باشد می‌تواند به صورت پاره وقت یعنی تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کند همچنین امکان کار تمام وقت در تعطیلات وجود دارد. توجه داشته باشید که دانشجویان دارای ویزای تحصیلی کوتاه مدت اجازه کار در انگلستان را ندارند.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص تحصیل کارشناسی در انگلیس حتماً مطلب جامع تحصیل در انگلیس را در سایت لتسگویونی مطالعه نمایید و در صورت نیاز به راهنمایی، بصورت آنلاین وقت مشاوره رزرو نمایید.