آیا می‌دانید شرایط مهاجرت تحصیلی به اروپا برای دانشجویان بین‌المللی چگونه است؟ برای آگاهی از جزئیات مهاجرت تحصیلی اروپا با لتسگو یونی همراه باشید. قاره اروپا یا بهتر است بگوییم کشورهای پیشرفته این قاره سبز از دیرباز مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی بوده‌اند. از تحصیل در رشته‌های هنری دانشگاه‌های فرانسه تا گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت و تجارت بین‌الملل در موسسات آموزش عالی لندن همگی از جمله اهداف بزرگ دانشجویان سرتاسر جهان می‌باشد.

مهاجرت تحصیلی به اروپا برای کدام دسته از دانشجویان بین‌المللی گزینه مناسبی است؟ کدام کشورهای اروپایی بهترین شرایط تحصیلی را دارند؟ شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به اروپا چیست؟ ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل کدامند؟  اگر شما هم یکی از صدها دانشجوی متقاضی مهاجرت تحصیلی هستید و اروپا انتخاب طلایی شماست این مقاله از مجله لتسگو یونی را با دقت دنبال کنید.

مهاجرت تحصیلی به اروپا

مهاجرت تحصیلی به اروپا

قاره زیبای اروپا که از دایره قطب شمال تا تنگه جبل‌الطارق و از جزایر انگلیسی زبان تا دریای سیاه امتداد می‌یابد یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی است که در آن بیش از 20 کشور توسعه یافته و ثروتمند درهای موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های خود را به روی دانشجویان بین‌المللی گشوده‌اند.

مهاجرت تحصیلی به اروپا علاوه بر تجربه دریافت آموزشی باکیفیت در بهترین دانشگاه‌های جهان، فرصت زندگی در محیطی امن و زیبا را نیز فراهم می‌آورد. قاره اروپا به دلیل هم‌نشینی گسترده فرهنگ‌های مختلف زیر سایه یک بازار اقتصادی مشترک و قدرتمند منطقه‌ای منحصر به فرد برای مهاجرت و زندگی است که سردمداران کشورهای آن هر روز بیش از پیش به دنبال تسهیل شرایط حضور و تحصیل شهروندان کشورهای سایر قاره‌ها در مناطق مختلف قاره اروپا می‌باشند. برخی از برجسته‌ترین مزایای مهاجرت تحصیل به اروپا عبارتند از:

تنوع فرهنگی

امروزه فعالان حوزه آموزش بر این باور هستند که یادگیری دیگر تنها به دیوارهای کلاس درس محدود نمی‌شود بلکه تجربه زندگی در محیط بیرون نیز نقش مهمی در کیفیت این آموزش دارد. دانشگاه همواره فرصتی برای دانشجویان بوده است تا خود را در معرض دیده شدن قرار دهند و این دیده شدن در بستر تلفیقی از فرهنگ‌های مختلف درکشورهای اروپایی می‌تواند یکی از ارزشمندترین تجربه‌ها برای کسب دانش و اگاهی باشد.

اشتغال سریع و آسان

مهاجرت تحصیلی به اروپا درست مانند مهاجرت به کانادا این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا به راحتی و در مدت زمان کوتاهی پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شده و شانس خود را برای ورود به بازار کار جهانی امتحان کنند.

یادگیری زبان‌های جدید

اگرچه در اکثر موارد تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند چالش‌های روزمره زندگی ما در نقاط مختلف قاره اروپا را برطرف نماید اما زندگی در کشورهای این قاره فرصتی مناسب برای یادگیری زبان‌های رایج دنیا مانند فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، سوئدی و ... را با حداقل هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌آورد.

شبکه بین‌المللی توسعه یافته

همانطور که می‌دانید قاره اروپا تعدادی از ثروتمندترین کشورهای جهان را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها نقش بسیار موثری در روابط بین‌الملل دارند. این کشورها در کنار یکدیگر شبکه‌ای جهانی را شکل داده‌اند که تحصیل و دریافت مدرک معتبر در دانشگاه‌های هر یک از آن‌ها می‌تواند برگ برنده برای ورود به عرصه اشتغال بین‌المللی باشد.

آموزش تضمینی

به جرات می‌توان گفت که تقریبا تمام دانشگاه‌های اتحادیه اروپا دارای اعتباری در سطح جهانی هستند و آموزش‌های خود را بر پایه آخرین نتایج علمی روز دنیا ارائه می‌دهند. تحصیل در این نظام آموزشی باکیفیت دانشجویان را به افرادی ممتاز و واجد شرایط برای فعالیت در پژوهش‍‌های علمی و یا موقعیت‌های برتر شغلی تبدیل می‌نماید.

جابه‌جایی سریع و آسان

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های مهاجرت تحصیلی به اروپا امکان تحصیل در حوزه شینگن است. در صورتی که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی ویزای تحصیلی شینگن را دریافت کنید می‌توانید به آسانی و نامحدود در بین 26 کشور اروپایی سفر کنید.

بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی

قاره اروپا بیش از 50 کشور بزرگ و کوچک را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها در مقایسه با دیگری، مقصدهای مهاجرتی بهتری برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی می‌باشد. در این بخش ده کشور برتر اروپا برای مهاجرت تحصیلی را نام برده و به طور خلاصه به بررسی پنج مقصدی که در صدر این لیست قرار دارند می‌پردازیم.


بهترین کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل و کار عبارتند از:
اسپانیا
سوئیس
فرانسه
آلمان
انگلستان
هلند
یونان
اتریش
لهستان
سوئد

معیارهای مختلفی جهت ارزیابی و انتخاب این ده کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند که سطح کیفیت سیستم آموزشی، رضایتمندی دانشجویان، اشتغال سریع پس از فارغ‌التحصیلی، مهاجرپذیری و تجربه لذت زندگی در فرهنگی جدید، تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها و سهولت دریافت ویزا از جمله مهم‌ترین این معیارها می‌باشد.

تحصیل در اسپانیا

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اسپانیا در صدر فهرست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی به اروپا قرار گرفته است. بیش از 70 دانشگاه با رنکینگ جهانی، هزینه مقرون به صرفه زندگی، محیطی امن و تاریخی، فرهنگ غنی و جامعه‌ای مهاجرپذیر اسپانیا را به یکی از بهترین مقصدهای مهاجرتی برای دانشجویان بین‌المللی در اروپا تبدیل نموده است. هزینه تحصیل در این کشور به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های اسپانیا در مقایسه با اکثر کشورهای توسعه یافته، شهریه نسبتا کمی دارند.

تحصیل در سوئیس

کشور سوئیس علی رغم مساحت کمی که دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای قلب اروپای مرکزی می‌باشد که نقش موثری در شکلگیری روابط بین‌الملل ایفا می‌کند. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های جهان در این کشور قرار گرفته و ارتباط قوی نظام اقتصادی آن با بازارهای جهانی فرصت اشتغال سریع و اسان را در اختیار دانشجویان فارغ‌التحصیل قرار می‌دهد. کشور سوئیس به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی بسیار باکیفیت در کالج‌ها و موسسات آموزش عالی، به عنوان مقصدی برتر برای مهاجرت تحصیلی در سطح جهانی شناخته شده است.

تحصیل در فرانسه

فضای شهری جذاب و تاریخی شهرهای کشور فرانسه تنها دلیل قرار گرفتن این کشور در رتبه سوم نیست بلکه برخورداری از سیستم آموزشی معتبر با بیش از 3500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی این کشور را به یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در اروپا تبدیل کرده است. هزینه تحصیل در فرانسه در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای شناخته شده اروپایی مقرون به صرفه می‌باشد. اگرچه شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه به 20000 یورو در سال نیز می‌رسد اما دانشجویان واجد شرایط می‌توانند از بورسیه و کمک هزینه‌های مختلفی که از سوی نظام آموزش عالی این کشور ارائه می‌شود استفاده کرده و با حداقل هزینه تحصیل کنند.

تحصیل در آلمان

بدون شک لازم به گفتن نیست که دانشگاه های کشور آلمان جزء پرطرفدارترین مراکز آموزش عالی در میان دانشجویان سرتاسر جهان می‌باشند. این کشور پیشرفته و صنعتی توانسته میان جامعه علمی و صنعت خود ارتباط نزدیکی برقرار کرده و از این طریق علم را به عمل نزدیک نماید. از این رو می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور آلمان از شانس بالایی برای کار در بزرگ‌ترین صنایع و شرکت‌های بین‌المللی برخوردار هستند. همچنین تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که بتوانند به زبان آلمانی در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند و یا رزومه علمی برجسته‌ای داشته باشند با کمترین هزینه همراه خواهد بود.

تحصیل در انگلستان

جای تعجب ندارد که بریتانیا در بین 5 کشور برتر اروپایی برای تحصیل جای گرفته باشد. این کشور با پیشینه تاریخی قدرتمند همواره یکی از اصلی‌ترین نقاط جهان در عرصه تولید و گسترش علم بوده و سیستم آموزش عالی آن یکی از بهترین‌ها می‌باشد. در حال حاضر بیش از 420000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور انگلستان مشغول به تحصیل هستند که بسیاری از آن‌ها دریافت مدرک معتبر از این مراکز آموزشی را دروازه‌ای طلایی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول جهان و یا ورود به بازار کار جهانی می‌دانند.

شرایط مهاجرت تحصیلی به اروپا

شرایط مهاجرت تحصیلی به اروپا

هر یک از کشورهای اروپایی که در خصوص آن‌ها صحبت شد ممکن است شرایط خاصی برای پذیرش دانشجوی خارجی داشته باشند که این شرایط باید از طریق سفارت آن کشور و سایت دانشگاه محل تحصیل با توجه به رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر بررسی شود اما به طور کلی برای مهاجرت تحصیلی به یک کشور اروپایی فرد متقاضی باید شرایط عمومی زیر را داشته باشد:

  • مدرک تحصیلی معتبر در آخرین مقطع
  •  ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  •  قبولی در آزمون ورودی دانشگاه (برای دانشگاه‌هایی که آزمون ورودی دارند)
  • مدرک زبان معتبر
  •  انگیزه‌نامه
  •  پاسپورت معتبر

هزینه تحصیل در اروپا

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اروپا به کشور مقصد، دانشگاه مورد نظر، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. اگرچه در برخی موارد در صورت برخورداری از یک رزومه قوی امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های کشورهای اروپایی وجود دارد اما به طور کلی تحصیل در اروپا برای دانشجویان خارجی رایگان نمی‌باشد. میانگین هزینه تحصیل در اروپا را می‌توان به شرح زیر دانست:

  •  حدود 8600 یورو در مقطع کارشناسی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
  • حدود 10100 یورو در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
  •  هزینه تحصیل در دوره دکتری به برنامه آموزشی و میزان پوشش‌دهی بورسیه تحصیلی بستگی دارد

توجه داشته باشید که مبلغ مورد نظر تنها شهریه برنامه آموزشی برای یک سال تحصیلی بوده و مساوی با هزینه مهاجرت تجصیلی به اروپا نمی‌باشد. مهاجرت تحصیلی شامل هزینه‌های دیگری از جمله ارسال مدارک، دریافت ویزا، رفت و آمد و تمام هزینه‌های مربوط به اقامت و زندگی است که باید به طور دقیق بر اساس سبک زندگی هر فرد مورد بررسی قرار گیرد.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اروپا

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • مدارک هویتی
  • اثبات رعایت حداکثر سن تعیین شده از سوی قوانین
  • گذرنامه معتبر
  • مدرک تحصیلی معتبر
  • اثبات تمکن مالی
  • اسناد مربوط به رزرو بلیط و ...
  • مدرک زبان

تحصیل در اروپا چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان یک دوره تحصیلی به دانشگاه محل تحصیل و مقطع مورد نظر بستگی دارد همچنین پژوهشی یا آموزشی بودن از دیگر مواردی است که نقش مهمی در مدت زمان دوره تحصیلات تکمیلی ایفا می‌کند اما به طور کلی می‌توان گفت که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اکثر کشورهای اروپایی دوره کارشناسی سه تا چهار سال، دوره کارشناسی ارشد یک سال تحصیلی تمام وقت یا دو سال تحصیلی پاره وقت و دوره دکتری تخصصی تا پنج سال به طول می‌انجامد.

کار از طریق مهاجرت تحصیلی به اروپا

دانشجویانی که با ویزای تحصیلی به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند بر اساس قوانین هر یک از این کشورها معمولا می‌توانند همزمان با تحصیل، در طول روزهای کاری هفته به صورت پاره وقت برای تعداد ساعات مشخصی کار کنند.

ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل

تا حد زیادی، تحصیل ارزان در اروپا بستگی به دانشگاه و برنامه آموزشی دارد که انتخاب می‌کنیم. در بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی در صورتی که دانشجو، متقاضی تحصیل در دوره‌هایی با زبان بومی همان کشور باشد شانس معافیت از پرداخت شهریه و یا تحصیل با حداقل هزینه وجود دارد. با این حال بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که مهاجرت تحصیلی به برخی از کشورهای اروپایی ارزان‌تر از سایر کشورهای این قاره سبز است.

تحصیل در کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، لیتوانی، مجارستان، اتریش، نروژ، فنلاند و ترکیه به دلیل امکان استفاده از انواع بورسیه‌های تحصیلی و یا تحصیل به زبان بومی همان کشور تا حد قابل توجهی برای دانشجویان بین‌المللی نسبتا ارزان می‌باشد.